Folsyra
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Folsyra

    Ämnet har varit uppe på fråga mammor igen.Jag skrev en hänvisning hit,då det alltid är rmb som nämns.Hoppas ni som huserar här med mig inte ogillar det.jag sitter ju knappast på den senaste informationen med en tonåring i huset :)men vi har alltid haft en öppen attityd här.Om någon ens vågar sig hit.
    ska nu krypa i säng med min nya kompis,stooora fondboken.Får se om jag lyckas att få till något.
  2. 1
    Folsyra Ämnet har varit uppe på fråga mammor igen.Jag skrev en hänvisning hit,då det alltid är rmb som nämns.Hoppas ni som huserar här med mig inte ogillar det.jag sitter ju knappast på den senaste informationen med en tonåring i huset :)men vi har alltid haft en öppen attityd här.Om någon ens vågar sig hit.
    ska nu krypa i säng med min nya kompis,stooora fondboken.Får se om jag lyckas att få till något.
  3. vittosvart
    #2

    Verkar lurigt...

    det här med folsyra. De blivande mammorna får förslag på att ta extra folsyra när de kontaktar mvc, men vad jag vet så måste man börja ta det minst tre månader _innan_ man blir gravid. Någon som vet?
  4. 2
    Verkar lurigt... det här med folsyra. De blivande mammorna får förslag på att ta extra folsyra när de kontaktar mvc, men vad jag vet så måste man börja ta det minst tre månader _innan_ man blir gravid. Någon som vet?
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    jomenvisst

    När man väl kontaktar MVC (typ v 8) så är ju redan eventuellt rmb färdigbildat (v 3-4 om jag inte minns fel).

    Jag åt faktiskt extra folsyra 3 mån innan jag blev gravid! Funkade ju inte så bra, hehe. Sen efteråt så har jag hört av läkare och MVC att den folsyran man kan få receptfritt på apoteket är så låg dos så den ändå inte har nån inverkan. För att det ska påverka måste man ha en kraftigare dos, som man bara kan få på recept! Och recept får man väl bara om man har konstaterat ärftlighet vad gäller rmb, eller om det nu finns nån annan riskfaktor.

    Min ärftlighet är ju ganska konstaterad nu i alla fall, så inför nästa graviditet lär jag få den där på recept...

    Bra förresten, Q, att hänvisa hit, tycker jag.
  6. 3
    jomenvisst När man väl kontaktar MVC (typ v 8) så är ju redan eventuellt rmb färdigbildat (v 3-4 om jag inte minns fel).

    Jag åt faktiskt extra folsyra 3 mån innan jag blev gravid! Funkade ju inte så bra, hehe. Sen efteråt så har jag hört av läkare och MVC att den folsyran man kan få receptfritt på apoteket är så låg dos så den ändå inte har nån inverkan. För att det ska påverka måste man ha en kraftigare dos, som man bara kan få på recept! Och recept får man väl bara om man har konstaterat ärftlighet vad gäller rmb, eller om det nu finns nån annan riskfaktor.

    Min ärftlighet är ju ganska konstaterad nu i alla fall, så inför nästa graviditet lär jag få den där på recept...

    Bra förresten, Q, att hänvisa hit, tycker jag.
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4

    Jag har fått

    ... folsyra utskrivet på recept. Den är ca 10 gånger så stark som den som säljs på apotek utan recept.
    Jag äter den redan nu, fast vi inte har planer på att skaffa barn. Men jag blev gravid med tvillingarna på p-piller, så det är bättre att äta det ifall det skulle hända igen :)

    Men det som är sagt är tre månader innan planerad graviditet.
    Min syster har även fått det utskrivet.
  8. 4
    Jag har fått ... folsyra utskrivet på recept. Den är ca 10 gånger så stark som den som säljs på apotek utan recept.
    Jag äter den redan nu, fast vi inte har planer på att skaffa barn. Men jag blev gravid med tvillingarna på p-piller, så det är bättre att äta det ifall det skulle hända igen :)

    Men det som är sagt är tre månader innan planerad graviditet.
    Min syster har även fått det utskrivet.
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5

    Tyckte tydligen inte alla

    för bla S-J tyckte det var bättre vi svarade på mamma-sidan.Tänk om det här finns pappor då?Och jag såg det som ett kompliment,ett erbjudande.Men nåja alla tycker olika ;)
  10. 5
    Tyckte tydligen inte alla för bla S-J tyckte det var bättre vi svarade på mamma-sidan.Tänk om det här finns pappor då?Och jag såg det som ett kompliment,ett erbjudande.Men nåja alla tycker olika ;)
  11. Haja04
    #6

    Vad heter det?

    Det receptbelagda prep??
    Minns också att BÅDA föräldrarna bör äta folsyran.
  12. 6
    Vad heter det? Det receptbelagda prep??
    Minns också att BÅDA föräldrarna bör äta folsyran.
  13. vittosvart
    #7

    Nytt

    iaf för mig...att pappan ska ta folsyra men mycket rimligt om det är ärftligt från båda sidor...annars gäller ju det mesta oss mammor!
  14. 7
    Nytt iaf för mig...att pappan ska ta folsyra men mycket rimligt om det är ärftligt från båda sidor...annars gäller ju det mesta oss mammor!
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8

    Folacin

    heter de jag äter. Båda föräldrarna bör äta dom ca3 månader innan.
  16. 8
    Folacin heter de jag äter. Båda föräldrarna bör äta dom ca3 månader innan.
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9

    Jag tar också

    Folacin men inte sa de till oss att min sambo skulle ta några, fast det är ju jag som har ryggmärgsbråck förstås så de tänkte väl inte så långt. Jag tog dem i alla fall ca 6 månader innan jag blev gravid, sen ska man äta dem de 3 första månaderna som gravid men jag äter dem fortfarande för läkaren säger att de ändå kan vara bra för mig att äta, även om inte bebisen tar upp något av det längre.
  18. 9
    Jag tar också Folacin men inte sa de till oss att min sambo skulle ta några, fast det är ju jag som har ryggmärgsbråck förstås så de tänkte väl inte så långt. Jag tog dem i alla fall ca 6 månader innan jag blev gravid, sen ska man äta dem de 3 första månaderna som gravid men jag äter dem fortfarande för läkaren säger att de ändå kan vara bra för mig att äta, även om inte bebisen tar upp något av det längre.
  19. Medlem sedan
    Aug 2005
    #10

    Jag åt

    åxå folacin under hela min graviditet men inte sambon för det var ingen som sa det till oss heller =( men det gick ju bra =)
  20. 10
    Jag åt åxå folacin under hela min graviditet men inte sambon för det var ingen som sa det till oss heller =( men det gick ju bra =)
  21. Mamma till en änglason och en jorddotter
    #11

    Jag åt och äter

    Folacin, men min sambo har inte ätit några.
    Det är ingen som har sagt att han behöver ta några, men igentligen varför inte båda kan ju som sagt vara bärare.

    Mvh
  22. 11
    Jag åt och äter Folacin, men min sambo har inte ätit några.
    Det är ingen som har sagt att han behöver ta några, men igentligen varför inte båda kan ju som sagt vara bärare.

    Mvh

Liknande trådar

  1. Folsyra
    By Hemliga byrån in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 21:09
  2. Folsyra?
    By anonymt namn in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 13:42
  3. Ang folsyra...
    By Anonyma jag in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:38
  4. Folsyra
    By MisaD in forum Försöker bli med barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 20:33
  5. Folsyra
    By anonymt namn in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 16:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar