Ny här! HJÄLP
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Millan
    #1

    Ny här! HJÄLP

    Har en son i ett tidigare förhållande och är nu gift och har två barn till. Min äldste son bor varannan vecka och det har fungerat mycket bra men nu är det ju dags för skola till hösten. Var skall han bo? Pappan vill hos honom och jag vill hos mig. Jag tycker att hans liv här är mer för ett barn. Hos mig har han syskon, kompisar på gatan, två min till skolan gångvägen, har kusiner och fritidsaktiviterer. Hos pappan har han pappan, farmor och farfar. Inga kompisar i hans ålder de blir 6 barn i klassen, hos mig går redan 10 barn på dagisavdelningen. vi bor båda två i små orter men pappan på en semesterort. Vad gör man. Familjerätten? Någon med erfarenhet av att barnet bor hos pappan? Vad skall man tänka på? Jag vill inte förlora honom.
  2. 1
    Ny här! HJÄLP Har en son i ett tidigare förhållande och är nu gift och har två barn till. Min äldste son bor varannan vecka och det har fungerat mycket bra men nu är det ju dags för skola till hösten. Var skall han bo? Pappan vill hos honom och jag vill hos mig. Jag tycker att hans liv här är mer för ett barn. Hos mig har han syskon, kompisar på gatan, två min till skolan gångvägen, har kusiner och fritidsaktiviterer. Hos pappan har han pappan, farmor och farfar. Inga kompisar i hans ålder de blir 6 barn i klassen, hos mig går redan 10 barn på dagisavdelningen. vi bor båda två i små orter men pappan på en semesterort. Vad gör man. Familjerätten? Någon med erfarenhet av att barnet bor hos pappan? Vad skall man tänka på? Jag vill inte förlora honom.
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    Hur ser det ut nu?

    Var är barnet skrivet? Barnet blir ju automatiskt erbjuden skolplats på den ort han är skriven.

    Var går barnet på dagis? Är ju rätt viktigt när skolan väl börjar, den sociala biten.

    Är det långt mellan orterna,? Går det att skjutsa om ni fortsätter med vv-boende?

    Sedan undrar jag varför du tror att du \"förlorar\" din son för att han skulle bo hos sin far?
  4. 2
    Hur ser det ut nu? Var är barnet skrivet? Barnet blir ju automatiskt erbjuden skolplats på den ort han är skriven.

    Var går barnet på dagis? Är ju rätt viktigt när skolan väl börjar, den sociala biten.

    Är det långt mellan orterna,? Går det att skjutsa om ni fortsätter med vv-boende?

    Sedan undrar jag varför du tror att du \"förlorar\" din son för att han skulle bo hos sin far?
  5. marib
    #3

    Det tycker ju jag att man gör

    åtminstone gjorde jag det. Vi började med vv sen flyttade pappan till annan kommun och sonen ville följa med. Jag gick med på det av olika anledningar MEn ju äldre han blev (numera 15)dessto viktigare blev kompisarna och han kom till mig allt mer sällan :-( numera är han här kanske 4ggr/år.
    Jag håller givetvis kontakten genom att åka dit och ta ut honom på fika rätt ofta men det är inte samma sak. Vardagen ÄR borta.
  6. 3
    Det tycker ju jag att man gör åtminstone gjorde jag det. Vi började med vv sen flyttade pappan till annan kommun och sonen ville följa med. Jag gick med på det av olika anledningar MEn ju äldre han blev (numera 15)dessto viktigare blev kompisarna och han kom till mig allt mer sällan :-( numera är han här kanske 4ggr/år.
    Jag håller givetvis kontakten genom att åka dit och ta ut honom på fika rätt ofta men det är inte samma sak. Vardagen ÄR borta.
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4

    Att förlora någon för mig...

    ... är att aldrig mer, eller ytterst sällan, få se en människa igen. Sitt barn släpper man väl förhoppningsvis inte på det viset...

    Ska man se på att ens barn bor hos sin andra förälder som att man \"förlorar\" sitt barn, så blir ju tyvärr alltid en förälder isf \"förlorare\", och ingen vill väl \"förlora\" sitt barn utan se till barnets bästa ur en så icke-egoistisk synvinkel som möjligt.
  8. 4
    Att förlora någon för mig... ... är att aldrig mer, eller ytterst sällan, få se en människa igen. Sitt barn släpper man väl förhoppningsvis inte på det viset...

    Ska man se på att ens barn bor hos sin andra förälder som att man \"förlorar\" sitt barn, så blir ju tyvärr alltid en förälder isf \"förlorare\", och ingen vill väl \"förlora\" sitt barn utan se till barnets bästa ur en så icke-egoistisk synvinkel som möjligt.
  9. marib
    #5

    Släpper och släpper.....

    alternativet vore att bära hit honom och då ha en 15 åring som bokstavligen sparkar sig ur huset igen.

    Och visst är det alltid någon som blir förlorare vid separationer, oftast barnen.
    Men har man växelvis så har man i varje fall bara \"förlorat\" dem 50%
  10. 5
    Släpper och släpper..... alternativet vore att bära hit honom och då ha en 15 åring som bokstavligen sparkar sig ur huset igen.

    Och visst är det alltid någon som blir förlorare vid separationer, oftast barnen.
    Men har man växelvis så har man i varje fall bara \"förlorat\" dem 50%
  11. Millan
    #6

    Det ser ut så här...

    Han bor i två olika kommuner (grannkommuner) det tar en halvtimme med bil. Han går på två dagis som fungerar otroligt bra för alla har kontakt med alla, de har hälsat på varandra mm. Vi hämtar på fredagar. Han är tyvärr skriven hos pappan för jag fick inte med honom när jag flyttade när han var fem månader och skatteförvaltningen tyckte att han skulle stanna kvar i det ursprungliga hemmet. Jag flyttade tillbaka till den ort jag kom ifrån för pappan bodde i sin mors föräldrarhem, så det var bara att ta sitt och dra. Pappan vägrade skriva på pappret om flytt.

    Det jag menar med att förlora honom är att han blir så förändrad hos pappan, bortskämt för att han är enda barnet och barnbarnet. Hans pappa har skälv varit bortskämt med sina syskon när de var mindre. Deras mamma gjorde tex tre olika rätter till middag mm. Vi anser att här äter alla samma rätt och det går jättebra men inte hos pappan.
  12. 6
    Det ser ut så här... Han bor i två olika kommuner (grannkommuner) det tar en halvtimme med bil. Han går på två dagis som fungerar otroligt bra för alla har kontakt med alla, de har hälsat på varandra mm. Vi hämtar på fredagar. Han är tyvärr skriven hos pappan för jag fick inte med honom när jag flyttade när han var fem månader och skatteförvaltningen tyckte att han skulle stanna kvar i det ursprungliga hemmet. Jag flyttade tillbaka till den ort jag kom ifrån för pappan bodde i sin mors föräldrarhem, så det var bara att ta sitt och dra. Pappan vägrade skriva på pappret om flytt.

    Det jag menar med att förlora honom är att han blir så förändrad hos pappan, bortskämt för att han är enda barnet och barnbarnet. Hans pappa har skälv varit bortskämt med sina syskon när de var mindre. Deras mamma gjorde tex tre olika rätter till middag mm. Vi anser att här äter alla samma rätt och det går jättebra men inte hos pappan.
  13. Hon som verkligen bor på landet
    #7

    30 minuter är 30 minuter...

    ... men inte slutet på livet. Är det inte längre än så måste väl antingen du eller xet, eller helst båda två, kunna köra och hämta/lämna så att han kan fortsätta att bo växelvis? Om nu det är vad som är bäst för honom, menar jag. Om det nu skulle vara så att t ex du inte har någon bil eller de ekonomiska möjlighetrna att köra, kan väl pojken vara skriven hos dig och gå i skola hos dig, men fortfarande vara hos sin pappa varannan vecka? För eran del, ni vuxna menar jag, kanske det kommer att innebära att någon av er får byta arbetstider eller i värsta fall jobb (vilket kan vara nog så svårt på landet, jag vet!). Jag tycker att den som har bäst möjligheter att köra honom ska göra det. Sen kan ju alltid den andre bidra ekonomiskt.
  14. 7
    30 minuter är 30 minuter... ... men inte slutet på livet. Är det inte längre än så måste väl antingen du eller xet, eller helst båda två, kunna köra och hämta/lämna så att han kan fortsätta att bo växelvis? Om nu det är vad som är bäst för honom, menar jag. Om det nu skulle vara så att t ex du inte har någon bil eller de ekonomiska möjlighetrna att köra, kan väl pojken vara skriven hos dig och gå i skola hos dig, men fortfarande vara hos sin pappa varannan vecka? För eran del, ni vuxna menar jag, kanske det kommer att innebära att någon av er får byta arbetstider eller i värsta fall jobb (vilket kan vara nog så svårt på landet, jag vet!). Jag tycker att den som har bäst möjligheter att köra honom ska göra det. Sen kan ju alltid den andre bidra ekonomiskt.
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8

    Olika regler får du räkna med

    Ni är ju två olika familjer med två olika referensramar, som blir så mycket mer uppenbara när ni inte bor tillsammans. Det kommer du aldrig att kunna ändra på, hur boendet än ser ut. Vill hans far göra 10 olika matalternativ varenda kväll är det ju upp till honom, men du ska självklart ha dina regler hemma hos dig. Ungar är inte dumma, de lär sig att det som gäller hos en inte gäller hos den andra. Tar ett tag, visst, men till slut så...

    Har själv en 7-åring som blir så bortklemad av sin far och går i samma gängor även hos mig, men bara en halv dag (om ens det), sedan trillar mina regler fram i minnet. Ska tilläggas att de bor och går i skolan hos sin far, två av mina tre särkullare, och kommer till mig f.n. en helg i månaden (pga avståndet).

    Om ni inte kan komma överens om det hela kommer er son att börja skolan i den kommun där han är skriven, dvs hos fadern. Ska ni då fortsätta med vv så blir det skjutsning som gäller var dag för din del. Tyvärr får man ju ingen skolskjuts mellan olika kommuner...
  16. 8
    Olika regler får du räkna med Ni är ju två olika familjer med två olika referensramar, som blir så mycket mer uppenbara när ni inte bor tillsammans. Det kommer du aldrig att kunna ändra på, hur boendet än ser ut. Vill hans far göra 10 olika matalternativ varenda kväll är det ju upp till honom, men du ska självklart ha dina regler hemma hos dig. Ungar är inte dumma, de lär sig att det som gäller hos en inte gäller hos den andra. Tar ett tag, visst, men till slut så...

    Har själv en 7-åring som blir så bortklemad av sin far och går i samma gängor även hos mig, men bara en halv dag (om ens det), sedan trillar mina regler fram i minnet. Ska tilläggas att de bor och går i skolan hos sin far, två av mina tre särkullare, och kommer till mig f.n. en helg i månaden (pga avståndet).

    Om ni inte kan komma överens om det hela kommer er son att börja skolan i den kommun där han är skriven, dvs hos fadern. Ska ni då fortsätta med vv så blir det skjutsning som gäller var dag för din del. Tyvärr får man ju ingen skolskjuts mellan olika kommuner...

Liknande trådar

  1. Men hjälp gravid igen, namn hjälp tack
    By sötismamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 08:40
  2. Obetalda fakturor hjälp hjälp
    By anonym just nu in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 16:07
  3. Hjälp hjälp och lite mera hjälp
    By Meggie in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 17:31
  4. Hjälp bullarna jäser inte... HJÄLP!
    By Karolina in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 17:02
  5. Hjälp ursäkta men måste ha snabb hjälp
    By Lisa in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 19:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar