Hur mycket kan vi låna?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anna
    #1

    Hur mycket kan vi låna?

    Vi har ungefär 21000 efter skatt i mån då jag är mamma ledig. Övriga lån 2000/mån (Csn,bil)Har vi råd att låna till ett hus som kostar 900000kr Måste låna hela summan! (Två små barn)När jag börjar jobba så ökar inkommsten med 3000kr.
  2. 1
    Hur mycket kan vi låna? Vi har ungefär 21000 efter skatt i mån då jag är mamma ledig. Övriga lån 2000/mån (Csn,bil)Har vi råd att låna till ett hus som kostar 900000kr Måste låna hela summan! (Två små barn)När jag börjar jobba så ökar inkommsten med 3000kr.
  3. Madelaine
    #2

    Jag såg att Föreningssparbanken

    numera vill att man ska ha 7000/vuxen och 2000/barn kvar att leva på när bostaden är betald (ränta, amortering, drift, skatt). Då ingår inte andra lån så som CSN och billån.

    Jag har svårt att se att ni skulle klara det med de uppgifter du lämnar. Ni behöver enligt banken ha 20000 kvar efter att bostaden är betald. Det skulle innebära att bostaden endast skulle få kosta er 1000 i månaden (inklusive allt).

    Men, å andra sidan sett så är det schablonbelopp som banken anger på sin hemsida. Tidigare har dessa schablonbelopp varit 5000/vuxen och 1500/barn. Min gissning till varför banken ändrat sina schablonbelopp är att de tror på en stigande ränta inom något/några år.

    Mitt förslag är att du/ni i alla fall kontaktar banken för att se vad de säger. Kanske kan de ta i beräkning att ni får en ökad inkomst inom kort.
  4. 2
    Jag såg att Föreningssparbanken numera vill att man ska ha 7000/vuxen och 2000/barn kvar att leva på när bostaden är betald (ränta, amortering, drift, skatt). Då ingår inte andra lån så som CSN och billån.

    Jag har svårt att se att ni skulle klara det med de uppgifter du lämnar. Ni behöver enligt banken ha 20000 kvar efter att bostaden är betald. Det skulle innebära att bostaden endast skulle få kosta er 1000 i månaden (inklusive allt).

    Men, å andra sidan sett så är det schablonbelopp som banken anger på sin hemsida. Tidigare har dessa schablonbelopp varit 5000/vuxen och 1500/barn. Min gissning till varför banken ändrat sina schablonbelopp är att de tror på en stigande ränta inom något/några år.

    Mitt förslag är att du/ni i alla fall kontaktar banken för att se vad de säger. Kanske kan de ta i beräkning att ni får en ökad inkomst inom kort.
  5. Fru M
    #3

    Vi har en inkomst på runt

    20000 efter skatt.
    Och vi har precis blivit godkända för att få låna strax över 700 000 nu då vi vill köpa nytt hus.

    Det var på Länsförsäkringar.
    Kravet dom har är att åtmindsonde en ska ha fast anställning och att man har minst 12000 kvar på två vuxna efter betalda lån (hus/bil osv).

    Var arbetslös förra gången vi köpte hus och då hade vi tom lägre inkomst än vi har nu (då lånade vi iof lite mindre också, strax under 500 000)

    LÅnade till hela köpesumman förra gången och gör det även nu denna gång.
  6. 3
    Vi har en inkomst på runt 20000 efter skatt.
    Och vi har precis blivit godkända för att få låna strax över 700 000 nu då vi vill köpa nytt hus.

    Det var på Länsförsäkringar.
    Kravet dom har är att åtmindsonde en ska ha fast anställning och att man har minst 12000 kvar på två vuxna efter betalda lån (hus/bil osv).

    Var arbetslös förra gången vi köpte hus och då hade vi tom lägre inkomst än vi har nu (då lånade vi iof lite mindre också, strax under 500 000)

    LÅnade till hela köpesumman förra gången och gör det även nu denna gång.
  7. Medlem sedan
    Oct 2003
    #4

    Stämmer inte

    var inne o fick ett lånelöfte för 1 vecka sedan på fsb o vi som är 2 vuxna o 2 barn skulle ha 15000:- över. Det är om de i så fall ändrat det nu igår eller så.

    Ska in till banken imorgon o pratade om hur vi ska lägga lånen på vårat hus o kan fråga då..
  8. 4
    Stämmer inte var inne o fick ett lånelöfte för 1 vecka sedan på fsb o vi som är 2 vuxna o 2 barn skulle ha 15000:- över. Det är om de i så fall ändrat det nu igår eller så.

    Ska in till banken imorgon o pratade om hur vi ska lägga lånen på vårat hus o kan fråga då..
  9. Madelaine
    #5

    Det är som jag skrev

    schablonbelopp och det stämmer inte för alla. Det varierar ju självklart från fall till fall.Det är därför alltid bäst att kontakta banken i det enskilda fallet.

    Så här stod det på deras hemsida idag - vilket innebar att jag missat texten om 10500 för sammanlevande makar. Å andra sidan sett så blir det ändå väldigt tufft för familjen i tråden som ville köpa hus. Man ska ju mer än bo, eller hur?

    \"Normalt räknar vi med att det behövs 7.000:- per vuxen, 10.500:- för sammanlevande makar och jämställda samt 2.000:- per barn kvar att leva på per månad efter att boendekostnader och lån är betalda. Detta är dock schablonbelopp som varierar från fall till fall.\"
  10. 5
    Det är som jag skrev schablonbelopp och det stämmer inte för alla. Det varierar ju självklart från fall till fall.Det är därför alltid bäst att kontakta banken i det enskilda fallet.

    Så här stod det på deras hemsida idag - vilket innebar att jag missat texten om 10500 för sammanlevande makar. Å andra sidan sett så blir det ändå väldigt tufft för familjen i tråden som ville köpa hus. Man ska ju mer än bo, eller hur?

    \"Normalt räknar vi med att det behövs 7.000:- per vuxen, 10.500:- för sammanlevande makar och jämställda samt 2.000:- per barn kvar att leva på per månad efter att boendekostnader och lån är betalda. Detta är dock schablonbelopp som varierar från fall till fall.\"

Liknande trådar

  1. Hur mycket får man låna
    By Kanske på väg in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 07:56
  2. Hur mycket ska vi låna?
    By Hoppas på svar in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 12:02
  3. Låna hur mycket?
    By -sniff- in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 17:33
  4. Törs vi låna så mycket?
    By Rådvill in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 21:31
  5. Hur mycket får jag låna?
    By Anne in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 13:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar