Sängenkät!
_00 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Sängenkät!

    Är nyfiken på hur ni sover och varför! *S* Berätta om era sängar och vad och vilka som brukar vara i dem!
  2. 1
    Sängenkät! Är nyfiken på hur ni sover och varför! *S* Berätta om era sängar och vad och vilka som brukar vara i dem!
  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2

    Egna svar!

    Vi har en jättestor säng! Eller ja två då. Alltså vi har en dubbelsäng bestående av två 1.20-sängar. 2.40 tillsammans alltså (för er som inte kan räkna! ;) )

    Vi köpte stora sängar med tanke på att barnen troligtvis ksulle vilja sova hos oss då de växte ur spjälsängarna, vilket de gärna vill. De somnar alltid i egna sängar (om de inte är sjuka) men i alla fall Marcus kommer gärna vandrande på nätterna. Han kommer i stort sett varje natto ch lägger sig hos sin pappa, medan Martina kommer någon gång i veckan och lägger sig hos mig.

    I sängen ligger också en eller två eller ibland till och med tre katter, och även en liten hund 8i kattstorlek dock). Det är inget problem, vi har STOR säng och alla får plats!!! :D

    Det är inte riktigt slut ännu, för vi har även dille på kuddar... *ler brett* Maken har en vanlig huvudkudde (tempur) och sen en \"kroppskudde\" som är dubbelt så lång som en vanlig kudde. Den har han mellan knäna.

    Själv gillade jag inte kroppskudden utan petar in TVÅ dunkuddar i ETT kuddfodral och den har jag mellan knäna. Har ytterligare en dunkudde som jag liksom håller om, och två huvudkuddar. En i dun och en tempur. Samt duntäcke. Så klart! ;)

    Sen sover vi som kungar också... Nån som har lika stora eller kanske ännu större säng? Eller fler kuddar? Eller fler invånare? :D
  4. 2
    Egna svar! Vi har en jättestor säng! Eller ja två då. Alltså vi har en dubbelsäng bestående av två 1.20-sängar. 2.40 tillsammans alltså (för er som inte kan räkna! ;) )

    Vi köpte stora sängar med tanke på att barnen troligtvis ksulle vilja sova hos oss då de växte ur spjälsängarna, vilket de gärna vill. De somnar alltid i egna sängar (om de inte är sjuka) men i alla fall Marcus kommer gärna vandrande på nätterna. Han kommer i stort sett varje natto ch lägger sig hos sin pappa, medan Martina kommer någon gång i veckan och lägger sig hos mig.

    I sängen ligger också en eller två eller ibland till och med tre katter, och även en liten hund 8i kattstorlek dock). Det är inget problem, vi har STOR säng och alla får plats!!! :D

    Det är inte riktigt slut ännu, för vi har även dille på kuddar... *ler brett* Maken har en vanlig huvudkudde (tempur) och sen en \"kroppskudde\" som är dubbelt så lång som en vanlig kudde. Den har han mellan knäna.

    Själv gillade jag inte kroppskudden utan petar in TVÅ dunkuddar i ETT kuddfodral och den har jag mellan knäna. Har ytterligare en dunkudde som jag liksom håller om, och två huvudkuddar. En i dun och en tempur. Samt duntäcke. Så klart! ;)

    Sen sover vi som kungar också... Nån som har lika stora eller kanske ännu större säng? Eller fler kuddar? Eller fler invånare? :D
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    *skrattar*

    Ja, du Fia... Sängarna visste jag ju men alla era kuddar! Jag har just hittat mormors och morfars övermän på den fronten.

    Vi har en madrass på 160 cm och ett stort täcke 200*220. Två kuddar var, jag har en under huvudet och en mellan knäna ibland eller bara bredvid mig. Det som är absolut superviktigt är dock min \"vetebot\", alltså vetekudde, som man värmer i micron. Jag ligger på vänster sida med den på magen och Anders ligger bakom mig, \"ligga sked\" heter det va´? Så har vi legat varje natt vi har sovit tillsammans sedan vi träffades för 15 år sedan - FATTA, _15_ÅR_!! Anders ligger på sida med ena armen över mig och den andra under sitt huvud, ovanför mitt huvud. Hans andra kudde finns mest till för att Clara ska ha någon de få gånger hon kommer in till oss. Det händer väldigt sällan, men när det händer sover vi uselt alla tre. Tillslut brukar Clara gå tillbaka till sitt rum med en suck; \"det är ju för VARMT här!\" :-D

    Förut hade vi ett par katter i sängen, men numera är det djurförbud i vårt sovrum. Tosca, vovven alltså, sover i köket - hon vande sig vid det från början och det fungerar utmärkt, alltså har hon fått fortsätta. Men jag är bra sugen att hon ska få komma upp i sovrummet iaf - men hon kommer INTE upp i sängen. Hon kommer ju att väga runt 40 kg minst när hon är färdig...

    Långt blev det, nu vet ni precis hur vi har det på nätterna :-)
  6. 3
    *skrattar* Ja, du Fia... Sängarna visste jag ju men alla era kuddar! Jag har just hittat mormors och morfars övermän på den fronten.

    Vi har en madrass på 160 cm och ett stort täcke 200*220. Två kuddar var, jag har en under huvudet och en mellan knäna ibland eller bara bredvid mig. Det som är absolut superviktigt är dock min \"vetebot\", alltså vetekudde, som man värmer i micron. Jag ligger på vänster sida med den på magen och Anders ligger bakom mig, \"ligga sked\" heter det va´? Så har vi legat varje natt vi har sovit tillsammans sedan vi träffades för 15 år sedan - FATTA, _15_ÅR_!! Anders ligger på sida med ena armen över mig och den andra under sitt huvud, ovanför mitt huvud. Hans andra kudde finns mest till för att Clara ska ha någon de få gånger hon kommer in till oss. Det händer väldigt sällan, men när det händer sover vi uselt alla tre. Tillslut brukar Clara gå tillbaka till sitt rum med en suck; \"det är ju för VARMT här!\" :-D

    Förut hade vi ett par katter i sängen, men numera är det djurförbud i vårt sovrum. Tosca, vovven alltså, sover i köket - hon vande sig vid det från början och det fungerar utmärkt, alltså har hon fått fortsätta. Men jag är bra sugen att hon ska få komma upp i sovrummet iaf - men hon kommer INTE upp i sängen. Hon kommer ju att väga runt 40 kg minst när hon är färdig...

    Långt blev det, nu vet ni precis hur vi har det på nätterna :-)
  7. Stina
    #4

    Vi sover

    också som kungar, tillsammans - alla fem - i fyra 90-sängar som står på bredd, med en stor, fluffig, skön specialbeställd madrass över hela härligheten!

    Vi diggar också kuddar, men tycker ännu mer om täcken och jag brukar ha minst två som jag virar in mej själv och lill stumpan i.

    Vi sover gott hela natten och vaknar inte förrän det börjar ljusna utanför det stora fönstret som vi har ovanför sängen.

    På kvällen innan vi somnar är det skönt att ligga där och filosofera och titta på stjärnorna och månen och mörkret.

    Å, nu är det snart läggdags och det skall bli så skönt att krypa ner i den stora, mysiga sängen!

  8. 4
    Vi sover också som kungar, tillsammans - alla fem - i fyra 90-sängar som står på bredd, med en stor, fluffig, skön specialbeställd madrass över hela härligheten!

    Vi diggar också kuddar, men tycker ännu mer om täcken och jag brukar ha minst två som jag virar in mej själv och lill stumpan i.

    Vi sover gott hela natten och vaknar inte förrän det börjar ljusna utanför det stora fönstret som vi har ovanför sängen.

    På kvällen innan vi somnar är det skönt att ligga där och filosofera och titta på stjärnorna och månen och mörkret.

    Å, nu är det snart läggdags och det skall bli så skönt att krypa ner i den stora, mysiga sängen!

  9. Vickan med Jonna & Jesper
    #5

    Här är de annat

    Jag har sömnproblem och det räcker med mannen bredvid mig. Snarkar han händer det att jag skickar ut honom i soffan så jag kan sova... (han sover överallt, hursom)
    Jonna kommer (i stort sett)aldrig till oss, hon kan ropa nån gång om hon har drömt, eller är kissnödig. Jesper kommer emellanåt, då får han somna hos mig, och sen bär jag tillbaka honom eller lägger mig ensam ihans säng :o)
    Kan tillägga att båga barnen har sköna sängar (90 cm och 105 cm) så vi ska kunna hoppa runt, så alla får sova! *pust*
    Fler som har det så?
  10. 5
    Här är de annat Jag har sömnproblem och det räcker med mannen bredvid mig. Snarkar han händer det att jag skickar ut honom i soffan så jag kan sova... (han sover överallt, hursom)
    Jonna kommer (i stort sett)aldrig till oss, hon kan ropa nån gång om hon har drömt, eller är kissnödig. Jesper kommer emellanåt, då får han somna hos mig, och sen bär jag tillbaka honom eller lägger mig ensam ihans säng :o)
    Kan tillägga att båga barnen har sköna sängar (90 cm och 105 cm) så vi ska kunna hoppa runt, så alla får sova! *pust*
    Fler som har det så?
  11. Medlem sedan
    Jul 2005
    #6

    Och jag som trodde vi var värst

    Vi har en fd vattensäng king size 2.oox2.20 men nu har vi lagt i vanliga madrasser. Spjälsängen står bredvid mig och Wille är för liten för att sova i egen säng eller han äter varje natt så han får ligga på min sida ytterst oftast. och detta känner storasyrran på sig så då kommer hon och lägger sig i mitten. För att inte lillebror ska trilla ner läggs han i mitten av min säng. Storesyrran är en centrifug och behöver enl. henne mycket plats annars så tar hon sig plats om jag säger så. Sist men inte minst sambon som sover på sin sida och inte heller han får så mycket plats.
    Slutsats: våra barn har tagit över våran säng.
    Nu är väl problemet eller iallafall har vart att Wille 3 månader äter 2-4 ggr/natt och jag orkar inte bära över honom varje gång till vissas förtret men jag tror att han känner närhet men å andra sidan är jag nu väldigt trött för jag hinner ju aldrig somna ordentligt, men vad ska man göra jag kan ju inte svälta ungen så som han skriker.
    Jaja det var om oss förresten en barnkudde har jag mellan knäna mä + 4 kuddar
  12. 6
    Och jag som trodde vi var värst Vi har en fd vattensäng king size 2.oox2.20 men nu har vi lagt i vanliga madrasser. Spjälsängen står bredvid mig och Wille är för liten för att sova i egen säng eller han äter varje natt så han får ligga på min sida ytterst oftast. och detta känner storasyrran på sig så då kommer hon och lägger sig i mitten. För att inte lillebror ska trilla ner läggs han i mitten av min säng. Storesyrran är en centrifug och behöver enl. henne mycket plats annars så tar hon sig plats om jag säger så. Sist men inte minst sambon som sover på sin sida och inte heller han får så mycket plats.
    Slutsats: våra barn har tagit över våran säng.
    Nu är väl problemet eller iallafall har vart att Wille 3 månader äter 2-4 ggr/natt och jag orkar inte bära över honom varje gång till vissas förtret men jag tror att han känner närhet men å andra sidan är jag nu väldigt trött för jag hinner ju aldrig somna ordentligt, men vad ska man göra jag kan ju inte svälta ungen så som han skriker.
    Jaja det var om oss förresten en barnkudde har jag mellan knäna mä + 4 kuddar
  13. Johanna & Fanny 00 + Tom 03
    #7

    Haha Fia, vi har 10 cm till!

    Vi har ÄNNU bredare säng än Fia, 160 plus 90, alltså 250 då. Hade 160-sängen först, och köpte en 90-säng att ställa bredvid när lillebror föddes. Vår \"sova-hela-natten\"-metod går ut på att barn som vaknar bärs eller går över till vår säng där de somnar om på 10 sekunder. Alla har gott om plats, känner sig trygga och får sova maximalt! Dessutom nattas barnen oftast tillsammans i vår säng, och så bär vi över dem till sina egna sen.

    Fast nu har Tom börjat begära att få lägga sig i \"annan säng\" (hans egen) direkt, och det är ju finfint. Han ligger där alldeles ensam och \"läser\" en bok, plockar med leksaker, pratar och sjunger för sig själv - och somnar snart.

    Helt annorlunda än Fanny som aldrig somnat ensam, vi har alltid legat bredvid henne. Men hon somnar snabbt efter bokläsning och sång, så det är helt OK.

    Det varierar hur ofta de kommer till oss på natten. F kanske kommer var tredje natt, T mer sällan.

    Täcken? Duntäcken. Kuddar? En eller två per person, under huvudet, ingen annanstans ;) Jag har Tempur nackkudde, den kan jag knappast klara mig utan!
  14. 7
    Haha Fia, vi har 10 cm till! Vi har ÄNNU bredare säng än Fia, 160 plus 90, alltså 250 då. Hade 160-sängen först, och köpte en 90-säng att ställa bredvid när lillebror föddes. Vår \"sova-hela-natten\"-metod går ut på att barn som vaknar bärs eller går över till vår säng där de somnar om på 10 sekunder. Alla har gott om plats, känner sig trygga och får sova maximalt! Dessutom nattas barnen oftast tillsammans i vår säng, och så bär vi över dem till sina egna sen.

    Fast nu har Tom börjat begära att få lägga sig i \"annan säng\" (hans egen) direkt, och det är ju finfint. Han ligger där alldeles ensam och \"läser\" en bok, plockar med leksaker, pratar och sjunger för sig själv - och somnar snart.

    Helt annorlunda än Fanny som aldrig somnat ensam, vi har alltid legat bredvid henne. Men hon somnar snabbt efter bokläsning och sång, så det är helt OK.

    Det varierar hur ofta de kommer till oss på natten. F kanske kommer var tredje natt, T mer sällan.

    Täcken? Duntäcken. Kuddar? En eller två per person, under huvudet, ingen annanstans ;) Jag har Tempur nackkudde, den kan jag knappast klara mig utan!
  15. Maa
    #8

    Bredast? :-)

    Vi hade faktiskt tre 90-sängar i sovrummet ända tills för ett år sedan, när sonen fick ta med sin säng till eget rum.
    Men nu sover vi så normalt, så. Utom att jag har tempurmadrass för att kunna vila kroppen så bra som möjligt.
  16. 8
    Bredast? :-) Vi hade faktiskt tre 90-sängar i sovrummet ända tills för ett år sedan, när sonen fick ta med sin säng till eget rum.
    Men nu sover vi så normalt, så. Utom att jag har tempurmadrass för att kunna vila kroppen så bra som möjligt.
  17. Moonbeam
    #9

    I vår säng

    sover bara jag och maken. Ibland ligger Daniela i den för att somna för kvällen om hon leker för mycket inne i sin egen säng. Eller om storasyrran måste sova tidigt också. De delar ju rum och det går inte att lägga båda samtidigt. Så då får Daniela sova i vår säng ibland. Men vi har inga nattvandrare, bara morgonvandrare ;o) En liten varm barnkropp som smyger in under täcket, samtidigt som en liten nyvaken röst säger \"mamma, får jag ligga här hos dig\" *myyyyyyys*
  18. 9
    I vår säng sover bara jag och maken. Ibland ligger Daniela i den för att somna för kvällen om hon leker för mycket inne i sin egen säng. Eller om storasyrran måste sova tidigt också. De delar ju rum och det går inte att lägga båda samtidigt. Så då får Daniela sova i vår säng ibland. Men vi har inga nattvandrare, bara morgonvandrare ;o) En liten varm barnkropp som smyger in under täcket, samtidigt som en liten nyvaken röst säger \"mamma, får jag ligga här hos dig\" *myyyyyyys*
  19. tovis
    #10

    ganska många

    jag har en 160 säng i den sover jag min son på 8 och min tjej 6 och lillan på 14 månader och våran schäfer. kan tilläga att jag brukar vakna ganska öm i kroppen efter att försökt hela natten att klamra mig fast vid typ 10 cm av sängen
  20. 10
    ganska många jag har en 160 säng i den sover jag min son på 8 och min tjej 6 och lillan på 14 månader och våran schäfer. kan tilläga att jag brukar vakna ganska öm i kroppen efter att försökt hela natten att klamra mig fast vid typ 10 cm av sängen
  21. Medlem sedan
    Dec 1999
    #11

    Åh Tosca

    hade ju varit perfekta kroppskudden annars!!! ;)
  22. 11
    Åh Tosca hade ju varit perfekta kroppskudden annars!!! ;)
  23. Medlem sedan
    Dec 1999
    #12

    Härligt! :)

    Kul att höra att fler lever på stort! *S*
  24. 12
    Härligt! :) Kul att höra att fler lever på stort! *S*
  25. Medlem sedan
    Dec 1999
    #13

    Tror nog

    att er variant egentligen är vanligare! *S* Våra barn har också stora sängar (eller ja 90-sängar) men nu blev det så att vi fortsatte så här för vi har plats och tycker det är mysigt! :)
  26. 13
    Tror nog att er variant egentligen är vanligare! *S* Våra barn har också stora sängar (eller ja 90-sängar) men nu blev det så att vi fortsatte så här för vi har plats och tycker det är mysigt! :)
  27. Medlem sedan
    Dec 1999
    #14

    Cool!

    Kul att höra att fler sover som vi, jag trodde vi var lite udda faktiskt... *S* Barn brukar ju ha en liten tillväxtspurt runt tre månader om jag inte missminner mig, så de suger oftare för att stimulera mjölkproduktionen. Hoppas det lugnar ner sig lite för dig snart så du får sova, man behöver det! :)
  28. 14
    Cool! Kul att höra att fler sover som vi, jag trodde vi var lite udda faktiskt... *S* Barn brukar ju ha en liten tillväxtspurt runt tre månader om jag inte missminner mig, så de suger oftare för att stimulera mjölkproduktionen. Hoppas det lugnar ner sig lite för dig snart så du får sova, man behöver det! :)
  29. Medlem sedan
    Dec 1999
    #15

    Attans!

    Och jag som trodde vi var värst! ;) ´Visst är tempurkuddarna sköna! Har du testat jysks \"snikvarianter\" på tempur? Vi köpte dem till barnen och de sover jättebra på dem. Har testat barnens någon gång och de är helt okej, men jag är allt kär i min egen...
  30. 15
    Attans! Och jag som trodde vi var värst! ;) ´Visst är tempurkuddarna sköna! Har du testat jysks \"snikvarianter\" på tempur? Vi köpte dem till barnen och de sover jättebra på dem. Har testat barnens någon gång och de är helt okej, men jag är allt kär i min egen...
  31. Medlem sedan
    Dec 1999
    #16

    Är den bra?

    Vi har dåliga ryggar både maken och jag och vi har funderat på tempurmadrasser, men det har inte blivit av. Jag vill sova på rätt hårt underlag och maken på mjukt... Så jag har en resårmadrass modell hårdare fjädringo ch han har modell mjukare. Funderar på att testa tempur sen då barnen slutat kissa i sängarna (händer bara två-tre gånger om året men ändå...) Något du kan rekommendera alltså?
  32. 16
    Är den bra? Vi har dåliga ryggar både maken och jag och vi har funderat på tempurmadrasser, men det har inte blivit av. Jag vill sova på rätt hårt underlag och maken på mjukt... Så jag har en resårmadrass modell hårdare fjädringo ch han har modell mjukare. Funderar på att testa tempur sen då barnen slutat kissa i sängarna (händer bara två-tre gånger om året men ändå...) Något du kan rekommendera alltså?
  33. Medlem sedan
    Dec 1999
    #17

    Visst är det mysigt

    då de kommer tassande på morgonen! Martina brukar lägga sig bredvid mig, dra upp pjamasen och säga \"klia mig på ryggen mamma\". Och nu har hon lärt Marcus det med, så jag är ryggklierska numera... ;)
  34. 17
    Visst är det mysigt då de kommer tassande på morgonen! Martina brukar lägga sig bredvid mig, dra upp pjamasen och säga \"klia mig på ryggen mamma\". Och nu har hon lärt Marcus det med, så jag är ryggklierska numera... ;)
  35. Medlem sedan
    Dec 1999
    #18

    Oj

    det låter som om du också behöver en större säng!!! ;) Förstår att du är stel då¨du vaknar... *ler*
  36. 18
    Oj det låter som om du också behöver en större säng!!! ;) Förstår att du är stel då¨du vaknar... *ler*
  37. Johanna & Fanny 00 + Tom 03
    #19

    Nja, köpte ...

    ... en Ikea snikvariant till sommarstugan (iiiih, vi har en sommarstuga, mååånga vuxenpoäng!) men jag är inte helt sams med den. Den är mest som en stor kloss. Fanny har koloniserat den istället.
  38. 19
    Nja, köpte ... ... en Ikea snikvariant till sommarstugan (iiiih, vi har en sommarstuga, mååånga vuxenpoäng!) men jag är inte helt sams med den. Den är mest som en stor kloss. Fanny har koloniserat den istället.
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20

    Än så länge

    Vi har en dubbelsäng på 180 cm (två madrasser men ska snart köpa en stor bäddmadrass). Bredvid makens säng står Alvas spjälsäng och på min sida står lille Hjalmars korg. För det mesta ligger han likväl i min säng (skönast att slippa vakna för att amma...). Frampå morgonen kommer ofta Ville in och någon gång i veckan kommer Alfons också.

    Vi håller på och gör iordning ett rum till Alva nu. När hennes spjälis försvinner kommer vi ställa in en 90 cm säng till jämte våra. Då kan de stora grabbarna ligga där istället för att tränga ut mamma :-)
  40. 20
    Än så länge Vi har en dubbelsäng på 180 cm (två madrasser men ska snart köpa en stor bäddmadrass). Bredvid makens säng står Alvas spjälsäng och på min sida står lille Hjalmars korg. För det mesta ligger han likväl i min säng (skönast att slippa vakna för att amma...). Frampå morgonen kommer ofta Ville in och någon gång i veckan kommer Alfons också.

    Vi håller på och gör iordning ett rum till Alva nu. När hennes spjälis försvinner kommer vi ställa in en 90 cm säng till jämte våra. Då kan de stora grabbarna ligga där istället för att tränga ut mamma :-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Följdfråga på Orcids sängenkät
    By Smilla... in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 22:19
  2. Sängenkät (oxå stulen från juli)
    By -Annie- in forum _0605 Majbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 18:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar