är det jag som överreagerar
Skolbarn
  1. \"mamma\"
    #1

    är det jag som överreagerar

    Men jag tycker att i dagens samhälle där övervikt/fetma är ett folkhälsoproblem så borde väl HK lärarna anamma detta. Att lära eleverna använda matlagningsprodukter som är \"bra\" för att undvika övervikt och höga kolesterolvärden t.ex. Dotterns HK lärare använder bl.a. tjock grädde och smör i matlagningen. De bakar kaffebröd mm. Varför kan de inte få lära sig att laga nyttig mat och att nyttig mat är god....elller är det bara i vår skola det är så. Byt ut bullarna mot en nyttig smörgås osv. Som det är nu så måste de baka och äta kaffebröd för att få ett bra betyg??????? Snacka om att uppmuntra till fetma. Observera att detta är MIN åsikt andra har ju så klart andra åsikter, jag menade inte att starta någon debatt i ämnet utan kände bara att jag måste få \"skriva av mig\"
    Trevlig helg!
  2. 1
    är det jag som överreagerar Men jag tycker att i dagens samhälle där övervikt/fetma är ett folkhälsoproblem så borde väl HK lärarna anamma detta. Att lära eleverna använda matlagningsprodukter som är \"bra\" för att undvika övervikt och höga kolesterolvärden t.ex. Dotterns HK lärare använder bl.a. tjock grädde och smör i matlagningen. De bakar kaffebröd mm. Varför kan de inte få lära sig att laga nyttig mat och att nyttig mat är god....elller är det bara i vår skola det är så. Byt ut bullarna mot en nyttig smörgås osv. Som det är nu så måste de baka och äta kaffebröd för att få ett bra betyg??????? Snacka om att uppmuntra till fetma. Observera att detta är MIN åsikt andra har ju så klart andra åsikter, jag menade inte att starta någon debatt i ämnet utan kände bara att jag måste få \"skriva av mig\"
    Trevlig helg!
  3. Lisa
    #2

    Kanske

    Det beror på helheten. Vi har ätit kaffebröd och kakor i många tider utan att bli feta. Att vi blir feta beror på helheten. Vi äter för mycket av onyttigheter, för lite av nyttigheter och rör oss allt mindre. Men jag tycker inte att en nollvision på onyttigheter är ett mål, utan att lära oss en bra balans. En liten kaka och bulle är inte farligt någon gång ibland, inte heller att använda vispgrädde i en sås om det inte sker varje dag.

    Så mitt svar är att jag tycker det är ok, bara hon också lär ut annan typ av matlagning, och dessutom ingår väl kostvanor också i ämnet om jag inte minns fel.
  4. 2
    Kanske Det beror på helheten. Vi har ätit kaffebröd och kakor i många tider utan att bli feta. Att vi blir feta beror på helheten. Vi äter för mycket av onyttigheter, för lite av nyttigheter och rör oss allt mindre. Men jag tycker inte att en nollvision på onyttigheter är ett mål, utan att lära oss en bra balans. En liten kaka och bulle är inte farligt någon gång ibland, inte heller att använda vispgrädde i en sås om det inte sker varje dag.

    Så mitt svar är att jag tycker det är ok, bara hon också lär ut annan typ av matlagning, och dessutom ingår väl kostvanor också i ämnet om jag inte minns fel.
  5. Medlem sedan
    Dec 1998
    #3

    Man blir inte fet av..

    ..grädde och kaffebröd i rimliga mängder. Det är överätning som orsakar fetma.

    Jag fick lära mig baka kanelbullar och annat smarrigt i hemkunskapen och jag är inte fet än 30 år senare...

    Men så käkar jag inte bullar i tid och otid heller.

    Vi lärde oss laga \"nyttig\" mat också f ö.

    Det viktigaste att lära sig tycker jag är att man bör äta balanserat och gör man det för det mesta kan man unna sig godsaker ibland.
  6. 3
    Man blir inte fet av.. ..grädde och kaffebröd i rimliga mängder. Det är överätning som orsakar fetma.

    Jag fick lära mig baka kanelbullar och annat smarrigt i hemkunskapen och jag är inte fet än 30 år senare...

    Men så käkar jag inte bullar i tid och otid heller.

    Vi lärde oss laga \"nyttig\" mat också f ö.

    Det viktigaste att lära sig tycker jag är att man bör äta balanserat och gör man det för det mesta kan man unna sig godsaker ibland.
  7. \"mamma\"
    #4

    kanske

    men jag tycker att det är fullkomligt onödigt att äta \"kaffebröd\" tycker inte ens att det är gott.
    Själv använder jag grädde i matlagningen men det finns mejeriprodukter som är betydligt hälsosammare och med en lägre fettprocent. Det finns inget försvar för att äta fet mat. Visst har vi gottat oss i alla tider men för det så behöver vi ju inte fortsätta med det. Dessutom har hon som läxa att baka hemma och att vi ska smaka och skriva under på att detta är utfört. Ska hennes lärare tvinga oss att äta detta för att dottern ska få \"bra betyg\"???????
  8. 4
    kanske men jag tycker att det är fullkomligt onödigt att äta \"kaffebröd\" tycker inte ens att det är gott.
    Själv använder jag grädde i matlagningen men det finns mejeriprodukter som är betydligt hälsosammare och med en lägre fettprocent. Det finns inget försvar för att äta fet mat. Visst har vi gottat oss i alla tider men för det så behöver vi ju inte fortsätta med det. Dessutom har hon som läxa att baka hemma och att vi ska smaka och skriva under på att detta är utfört. Ska hennes lärare tvinga oss att äta detta för att dottern ska få \"bra betyg\"???????
  9. \"mamma\"
    #5

    oj tryckte på fel knapp

    var inte färdig....
    hur gör hon då med veganer, vegetarianer, muslimer mm. ska hon tvinga dem också att äta sånt dom i normala fall inte äter?? Arbetar själv i skolan och det är viktigt att respektera varje enskild individ. Tycker INTE att det är nödvändigt att lära sig att baka bullar däremot bröd.
  10. 5
    oj tryckte på fel knapp var inte färdig....
    hur gör hon då med veganer, vegetarianer, muslimer mm. ska hon tvinga dem också att äta sånt dom i normala fall inte äter?? Arbetar själv i skolan och det är viktigt att respektera varje enskild individ. Tycker INTE att det är nödvändigt att lära sig att baka bullar däremot bröd.
  11. 4-9SO
    #6

    min sambo är HKlärare

    o undervisar i en skola med nästan bara muslimer.
    De använder inte griskött i HK-undervisningen alls.

    Sen tror jag inte man måste _äta_ allt som görs i HK heller, visst får eleverna det om de vill, men jag tror inte att det är ett betygskrav att man måste äta det man lagar.
    Du kan inte som lärare tvinga en elev att äta kött som vegetarian, tex.
    Däremot så ska det undervisas om kostcirkel, tallriksmodeller, hälsoaspekten o sånt o det gör iaf HK-läraren på min skola (o det gillar inte riktigt eleverna, de vill hellre baka kakor varje gång...)

    Om du är orolig för HK-undervisningen o din dotters betyg tycker jag du ska höra av dig till läraren direkt o prata med henne/honom, så du får en förklaring direkt från \"källan\" vad läraren vill med sin undervisning.
  12. 6
    min sambo är HKlärare o undervisar i en skola med nästan bara muslimer.
    De använder inte griskött i HK-undervisningen alls.

    Sen tror jag inte man måste _äta_ allt som görs i HK heller, visst får eleverna det om de vill, men jag tror inte att det är ett betygskrav att man måste äta det man lagar.
    Du kan inte som lärare tvinga en elev att äta kött som vegetarian, tex.
    Däremot så ska det undervisas om kostcirkel, tallriksmodeller, hälsoaspekten o sånt o det gör iaf HK-läraren på min skola (o det gillar inte riktigt eleverna, de vill hellre baka kakor varje gång...)

    Om du är orolig för HK-undervisningen o din dotters betyg tycker jag du ska höra av dig till läraren direkt o prata med henne/honom, så du får en förklaring direkt från \"källan\" vad läraren vill med sin undervisning.
  13. #7

    Nej, DU tycker inte om kaffebröd...

    men andra ( t ex din dotter) kanske gör det! Barn som inte är sjukligt feta BEHÖVER en viss mängd fett för att växa och må bra. Lättprodukter är inte alls bra för dem. Läs på om kostcirkeln, särskilt om att barn och vuxna har olika näringsbehov! Dessutom är man väl inte TVUNGEN att äta upp maten i hemkunskapen, betyget grundar ju sig på hur man tillagar den, inte hur man äter den. Du får väl säga till din dotter att hon inte får äta kaffebröd och annat du tycker är onyttigt i hemkunskapen, säg till hennes lärare också så att läraren ser till att det inte dukas till din dotter de gånger maten inte passar dig. Vad tror du din dotter skulle tycka om det?!?
  14. 7
    Nej, DU tycker inte om kaffebröd... men andra ( t ex din dotter) kanske gör det! Barn som inte är sjukligt feta BEHÖVER en viss mängd fett för att växa och må bra. Lättprodukter är inte alls bra för dem. Läs på om kostcirkeln, särskilt om att barn och vuxna har olika näringsbehov! Dessutom är man väl inte TVUNGEN att äta upp maten i hemkunskapen, betyget grundar ju sig på hur man tillagar den, inte hur man äter den. Du får väl säga till din dotter att hon inte får äta kaffebröd och annat du tycker är onyttigt i hemkunskapen, säg till hennes lärare också så att läraren ser till att det inte dukas till din dotter de gånger maten inte passar dig. Vad tror du din dotter skulle tycka om det?!?
  15. \"mamma\"
    #8

    kanske

    en liten miss av mig. Att jag ine tycker om kaffebröd innebär inte att min dotter inte får äta det. Det jag sa var att det är onödigt att lära sig detta i skolan.
    Visst behöver man fett och det får man genom ost, margarin, fisk, avocado, mjölk mm. Men tjock grädde är INTE nödvändigt i matlagningen.Jag känner till och använder mig av kostcirkeln, där får man också veta vilka fetter som är bra och vilka som är dåliga.Det som stör mig till vansinne är att hon skulle baka hemma och att vi skulle smaka för att sen skriva på en lapp att detta var gjort. För det första äger jag inte ens alla ingridienser eftersom jag själv inte bakar sen tycker jag att ge en sån läxa är helt fel. Varför ska man få mothugg för att man vill leva nyttigt??? Vi är en familj som lever sunt, vi gottar oss ibland precis som alla andra men jag vill inte gotta mig på order av en lärare.
  16. 8
    kanske en liten miss av mig. Att jag ine tycker om kaffebröd innebär inte att min dotter inte får äta det. Det jag sa var att det är onödigt att lära sig detta i skolan.
    Visst behöver man fett och det får man genom ost, margarin, fisk, avocado, mjölk mm. Men tjock grädde är INTE nödvändigt i matlagningen.Jag känner till och använder mig av kostcirkeln, där får man också veta vilka fetter som är bra och vilka som är dåliga.Det som stör mig till vansinne är att hon skulle baka hemma och att vi skulle smaka för att sen skriva på en lapp att detta var gjort. För det första äger jag inte ens alla ingridienser eftersom jag själv inte bakar sen tycker jag att ge en sån läxa är helt fel. Varför ska man få mothugg för att man vill leva nyttigt??? Vi är en familj som lever sunt, vi gottar oss ibland precis som alla andra men jag vill inte gotta mig på order av en lärare.
  17. viktväktare
    #9

    men snälla...

    Det var väl inte det som det handlade om. Det är en mamma som tycker att det är onödigt att lära barnen laga onyttig mat i skolan. Varför hånar du hennes inställning till feta såser och kaloristinna bullar. Jag tycker hon har en sund inställning. Det är alldeles för många feta barn idag. Cafeteriorna i skolorna har slutat sälja läsk och bullar, varför ska då detta finnas i hemkunskapen.
    Men hon har väl trampat på en öm tå.
  18. 9
    men snälla... Det var väl inte det som det handlade om. Det är en mamma som tycker att det är onödigt att lära barnen laga onyttig mat i skolan. Varför hånar du hennes inställning till feta såser och kaloristinna bullar. Jag tycker hon har en sund inställning. Det är alldeles för många feta barn idag. Cafeteriorna i skolorna har slutat sälja läsk och bullar, varför ska då detta finnas i hemkunskapen.
    Men hon har väl trampat på en öm tå.

Liknande trådar

  1. överreagerar jag?
    By Anonym (H) in forum Många barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 06:49
  2. överreagerar jag??
    By Lööv_choklad in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 19:24
  3. Överreagerar jag?
    By Anonymis in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 22:14
  4. Överreagerar jag??
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 22:18
  5. Överreagerar?
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 16:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar