Frökens kommentar
Skolbarn
  1. Eva E
    #1

    Frökens kommentar

    Dottern går i 3:an. Innan barnen går hem för dagen så påminner fröken om att det är matteläxa till fredagen. Dottern räcker upp handen och berättar att hon redan har gjort matteläxan. Frökens svar: \"Ja, men du är inte bättre än nån annan för det.\" Dottern hade väl väntat sig lite beröm eller åtminstone nån trevlig kommentar från fröken. Snacka om att ge en liten 9-åring som trott att hon gjort rätt en kalldusch! Man kan ju undra om fröken var närvarande när de lärde ut pedagogik på lärarhögskolan. *irriterad*
  2. 1
    Frökens kommentar Dottern går i 3:an. Innan barnen går hem för dagen så påminner fröken om att det är matteläxa till fredagen. Dottern räcker upp handen och berättar att hon redan har gjort matteläxan. Frökens svar: \"Ja, men du är inte bättre än nån annan för det.\" Dottern hade väl väntat sig lite beröm eller åtminstone nån trevlig kommentar från fröken. Snacka om att ge en liten 9-åring som trott att hon gjort rätt en kalldusch! Man kan ju undra om fröken var närvarande när de lärde ut pedagogik på lärarhögskolan. *irriterad*
  3. Teacher
    #2

    En idé

    Kan vi inte skapa en sida där lärare skriver upp alla huvudlösa kommentarer som föräldrar fäller om sina och andras barn?
    Jag kan bidra med en massa.
    Fast jag brukar å andra sidan tänka att de inte är mer än människor de med och att de säkert har en massa andra, goda kvalitéer. Vem är jag att döma andra?
  4. 2
    En idé Kan vi inte skapa en sida där lärare skriver upp alla huvudlösa kommentarer som föräldrar fäller om sina och andras barn?
    Jag kan bidra med en massa.
    Fast jag brukar å andra sidan tänka att de inte är mer än människor de med och att de säkert har en massa andra, goda kvalitéer. Vem är jag att döma andra?
  5. Sofia*
    #3

    Vad fröken egentligen sa..

    ..och vad barnet uppfattar är inte alltid riktigt samma sak! När barnen säger konstigheter så kanske man ska ta och luska lite i det i stället för att förutsätta att alla som arbetar i skolan är knasgökar som ärlskar att trycka ner barnen i skorna. VI sliter hårt för en ganska taskig lön för att vi älskar vårt jobb, och våra elever! (Även om det naturligtvis finns folk på fel plats inom lärarkåren,men de är färre än vad folk i allmänhet och media i synnerhet tycks tro)
  6. 3
    Vad fröken egentligen sa.. ..och vad barnet uppfattar är inte alltid riktigt samma sak! När barnen säger konstigheter så kanske man ska ta och luska lite i det i stället för att förutsätta att alla som arbetar i skolan är knasgökar som ärlskar att trycka ner barnen i skorna. VI sliter hårt för en ganska taskig lön för att vi älskar vårt jobb, och våra elever! (Även om det naturligtvis finns folk på fel plats inom lärarkåren,men de är färre än vad folk i allmänhet och media i synnerhet tycks tro)
  7. Eva E
    #4

    Aldrig hört

    Jag kan inte påminna mig att jag har snäst av varken mitt eller någon annans barn på det sättet. Det är ungefär som att en unge som visar upp en teckning på ett hus den ritat får den enda responsen från den vuxne att ”Det där var ju inget bra, fönstren är ju skeva!”. Hur många föräldrar har du hört som plattar till sitt barn – eller någon annans barn – på det viset?? Just därför att jag INTE hör vuxna som plattar till sina eller andras barn på det viset så reagerar jag på frökens kommentar!!
  8. 4
    Aldrig hört Jag kan inte påminna mig att jag har snäst av varken mitt eller någon annans barn på det sättet. Det är ungefär som att en unge som visar upp en teckning på ett hus den ritat får den enda responsen från den vuxne att ”Det där var ju inget bra, fönstren är ju skeva!”. Hur många föräldrar har du hört som plattar till sitt barn – eller någon annans barn – på det viset?? Just därför att jag INTE hör vuxna som plattar till sina eller andras barn på det viset så reagerar jag på frökens kommentar!!
  9. Eva E
    #5

    Vad fröken sa

    Även om min dotter inte återgav ordagrant vad fröken sa, så har hon knappast hört _helt_ fel.

    Jag har svårt att förstå varför _andra barns prestationer_ överhuvudtaget blev inblandade i frökens svar när min dotters enda anmärkning var att HON hade gjort läxan, kan du förstå det? Min dotter frågade inte efter några andra barn, och jag har svårt att tro att fröken öht inte nämnde andra barn i sitt svar till min dotter, att min dotter _så grundligt_ har hört fel eller missförstått.

    Den naturliga responsen på dotterns anmärkning att HON redan har gjort läxan vore väl 1) ”Vad bra!” eller 2) ”Då kan du ta det lugnt ikväll då” eller möjligtvis 3) ”Då kan du räkna nästa sida också”. Varför kommer _andra barns prestationer_ öht upp i frökens svar? För att det HAR kommit upp kan vi utgå från, det är en snart 10 år gammal flicka vi pratar om här. Hon kan återberätta vad som har hänt. Och hon hade tårar i ögonen när hon berättade, hon kände sig tillplattad av fröken. Den känslan tar hon inte fel på.
  10. 5
    Vad fröken sa Även om min dotter inte återgav ordagrant vad fröken sa, så har hon knappast hört _helt_ fel.

    Jag har svårt att förstå varför _andra barns prestationer_ överhuvudtaget blev inblandade i frökens svar när min dotters enda anmärkning var att HON hade gjort läxan, kan du förstå det? Min dotter frågade inte efter några andra barn, och jag har svårt att tro att fröken öht inte nämnde andra barn i sitt svar till min dotter, att min dotter _så grundligt_ har hört fel eller missförstått.

    Den naturliga responsen på dotterns anmärkning att HON redan har gjort läxan vore väl 1) ”Vad bra!” eller 2) ”Då kan du ta det lugnt ikväll då” eller möjligtvis 3) ”Då kan du räkna nästa sida också”. Varför kommer _andra barns prestationer_ öht upp i frökens svar? För att det HAR kommit upp kan vi utgå från, det är en snart 10 år gammal flicka vi pratar om här. Hon kan återberätta vad som har hänt. Och hon hade tårar i ögonen när hon berättade, hon kände sig tillplattad av fröken. Den känslan tar hon inte fel på.
  11. Teacher
    #6

    Ojoj! Du skulle bara veta.

    Menar du att det bara är lärare som snäser av barn?
    Skämtar du??

    Du, om man vill söka fel och ägna sitt liv åt att lyfta upp allt som folk säger fel och dumt och klumpigt så får man bara ett trist och förkrympt liv.

    Dessutom, kan inte låta bli att nappa:
    Så föräldar är bättre människor än lärare?
    Om en lärare blir förälder så blir den plötsligt en fantastisk människa som aldrig säger något klumpigt?
    En lärare som säger något klumpigt kan därför, enligt din logik, inte ha hunnit bli förälder...
    Intressant!

  12. 6
    Ojoj! Du skulle bara veta. Menar du att det bara är lärare som snäser av barn?
    Skämtar du??

    Du, om man vill söka fel och ägna sitt liv åt att lyfta upp allt som folk säger fel och dumt och klumpigt så får man bara ett trist och förkrympt liv.

    Dessutom, kan inte låta bli att nappa:
    Så föräldar är bättre människor än lärare?
    Om en lärare blir förälder så blir den plötsligt en fantastisk människa som aldrig säger något klumpigt?
    En lärare som säger något klumpigt kan därför, enligt din logik, inte ha hunnit bli förälder...
    Intressant!

  13. Helena
    #7

    Åååh

    Vad trist sagt. Din dotter ville väl bara försäkra sig om att hon faktiskt slipper läxan eftersom hon redan var klar.
  14. 7
    Åååh Vad trist sagt. Din dotter ville väl bara försäkra sig om att hon faktiskt slipper läxan eftersom hon redan var klar.
  15. Eva E
    #8

    Ehh

    Har jag påstått att _lärare som grupp_ snäser av barn? Kan du peka på exakt var jag skulle ha jag skrivit det?

    Jag har påstått att _den här personen_ som råkar vara lärare har plattat till ett barn. Jag ifrågasätter lämpligheten av ett sådant handlade från _den här personen_ och har frågat om _den här personen_ var frånvarande när pedagogik lärdes ut på lärarhögskolan.

    Jag har INTE påstått att _lärare i gemen_ gör sig skyldiga till såna här övertramp – tvärtom har jag sagt att jag INTE har stött på det här tidigare, vare sig från andra lärare eller från föräldrar. _Just därför_ reagerar jag på frökens uttalande, för att det är både olämpligt OCH ovanligt.

    Det är tvärtom DU som påstår att avsnäsningar och tillplattningar av barn är vardagsmat från föräldrar. Det är så vanligt så man kan skriva en bok om det. Du har inte med ett ord fördömt frökens avsnäsning av min dotter, du verkar tycka att det är helt OK att bemöta barn på det sättet. För om man reagerar på det – som jag gör – då får man ju ett trist och förkrympt liv. Men om man struntar i folk som plattar till och snäser av barn så får man istället ett trevligt och kul liv, är det så jag ska tolka dig?
  16. 8
    Ehh Har jag påstått att _lärare som grupp_ snäser av barn? Kan du peka på exakt var jag skulle ha jag skrivit det?

    Jag har påstått att _den här personen_ som råkar vara lärare har plattat till ett barn. Jag ifrågasätter lämpligheten av ett sådant handlade från _den här personen_ och har frågat om _den här personen_ var frånvarande när pedagogik lärdes ut på lärarhögskolan.

    Jag har INTE påstått att _lärare i gemen_ gör sig skyldiga till såna här övertramp – tvärtom har jag sagt att jag INTE har stött på det här tidigare, vare sig från andra lärare eller från föräldrar. _Just därför_ reagerar jag på frökens uttalande, för att det är både olämpligt OCH ovanligt.

    Det är tvärtom DU som påstår att avsnäsningar och tillplattningar av barn är vardagsmat från föräldrar. Det är så vanligt så man kan skriva en bok om det. Du har inte med ett ord fördömt frökens avsnäsning av min dotter, du verkar tycka att det är helt OK att bemöta barn på det sättet. För om man reagerar på det – som jag gör – då får man ju ett trist och förkrympt liv. Men om man struntar i folk som plattar till och snäser av barn så får man istället ett trevligt och kul liv, är det så jag ska tolka dig?
  17. Eva E
    #9

    Mmm

    Hon ville nog bara ha en liten klapp på huvudet typ ”vad bra att du redan har gjort läxan!”. Nästa vecka kanske nåt annat barn hade gjort läxan lite i förväg, då hade väl det barnet kunnat få lite uppmuntran för att det var ute i god tid?? Jag är rädd att jag inte riktigt förstår poängen med att ta ner en 9-åring på jorden på det sättet…
  18. 9
    Mmm Hon ville nog bara ha en liten klapp på huvudet typ ”vad bra att du redan har gjort läxan!”. Nästa vecka kanske nåt annat barn hade gjort läxan lite i förväg, då hade väl det barnet kunnat få lite uppmuntran för att det var ute i god tid?? Jag är rädd att jag inte riktigt förstår poängen med att ta ner en 9-åring på jorden på det sättet…
  19. Teacher
    #10

    Tolka mig så här:

    Att det är meningslöst att fästa sig vid vartenda litet felsteg som människor runt omkring dig tar.

    Att över huvud taget elda upp sig så pass att du skriver ett inlägg om en att ditt barns lärare säger en sådan sak? Är inte det jobbigt?
    Om jag skulle skriva om alla föräldrar som säger klumpiga saker till sina barn, vanliga, stressade föräldrar som drar sina ungar ut till bilen halvklädda osv. Inte sjutton blir världen bättre för det?

    Vore det inte mindre energikrävande att säga så här till din dotter: \"Oj, hade din lärare en dålig dag? Hörru lilla vännen, bry dig inte om hennes kommentar hon tycker nog att det var bra att du gjort din läxa men hon var väl trött och stressad. Då säger man ibland dumma saker. Det gör jag också och det kanske du också gör ibland\".

    Se, där har du avdramatiserat händelsen, du har förklarat hur det kommer sig att hennes lärare kan ha sagt något dumt och du har dragit paralleller till hur människor ibland (dessvärre) fungerar.
  20. 10
    Tolka mig så här: Att det är meningslöst att fästa sig vid vartenda litet felsteg som människor runt omkring dig tar.

    Att över huvud taget elda upp sig så pass att du skriver ett inlägg om en att ditt barns lärare säger en sådan sak? Är inte det jobbigt?
    Om jag skulle skriva om alla föräldrar som säger klumpiga saker till sina barn, vanliga, stressade föräldrar som drar sina ungar ut till bilen halvklädda osv. Inte sjutton blir världen bättre för det?

    Vore det inte mindre energikrävande att säga så här till din dotter: \"Oj, hade din lärare en dålig dag? Hörru lilla vännen, bry dig inte om hennes kommentar hon tycker nog att det var bra att du gjort din läxa men hon var väl trött och stressad. Då säger man ibland dumma saker. Det gör jag också och det kanske du också gör ibland\".

    Se, där har du avdramatiserat händelsen, du har förklarat hur det kommer sig att hennes lärare kan ha sagt något dumt och du har dragit paralleller till hur människor ibland (dessvärre) fungerar.
  21. marib
    #11

    Vilken bedrövlig kommentar

    hade det kostat henne mkt att ge ett vänligt ord i stället tro?
  22. 11
    Vilken bedrövlig kommentar hade det kostat henne mkt att ge ett vänligt ord i stället tro?
  23. Agneta H, trean bf 8/11
    #12

    Fy vad trist!

    Snacka om att strypa barns flit.
  24. 12
    Fy vad trist! Snacka om att strypa barns flit.
  25. Eva E
    #13

    Jaha?

    Så jag ska lära min dotter att hon minsann får tåla att bli satt på plats inför hela klassen om fröken har en dålig dag?

    Är det så du resonerar ifråga om dig själv också? Om din chef har en dålig dag så är det OK om han plattar till dig inför alla dina arbetskamrater? Det är OK att ta ut sin irritation på dig?

    Jag har en liiite annan strategi här i livet. Den heter \"Ger du inte andra skit, har du ingen anledning att ta emot skit från andra heller\".

    Jag bekräftade till min dotter att jag förstod att hon blev ledsen när fröken sa så och att jag INTE tyckte att det var OK att hon uttryckte sig så, att jag förstod att det hade känts pinsamt inför de andra osv. Jag sa att jag tyckte hon kunde ha frågat fröken, givetvis i vanlig samtalston: \"Frågade jag om jag var bättre än de andra?\". DET tycker jag hade varit en bra vändning från min dotter och förhoppningsvis hade fröken kunnat lära sig nåt av det också. Så sa jag till min dotter. Att hävda sin rätt att inte behöva bli använd som soptunna av andra är något som jag vill lära mina barn.
  26. 13
    Jaha? Så jag ska lära min dotter att hon minsann får tåla att bli satt på plats inför hela klassen om fröken har en dålig dag?

    Är det så du resonerar ifråga om dig själv också? Om din chef har en dålig dag så är det OK om han plattar till dig inför alla dina arbetskamrater? Det är OK att ta ut sin irritation på dig?

    Jag har en liiite annan strategi här i livet. Den heter \"Ger du inte andra skit, har du ingen anledning att ta emot skit från andra heller\".

    Jag bekräftade till min dotter att jag förstod att hon blev ledsen när fröken sa så och att jag INTE tyckte att det var OK att hon uttryckte sig så, att jag förstod att det hade känts pinsamt inför de andra osv. Jag sa att jag tyckte hon kunde ha frågat fröken, givetvis i vanlig samtalston: \"Frågade jag om jag var bättre än de andra?\". DET tycker jag hade varit en bra vändning från min dotter och förhoppningsvis hade fröken kunnat lära sig nåt av det också. Så sa jag till min dotter. Att hävda sin rätt att inte behöva bli använd som soptunna av andra är något som jag vill lära mina barn.
  27. demeter
    #14

    duktiga barn

    kan ibland bli litet kaxiga och se ner på de andra som inte är lika snabba. (Jag har egen erfarenhet)
    Kanske fröken tyckte att din dotter brukar malla sig och tröttnade på det, och ville sätta henne på plats?
    I så fall var det ju inte gjort på rätt sätt. Hellre skulle hon väl tagit henne åt sidan och bett henne nisa litet hänsyn mot sina långsammare klasskompisar..
  28. 14
    duktiga barn kan ibland bli litet kaxiga och se ner på de andra som inte är lika snabba. (Jag har egen erfarenhet)
    Kanske fröken tyckte att din dotter brukar malla sig och tröttnade på det, och ville sätta henne på plats?
    I så fall var det ju inte gjort på rätt sätt. Hellre skulle hon väl tagit henne åt sidan och bett henne nisa litet hänsyn mot sina långsammare klasskompisar..
  29. demeter
    #15

    visa hänsyn ska det stå...IMT

    .
  30. 15
    visa hänsyn ska det stå...IMT .
  31. Gretah
    #16

    Tycker inte ditt svar var speciellt

    relevant till Eva Es inlägg. Det var mer som om du själv blev rejält trampad på tårna av det hon skrev. Dt var väl inte du personligen som sa så där till barnet? Eller tycker du på fullaste allvar att det är OK att säga så till en elev - att du är inte bättre än nån annan. Jag häpnar över ditt svar och ditt tyckande och det är oerhört beklämmande att du signerar dej som \"Teacher\".
  32. 16
    Tycker inte ditt svar var speciellt relevant till Eva Es inlägg. Det var mer som om du själv blev rejält trampad på tårna av det hon skrev. Dt var väl inte du personligen som sa så där till barnet? Eller tycker du på fullaste allvar att det är OK att säga så till en elev - att du är inte bättre än nån annan. Jag häpnar över ditt svar och ditt tyckande och det är oerhört beklämmande att du signerar dej som \"Teacher\".
  33. Gretah
    #17

    Nej, den där läraren var nog

    borta alla gånger man undervisade i pedagogik och empati mm. Att platta till en liten nioåring på det sättet är ju ren mobbing. Det hade räckt att läraren sa \"Jamen vad bra XX att du redan är klar\". Hon hade inte behöva komentera det mer än så.
    Minns en gång i ettan, vilket är hundra år sen, jag var jätteivrig på att räcka upp handen när jag kunde nåt, ville verkligen visa att jag kunde osv. Hade en jättetrist lärarinna, som väl kände att hon ville trycka till just mej. Hon kanske rentav inte gillade mej helt enkelt. Så hon sa jättesnorkigt och med iskyla \"Ja, jag ser att Du räcker upp handen\" och så fick givetvis nån annan svara. Jag blev i allafall dödsgenerad och det satte såna spår i mej att jag sällan räckte upp handen frivilligt igen under hela min skolgång, ända till gymnasiet.
  34. 17
    Nej, den där läraren var nog borta alla gånger man undervisade i pedagogik och empati mm. Att platta till en liten nioåring på det sättet är ju ren mobbing. Det hade räckt att läraren sa \"Jamen vad bra XX att du redan är klar\". Hon hade inte behöva komentera det mer än så.
    Minns en gång i ettan, vilket är hundra år sen, jag var jätteivrig på att räcka upp handen när jag kunde nåt, ville verkligen visa att jag kunde osv. Hade en jättetrist lärarinna, som väl kände att hon ville trycka till just mej. Hon kanske rentav inte gillade mej helt enkelt. Så hon sa jättesnorkigt och med iskyla \"Ja, jag ser att Du räcker upp handen\" och så fick givetvis nån annan svara. Jag blev i allafall dödsgenerad och det satte såna spår i mej att jag sällan räckte upp handen frivilligt igen under hela min skolgång, ända till gymnasiet.
  35. Medlem sedan
    Dec 2000
    #18

    Eller poängterat att det var skönt för flickan

    Jag fick precis samma tanke, men jag tycker läraren kunde kommenterat med att det var skönt för flickan själv att redan ha den gjord. Detta för att visa de andra barnen att man inte är duktigare (för det tycker inte jag att man är) för att man gjort läxan en viss dag. Huvudsaken är att den blir gjord.
  36. 18
    Eller poängterat att det var skönt för flickan Jag fick precis samma tanke, men jag tycker läraren kunde kommenterat med att det var skönt för flickan själv att redan ha den gjord. Detta för att visa de andra barnen att man inte är duktigare (för det tycker inte jag att man är) för att man gjort läxan en viss dag. Huvudsaken är att den blir gjord.
  37. Medlem sedan
    Dec 2000
    #19

    håller helt med!

    se mitt inlägg ovan!
  38. 19
    håller helt med! se mitt inlägg ovan!
  39. Lisa
    #20

    Har du funderat på att fråga fröken?

    Vad hon avsåg med kommentaren?

    Svårt att spekulera i vad andra har för bevekelsegrunder till sina kommentarer. Kan på rak arm tänka ut flera som spänner över allt från att tyvärr fick din dotter ta emot smällen när fröken var för trött till en totalt oempatisk människa.

    Men det lättaste och mest lärorika för din dotter är nog att ta din irritation på allvar och fråga vad fröken menade. När hon svarar tycker jag du utifrån svaret ska berätta om din dotters reaktion. Det viktiga är ju att din dotter lär sig säga ifrån i situationer när andra sparkar på henne av fel anledning.

    Förhoppningsvis handlar det om ett enormt klantigt misstag. Men om du inte tar tag i det nu riskerar det väl att ligga och gro. Och om det händer något annat plusas allt på. Alla måste jobba på en bra relation, både din dotter (med din hjälp) och självklart fröken.
  40. 20
    Har du funderat på att fråga fröken? Vad hon avsåg med kommentaren?

    Svårt att spekulera i vad andra har för bevekelsegrunder till sina kommentarer. Kan på rak arm tänka ut flera som spänner över allt från att tyvärr fick din dotter ta emot smällen när fröken var för trött till en totalt oempatisk människa.

    Men det lättaste och mest lärorika för din dotter är nog att ta din irritation på allvar och fråga vad fröken menade. När hon svarar tycker jag du utifrån svaret ska berätta om din dotters reaktion. Det viktiga är ju att din dotter lär sig säga ifrån i situationer när andra sparkar på henne av fel anledning.

    Förhoppningsvis handlar det om ett enormt klantigt misstag. Men om du inte tar tag i det nu riskerar det väl att ligga och gro. Och om det händer något annat plusas allt på. Alla måste jobba på en bra relation, både din dotter (med din hjälp) och självklart fröken.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. åka i frökens bil???
    By Sanna, William&Linus in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 10:48
  2. Dagis frökens konstaterande
    By Gabricia in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 18:45
  3. Frökens dotter
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 12:30
  4. frökens framtidsplaner
    By stina_m_km in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 17:29
  5. OT Es kommentar
    By "Lilla Jag" in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 07:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar