Varannan helg när man slutat amma?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    Varannan helg när man slutat amma?

    Jag och mitt X väntar vårt andra barn nu i början av nov. Han säger att han vill ha vårt kommande dotter varannan helg så snart hon slutat amma. Jag menar på att det beror på hur deras relation ser ut, hur väl de känner varandra när den tiden kommer. Han menar på att de kommer att lära känna varandra då om inte annat. Det känns mkt konstigt att behöva lämna ifrån mig henne varannan helg till ngn som hon kanske inte känner väldigt väl. Sonen, som är 15 mån, bor varannan vecka hos mig och varannan hos sin pappa som det är idag. Till saken hör att pappan vill flytta tillbaka till Solna och skulle helst vilja ha med sig vår son dit varannan vecka. Ngt jag motsätter mig starkt då jag anser det för långa perioder för ett 15 mån litet barn att vara borta från den ene föräldern och sitt syskon. Vad tycker ni?
  2. 1
    Varannan helg när man slutat amma? Jag och mitt X väntar vårt andra barn nu i början av nov. Han säger att han vill ha vårt kommande dotter varannan helg så snart hon slutat amma. Jag menar på att det beror på hur deras relation ser ut, hur väl de känner varandra när den tiden kommer. Han menar på att de kommer att lära känna varandra då om inte annat. Det känns mkt konstigt att behöva lämna ifrån mig henne varannan helg till ngn som hon kanske inte känner väldigt väl. Sonen, som är 15 mån, bor varannan vecka hos mig och varannan hos sin pappa som det är idag. Till saken hör att pappan vill flytta tillbaka till Solna och skulle helst vilja ha med sig vår son dit varannan vecka. Ngt jag motsätter mig starkt då jag anser det för långa perioder för ett 15 mån litet barn att vara borta från den ene föräldern och sitt syskon. Vad tycker ni?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2

    Min åsikt..

    är att endast varannan helg är för lite om de ska få en fungerande bra relation. För att lära känna varandra så krävs det mer än så i mina ögon sett.

    Sen tycker inte jag att man kan sätta sig redan nu och planera hur det ska se ut om ett x antal månader. Allt beror ju på hur längde du ammar och hur den lill* kan binda sig till pappan. Man gör väl saker och ting för att det är det bästa för barnet/en och inte för att det ska vara enklast för föräldern?!

    Jag förstår inte ditt resonemang ang sonen alls... Hur kan du motsätta dig att exet flyttar och fortsätter bor växelvist när han redan gör det idag?! Det är ju långa perioder för sonen att vara borta nu så det blir ju ingen skillnad. Eller fattar jag totalt fel?!

    Jag motsätter mig tvärt varannan vecka vid så låg ålder. Växelvist kan man ha ändå men jag tycker att 1 vecka är alldeles för lång tid när man bara är så liten.
  4. 2
    Min åsikt.. är att endast varannan helg är för lite om de ska få en fungerande bra relation. För att lära känna varandra så krävs det mer än så i mina ögon sett.

    Sen tycker inte jag att man kan sätta sig redan nu och planera hur det ska se ut om ett x antal månader. Allt beror ju på hur längde du ammar och hur den lill* kan binda sig till pappan. Man gör väl saker och ting för att det är det bästa för barnet/en och inte för att det ska vara enklast för föräldern?!

    Jag förstår inte ditt resonemang ang sonen alls... Hur kan du motsätta dig att exet flyttar och fortsätter bor växelvist när han redan gör det idag?! Det är ju långa perioder för sonen att vara borta nu så det blir ju ingen skillnad. Eller fattar jag totalt fel?!

    Jag motsätter mig tvärt varannan vecka vid så låg ålder. Växelvist kan man ha ändå men jag tycker att 1 vecka är alldeles för lång tid när man bara är så liten.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3

    Så här är det

    Vi har fram till för ngn vecka sedan haft ett mkt bra och fungerande samarbete vad det gäller växelvis boende varannan vecka. Vi bor nära varanda idag, på samma gård. Fram till förra veckan var det så att vi såg till att ses minst 2 ggr per vecka för att sonen skulle få träffa den förälder han inte bodde hos. Han och ibland även jag var t.ex. hemma pappan och åt varje tisdag och torsdag eftermiddag under pappans vecka för att kontakten skulle bibehållas. Vice versa under min vecka förstås.
    Vi träffades även mer än så ibland. Därav blev det inte veckolånga perioder ifrån den andre föräldern även fast han bodde (läs hellre sov) hos den ene föräldern en vecka i sträck. Nu har det samarbetet strandat och pappan vill inte längre att vi ska träffas under veckorna som vi gjorde förut. Han vil hålla att hans veka är hans med sonen och då bör jag inte träffa honom. Det sätter jag mig emot å det starkaste och har vid massor av tillfällen försökt förklara att ett så litet barn inte kan hantera veckolånga perioder från sina föräldrar. Har varit i kontakt med Familjerätten och BVC:s barnpsykolog och de bekräftar vad jag anser. Att ett så litet barn är i behov av täta träffar med föräldrarna. Om han flyttar omöjliggör det i princip tätat träffar i veckorna och då anser jag inte längre att växelvis boende varannan vecka är ngt man ska tillämpa. Framför allt inte nu när han snart får ett litet syskon som han inte borde separeras från. Dessutom ger det ju inte vår kommande dotter chansen att lära känna sin pappa på det sättet som hon borde göra inför den tid då även hon ska bo hos honom.
    Hoppas jag har gett dig en lite bättre bild av situationen.
  6. 3
    Så här är det Vi har fram till för ngn vecka sedan haft ett mkt bra och fungerande samarbete vad det gäller växelvis boende varannan vecka. Vi bor nära varanda idag, på samma gård. Fram till förra veckan var det så att vi såg till att ses minst 2 ggr per vecka för att sonen skulle få träffa den förälder han inte bodde hos. Han och ibland även jag var t.ex. hemma pappan och åt varje tisdag och torsdag eftermiddag under pappans vecka för att kontakten skulle bibehållas. Vice versa under min vecka förstås.
    Vi träffades även mer än så ibland. Därav blev det inte veckolånga perioder ifrån den andre föräldern även fast han bodde (läs hellre sov) hos den ene föräldern en vecka i sträck. Nu har det samarbetet strandat och pappan vill inte längre att vi ska träffas under veckorna som vi gjorde förut. Han vil hålla att hans veka är hans med sonen och då bör jag inte träffa honom. Det sätter jag mig emot å det starkaste och har vid massor av tillfällen försökt förklara att ett så litet barn inte kan hantera veckolånga perioder från sina föräldrar. Har varit i kontakt med Familjerätten och BVC:s barnpsykolog och de bekräftar vad jag anser. Att ett så litet barn är i behov av täta träffar med föräldrarna. Om han flyttar omöjliggör det i princip tätat träffar i veckorna och då anser jag inte längre att växelvis boende varannan vecka är ngt man ska tillämpa. Framför allt inte nu när han snart får ett litet syskon som han inte borde separeras från. Dessutom ger det ju inte vår kommande dotter chansen att lära känna sin pappa på det sättet som hon borde göra inför den tid då även hon ska bo hos honom.
    Hoppas jag har gett dig en lite bättre bild av situationen.
  7. Bisse
    #4

    Sök hjälp av BVC barnpsykolog

    små barn kan inte hantera så långa perioder som en vecka, 1-2 dagar maximalt.
    Pappan verkar nog tänka mer på sig själv än barnen just nu. Ta hjälp av psykolog och begär att denna ska vara närvarande vid föräldrasamtal hos soc för att få fram en fungerande lösning.
  8. 4
    Sök hjälp av BVC barnpsykolog små barn kan inte hantera så långa perioder som en vecka, 1-2 dagar maximalt.
    Pappan verkar nog tänka mer på sig själv än barnen just nu. Ta hjälp av psykolog och begär att denna ska vara närvarande vid föräldrasamtal hos soc för att få fram en fungerande lösning.
  9. Tweedy
    #5

    Nu hänger jag med!

    Det var skillnad efter denna info för innan kunde man tro att sonen bodde vv och inte träffade den andre föräldern öht, så det har ni löst bra tycker jag!

    Vad är det som har hänt eftersom pappan inte vill att ni ska träffas nu längre? Är det en ren principsak för honom lr har det hänt något?

    Jag tycker att du ska försöka övertala pappan att gå till familjerätten och att ni kan prata igenom allt detta där. För jag kan oxå hålla med om att en kommande flytt omöjliggör växelvist boende.

    Sen vad gäller att få småsyskon så kan jag inte hålla med om att de inte borde \"separeras\". Jag förstår din tanke men det låter på dig som om sonen jämt ska bo med dig eftersom han ska få ett småsyskon.

    Min son fick en lillasyster (pappas sida) för snart ett år sen och hade pappan haft samma åsikter som dig så hade jag protesterat högljutt. Sonen (och jag) har ju trots allt rätt att träffa mig, sin mamma, oavsett hur många småsyskon han får.

    Sen kan jag återigen hålla med om att OM han flyttar så får dottern (vet ni det?) inte lika stor och bra chans att lära känna sin pappa som sonen fått. Förutsättningarna ändras och det kan jag tycka inte är juste mot någon.
    I mina öron låter det som om sonen är lite mer värd än dottern men jag kanske (förhoppningsvis) missuppfattar.
  10. 5
    Nu hänger jag med! Det var skillnad efter denna info för innan kunde man tro att sonen bodde vv och inte träffade den andre föräldern öht, så det har ni löst bra tycker jag!

    Vad är det som har hänt eftersom pappan inte vill att ni ska träffas nu längre? Är det en ren principsak för honom lr har det hänt något?

    Jag tycker att du ska försöka övertala pappan att gå till familjerätten och att ni kan prata igenom allt detta där. För jag kan oxå hålla med om att en kommande flytt omöjliggör växelvist boende.

    Sen vad gäller att få småsyskon så kan jag inte hålla med om att de inte borde \"separeras\". Jag förstår din tanke men det låter på dig som om sonen jämt ska bo med dig eftersom han ska få ett småsyskon.

    Min son fick en lillasyster (pappas sida) för snart ett år sen och hade pappan haft samma åsikter som dig så hade jag protesterat högljutt. Sonen (och jag) har ju trots allt rätt att träffa mig, sin mamma, oavsett hur många småsyskon han får.

    Sen kan jag återigen hålla med om att OM han flyttar så får dottern (vet ni det?) inte lika stor och bra chans att lära känna sin pappa som sonen fått. Förutsättningarna ändras och det kan jag tycka inte är juste mot någon.
    I mina öron låter det som om sonen är lite mer värd än dottern men jag kanske (förhoppningsvis) missuppfattar.

Liknande trådar

  1. Amma varannan timme...
    By marybary in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 12:53
  2. Varannan helg
    By Anonym in forum Styvfamiljer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 21:47
  3. Varannan vecka eller varannan helg?
    By mamma1981 in forum Pappasnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 20:18
  4. varannan helg
    By guldliv in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 11:07
  5. Varannan helg?
    By Hönsmamma? in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 05:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar