Vad anser ni om detta...
Skolbarn
  1. Uuma
    #1

    Vad anser ni om detta...


    I min lillebrors klass har fröken fått för sig att göra ett sorts diagram på svarta tavlan över elevernas vikt. Detta medförde att min lillebror fick den största stapeln då han är mullig. Nu har han slutat äta ordentligt och mår väldigt dåligt. Han går i tredje klass. Vad gör man? Är detta vanligt eller? Jag blev alldeles kall, eftersom jag själv hade viktproblem i skolan och skulle hellre ha dött än att få min vikt skriven på svarta tavlan!
  2. 1
    Vad anser ni om detta...
    I min lillebrors klass har fröken fått för sig att göra ett sorts diagram på svarta tavlan över elevernas vikt. Detta medförde att min lillebror fick den största stapeln då han är mullig. Nu har han slutat äta ordentligt och mår väldigt dåligt. Han går i tredje klass. Vad gör man? Är detta vanligt eller? Jag blev alldeles kall, eftersom jag själv hade viktproblem i skolan och skulle hellre ha dött än att få min vikt skriven på svarta tavlan!
  3. demeter
    #2

    helt vansinnigt!!

    jag hade tagit den läraren i hampan ordentligt!!!!
  4. 2
    helt vansinnigt!! jag hade tagit den läraren i hampan ordentligt!!!!
  5. Lisa
    #3

    Vansinigt

    Fråga vad syftet är. Troligen har hon inte tänkt. I sönernas klasser mäts och jämförs det mycket som en del i matematiken men aldrig sådant som vikt. Kan spåra ur totalt. Ska hon hålla koll på vikten på folk ska hon ha utbildning för att att hantera barnens reaktion också.
  6. 3
    Vansinigt Fråga vad syftet är. Troligen har hon inte tänkt. I sönernas klasser mäts och jämförs det mycket som en del i matematiken men aldrig sådant som vikt. Kan spåra ur totalt. Ska hon hålla koll på vikten på folk ska hon ha utbildning för att att hantera barnens reaktion också.
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    känsligt

    vad man än väljer att mäta.
    Jag ville visa diagram för eleverna på ett överskådligt och lättfattligt vis, så vi gick till syster och mätte oss. Fine, inge problem, jättefina staplar.
    Men: minsta tjejen i klassen kom sedan till mig och berättade hur jätteobehagligt det var för henne, att se sin korta lilla stapel bredvid de andras.
    Så nu gör jag aldrig diagram av något som relateras till barnen.
    Just VIKT var väl urbota stendumt?
  8. 4
    känsligt vad man än väljer att mäta.
    Jag ville visa diagram för eleverna på ett överskådligt och lättfattligt vis, så vi gick till syster och mätte oss. Fine, inge problem, jättefina staplar.
    Men: minsta tjejen i klassen kom sedan till mig och berättade hur jätteobehagligt det var för henne, att se sin korta lilla stapel bredvid de andras.
    Så nu gör jag aldrig diagram av något som relateras till barnen.
    Just VIKT var väl urbota stendumt?
  9. med detta
    #5

    fråga fröken vad hon vill uppnå

    kontakta sedan rektorn
  10. 5
    fråga fröken vad hon vill uppnå kontakta sedan rektorn
  11. med detta
    #6

    tillägg

    diagram kan göras på trevliga saker ofta vet barnen själva vad som kan mätas tex favorit-djur-mat-färg osv
  12. 6
    tillägg diagram kan göras på trevliga saker ofta vet barnen själva vad som kan mätas tex favorit-djur-mat-färg osv
  13. Tinkerbell
    #7

    Vanisinnigt kränkande!

    Hade detta varit mitt barns klass så skulle jag vägrat gå med på detta och hade vänt upp ner på skolan och kommunen och anmält det vart de än går att anmäla, för att visa vad jag tycker.

    Jag blir arg bara av att läsa det du skrivit och anser att denna fröken bör överväga sitt val av yrke för detta passar inte henne. *upprörd till max*
  14. 7
    Vanisinnigt kränkande! Hade detta varit mitt barns klass så skulle jag vägrat gå med på detta och hade vänt upp ner på skolan och kommunen och anmält det vart de än går att anmäla, för att visa vad jag tycker.

    Jag blir arg bara av att läsa det du skrivit och anser att denna fröken bör överväga sitt val av yrke för detta passar inte henne. *upprörd till max*
  15. Achelois
    #8

    Som min dotter då

    I föprskolan gjorde de någon slags stapel och sen ville inte hon gå dit på veckor. Hon är mycket kortare än resten..
  16. 8
    Som min dotter då I föprskolan gjorde de någon slags stapel och sen ville inte hon gå dit på veckor. Hon är mycket kortare än resten..
  17. Hello
    #9

    Helt otroligt!

    Det kan inte ha varit mycket tänk påkopplat den dagen!

    Det är ju alltid lättast att lära ngt om det ligger nära en själv. Jag har också gjort diagram med elever över längd och vikt, men då har de först haft som läxa att ta reda på sin födelselängd och -vikt och så har vi gjort diagram på det. Det brukar vara mycket positivt - hemmet involveras, man får en anledning att prata hemma om hur det var när barnet föddes, det ligger nära utan att vara kränkande, alla blir intresserade och det har varit jätteintressant att prata i skolan om det sen också. Den som är minst som nyfödd kanske är det för att den är född lite för tidigt och då har h*n en spännande historia att berätta osv. Det är också ofta så att den som var längst som nyfödd inte alls är det nu och samma med den som var kortast. Det blir också en bra ingång till samtal om att saker förändras - det har det gjort och det kan det också göra i framtiden - bara för att man är kort nu, behöver det inte alltid fortsätta att vara så, osv.

    Ni måste prata med fröken och helst rektor och skolsköterska också - det är viktigt att så kränkande saker som det här inte får passera. Det är också viktigt för din bror, tror jag. Att han får känna att ni inte finner er i att han behandlas så här.

    Lycka till!
  18. 9
    Helt otroligt! Det kan inte ha varit mycket tänk påkopplat den dagen!

    Det är ju alltid lättast att lära ngt om det ligger nära en själv. Jag har också gjort diagram med elever över längd och vikt, men då har de först haft som läxa att ta reda på sin födelselängd och -vikt och så har vi gjort diagram på det. Det brukar vara mycket positivt - hemmet involveras, man får en anledning att prata hemma om hur det var när barnet föddes, det ligger nära utan att vara kränkande, alla blir intresserade och det har varit jätteintressant att prata i skolan om det sen också. Den som är minst som nyfödd kanske är det för att den är född lite för tidigt och då har h*n en spännande historia att berätta osv. Det är också ofta så att den som var längst som nyfödd inte alls är det nu och samma med den som var kortast. Det blir också en bra ingång till samtal om att saker förändras - det har det gjort och det kan det också göra i framtiden - bara för att man är kort nu, behöver det inte alltid fortsätta att vara så, osv.

    Ni måste prata med fröken och helst rektor och skolsköterska också - det är viktigt att så kränkande saker som det här inte får passera. Det är också viktigt för din bror, tror jag. Att han får känna att ni inte finner er i att han behandlas så här.

    Lycka till!
  19. Sofia*
    #10

    Klantigt

    Men troligen handlar det bara om en obetänksamlärare. Hon har velat tydligtgöra statistk och velat ta något som är vardasnära för eleverna för att ge änmet relevans, skulle jag tro. Detär klantigt men troligen inte illa menat. Jag tycker att ni ska kontakta henne så hon slipper göra en sådan miss en gång till och så att hon kan be din bror om ursäkt.
  20. 10
    Klantigt Men troligen handlar det bara om en obetänksamlärare. Hon har velat tydligtgöra statistk och velat ta något som är vardasnära för eleverna för att ge änmet relevans, skulle jag tro. Detär klantigt men troligen inte illa menat. Jag tycker att ni ska kontakta henne så hon slipper göra en sådan miss en gång till och så att hon kan be din bror om ursäkt.
  21. Sofia*
    #11

    ???

    Viss här har en människa begått ett misstag, men att döma henne så totalt tycker jag är att ta i. Troligen är inte vikt ett känsligt ämne för henne och hon har missat att det kan vara det för andra. Men att därmed säga att hon inte passar för sitt yrke och vända upp och ner på hela världen gör inte situationen bätter vare sig för henne eller för eleverna. Vill du verkligen ha en värld där du aldrig får göra misstag och där hela din yrkeskarriär hänger på att du aldrig råkar trampa någon på tårna? Där hela världen vänds upp och ner och du blir anmäld utan att få en möjighet till att be om ursäkt och lära dig något av situationen i stället? En sådan värld vill inte jag ha.
  22. 11
    ??? Viss här har en människa begått ett misstag, men att döma henne så totalt tycker jag är att ta i. Troligen är inte vikt ett känsligt ämne för henne och hon har missat att det kan vara det för andra. Men att därmed säga att hon inte passar för sitt yrke och vända upp och ner på hela världen gör inte situationen bätter vare sig för henne eller för eleverna. Vill du verkligen ha en värld där du aldrig får göra misstag och där hela din yrkeskarriär hänger på att du aldrig råkar trampa någon på tårna? Där hela världen vänds upp och ner och du blir anmäld utan att få en möjighet till att be om ursäkt och lära dig något av situationen i stället? En sådan värld vill inte jag ha.
  23. Medlem sedan
    Apr 2000
    #12

    Finns fel och så finns det grova fel

    Detta är ett grovt övertramp och skulle exempelvis aldrig accepteras på en vuxen arbetsplats.

    Att ämnet inte är känsligt för henne bryr jag mig faktiskt inte om, en lärare bör vara mer lyhörd, påläst och förstående än så, och är man inte det, ja då skall man fundera över sitt yrkesval anser jag.

    I det här fallet har ett av barnen en röst här och det har signalerat att det mår dåligt över saken och jag är övertygad om att det är flera som mår lika dåligt eller sämre. Är det ok att offra dem för att läraren inte tänkte sig för?

    De kan bli så illa att de blir ärrade för livet, eller att detta blir ett ämne att mobbas för och är man med och skapar en sådan situation, så återigen då så anser jag att ett sådant övertramp kräver åtgärder och en fröken som bör överväga sitt yrkesval.

    Mitt svar på din fråga om världen så vill jag har en skola som har kunskap om barn och hur de fungerar. Jag vill ha en skola som alla barn vågar och vill gå till utan att vara rädda för att bli utpekade eller mobbade. Jag vill ha en skola där mitt barn är tryggt och där lärarna inte ärrar baren för livet och pekar ut dem som annorlunda inför hela klassen. Det vill jag ha och det har jag och är mycket nöjd med dessutom.
  24. 12
    Finns fel och så finns det grova fel Detta är ett grovt övertramp och skulle exempelvis aldrig accepteras på en vuxen arbetsplats.

    Att ämnet inte är känsligt för henne bryr jag mig faktiskt inte om, en lärare bör vara mer lyhörd, påläst och förstående än så, och är man inte det, ja då skall man fundera över sitt yrkesval anser jag.

    I det här fallet har ett av barnen en röst här och det har signalerat att det mår dåligt över saken och jag är övertygad om att det är flera som mår lika dåligt eller sämre. Är det ok att offra dem för att läraren inte tänkte sig för?

    De kan bli så illa att de blir ärrade för livet, eller att detta blir ett ämne att mobbas för och är man med och skapar en sådan situation, så återigen då så anser jag att ett sådant övertramp kräver åtgärder och en fröken som bör överväga sitt yrkesval.

    Mitt svar på din fråga om världen så vill jag har en skola som har kunskap om barn och hur de fungerar. Jag vill ha en skola som alla barn vågar och vill gå till utan att vara rädda för att bli utpekade eller mobbade. Jag vill ha en skola där mitt barn är tryggt och där lärarna inte ärrar baren för livet och pekar ut dem som annorlunda inför hela klassen. Det vill jag ha och det har jag och är mycket nöjd med dessutom.
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Sjukt!!!

    Prata med rektorn, ring skolverket, byt klass eller skola! Så får hon inte göra!!! Fy sjutton för fascistlärare! Stackars din lillebror. hur gammal är han?
  26. 13
    Sjukt!!! Prata med rektorn, ring skolverket, byt klass eller skola! Så får hon inte göra!!! Fy sjutton för fascistlärare! Stackars din lillebror. hur gammal är han?
  27. Upprörd!
    #14

    Håller med tinkerbell

    detta är tjänstefel
  28. 14
    Håller med tinkerbell detta är tjänstefel
  29. Sofia*
    #15

    Men

    Ingenstans i inlägget sägs det att barnet har protesterat, eller talat om för läraren att han upplevde det hela som känsligt eller negativt. Lärarens mål har inte varit att \"ärra\" eller \"peka ut\" någon. Hade hennes mål varit detta hade jag hållit med dig. Jag undrar vem som ska våga arbeta som lärare om man inte får lov att göra misstag. Naturligtvis ska den här läraren få veta att hon \"trampade pojken på tårna\" men att helt avfärda henne som lärare pga ett misstag tycker jag är hårt. Jag tror man kommer längre med ödmjukhet och jag tror att pojken mår betydligt bättre, om läraren kan få veta under städade former och kan be omrsäkt, än att anmäla och vända upp och ner på hela världen.
  30. 15
    Men Ingenstans i inlägget sägs det att barnet har protesterat, eller talat om för läraren att han upplevde det hela som känsligt eller negativt. Lärarens mål har inte varit att \"ärra\" eller \"peka ut\" någon. Hade hennes mål varit detta hade jag hållit med dig. Jag undrar vem som ska våga arbeta som lärare om man inte får lov att göra misstag. Naturligtvis ska den här läraren få veta att hon \"trampade pojken på tårna\" men att helt avfärda henne som lärare pga ett misstag tycker jag är hårt. Jag tror man kommer längre med ödmjukhet och jag tror att pojken mår betydligt bättre, om läraren kan få veta under städade former och kan be omrsäkt, än att anmäla och vända upp och ner på hela världen.
  31. Jämställd pappa
    #16

    Tja jag tror att de gjorde det

    i min dotters klass. Mätte vägde och så vidare. Jag tror ingen blev kränkt av detta däremot pratade man om att alla är olika och att värdet hos individen inte ligger i något yttre mätbart utan om vem var och en är som person. Dottern var yngst, längst och vägde mest men hon var den som hade lättast för att förstå diagram och förhållanden (och hon som har lässvårigheter och problem att få ihop matten).

    Allt är olika och barn uppfattar inte alltid saker så som vi vuxna uppfattar dem.
  32. 16
    Tja jag tror att de gjorde det i min dotters klass. Mätte vägde och så vidare. Jag tror ingen blev kränkt av detta däremot pratade man om att alla är olika och att värdet hos individen inte ligger i något yttre mätbart utan om vem var och en är som person. Dottern var yngst, längst och vägde mest men hon var den som hade lättast för att förstå diagram och förhållanden (och hon som har lässvårigheter och problem att få ihop matten).

    Allt är olika och barn uppfattar inte alltid saker så som vi vuxna uppfattar dem.
  33. Pip
    #17

    Äntligen lite sansade svar!!

    Både Sofia och Jämställd Pappa verkar ha huvudet påskruvat i den här diskussisonstråden.

    Att KÄNNA sig kränkt är en känsla som ingen visserligen kan ta bort, men som alla kan få hjälp att bearbeta. Man kan känna sig kränkt av otroligt många saker, ofta sånt som inte ens är menat som kränkande men som av vissa personer kan uppfattas som sådant.
    Jag kan säkert råka kränka någon när jag fäller en helt vanlig kommentar som vad som helst. Mottagaren, dess tidigare erfarenheter och referensramar avgör om denne väljer att känna sig kränkt av det jag säger.

    Att BLI kränkt, d v s att utsättas för någon gör något med uppsåt att kränka, förminska, förlöjliga är en helt annan sak.

    Är det inte bättre att arbeta med de osunda normer och värderingar som råder i samhället istället för att utse ett gäng tabun som absolut inte får beröras på något sätt?
    Någon kommer ju alltid ha minst fötter, längst armar eller väga mest eller minst. Ska de dömas utifrån det? Ska de redan som små lära sig att sådant inte får nämnas vid ord, att man ska skämmas för att vara minst eller störst?
    Visst är det jobbigt att sticka ut på något vis, men jag tror hellre på att lära sig vara stolt över sig själv och helst inte ens tänka ordet \"kränkt\" när man visar sig ha minst fötter i en viss grupp eller liknande. Ett sunt \"Jaha\" vore på sin plats där.
  34. 17
    Äntligen lite sansade svar!! Både Sofia och Jämställd Pappa verkar ha huvudet påskruvat i den här diskussisonstråden.

    Att KÄNNA sig kränkt är en känsla som ingen visserligen kan ta bort, men som alla kan få hjälp att bearbeta. Man kan känna sig kränkt av otroligt många saker, ofta sånt som inte ens är menat som kränkande men som av vissa personer kan uppfattas som sådant.
    Jag kan säkert råka kränka någon när jag fäller en helt vanlig kommentar som vad som helst. Mottagaren, dess tidigare erfarenheter och referensramar avgör om denne väljer att känna sig kränkt av det jag säger.

    Att BLI kränkt, d v s att utsättas för någon gör något med uppsåt att kränka, förminska, förlöjliga är en helt annan sak.

    Är det inte bättre att arbeta med de osunda normer och värderingar som råder i samhället istället för att utse ett gäng tabun som absolut inte får beröras på något sätt?
    Någon kommer ju alltid ha minst fötter, längst armar eller väga mest eller minst. Ska de dömas utifrån det? Ska de redan som små lära sig att sådant inte får nämnas vid ord, att man ska skämmas för att vara minst eller störst?
    Visst är det jobbigt att sticka ut på något vis, men jag tror hellre på att lära sig vara stolt över sig själv och helst inte ens tänka ordet \"kränkt\" när man visar sig ha minst fötter i en viss grupp eller liknande. Ett sunt \"Jaha\" vore på sin plats där.
  35. Medlem sedan
    Apr 2000
    #18

    Be om ursäkt?

    Ja visst ska hon det, men oavsett hur många gånger hon ber om ursäkt så är skadan redan skedd och det kan bli något som följer honom och andra barn upp i vuxen ålder.

    Och allvarligt talat, tycker du inte att det är underligt att en lärare inte har någon aning om att vikt kan och är ett känsligt ämne för barn om man avviker? Hur svårt är det att lista ut att den avvikande personen snabbt kan bli ett mobbingoffer?

    Skulle du anse att det var ok att de på din arbetsplats satte upp en tabell över din och andras vikt för alla att betrakta?

    Nej jag är ledsen men det finns faktiskt gränser för hur man nyttjar sitt lärarskap och denna lärare har klivit rakt över gränsen för vad jag skulle ha tollererat, och det skulle jag inte blunda en sekund för att förmedla till henne.

    Men det hemska i det hela är att oavsett om jag som förälder gör något, och oavsett om fröken ber om ursäkt eller vad det nu är som kommer att hända i det här fallet, så är risken enormt stor att det finns ett eller flera barn som bär detta med sig inombords upp i vuxen ålder och mår jättedåligt över det, och det gör mig otroligt upprörd.
  36. 18
    Be om ursäkt? Ja visst ska hon det, men oavsett hur många gånger hon ber om ursäkt så är skadan redan skedd och det kan bli något som följer honom och andra barn upp i vuxen ålder.

    Och allvarligt talat, tycker du inte att det är underligt att en lärare inte har någon aning om att vikt kan och är ett känsligt ämne för barn om man avviker? Hur svårt är det att lista ut att den avvikande personen snabbt kan bli ett mobbingoffer?

    Skulle du anse att det var ok att de på din arbetsplats satte upp en tabell över din och andras vikt för alla att betrakta?

    Nej jag är ledsen men det finns faktiskt gränser för hur man nyttjar sitt lärarskap och denna lärare har klivit rakt över gränsen för vad jag skulle ha tollererat, och det skulle jag inte blunda en sekund för att förmedla till henne.

    Men det hemska i det hela är att oavsett om jag som förälder gör något, och oavsett om fröken ber om ursäkt eller vad det nu är som kommer att hända i det här fallet, så är risken enormt stor att det finns ett eller flera barn som bär detta med sig inombords upp i vuxen ålder och mår jättedåligt över det, och det gör mig otroligt upprörd.
  37. Medlem sedan
    Oct 2002
    #19

    Fy

    Låt frökens vikt vara med i diagrammet nästa gång!!!
  38. 19
    Fy Låt frökens vikt vara med i diagrammet nästa gång!!!
  39. Medlem sedan
    Apr 2000
    #20

    Så det finns bara de två variationerna?

    Att kränka eller att peka på att det finns de som kränker?

    Nej du det köper inte jag och jag har ett bevis på att det går att göra annorlunda, bara några meter ifrån mig. I vår familj är inget ämne tabubelagt, och detta till trots så har vår dotter inga som helst fördomar om vikt. Hon ser inte ens vikten utan bara personen bakom, och detta tänker jag försöka behålla så långt det går.

    Samhällets syn på vikt är inget jag vill belasta henne med förrens det är absolut nödvändigt, för den är så totalt snedvriden att det är tragiskt.

    Dessutom så vill jag bara påpeka att vikt är en av de ämnen som människor mobbas mest för och det krävs ingen större hjärna att räkna ut att de personer som väger mest står i riskzonen för att bli mobbade. När fröken dessutom skriver ut det på tavla för alla att betrakta så växer risken ändå mer.
  40. 20
    Så det finns bara de två variationerna? Att kränka eller att peka på att det finns de som kränker?

    Nej du det köper inte jag och jag har ett bevis på att det går att göra annorlunda, bara några meter ifrån mig. I vår familj är inget ämne tabubelagt, och detta till trots så har vår dotter inga som helst fördomar om vikt. Hon ser inte ens vikten utan bara personen bakom, och detta tänker jag försöka behålla så långt det går.

    Samhällets syn på vikt är inget jag vill belasta henne med förrens det är absolut nödvändigt, för den är så totalt snedvriden att det är tragiskt.

    Dessutom så vill jag bara påpeka att vikt är en av de ämnen som människor mobbas mest för och det krävs ingen större hjärna att räkna ut att de personer som väger mest står i riskzonen för att bli mobbade. När fröken dessutom skriver ut det på tavla för alla att betrakta så växer risken ändå mer.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vad anser ni om detta?
    By Nasuns in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 00:40
  2. vad anser ni om detta?
    By anonymt namn in forum Hitta nya vänner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 11:13
  3. Vad anser ni om detta?
    By - Veronica - in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 17:12
  4. vad anser ni om detta......
    By Mia-70 in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 22:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar