Är det dumt?
Många barn
  1. Agneta H, trean bf 8/11 på besök
    #1

    Är det dumt?

    Hoppas det är okej att fråga här fast vi ännu inte har fyra barn?

    Vi bor i ett eget litet fristående radhus på 112 kvm och 4 rok. Vi väntar nu tredje barnet inom kort. Sen tänker vi oss ett fjärde barn också. Vi trivs så himla bra där vi bor. Vi bor i ett barnvänligt område med mycket barn, trevliga grannar och har billig månadskostnad. Dessa faktorer gör att vi inte kan tänka oss att flytta. Vi vill dessutom kunna prioritera mycket tid med barnen vilket gör att vi inte vill ha hög boendekostnad.

    Redan nu när vi får trean har vi egentligen inte så att alla barnen kan få egna rum. Är det dumt att skaffa ett fjärde då? De barn vi har nu är 9 år resp snart 5 år och så kommer ju snart bebisen. Det är alltså långt mellan barnen vilket kanske är problem när det gäller att dela rum...?

    Vi kan möjligen ta en bit av vårt ganska stora vardagsrum och göra till ytterligare ett litet rum. Möjligen skulle vi också kunna slå ihop garderoben med det största rummet och göra två rum av det.

    Det bästa vore förstås att bygga ut ovanför vardagsrummet som går ut som en enplansvinkel från det övriga huset (som är två plan) men då skymmer det solen för grannen. Så det har vi inte ens frågat dem om.

    Alltså är det taskigt mot de barn vi redan har? 9-åringen skulle gärna vilja ha fler syskon förstås.

    Sen har jag funderat lite över min ålder. Jag är 34 år och fyller 35 i januari. Ibland tänker jag att jag är för gammal för en fyra... (Maken är 36 år)
  2. 1
    Är det dumt? Hoppas det är okej att fråga här fast vi ännu inte har fyra barn?

    Vi bor i ett eget litet fristående radhus på 112 kvm och 4 rok. Vi väntar nu tredje barnet inom kort. Sen tänker vi oss ett fjärde barn också. Vi trivs så himla bra där vi bor. Vi bor i ett barnvänligt område med mycket barn, trevliga grannar och har billig månadskostnad. Dessa faktorer gör att vi inte kan tänka oss att flytta. Vi vill dessutom kunna prioritera mycket tid med barnen vilket gör att vi inte vill ha hög boendekostnad.

    Redan nu när vi får trean har vi egentligen inte så att alla barnen kan få egna rum. Är det dumt att skaffa ett fjärde då? De barn vi har nu är 9 år resp snart 5 år och så kommer ju snart bebisen. Det är alltså långt mellan barnen vilket kanske är problem när det gäller att dela rum...?

    Vi kan möjligen ta en bit av vårt ganska stora vardagsrum och göra till ytterligare ett litet rum. Möjligen skulle vi också kunna slå ihop garderoben med det största rummet och göra två rum av det.

    Det bästa vore förstås att bygga ut ovanför vardagsrummet som går ut som en enplansvinkel från det övriga huset (som är två plan) men då skymmer det solen för grannen. Så det har vi inte ens frågat dem om.

    Alltså är det taskigt mot de barn vi redan har? 9-åringen skulle gärna vilja ha fler syskon förstås.

    Sen har jag funderat lite över min ålder. Jag är 34 år och fyller 35 i januari. Ibland tänker jag att jag är för gammal för en fyra... (Maken är 36 år)
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    Först och främst

    Inte är du för gammal inte.... Herregud..... Jag har iofs bestämt för MIG SJÄLV att jag inte vill ha barn efter 35 års ålder men det finns många här inne som fått barn långt efter det (39-42 typ... ) Så åldersbiten tycker jag inte du ska ora dig för...

    Jag väntar mitt femte barn och vi bor i en lägenhet på 86 kvm, 4 rum & kök..... 11-åringen har eget rum (det minsta), dottern (2 år) har eget rum men det är avdelat så att halva är hennes och resten är gemensam lekyta..... 8-åringe och 5-åringen delar rum.... Och vi sover i en hörnbäddsoffa i vardagsrummet....

    Har egentligen inte koll alls på var vi ska stoppa femman just nu.... Jag vill att 8-åringen och 11-åringen ska dela rum (biosyskon) och att 5-åringen ska dela rum med 2-åringen (iofs inte biosyskon men väldigt tighta iaf) och att jag och maken ska få det minsta rummet till oss och femman..... Detta skulle i så fall få vara så i ca 2 år tills dess att vi kan köpa hus....

    Nu har det där förslaget inte fallit i så god jrd hos 11-åringen men han vet å andr sidan inte om att jag är gravid (v.7+6) så jag tror han skulle ändra åsikt om han visste det för han vill ha ett till syskon (dåre egentligen med tanke på att han redan har tre men jaja... gullig är han ju.... )

    Så vi får se hur vi gör..... Skulle gärna bo i hus, det räcker med en fyra-fem sovrum, alla barnen behöver ju inte ha eget rum även om det säkert är det ultimata.....

    Så jag har inga direkta råd att ge dig annat än att se tiden an och testa er fram (tankemässigt) för att komma fram till den lösning som passar er alla bäst...

    Lycka till!!
  4. 2
    Först och främst Inte är du för gammal inte.... Herregud..... Jag har iofs bestämt för MIG SJÄLV att jag inte vill ha barn efter 35 års ålder men det finns många här inne som fått barn långt efter det (39-42 typ... ) Så åldersbiten tycker jag inte du ska ora dig för...

    Jag väntar mitt femte barn och vi bor i en lägenhet på 86 kvm, 4 rum & kök..... 11-åringen har eget rum (det minsta), dottern (2 år) har eget rum men det är avdelat så att halva är hennes och resten är gemensam lekyta..... 8-åringe och 5-åringen delar rum.... Och vi sover i en hörnbäddsoffa i vardagsrummet....

    Har egentligen inte koll alls på var vi ska stoppa femman just nu.... Jag vill att 8-åringen och 11-åringen ska dela rum (biosyskon) och att 5-åringen ska dela rum med 2-åringen (iofs inte biosyskon men väldigt tighta iaf) och att jag och maken ska få det minsta rummet till oss och femman..... Detta skulle i så fall få vara så i ca 2 år tills dess att vi kan köpa hus....

    Nu har det där förslaget inte fallit i så god jrd hos 11-åringen men han vet å andr sidan inte om att jag är gravid (v.7+6) så jag tror han skulle ändra åsikt om han visste det för han vill ha ett till syskon (dåre egentligen med tanke på att han redan har tre men jaja... gullig är han ju.... )

    Så vi får se hur vi gör..... Skulle gärna bo i hus, det räcker med en fyra-fem sovrum, alla barnen behöver ju inte ha eget rum även om det säkert är det ultimata.....

    Så jag har inga direkta råd att ge dig annat än att se tiden an och testa er fram (tankemässigt) för att komma fram till den lösning som passar er alla bäst...

    Lycka till!!
  5. Helena med tre
    #3

    Det lär väl dröja...

    ... innan det blir problem? Ni samsover väl och räknar med att göra det bra länge, i lite olika konstellationer? I ert fall skulle jag göra det största rummet till sovrum för så många som ska få plats och i takt med att de äldre barnen ville ha eget skulle de få ta de rum som är lediga. Om du väntar trean nu och sen vill ha en liten till om några år lär det ju inte vara aktuellt med egna rum/lekrum för de yngsta än på ett bra tag? Och min egen erfarenhet av tre ungar är att rummen mest används till att sova i, sen är alla i vardagsrummet och köket i alla fall. Jag tror att ni som inte känner er bundna av konventionen att barn ska sova för sig själva och därför behöver eget rum tidigt, behöver oroa er för att bli trångbodda i första taget. Jag tycker själv man betraktar bostäder, nyttjande och rumsfördelning alldeles för stereotypt i många fall.

    Lycka till, vad härligt att redan nu planera för en fyra. Åldern spelar ingen roll.
  6. 3
    Det lär väl dröja... ... innan det blir problem? Ni samsover väl och räknar med att göra det bra länge, i lite olika konstellationer? I ert fall skulle jag göra det största rummet till sovrum för så många som ska få plats och i takt med att de äldre barnen ville ha eget skulle de få ta de rum som är lediga. Om du väntar trean nu och sen vill ha en liten till om några år lär det ju inte vara aktuellt med egna rum/lekrum för de yngsta än på ett bra tag? Och min egen erfarenhet av tre ungar är att rummen mest används till att sova i, sen är alla i vardagsrummet och köket i alla fall. Jag tror att ni som inte känner er bundna av konventionen att barn ska sova för sig själva och därför behöver eget rum tidigt, behöver oroa er för att bli trångbodda i första taget. Jag tycker själv man betraktar bostäder, nyttjande och rumsfördelning alldeles för stereotypt i många fall.

    Lycka till, vad härligt att redan nu planera för en fyra. Åldern spelar ingen roll.
  7. Agneta H, trean bf 8/11
    #4

    Tack...

    ...för svaret! Bra att höra om fler som är \"trångbodda\". Jag tänkte nu att när bebisen börjar ha lite leksaker att de skulle vara i 5-åringens rum men då blev 9-åringen inte alls glad. Det blev nästan \"slagsmål\" mellan barnen, vem som skulle \"dela rum\" med bebisen. Så det där med eget rum är kanske mest i mina egna tankar.
  8. 4
    Tack... ...för svaret! Bra att höra om fler som är \"trångbodda\". Jag tänkte nu att när bebisen börjar ha lite leksaker att de skulle vara i 5-åringens rum men då blev 9-åringen inte alls glad. Det blev nästan \"slagsmål\" mellan barnen, vem som skulle \"dela rum\" med bebisen. Så det där med eget rum är kanske mest i mina egna tankar.
  9. Agneta H, trean bf 8/11
    #5

    Jo...

    ...det är väl mest att jag tänker att de kanske \"borde\" ha egna lekrum. 9-åringen har en loftsäng i sitt rum men sover ändå hos oss.

    Jag håller med om att det är för mycket stereotyper kring boende. Jag tänker mer på hur barnens kompisar skulle reagera - vill liksom inte att barnen ska lida ur den synvinkeln. Men du har rätt, det dröjer ju ett tag innan det blir aktuellt med eget rum till de minsta.

    Tack för ditt svar!
  10. 5
    Jo... ...det är väl mest att jag tänker att de kanske \"borde\" ha egna lekrum. 9-åringen har en loftsäng i sitt rum men sover ändå hos oss.

    Jag håller med om att det är för mycket stereotyper kring boende. Jag tänker mer på hur barnens kompisar skulle reagera - vill liksom inte att barnen ska lida ur den synvinkeln. Men du har rätt, det dröjer ju ett tag innan det blir aktuellt med eget rum till de minsta.

    Tack för ditt svar!
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6

    :O))

    jag var 40 när jag fick min 6:a. och det är underbart!!
    Klart ni skall bo kvar, det finns ju så månag praktiska lösningar numera på compactliving.(heter det så)
    Vi har haft det TRÅÅNGT!! speciellt sedan vi flyttade till Uppsala där vi nu bor, men vi har också ett underbart ställe att bo på. Nära till allt avskilt ändå. En härlig gård där våra två sladdar har flera kompisar att välja på.
    Har man det bra i grunden och en härlig stämning hemma så och är överens så går det!
    Lycka till med först o främst tre:an
  12. 6
    :O)) jag var 40 när jag fick min 6:a. och det är underbart!!
    Klart ni skall bo kvar, det finns ju så månag praktiska lösningar numera på compactliving.(heter det så)
    Vi har haft det TRÅÅNGT!! speciellt sedan vi flyttade till Uppsala där vi nu bor, men vi har också ett underbart ställe att bo på. Nära till allt avskilt ändå. En härlig gård där våra två sladdar har flera kompisar att välja på.
    Har man det bra i grunden och en härlig stämning hemma så och är överens så går det!
    Lycka till med först o främst tre:an
  13. Helena med tre
    #7

    Det är ingen...

    ... av mina barns kompisar som tycker det är det minsta underligt att min 9- och 7-åring delar rum (pojke/flicka) eller undrar varför datorn står i vardagsrummet, varför vi bara har en tv och bara ettan, tvåan och fyran... eller vad som helst. Nu bor vi iofs i Stockholms innerstad där det faktiskt är mer regel än undantag att barn delar rum (vi barnfamiljer som bor kvar i stan med barn tränger gärna ihop oss *s*) och rummen är lite mer \"multi-function\". Man får låta bli att tänka på vad omgivningen eventuellt kan tänkas fundera över, det gäller för övrigt även ålder på barnaföderskor:-) I er situation hade jag ALDRIG flyttat, trivsel är a och o för mig och väger SÅ mycket tyngre än \"rätt\" antal rum.
  14. 7
    Det är ingen... ... av mina barns kompisar som tycker det är det minsta underligt att min 9- och 7-åring delar rum (pojke/flicka) eller undrar varför datorn står i vardagsrummet, varför vi bara har en tv och bara ettan, tvåan och fyran... eller vad som helst. Nu bor vi iofs i Stockholms innerstad där det faktiskt är mer regel än undantag att barn delar rum (vi barnfamiljer som bor kvar i stan med barn tränger gärna ihop oss *s*) och rummen är lite mer \"multi-function\". Man får låta bli att tänka på vad omgivningen eventuellt kan tänkas fundera över, det gäller för övrigt även ålder på barnaföderskor:-) I er situation hade jag ALDRIG flyttat, trivsel är a och o för mig och väger SÅ mycket tyngre än \"rätt\" antal rum.
  15. Agneta H, trean bf 8/11
    #8

    Vi bor...

    ...i ett höginkomsttagarsamhälle där många har stora hus med rum över som de inte vet vad de ska göra med. Så här blir man nog lite unik om barnen delar rum, åtminstone om barnen gör det när de är större. Men du har rätt man ska strunta i vad andra tycker. Själv gör jag egentligen det men så vill jag liksom inte att barnen ska lida av det.

    Tack för dina svar!
  16. 8
    Vi bor... ...i ett höginkomsttagarsamhälle där många har stora hus med rum över som de inte vet vad de ska göra med. Så här blir man nog lite unik om barnen delar rum, åtminstone om barnen gör det när de är större. Men du har rätt man ska strunta i vad andra tycker. Själv gör jag egentligen det men så vill jag liksom inte att barnen ska lida av det.

    Tack för dina svar!
  17. Agneta H, trean bf 8/11
    #9

    Ja...

    ...du har nog rätt. Det är nog stämningen det handlar om. Barnens kompisar är gärna hos oss så det borde inte vara några fel på den iallafall. Fast jag undrar hur det skulle vara med fyra barn och i genomsnitt 2 kompisar var.;o)

    Tack för ditt svar½
  18. 9
    Ja... ...du har nog rätt. Det är nog stämningen det handlar om. Barnens kompisar är gärna hos oss så det borde inte vara några fel på den iallafall. Fast jag undrar hur det skulle vara med fyra barn och i genomsnitt 2 kompisar var.;o)

    Tack för ditt svar½
  19. Medlem sedan
    Dec 2002
    #10

    Dela rum

    är nog inga problem för barnen. Angående åldern så tror jag att det nog inte är några som helst problem.
    Så om ni vill kan orkar ha fler och ni känner att det är rätt så gör som hjärtat säger. Lycka till
  20. 10
    Dela rum är nog inga problem för barnen. Angående åldern så tror jag att det nog inte är några som helst problem.
    Så om ni vill kan orkar ha fler och ni känner att det är rätt så gör som hjärtat säger. Lycka till
  21. Agneta H, trean bf 8/11
    #11

    Det...

    ...kanske inte är några problem. Kanske är det jag som skapar dem i mitt huvud. Tack för ditt svar!
  22. 11
    Det... ...kanske inte är några problem. Kanske är det jag som skapar dem i mitt huvud. Tack för ditt svar!
  23. Medlem sedan
    Oct 2001
    #12

    Vi har rätt stort...

    och de äldsta barnen, 12 och 10 år har egna rum. De två yngsta 5 och 3 1/2 år delar rum.
    Fast de två äldsta har egna rum så väljer de ibland att sova i varandras rum :-). De har båda extra sängplats i sina rum.

    Mina äldsta barn är väldigt lite i sina rum, de har sina saker där och sover där. Det är förstås olika från barn till barn hur de använder sina rum men jag tror inte att ni behöver fästa så stor vikt vid att de ska dela rum. Jag tror att det är bra att syskon delar rum. När de sedan blir tonåringar så kanske de vill ha lite mer privata områden och tills dess så har ni nog löst rumsproblemet:-).

    Det där med din ålder tycker jag inte alls du behöver fundera på. Jag skulle precis fylla 38 år när jag fick mitt tredje barn och var drygt 39 år då nr. 4 kom. Min man var 41 år när 4:an kom.

    Visst är du den Agneta H som var rätt mycket inne på vinterbarn 00/01 tidigare? Vi har barn i samma ålder, tror jag. Min pojke blir 5 år i december. J
  24. 12
    Vi har rätt stort... och de äldsta barnen, 12 och 10 år har egna rum. De två yngsta 5 och 3 1/2 år delar rum.
    Fast de två äldsta har egna rum så väljer de ibland att sova i varandras rum :-). De har båda extra sängplats i sina rum.

    Mina äldsta barn är väldigt lite i sina rum, de har sina saker där och sover där. Det är förstås olika från barn till barn hur de använder sina rum men jag tror inte att ni behöver fästa så stor vikt vid att de ska dela rum. Jag tror att det är bra att syskon delar rum. När de sedan blir tonåringar så kanske de vill ha lite mer privata områden och tills dess så har ni nog löst rumsproblemet:-).

    Det där med din ålder tycker jag inte alls du behöver fundera på. Jag skulle precis fylla 38 år när jag fick mitt tredje barn och var drygt 39 år då nr. 4 kom. Min man var 41 år när 4:an kom.

    Visst är du den Agneta H som var rätt mycket inne på vinterbarn 00/01 tidigare? Vi har barn i samma ålder, tror jag. Min pojke blir 5 år i december. J
  25. Agneta H, trean bf 8/11
    #13

    Men hej!!

    Jo, jag var en del på vinterbarn tidigare men det var ett tag sedan. Håller mest till på AP-snacket och Ankomst 2005/11. Har inte så mycket tid att vara här nu. Hur är det med dig?

    Min son fyller också 5 år i december och just nu är vi igång med att välja skola. Känns lite tidigt när han inte ens fyllt 5 år.
  26. 13
    Men hej!! Jo, jag var en del på vinterbarn tidigare men det var ett tag sedan. Håller mest till på AP-snacket och Ankomst 2005/11. Har inte så mycket tid att vara här nu. Hur är det med dig?

    Min son fyller också 5 år i december och just nu är vi igång med att välja skola. Känns lite tidigt när han inte ens fyllt 5 år.
  27. Medlem sedan
    Oct 2001
    #14

    Jag glömde...

    att säga grattis till bebisen !! Det är ju inte så långt kvar tills det är dags för bebis :-). Har det varit en bra graviditet ?
    Med mig är det bara bra. Det märks att jag inte har bebisar längre. Helt plötsligt får man ibland lite tid för sig själv igen !

    Att välja skola behöver vi inte fundera på. Vi bor på en så liten ort så det finns bara en skola som gäller.

  28. 14
    Jag glömde... att säga grattis till bebisen !! Det är ju inte så långt kvar tills det är dags för bebis :-). Har det varit en bra graviditet ?
    Med mig är det bara bra. Det märks att jag inte har bebisar längre. Helt plötsligt får man ibland lite tid för sig själv igen !

    Att välja skola behöver vi inte fundera på. Vi bor på en så liten ort så det finns bara en skola som gäller.

  29. Agneta H, trean bf 8/11
    #15

    Ja...

    ...det har varit en bra graviditet. Men nu är jag trött och så känns det tungt. Ska jobba 5 dagar till efter idag. Ska bli skönt att vara ledig. Mitt minne är lite sådär (graviditeten kanske? försökte sätta på tandborsten till eltandborsten på tandkrämstuben i morse...hm) - hur gammal är din yngeste?

    Tack för grattiset!
  30. 15
    Ja... ...det har varit en bra graviditet. Men nu är jag trött och så känns det tungt. Ska jobba 5 dagar till efter idag. Ska bli skönt att vara ledig. Mitt minne är lite sådär (graviditeten kanske? försökte sätta på tandborsten till eltandborsten på tandkrämstuben i morse...hm) - hur gammal är din yngeste?

    Tack för grattiset!
  31. Medlem sedan
    Oct 2001
    #16

    Måste kännas...

    bra att få gå på ledigt om några dagar ! Här i Finland, Åland så går alla på moderskapsledigt en månad innan beräknad nedkomst. Jag tycker det är beundransvärt att du orkat jobba så länge....

    Min yngsta är 3 1/2 år så hon är ju inte så stor men det känns ändå mycket lättare nu än tidigare. Beror kanske på att de två yngsta är ganska tätt och att det var rätt kämpigt med två blöjbarn och mkt nattvak under en längre period. Nu sover jag på nätterna och jag har inte några blöjbarn längre.

    Lycka till nu och meddela sen när den lill* är född !
  32. 16
    Måste kännas... bra att få gå på ledigt om några dagar ! Här i Finland, Åland så går alla på moderskapsledigt en månad innan beräknad nedkomst. Jag tycker det är beundransvärt att du orkat jobba så länge....

    Min yngsta är 3 1/2 år så hon är ju inte så stor men det känns ändå mycket lättare nu än tidigare. Beror kanske på att de två yngsta är ganska tätt och att det var rätt kämpigt med två blöjbarn och mkt nattvak under en längre period. Nu sover jag på nätterna och jag har inte några blöjbarn längre.

    Lycka till nu och meddela sen när den lill* är född !
  33. Agneta H, trean bf 8/11
    #17

    Det...

    ...pratas i Sverige om att införa en månads ledig innan förlossningen för alla. Jag vill helst spara föräldrapenningen för att vi ska kunna ha barnet hemma så länge som möjligt och då är enda alternativet att jobba. Men det börjar kännas aningen jobbigt nu så det är skönt att snart vara ledig.

    Jag har ju haft lite paus mellan mina då jag fått känna på att inte ha blöjbarn och sova på nätterna.

    Jag lovar att meddela!
  34. 17
    Det... ...pratas i Sverige om att införa en månads ledig innan förlossningen för alla. Jag vill helst spara föräldrapenningen för att vi ska kunna ha barnet hemma så länge som möjligt och då är enda alternativet att jobba. Men det börjar kännas aningen jobbigt nu så det är skönt att snart vara ledig.

    Jag har ju haft lite paus mellan mina då jag fått känna på att inte ha blöjbarn och sova på nätterna.

    Jag lovar att meddela!

Liknande trådar

  1. Det var dumt myket dumt
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 16:16
  2. Dumt, mycket dumt!
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 17:54
  3. Dumt
    By NinniK in forum Singelmingel
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 17:13
  4. Hur dumt har
    By Busluren in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 08:31
  5. Dumt....
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 06:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar