Här kan jag kanske få hjälp?!!!
Kärlek & relationer
  1. Undrar?
    #1

    Här kan jag kanske få hjälp?!!!

    Vilket underbart forum, har aldrig sett det tidigare.

    Till min fråga: svärmor är underbart snäll o gullig, alltid glad, och skulle inte kunna göra en fluga förnär. Men hon smyger till dottern godis, när hon vet att jag sagt nej, jag vill inte att hon äter massa sånt skräp. Hon är ju faktiskt bara 2 år.

    Svärfar sa det när jag var gravid med dottern och gör det nu igen: såg ni ingen mustasch på ultraljudet, det blir en hårig unge etc. etc. och syftar på att jag kommer från ett mellanöstern-land (mannen är svensk), och att där föds man minsann alltid med mc-donalds ögonbryn och mustasch!

    Vet att han skämtar, men jag börjar faktiskt ta åt mig nu.

    Överdriver jag? Vad skulle ni ha gjort?
  2. 1
    Här kan jag kanske få hjälp?!!! Vilket underbart forum, har aldrig sett det tidigare.

    Till min fråga: svärmor är underbart snäll o gullig, alltid glad, och skulle inte kunna göra en fluga förnär. Men hon smyger till dottern godis, när hon vet att jag sagt nej, jag vill inte att hon äter massa sånt skräp. Hon är ju faktiskt bara 2 år.

    Svärfar sa det när jag var gravid med dottern och gör det nu igen: såg ni ingen mustasch på ultraljudet, det blir en hårig unge etc. etc. och syftar på att jag kommer från ett mellanöstern-land (mannen är svensk), och att där föds man minsann alltid med mc-donalds ögonbryn och mustasch!

    Vet att han skämtar, men jag börjar faktiskt ta åt mig nu.

    Överdriver jag? Vad skulle ni ha gjort?
  3. sakligt men tydligt
    #2

    säg ifrån

    på ett sakligt sätt. Du kan uttrycka det på följande sätt.
    - Det där var inte roligt - och sedan fortsätta prata vidare som vanligt
  4. 2
    säg ifrån på ett sakligt sätt. Du kan uttrycka det på följande sätt.
    - Det där var inte roligt - och sedan fortsätta prata vidare som vanligt
  5. Camelia
    #3

    Klumpigt av svärfar... :-(

    Du får väl kontra med någon ännu mer korkat än \"ingen mustasch på ultraljudet\":
    - Näe, det var en med bin Laden skägg/burqa/turban.

    Riktigt klumpigt av honom - jag förstår att du är ledsen och arg!
  6. 3
    Klumpigt av svärfar... :-( Du får väl kontra med någon ännu mer korkat än \"ingen mustasch på ultraljudet\":
    - Näe, det var en med bin Laden skägg/burqa/turban.

    Riktigt klumpigt av honom - jag förstår att du är ledsen och arg!
  7. Polly
    #4

    Usch...

    vilken oförskämd svärfar. Tycker du skall säga till att du faktiskt inte tycker det är det minsta roligt, annars kanske din man kan säga till honom om du tycker det är jobbigt? Sedan tycker jag du skam säga till svärmor igen om att ge godis. Våra barn har också fått mycket godis av och till, men då införde vi strikt lördagsgodis och nu frågar de alltid mig innan de ger (ja, för det mesta i alla fall, kan ju inte stå med pekpinnen jämt...).
    Tycker INTE du överreagerar.
  8. 4
    Usch... vilken oförskämd svärfar. Tycker du skall säga till att du faktiskt inte tycker det är det minsta roligt, annars kanske din man kan säga till honom om du tycker det är jobbigt? Sedan tycker jag du skam säga till svärmor igen om att ge godis. Våra barn har också fått mycket godis av och till, men då införde vi strikt lördagsgodis och nu frågar de alltid mig innan de ger (ja, för det mesta i alla fall, kan ju inte stå med pekpinnen jämt...).
    Tycker INTE du överreagerar.
  9. znigel
    #5

    nej, du

    överdriver inte. Han verkar vara en elak, trångsynt liten man.
    Det är frestande att kliva ner på den nivån och säga \"nej, det blir nog en liten blekfis denna gången\".
  10. 5
    nej, du överdriver inte. Han verkar vara en elak, trångsynt liten man.
    Det är frestande att kliva ner på den nivån och säga \"nej, det blir nog en liten blekfis denna gången\".
  11. Angel*Bell
    #6

    Det med godis....

    ....kan vara jobbigt! Mina svärföräldrar är lite äldre och de fattar inte heller det fastän man sagt till.
    Fick reda på häromdagen att svärfar ger sockerbitar till barnen när han dricker kaffe, jag blir så förbannad, snacka om onödigt!!!
    Det enda man kan göra är att bli förbannad och säga ifrån!
    Ang den andra kommentaren din svärfar sa så var det oerhört korkat sagt! Berätta för honom att du blir sårad!
  12. 6
    Det med godis.... ....kan vara jobbigt! Mina svärföräldrar är lite äldre och de fattar inte heller det fastän man sagt till.
    Fick reda på häromdagen att svärfar ger sockerbitar till barnen när han dricker kaffe, jag blir så förbannad, snacka om onödigt!!!
    Det enda man kan göra är att bli förbannad och säga ifrån!
    Ang den andra kommentaren din svärfar sa så var det oerhört korkat sagt! Berätta för honom att du blir sårad!
  13. Medlem sedan
    Apr 2003
    #7

    Du borde be din man om hjälp...

    Han måste ju säga åt sin pappa att genast sluta med dumheterna
  14. 7
    Du borde be din man om hjälp... Han måste ju säga åt sin pappa att genast sluta med dumheterna
  15. Sanna
    #8

    Vad säger din man??

    Jag hade blivit tokförbannad både på svärfar som var en idiot och på min man om han inte hade reagerat på ett sådant kränkande uttalande!
    Angående godiset så är det väl bara att säga ifrån, säga ifrån och säga ifrån igen, det verkar vara rätt så svårt att få den äldre generationen att inse att det inte är vidare nyttigt med glass, godis och kakor 10 gånger om dagen :-).
  16. 8
    Vad säger din man?? Jag hade blivit tokförbannad både på svärfar som var en idiot och på min man om han inte hade reagerat på ett sådant kränkande uttalande!
    Angående godiset så är det väl bara att säga ifrån, säga ifrån och säga ifrån igen, det verkar vara rätt så svårt att få den äldre generationen att inse att det inte är vidare nyttigt med glass, godis och kakor 10 gånger om dagen :-).
  17. Undrar?
    #9

    Det ska jag testa,

    tack ska du ha!
  18. 9
    Det ska jag testa, tack ska du ha!
  19. Undrar?
    #10

    Haha=)

    Ja, det kan jag också testa. Det är jättedåligt av honom, jag vet det ,med tanke på att vi (med vi menar jag min man) säger åt honom att lägga av, det är faktiskt hans barn vi pratar om.

    Tack för tipset! Man är lite feg ibland när svärisar håller på och jävlas.
  20. 10
    Haha=) Ja, det kan jag också testa. Det är jättedåligt av honom, jag vet det ,med tanke på att vi (med vi menar jag min man) säger åt honom att lägga av, det är faktiskt hans barn vi pratar om.

    Tack för tipset! Man är lite feg ibland när svärisar håller på och jävlas.
  21. Undrar?
    #11

    Tack,

    jag var ganska säker på att jag inte överreagerade men man behöver ju även den bekräftelsen utifrån, så tack ska du ha.

    Ang. godiset, mina föräldrar ger ju också dottern godis ibland, men dom är det ju lite lättare att tala om för att hon inte ska ha godis om det inte är lördag.

    Nä, får nog be mannen prata med sina föräldrar.
  22. 11
    Tack, jag var ganska säker på att jag inte överreagerade men man behöver ju även den bekräftelsen utifrån, så tack ska du ha.

    Ang. godiset, mina föräldrar ger ju också dottern godis ibland, men dom är det ju lite lättare att tala om för att hon inte ska ha godis om det inte är lördag.

    Nä, får nog be mannen prata med sina föräldrar.
  23. Undrar?
    #12

    Visst är det!?

    Men man vill ju inte bli osams med svärisarna heller, även om han själv borde fatta att man inte säger så där. Men för honom är det ju verkligen på skoj, första gången han sa det, smålog jag lite grann, men undrade tyst för mig själv om han är helt seriös i att skämta så där? Men sen har det bara fortsatt tyvärr.
  24. 12
    Visst är det!? Men man vill ju inte bli osams med svärisarna heller, även om han själv borde fatta att man inte säger så där. Men för honom är det ju verkligen på skoj, första gången han sa det, smålog jag lite grann, men undrade tyst för mig själv om han är helt seriös i att skämta så där? Men sen har det bara fortsatt tyvärr.
  25. Undrar?
    #13

    Ja, vad är det med...

    dessa äldre egentligen? Dom verkar inte förstå att det är skadligt att käka godis och glass varje dag.

    Skulle nog också bli rejält förbannad om jag såg svärföräldrarna ge dottern sockerbitar att äta på, fy säger jag, det skulle jag inte ta!

    Men tack för ditt stöd!
  26. 13
    Ja, vad är det med... dessa äldre egentligen? Dom verkar inte förstå att det är skadligt att käka godis och glass varje dag.

    Skulle nog också bli rejält förbannad om jag såg svärföräldrarna ge dottern sockerbitar att äta på, fy säger jag, det skulle jag inte ta!

    Men tack för ditt stöd!
  27. Undrar?
    #14

    Det gör han,

    han har bett honom lägga av på skarpen flera gånger, men gubben fattar inte vart gränsen går.

    Sist var det när jag var på ul för nästa barn och mannen ringer glatt för att berätta att allt har gått jättebra och att läkaren beräknade att det här barnet skulle va lite större vid födseln, då vräker han ur sig nåt i stil med: \"såg ni mustaschen?\". Mannen fräste tillbaka ett: \"lägg av för fan\", men han fattar ju fortfarande inte.

    Man har ju lust att be han dra nånstans när han håller på som han gör. Men han tar det som ett skämt, och tror att alla andra också tycker det är kul. För honom är det ju inget allvarligt, men han pratar ju faktiskt illa om vårt barn, som är hans barnbarn.

    Jag kan tänka mig att han var mobbare när han var yngre.

    Men hör jag honom säga det igen, ska jag fanimej tala om ett och annat för honom, men först ska jag bara tala om för mannen att jag har fått nog!

    Tack för ditt stöd!
  28. 14
    Det gör han, han har bett honom lägga av på skarpen flera gånger, men gubben fattar inte vart gränsen går.

    Sist var det när jag var på ul för nästa barn och mannen ringer glatt för att berätta att allt har gått jättebra och att läkaren beräknade att det här barnet skulle va lite större vid födseln, då vräker han ur sig nåt i stil med: \"såg ni mustaschen?\". Mannen fräste tillbaka ett: \"lägg av för fan\", men han fattar ju fortfarande inte.

    Man har ju lust att be han dra nånstans när han håller på som han gör. Men han tar det som ett skämt, och tror att alla andra också tycker det är kul. För honom är det ju inget allvarligt, men han pratar ju faktiskt illa om vårt barn, som är hans barnbarn.

    Jag kan tänka mig att han var mobbare när han var yngre.

    Men hör jag honom säga det igen, ska jag fanimej tala om ett och annat för honom, men först ska jag bara tala om för mannen att jag har fått nog!

    Tack för ditt stöd!
  29. Carola
    #15

    Hej!

    Efter att ha läst vad du svarat på tidigare inlägg så inser man att din svärfar tycks ha svårt att fatta klarspråk. Kanske han inte tar det på allvar då ni genast svarar att han ska lägga av. Kunde det vara bättre att din man pratade nån gång med honom i enrum och säger att du blir ledsen och tar illa upp. Kanske skulle han fundera över det då om din man tar upp det nån gång då han inte \"skämtat\". Svärfar kastar ur sig sina skämt (eller vad man ska kalla det) och tror att \"lägg av\" är nåt ni kastar ur er men inte menar så allvarligt med.
  30. 15
    Hej! Efter att ha läst vad du svarat på tidigare inlägg så inser man att din svärfar tycks ha svårt att fatta klarspråk. Kanske han inte tar det på allvar då ni genast svarar att han ska lägga av. Kunde det vara bättre att din man pratade nån gång med honom i enrum och säger att du blir ledsen och tar illa upp. Kanske skulle han fundera över det då om din man tar upp det nån gång då han inte \"skämtat\". Svärfar kastar ur sig sina skämt (eller vad man ska kalla det) och tror att \"lägg av\" är nåt ni kastar ur er men inte menar så allvarligt med.
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16

    Förbannad är väl att ta i?

    Inte behöver du bli så arg för att han sticker till ungarna lite sockerbitar? Tala om för farfar att de inte ska äta sockerbitar och gör detsamma med barnen. Och så gör det väl inget om det händer nå´n gång? Fast farfar kanske sitter med barnen och dricker kaffe flera gånger om dagen och du har sagt till förut. Då kan det ju vara ett stort problem. Men förbannad är väl ändå att ta i?

    Eller menar vi inte samma sak med \"förbannad\", kanske?
  32. 16
    Förbannad är väl att ta i? Inte behöver du bli så arg för att han sticker till ungarna lite sockerbitar? Tala om för farfar att de inte ska äta sockerbitar och gör detsamma med barnen. Och så gör det väl inget om det händer nå´n gång? Fast farfar kanske sitter med barnen och dricker kaffe flera gånger om dagen och du har sagt till förut. Då kan det ju vara ett stort problem. Men förbannad är väl ändå att ta i?

    Eller menar vi inte samma sak med \"förbannad\", kanske?
  33. Undrar?
    #17

    Va?

    Det var du som hade en svärfar som gav dina barn sockerbitar, och jag höll med dig om att jag också skulle bli arg om min svärfar gav mina barn sockerbitar att äta på. Så du får ursäkta om jag är trög, men jag förstår inte riktigt vad du menar?

    Min svärfar ger inte sockerbitar till min dotter, men jag skrev att skulle han göra det, skulle jag bli skitförbannad, och det står jag för. Vi har jättemånga i min familj som har diabetes, och jag vill inte att min dotter ska gå o käka på sockerbitar. Att hon äter begränsat med lördagsgodis i form av en bulle eller kaka som jag bakar själv är ok för mig. Men alla har ju sina gränser.

    Så visst om det är vad du menar, jag skulle bli förbannad om nån gav mina barn sockerbitar.
  34. 17
    Va? Det var du som hade en svärfar som gav dina barn sockerbitar, och jag höll med dig om att jag också skulle bli arg om min svärfar gav mina barn sockerbitar att äta på. Så du får ursäkta om jag är trög, men jag förstår inte riktigt vad du menar?

    Min svärfar ger inte sockerbitar till min dotter, men jag skrev att skulle han göra det, skulle jag bli skitförbannad, och det står jag för. Vi har jättemånga i min familj som har diabetes, och jag vill inte att min dotter ska gå o käka på sockerbitar. Att hon äter begränsat med lördagsgodis i form av en bulle eller kaka som jag bakar själv är ok för mig. Men alla har ju sina gränser.

    Så visst om det är vad du menar, jag skulle bli förbannad om nån gav mina barn sockerbitar.
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Ojdå

    Jag la mig i där jag skulle ha hållit mig borta, kanske?

    Mitt inlägg var tänkt som ett svar/en fråga till Angel*Bell. Det är nämligen Angel*Bell som har en sockerutdelande svärfar, inte jag. Eller, rättare sagt... Det är möjligt att min svärfar ger barnen en sockerbit nå´n gång ibland. Det ser jag inte som nå´t jätteproblem. Fast, det är klart. Vi har ingen diabetes i släkten.

    Ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna, men kan ändå inte tycka att detta att bli _förbannad_ är den bästa vägen att gå. Information borde vara bättre, men det är ju min åsikt.
  36. 18
    Ojdå Jag la mig i där jag skulle ha hållit mig borta, kanske?

    Mitt inlägg var tänkt som ett svar/en fråga till Angel*Bell. Det är nämligen Angel*Bell som har en sockerutdelande svärfar, inte jag. Eller, rättare sagt... Det är möjligt att min svärfar ger barnen en sockerbit nå´n gång ibland. Det ser jag inte som nå´t jätteproblem. Fast, det är klart. Vi har ingen diabetes i släkten.

    Ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna, men kan ändå inte tycka att detta att bli _förbannad_ är den bästa vägen att gå. Information borde vara bättre, men det är ju min åsikt.
  37. Undrar?
    #19

    Ja men då förstår jag =)

    Förstod inte riktigt av inlägget,men nu klarnar det ett ljus =)

    Du behöver inte be om ursäkt, vart bara lite fundersam över inlägget.

    Och självklart har du rätt i att tala lugnt o sansat är den rätta vägen att gå, men när man som jag, har en svärfar som inte verkar förstå vart gränserna går, får man ryta till ibland ;)

    Ha en trevlig helg!

  38. 19
    Ja men då förstår jag =) Förstod inte riktigt av inlägget,men nu klarnar det ett ljus =)

    Du behöver inte be om ursäkt, vart bara lite fundersam över inlägget.

    Och självklart har du rätt i att tala lugnt o sansat är den rätta vägen att gå, men när man som jag, har en svärfar som inte verkar förstå vart gränserna går, får man ryta till ibland ;)

    Ha en trevlig helg!

  39. marib
    #20

    H*N verkar ha en hjärna också!

    inte alls lik farfar med andra ord :-) Lite svar på tal i samma anda kanske
  40. 20
    H*N verkar ha en hjärna också! inte alls lik farfar med andra ord :-) Lite svar på tal i samma anda kanske
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Är 42 och kanske gravid...hjälp
    By Anonym in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 19:48
  2. Cei kanske? Beads-hjälp?
    By -nin- in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 20:51
  3. snabb hjälp kanske:D
    By emma_e in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 19:09
  4. Hjälp...kanske fel snack?
    By Libra in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 11:52
  5. Lite hjälp här kanske?
    By Lite lost! in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 21:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar