Erfarenhet av polisanmälan?
Skolbarn
  1. En mamma
    #1

    Erfarenhet av polisanmälan?

    Jag skrev längre ner om en förstaklass där det inte fungerar. För att göra en lång historia kort kan man säga att det finns ett barn som är värre än alla andra, som jag tror har någon form av ADHD eller liknande. Jag har ingen kunskap om detta men killen är alltså på helt fel ställe, och hans föräldrar tycker inte att det är ett problem. Istället tycker det att det är alla andra barn som är problemet som provocerar eller utesluter killen. \"inte konstigt att han ibland slåss och sparkar när han inte får vara med och leka\" tycker de, medan vi andra tycker tvärtom.
    Nu har det gått så långt att en pappa har polisanmält killen för ett strypgrepp. Detta skedde under lektionstid, och läraren menade att killen blivit provocerad. Läraren tycker inte heller att den här killen är det största problemet, utan det är alla andra. Läraren har haft två månader på sig för att få den uppfattningen, vi föräldrar har ett års historia, och utvecklingen är inte positiv.

    Så till saken; vad händer nu när detta blivit polisanmält? Polisen kommer att koppla in sociala myndigheter. Någon som varit med om detta innan?

    Det kan tyckas vara drastiskt, men vi är mer och mer desperata efter meningslösa samtal, både med skolan och med killens föräldrar. Jag har full förståelse för pappan som nu har polisanmält, och då har det gått långt! Vi kommer att skriva till högre instans inom kommundelen, eftersom rektorn inte har insett allvaret.
  2. 1
    Erfarenhet av polisanmälan? Jag skrev längre ner om en förstaklass där det inte fungerar. För att göra en lång historia kort kan man säga att det finns ett barn som är värre än alla andra, som jag tror har någon form av ADHD eller liknande. Jag har ingen kunskap om detta men killen är alltså på helt fel ställe, och hans föräldrar tycker inte att det är ett problem. Istället tycker det att det är alla andra barn som är problemet som provocerar eller utesluter killen. \"inte konstigt att han ibland slåss och sparkar när han inte får vara med och leka\" tycker de, medan vi andra tycker tvärtom.
    Nu har det gått så långt att en pappa har polisanmält killen för ett strypgrepp. Detta skedde under lektionstid, och läraren menade att killen blivit provocerad. Läraren tycker inte heller att den här killen är det största problemet, utan det är alla andra. Läraren har haft två månader på sig för att få den uppfattningen, vi föräldrar har ett års historia, och utvecklingen är inte positiv.

    Så till saken; vad händer nu när detta blivit polisanmält? Polisen kommer att koppla in sociala myndigheter. Någon som varit med om detta innan?

    Det kan tyckas vara drastiskt, men vi är mer och mer desperata efter meningslösa samtal, både med skolan och med killens föräldrar. Jag har full förståelse för pappan som nu har polisanmält, och då har det gått långt! Vi kommer att skriva till högre instans inom kommundelen, eftersom rektorn inte har insett allvaret.
  3. Jämställd pappa
    #2

    När det kommer till polisanmälan så

    måste socialtjänsten utreda.

    Vad som stör mig med ditt inlägg är att jag får en känsla att det kanske är så som läraren säger - det är de övriga som utesluter kille och han arbetar med sin överlevnadstrategi (slåss). Alla vill bli synliggjorda och uppskattade.

    Jag tycker att skolan skulle ta in en specialpedagog som intervjuade alla barnen och tog reda på vad som egentligen händer. Det är inte ett barns fel enbart. Diagnosförklaringar är enkla lösningar men sällan svar på vad det är som är fel.
  4. 2
    När det kommer till polisanmälan så måste socialtjänsten utreda.

    Vad som stör mig med ditt inlägg är att jag får en känsla att det kanske är så som läraren säger - det är de övriga som utesluter kille och han arbetar med sin överlevnadstrategi (slåss). Alla vill bli synliggjorda och uppskattade.

    Jag tycker att skolan skulle ta in en specialpedagog som intervjuade alla barnen och tog reda på vad som egentligen händer. Det är inte ett barns fel enbart. Diagnosförklaringar är enkla lösningar men sällan svar på vad det är som är fel.
  5. Sofia*
    #3

    Det som händer

    är att skolan inte längre får lov att utreda någonting om det hela. De får inte plocka dit folk och höra/samtala med dem utan nu måste man vänta på att polisen lämnar över till soc och att dessa utreder. Om skolan fortsätter att reda i det efter en anmälan kan detta försvåra polisens och socialens arbete (anser de). Det här är en av anledningarna till att man drar sig för att göra polisanmälningar från skolans sida.
    Förhoppningsvis händer det något rimligt fort, något som påverkar situationen positivt. Trist att det ska behöva gå så långt och jag hoppas att situationen blir bättre.
  6. 3
    Det som händer är att skolan inte längre får lov att utreda någonting om det hela. De får inte plocka dit folk och höra/samtala med dem utan nu måste man vänta på att polisen lämnar över till soc och att dessa utreder. Om skolan fortsätter att reda i det efter en anmälan kan detta försvåra polisens och socialens arbete (anser de). Det här är en av anledningarna till att man drar sig för att göra polisanmälningar från skolans sida.
    Förhoppningsvis händer det något rimligt fort, något som påverkar situationen positivt. Trist att det ska behöva gå så långt och jag hoppas att situationen blir bättre.
  7. En mamma
    #4

    Det stadiet

    är redan passerat, en specialpedagog var inblandad i förskolan, men mest för att hjälpa lärarna att hantera det. Nu är det ju en annan lärare, så det är möjligt att hon måste komma tillbaka.

    Det är säkert så att killen upplever det som att han inte får vara med. Men helt ärligt så har han själv bäddat för det, med sitt uppförande som faktiskt är helt oacceptabelt. Han har lekt med flera kompisar i perioder, men alla tröttnar eftersom han bär sig illa åt. Men han verkar inte se det själv. Och inte hans föräldrar heller. Vi är många som tycker synd om honom för att han inte får den hjälp han behöver.
  8. 4
    Det stadiet är redan passerat, en specialpedagog var inblandad i förskolan, men mest för att hjälpa lärarna att hantera det. Nu är det ju en annan lärare, så det är möjligt att hon måste komma tillbaka.

    Det är säkert så att killen upplever det som att han inte får vara med. Men helt ärligt så har han själv bäddat för det, med sitt uppförande som faktiskt är helt oacceptabelt. Han har lekt med flera kompisar i perioder, men alla tröttnar eftersom han bär sig illa åt. Men han verkar inte se det själv. Och inte hans föräldrar heller. Vi är många som tycker synd om honom för att han inte får den hjälp han behöver.
  9. En mamma
    #5

    Tack för svar.

    Ja, jag hoppas verkligen att det händer nåt snart.

    För övrigt skrev jag redan i april här under rubriken \"Vilket ansvar har skolan?\"
  10. 5
    Tack för svar. Ja, jag hoppas verkligen att det händer nåt snart.

    För övrigt skrev jag redan i april här under rubriken \"Vilket ansvar har skolan?\"
  11. Gretah
    #6

    Självklart ser inte inte pojken problemet

    som han är med och skapar. Dels är han väl liten? och så har han en besvärlig diagnos. Pojken kan inte lastas anser jag för han är ett barn. Däremot är det anmärkningsvärt att föräldrarna väljer att leva i en bubbla. Förmodligen skulle pojken må bäst av att gå i en särskola (det heter kanske inte särskola längre, ursäkta mej för fel ord i så fall) där det verkligen finns resurser på ett helt annat sätt. Men många föräldrar ser detta som nåt kränkande \"det är väl inget fel på vårat barn heller\", men det de gör är att belasta sitt barn med en verklighet som barnet inte klarar av. Jag hoppas verkligen på en snar lösning, för alla barns skull.
  12. 6
    Självklart ser inte inte pojken problemet som han är med och skapar. Dels är han väl liten? och så har han en besvärlig diagnos. Pojken kan inte lastas anser jag för han är ett barn. Däremot är det anmärkningsvärt att föräldrarna väljer att leva i en bubbla. Förmodligen skulle pojken må bäst av att gå i en särskola (det heter kanske inte särskola längre, ursäkta mej för fel ord i så fall) där det verkligen finns resurser på ett helt annat sätt. Men många föräldrar ser detta som nåt kränkande \"det är väl inget fel på vårat barn heller\", men det de gör är att belasta sitt barn med en verklighet som barnet inte klarar av. Jag hoppas verkligen på en snar lösning, för alla barns skull.
  13. En mamma
    #7

    Tack för det

    Kloka ord - att barnet belastas med en verklighet han inte klarar av.

    Tyvärr så har han ju ingen diagnos, vad vi vet. Det är bara min uppfattning att han har någon form av störning. Så länge föräldrarna inte ser problemet får han ju ingen hjälp.

    Därför kändes det bara som en tidsfråga innan någon skulle polisanmäla honom, och det är bara tur att någon inte har blivit allvarligt skadad.
  14. 7
    Tack för det Kloka ord - att barnet belastas med en verklighet han inte klarar av.

    Tyvärr så har han ju ingen diagnos, vad vi vet. Det är bara min uppfattning att han har någon form av störning. Så länge föräldrarna inte ser problemet får han ju ingen hjälp.

    Därför kändes det bara som en tidsfråga innan någon skulle polisanmäla honom, och det är bara tur att någon inte har blivit allvarligt skadad.
  15. Gretah
    #8

    Oj då...Jag missuppfattade då...

    Trodde han hade en diagnos. Ja då tycker jag situationen är ännu värre faktiskt. För med en diagnos finns plötsligt ett annat förstående och man har nåt att gå efter hur man rent krasst ska gå till väga med barnet.
    Men i allafall så hoppas jag på en bra lösning snarast för alla!
  16. 8
    Oj då...Jag missuppfattade då... Trodde han hade en diagnos. Ja då tycker jag situationen är ännu värre faktiskt. För med en diagnos finns plötsligt ett annat förstående och man har nåt att gå efter hur man rent krasst ska gå till väga med barnet.
    Men i allafall så hoppas jag på en bra lösning snarast för alla!
  17. lisa
    #9

    fast

    endast om pojken har en utvecklingsstörning har han rätt till särskola enbart ADHD ger inte den rätten utan det är den vanliga grundskolan som skall hantera det, liten grupp kan ibland vara en lösning om det finns i kommunen
  18. 9
    fast endast om pojken har en utvecklingsstörning har han rätt till särskola enbart ADHD ger inte den rätten utan det är den vanliga grundskolan som skall hantera det, liten grupp kan ibland vara en lösning om det finns i kommunen
  19. Gretah
    #10

    Är du helt säker på det?

    Säger inte emot dej, men är du säker på att det är en regel som gäller lika i alla kommuner? Jag vet nämligen en elev med svårare aspberger som erbjudits \"särskola\", men där föräldrarna tackade nej för de ansåg inte att det var fel på deras barn.
  20. 10
    Är du helt säker på det? Säger inte emot dej, men är du säker på att det är en regel som gäller lika i alla kommuner? Jag vet nämligen en elev med svårare aspberger som erbjudits \"särskola\", men där föräldrarna tackade nej för de ansåg inte att det var fel på deras barn.
  21. Willes mamma
    #11

    men...

    jag förstår inte att du i ena stunden säger att \"jag tror att han har någon form av ADHD\"
    och sen skriver att han får skylla sig själv när han inte får vara med - \"men helt ärligt så har han själv bädddat för det, med sitt uppförande som är helt oacceptabelt-

    .Jag får inte detta att gå ihop,OM han nu har något av den problematiken ( ex.ADHD) , så är det väl inte HANS fel?
    då kan han ju inte rå för sitt \"oacceptabla \" beteende.

    Nu hänger jag inte riktigt med på vad killen har gjort, och vad som ligger bakom det hela.Men det känns fel att peka ut ett ensamt barn som skyldigt. Det kunde varit min son du skrev om , och jag vill inte att klaskamraters föräldrar ska skylla eventuella problem i klassen enbart på min grabb.

    Självklart kan han inte se att han bär sig illa åt, det är väl lite mycket begärt att en kille i 1:an ska kunna reflektera över sitt eget beteende..

    Antingen HAR han ex.ADHD,eller så har han bara fastnat i ett negativt beteende, men det är väl inget som han kan vakna upp och bar förstå en dag, av sig själv?

    Tror att läraren behöver jobba med hela klassen , för att skapa en bra gemenskap o grund att stå på .Med en bra tillit och samhörighet i klassen så kan även \"annorlunda \" och \"bråkiga\" barn passa in och accepteras av klasskamraterna..
    Det har jag själv sett exempel på .
  22. 11
    men... jag förstår inte att du i ena stunden säger att \"jag tror att han har någon form av ADHD\"
    och sen skriver att han får skylla sig själv när han inte får vara med - \"men helt ärligt så har han själv bädddat för det, med sitt uppförande som är helt oacceptabelt-

    .Jag får inte detta att gå ihop,OM han nu har något av den problematiken ( ex.ADHD) , så är det väl inte HANS fel?
    då kan han ju inte rå för sitt \"oacceptabla \" beteende.

    Nu hänger jag inte riktigt med på vad killen har gjort, och vad som ligger bakom det hela.Men det känns fel att peka ut ett ensamt barn som skyldigt. Det kunde varit min son du skrev om , och jag vill inte att klaskamraters föräldrar ska skylla eventuella problem i klassen enbart på min grabb.

    Självklart kan han inte se att han bär sig illa åt, det är väl lite mycket begärt att en kille i 1:an ska kunna reflektera över sitt eget beteende..

    Antingen HAR han ex.ADHD,eller så har han bara fastnat i ett negativt beteende, men det är väl inget som han kan vakna upp och bar förstå en dag, av sig själv?

    Tror att läraren behöver jobba med hela klassen , för att skapa en bra gemenskap o grund att stå på .Med en bra tillit och samhörighet i klassen så kan även \"annorlunda \" och \"bråkiga\" barn passa in och accepteras av klasskamraterna..
    Det har jag själv sett exempel på .
  23. Medlem sedan
    Sep 1998
    #12

    I hela landet...

    ...krävs att barnet har en utvecklingsstörning och/eller i vissa fall autism för att kunna bli inskriven i särskola.

    Jag vet att det finns vissa kommuner i landet som inte följer dessa regler, men det är en annan diskussion.

    Om ett barn är normalbegåvat har de rätt att läsa enligt grundskolans läroplan. I vissa fall kan ett barn ha svårt att vistas i stora grupper eller ha svårt att hantera relationer till andra av olika anledningar. Kommuner har lite olika lösningar på hur man gör med dessa barn, men särskola är defenitivt ingen dumphåla dit man kastar in barn endast pga strulighet.
  24. 12
    I hela landet... ...krävs att barnet har en utvecklingsstörning och/eller i vissa fall autism för att kunna bli inskriven i särskola.

    Jag vet att det finns vissa kommuner i landet som inte följer dessa regler, men det är en annan diskussion.

    Om ett barn är normalbegåvat har de rätt att läsa enligt grundskolans läroplan. I vissa fall kan ett barn ha svårt att vistas i stora grupper eller ha svårt att hantera relationer till andra av olika anledningar. Kommuner har lite olika lösningar på hur man gör med dessa barn, men särskola är defenitivt ingen dumphåla dit man kastar in barn endast pga strulighet.
  25. En mamma
    #13

    Jag skriver inte

    att han får skylla sig själv, även om du kanske tolkade mina ord så, men det var inte min mening.
    Jag menar att det är inte konstigt att de andra barnen inte vill leka med honom eftersom han beter sig illa. Naturligtvis är det inte hans fel.
    Och jag tycker inte heller att han ska förväntas förstå detta själv. Men faktum är att ingen vill leka med honom för att han bär sig illa åt, och både hans föräldrar och lärare tycker att problemet är alla andra. Jag säger inte att alla andra är oskyldiga, och säkert är det några som tycker det är kul att trigga honom. Problemet är att hela situationen har gått helt över styr. Den här killen har töjt gränserna för vad som är acceptabelt beteende, och alla andra barn har fått lära sig hur man gör för att få uppmärksamhet i klassen. Och det är inte genom att göra det man blir tillsagd, utan det är genom att leva loppan. Efter ett år i den här klassen tror ju alla att det är så det ska vara.

    Jag vill inte på något sätt ge grabben skulden för det här, utan det är de vuxna som finns i hans omgivning som borde ge honom bättre förutsättningar.
  26. 13
    Jag skriver inte att han får skylla sig själv, även om du kanske tolkade mina ord så, men det var inte min mening.
    Jag menar att det är inte konstigt att de andra barnen inte vill leka med honom eftersom han beter sig illa. Naturligtvis är det inte hans fel.
    Och jag tycker inte heller att han ska förväntas förstå detta själv. Men faktum är att ingen vill leka med honom för att han bär sig illa åt, och både hans föräldrar och lärare tycker att problemet är alla andra. Jag säger inte att alla andra är oskyldiga, och säkert är det några som tycker det är kul att trigga honom. Problemet är att hela situationen har gått helt över styr. Den här killen har töjt gränserna för vad som är acceptabelt beteende, och alla andra barn har fått lära sig hur man gör för att få uppmärksamhet i klassen. Och det är inte genom att göra det man blir tillsagd, utan det är genom att leva loppan. Efter ett år i den här klassen tror ju alla att det är så det ska vara.

    Jag vill inte på något sätt ge grabben skulden för det här, utan det är de vuxna som finns i hans omgivning som borde ge honom bättre förutsättningar.
  27. Vivvi
    #14

    Nä det är

    inte fel på en människa som har fått diagnos Asperger! Skolan har skyldighet att ge stöd i vanlig grundskola till ALLA barn!
  28. 14
    Nä det är inte fel på en människa som har fått diagnos Asperger! Skolan har skyldighet att ge stöd i vanlig grundskola till ALLA barn!
  29. Vivvi
    #15

    DU

    är en av de vuxna i hans omgivning som borde ge honom bättre förutsättningar! Tror du inte att barnen till er andra föräldrar i klassen har uppmärksammat er föräldrars inställning? Jag garanterar att så är fallet! Mitt barn har varit utsatt för detta. Jag kan tala om för dig att de barn som var värst, där kom det från föräldrarna!! Så skärp er, ni andra föräldrar!

    Jag tycker det låter som skolan, lärare och rektor har uppfattat alvaret i situationen och faktiskt arbetar med situationen. Det de gör är att försöka hjälpa och åtgärda situationen i klassen coh för pojken. De får försvara pojken inte bara mot andra elever utan även mot er föräldrar. Du får ursäkta men jag kan inte uppfatta annat än att det är pojken som är den utsatta och \"offret\" i den här situationen.

    Tror du att en grupp blir harmonisk om man tar bort mobboffret?? Inte alls! Klassen, era barn, kommer att skaffa sig ett annat offer. Så fungerar gruppdynamik.

    Lägg ner er häxjakt.

    Nu när soc. får gå in så kanske och lärarna får hjälp att ta tag i alla barnen i den här klassen!! Och jag önskar den här lilla pojken att han faktiskt får komma till en skola och klass där han är omtyckt och få det stöd han behöver.
  30. 15
    DU är en av de vuxna i hans omgivning som borde ge honom bättre förutsättningar! Tror du inte att barnen till er andra föräldrar i klassen har uppmärksammat er föräldrars inställning? Jag garanterar att så är fallet! Mitt barn har varit utsatt för detta. Jag kan tala om för dig att de barn som var värst, där kom det från föräldrarna!! Så skärp er, ni andra föräldrar!

    Jag tycker det låter som skolan, lärare och rektor har uppfattat alvaret i situationen och faktiskt arbetar med situationen. Det de gör är att försöka hjälpa och åtgärda situationen i klassen coh för pojken. De får försvara pojken inte bara mot andra elever utan även mot er föräldrar. Du får ursäkta men jag kan inte uppfatta annat än att det är pojken som är den utsatta och \"offret\" i den här situationen.

    Tror du att en grupp blir harmonisk om man tar bort mobboffret?? Inte alls! Klassen, era barn, kommer att skaffa sig ett annat offer. Så fungerar gruppdynamik.

    Lägg ner er häxjakt.

    Nu när soc. får gå in så kanske och lärarna får hjälp att ta tag i alla barnen i den här klassen!! Och jag önskar den här lilla pojken att han faktiskt får komma till en skola och klass där han är omtyckt och få det stöd han behöver.
  31. Vivvi
    #16

    Ovan var till En mamma*imt*

    .
  32. 16
    Ovan var till En mamma*imt* .
  33. Teacher
    #17

    Fast en del föräldrar...

    ...polisanmäler hellre än försöker bidra med lösningar.
  34. 17
    Fast en del föräldrar... ...polisanmäler hellre än försöker bidra med lösningar.
  35. En mamma
    #18

    Du kankse kan

    berätta vad du tycker jag ska göra då?

    Och om du läser mitt inlägg så ser du att det inte handlade om att samla in synpunkter från andra om det var rätt eller fel att polisanmäla, utan mer en fråga till dem som hade erfarenhet och \"vad händer nu?\"

    Tror du att en polisanmälan är det första man gör?
    Tror du inte att detta är noga övervägt och en sista desperat åtgärd eftersom inget annat fungerar?
    Jag har inte återgett alla fakta här, eftersom det som sagt inte handlade om att få andras godkännande.
    Jag tror på fullt allvar att en polisanmälan i detta läget är att göra grabben en tjänst!! Eftersom du inte har en aning om vad detta handlar om så tycker jag du kan lägga ner dina anklagelser.
  36. 18
    Du kankse kan berätta vad du tycker jag ska göra då?

    Och om du läser mitt inlägg så ser du att det inte handlade om att samla in synpunkter från andra om det var rätt eller fel att polisanmäla, utan mer en fråga till dem som hade erfarenhet och \"vad händer nu?\"

    Tror du att en polisanmälan är det första man gör?
    Tror du inte att detta är noga övervägt och en sista desperat åtgärd eftersom inget annat fungerar?
    Jag har inte återgett alla fakta här, eftersom det som sagt inte handlade om att få andras godkännande.
    Jag tror på fullt allvar att en polisanmälan i detta läget är att göra grabben en tjänst!! Eftersom du inte har en aning om vad detta handlar om så tycker jag du kan lägga ner dina anklagelser.
  37. En mamma
    #19

    Det kan bli så

    om läraren har en dålig dag varje dag.
  38. 19
    Det kan bli så om läraren har en dålig dag varje dag.
  39. Gretah
    #20

    Javisst! Det kryllar säkert av

    föräldrar som polisanmäler lärare och skolor! Säkert!
  40. 20
    Javisst! Det kryllar säkert av föräldrar som polisanmäler lärare och skolor! Säkert!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. polisanmälan?
    By Anonym in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 19:56
  2. Polisanmälan?
    By runa in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 18:00
  3. Polisanmälan?
    By -Tess- in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 07:40
  4. Polisanmälan
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 15:45
  5. Hur gör man en polisanmälan?
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 20:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar