Snabb fråga!
Vårdbidrag/försäkringar
  1. M
    #1

    Snabb fråga!

    Ska på möte med försäkringskassan imorgon...
    Vi har 3/4-VB för vår son och nu ska det utredas om huruvida jag ska bli \"sjukpensionär\" (heter nåt annat men jag har ingen koll just nu) på halvtid. När jag skummat genom alla era inlägg här så har jag förstått att det KAN bli problem med sånt när man har vb.
    Min läkare har skrivit att vi har vb på varenda sjukintyg jag har sänt till fk men dom har inte sagt nåt tidigare. Nu är jag orolig att vi förlorar vb alternativt att inte \"pensionen\" går igenom... För fler strider med fk ligger ju inte i topp på min önskelista just nu. Må filijokus alla ni tappert kämpande föräldrar!
  2. 1
    Snabb fråga! Ska på möte med försäkringskassan imorgon...
    Vi har 3/4-VB för vår son och nu ska det utredas om huruvida jag ska bli \"sjukpensionär\" (heter nåt annat men jag har ingen koll just nu) på halvtid. När jag skummat genom alla era inlägg här så har jag förstått att det KAN bli problem med sånt när man har vb.
    Min läkare har skrivit att vi har vb på varenda sjukintyg jag har sänt till fk men dom har inte sagt nåt tidigare. Nu är jag orolig att vi förlorar vb alternativt att inte \"pensionen\" går igenom... För fler strider med fk ligger ju inte i topp på min önskelista just nu. Må filijokus alla ni tappert kämpande föräldrar!
  3. Achelois
    #2

    Säg att du vill

    skriva vb på mannen om de krånglar:)
  4. 2
    Säg att du vill skriva vb på mannen om de krånglar:)
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Hej. Så jobbigt. Tror dock inte att det gör något om man är "sjukpensionär" och har vårdbidrag. Jag fick också det erbjudandet. Nobbade. Helt vårdbidrag är ungefär 40 assistanstimmar. Jag bytte vårdbidrag till assistans och jobbar själv som assistent. Bättre betalt lovar jag.
    Stå på dej. Hör av dej om du inte får rätt.
    [email protected]
  6. 3
    Hej. Så jobbigt. Tror dock inte att det gör något om man är "sjukpensionär" och har vårdbidrag. Jag fick också det erbjudandet. Nobbade. Helt vårdbidrag är ungefär 40 assistanstimmar. Jag bytte vårdbidrag till assistans och jobbar själv som assistent. Bättre betalt lovar jag.
    Stå på dej. Hör av dej om du inte får rätt.
    [email protected]
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Jag var

    helt sjukskriven i 2 år pgr av min sjukdom, när de skulle förvandla sjukskrivningen till sjukbidrag som det heter nu, så tog de av mej halva. Just pgr av att jag hade helt vårdbidrag. Kan inte vara helt sjuk då, trots flera protester från min Läkare, och trots att jag har hjälp med sonen + att han går i skolan på dagarna. Sa att vi skriver över det på Maken, men det brydde de sig inte om sa De. Så stå på dej, jag orkade inte överklaga då.
  8. 4
    Jag var helt sjukskriven i 2 år pgr av min sjukdom, när de skulle förvandla sjukskrivningen till sjukbidrag som det heter nu, så tog de av mej halva. Just pgr av att jag hade helt vårdbidrag. Kan inte vara helt sjuk då, trots flera protester från min Läkare, och trots att jag har hjälp med sonen + att han går i skolan på dagarna. Sa att vi skriver över det på Maken, men det brydde de sig inte om sa De. Så stå på dej, jag orkade inte överklaga då.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    Fk drar av pengar på pengarna om det är så att du har "för mycket" i vårdbidrag. Om man har hel pension så brukar man ha rätt att ha ½ VB utan att de drar av på pensionen. Men om du ska ha halv pension så räknas det annorlunda.

    Problem med pensionen tror jag inte att du får men det kan bli mindre pengar. Skulle det vara så kan du skriva över det på din man, men det är inte utan arbete direkt för då måste ni söka om VB helt med ny ansökan och nytt beslut så det är inte bara att skriva över. Men å andra sidan så kan det vara värt besväret för ni kan tjäna flera tusen kronor beroende på hur stort vårdbidrag ni har och vilken pension du får.
    ~Sannslös, Chanslös men inte besegrad~
  10. 5
    Fk drar av pengar på pengarna om det är så att du har "för mycket" i vårdbidrag. Om man har hel pension så brukar man ha rätt att ha ½ VB utan att de drar av på pensionen. Men om du ska ha halv pension så räknas det annorlunda.

    Problem med pensionen tror jag inte att du får men det kan bli mindre pengar. Skulle det vara så kan du skriva över det på din man, men det är inte utan arbete direkt för då måste ni söka om VB helt med ny ansökan och nytt beslut så det är inte bara att skriva över. Men å andra sidan så kan det vara värt besväret för ni kan tjäna flera tusen kronor beroende på hur stort vårdbidrag ni har och vilken pension du får.

Liknande trådar

  1. Snabb fråga
    By Anonym in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 13:29
  2. Snabb fråga.....
    By oskarlisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 19:29
  3. Snabb fråga...
    By CmWoToL in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 19:11
  4. Snabb fråga..
    By Fläderblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 18:55
  5. Snabb fråga
    By Singel med 1 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 11:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar