Hur får jag del av barnbidraget?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Fattig
    #1

    Hur får jag del av barnbidraget?

    Jag har två barn, som är folkbokförda hos pappan och bor hos honom större delen av tiden. De är dock hos mig två dygn i veckan, alltså c:a nio dygn i månaden. Vi har gemensam vårdnad.

    Hittills har jag fått 28 % av barnbidraget direkt i handen av honom. Jag tycker att det är juste eftersom jag har barnen 28 % av tiden - det är ju ändå ganska mycket. Jag har också kostnader för barnen - mat, aktiviteter, etc. Jag tycker dessutom om att kunna köpa kläder till dem någon gång. Pappan tjänar dessutom MYCKET mer än jag.

    Men nu när barnbidraget höjdes slog tydligen snålhetsdjävulen till, och han tänker inte dela med sig längre. Jag kollade med fk om de kan betala ut 28 % till mig. Men det gör de inte. De säger att pappan ska ha bidraget från dem, och sedan får vi komma överens själva.

    Men om vi inte kommer överens??? Vart kan man vända sig då? Finns det typ några samarbetssamtal man skulle kunna få med honom på? Vad har jag för chanser?
  2. 1
    Hur får jag del av barnbidraget? Jag har två barn, som är folkbokförda hos pappan och bor hos honom större delen av tiden. De är dock hos mig två dygn i veckan, alltså c:a nio dygn i månaden. Vi har gemensam vårdnad.

    Hittills har jag fått 28 % av barnbidraget direkt i handen av honom. Jag tycker att det är juste eftersom jag har barnen 28 % av tiden - det är ju ändå ganska mycket. Jag har också kostnader för barnen - mat, aktiviteter, etc. Jag tycker dessutom om att kunna köpa kläder till dem någon gång. Pappan tjänar dessutom MYCKET mer än jag.

    Men nu när barnbidraget höjdes slog tydligen snålhetsdjävulen till, och han tänker inte dela med sig längre. Jag kollade med fk om de kan betala ut 28 % till mig. Men det gör de inte. De säger att pappan ska ha bidraget från dem, och sedan får vi komma överens själva.

    Men om vi inte kommer överens??? Vart kan man vända sig då? Finns det typ några samarbetssamtal man skulle kunna få med honom på? Vad har jag för chanser?
  3. Wallander
    #2

    Du har inget att ta till

    om du inte ska hävda lagens bokstav och kräva att barnbidraget ska betalas ut till dig helt och hållet. Jag vet inte om det fungerar.
  4. 2
    Du har inget att ta till om du inte ska hävda lagens bokstav och kräva att barnbidraget ska betalas ut till dig helt och hållet. Jag vet inte om det fungerar.
  5. Fattig
    #3

    Okej. Lagen bokstav säger tyvärr...

    (på fk:s hemsida i alla fall) att pappan får bidraget OM det är han som är boendeförälder och OM han begär det...

    Det jag får hoppas på är väl det nya umgängesbidraget, då. Retar mig förresten lite på att alla förutsätter att alla bidrag bara går till fattiga bo-mammor. Vi finns faktiskt, vi fattiga umgänges-mammor, också...
  6. 3
    Okej. Lagen bokstav säger tyvärr... (på fk:s hemsida i alla fall) att pappan får bidraget OM det är han som är boendeförälder och OM han begär det...

    Det jag får hoppas på är väl det nya umgängesbidraget, då. Retar mig förresten lite på att alla förutsätter att alla bidrag bara går till fattiga bo-mammor. Vi finns faktiskt, vi fattiga umgänges-mammor, också...

Liknande trådar

  1. Barnbidraget
    By Lilla Chili in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 19:51
  2. Barnbidraget.
    By ♥Helena♥ in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 18:42
  3. barnbidraget då?
    By bistro in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 16:42
  4. Hur är det med barnbidraget?
    By fialotta in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 10:12
  5. Barnbidraget
    By mytheone in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 10:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar