När man tycker att en lärare
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    När man tycker att en lärare

    gör sig skyldig till övertramp eller säger/gör något tokigt som man undrar över så måste det väl i rimlighetens namn vara smartast att kontakta läraren och fråga om dennes version.

    Kommer nån av mina barn hem och säger att läraren gjorde si eller sa så och jag tycker att det låter helt uppåt väggarna så mailar eller ringer jag direkt eller dagen efter.
    Inte för att skälla men för att höra hur den andra parten uppfattade det hela och för att föra en dialog med läraren.
  2. 1
    När man tycker att en lärare gör sig skyldig till övertramp eller säger/gör något tokigt som man undrar över så måste det väl i rimlighetens namn vara smartast att kontakta läraren och fråga om dennes version.

    Kommer nån av mina barn hem och säger att läraren gjorde si eller sa så och jag tycker att det låter helt uppåt väggarna så mailar eller ringer jag direkt eller dagen efter.
    Inte för att skälla men för att höra hur den andra parten uppfattade det hela och för att föra en dialog med läraren.
  3. Eva E
    #2

    Och om barnet...

    ...inte VILL att du ska kontakta läraren? Kör du över barnet då?
  4. 2
    Och om barnet... ...inte VILL att du ska kontakta läraren? Kör du över barnet då?
  5. Medlem sedan
    Dec 1998
    #3

    Då tycker jag...

    .. endera att man talar med barnet och förklarar varför det i allmänhet är bra att prata igenom sådant man blir ledsen över med den som gjort en ledsen, för att reda ut och gå vidare.

    Vill barnet ändå inte tar man sitt föräldraansvar och gör det man som vuxen anser vara bäst. Att ta ett beslut man anser gagnar barnet är inte att \"köra över det\" anser jag. Jag har tagit massor av beslut åt mina barn därför att jag som vuxen förväntas veta mer om vad som är bra än ett barn.

    Eller också släpper man det hela och går inte runt och är förbannad på läraren - för en situation som kanske inte alls var sådan som barnet uppfattade det.

    Missuppfattar gör vi ju lite till mans och det är därför jag tycker det är en så bra idé att ta upp en fråga som irriterar en.
  6. 3
    Då tycker jag... .. endera att man talar med barnet och förklarar varför det i allmänhet är bra att prata igenom sådant man blir ledsen över med den som gjort en ledsen, för att reda ut och gå vidare.

    Vill barnet ändå inte tar man sitt föräldraansvar och gör det man som vuxen anser vara bäst. Att ta ett beslut man anser gagnar barnet är inte att \"köra över det\" anser jag. Jag har tagit massor av beslut åt mina barn därför att jag som vuxen förväntas veta mer om vad som är bra än ett barn.

    Eller också släpper man det hela och går inte runt och är förbannad på läraren - för en situation som kanske inte alls var sådan som barnet uppfattade det.

    Missuppfattar gör vi ju lite till mans och det är därför jag tycker det är en så bra idé att ta upp en fråga som irriterar en.
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    förklarar jag för barnet att det är min uppgift som förälder att försöka reda ut situationer som h*n inte kan reda ut.
    Att jag som vuxen är den som tar ansvaret, beslutet och stöten.
    Man behöver inte köra över barnet alls, man presenterar argument som barnet köper.

    Det är faktiskt egentligen inte vad barnet säger att det vill som gäller. Det är jag som vuxen och förälder som tar sådana beslut.

    Om ett barn betättar om någonting som är obehagligt, hemskt eller förfärligt så vill barnet ha hjälp med att lösa eller hantera det. Eftersom det har begränsad erfarenhet så kanske det säger \"Jag vill inte att du pratar med fröken\", barnet målar antagligen upp en massa hemskheter som kan hända om du pratar med fröken.
    Du med större erfarenhet vet att det nog är större chans att problemet löses om du pratar med fröken än att hemskheter kommer att hända.
    Så du tar på dig ansvaret och agerar vuxen (vilket ju faktiskt i grund och botten vad barnet vill), tar tag i situationen och löser problemet.
  8. 4
    Då förklarar jag för barnet att det är min uppgift som förälder att försöka reda ut situationer som h*n inte kan reda ut.
    Att jag som vuxen är den som tar ansvaret, beslutet och stöten.
    Man behöver inte köra över barnet alls, man presenterar argument som barnet köper.

    Det är faktiskt egentligen inte vad barnet säger att det vill som gäller. Det är jag som vuxen och förälder som tar sådana beslut.

    Om ett barn betättar om någonting som är obehagligt, hemskt eller förfärligt så vill barnet ha hjälp med att lösa eller hantera det. Eftersom det har begränsad erfarenhet så kanske det säger \"Jag vill inte att du pratar med fröken\", barnet målar antagligen upp en massa hemskheter som kan hända om du pratar med fröken.
    Du med större erfarenhet vet att det nog är större chans att problemet löses om du pratar med fröken än att hemskheter kommer att hända.
    Så du tar på dig ansvaret och agerar vuxen (vilket ju faktiskt i grund och botten vad barnet vill), tar tag i situationen och löser problemet.
  9. Eva E
    #5

    Eftersom...

    ...det inte är jag utan min dotter som måste träffa läraren varje dag så anser jag att jag måste lyssna på henne. Att hon har en annan, lite blygare, personlighet än jag måste jag också ta hänsyn till när jag fattar mitt vuxenbeslut. Om jag kör över henne så är ju risken att hon nästa gång inte berättar för mig när läraren har gjort/sagt något som gjort henne ledsen, eller hur? För att hon är rädd att jag då ska besluta över hennes huvud att ringa läraren. Jag tänker inte släppa någonting, mitt ansvar är att se till att mitt barn har det bra och det tänker jag göra.
  10. 5
    Eftersom... ...det inte är jag utan min dotter som måste träffa läraren varje dag så anser jag att jag måste lyssna på henne. Att hon har en annan, lite blygare, personlighet än jag måste jag också ta hänsyn till när jag fattar mitt vuxenbeslut. Om jag kör över henne så är ju risken att hon nästa gång inte berättar för mig när läraren har gjort/sagt något som gjort henne ledsen, eller hur? För att hon är rädd att jag då ska besluta över hennes huvud att ringa läraren. Jag tänker inte släppa någonting, mitt ansvar är att se till att mitt barn har det bra och det tänker jag göra.
  11. Eva E
    #6

    Och risken...

    ...är att barnet slutar att berätta saker för dig om du gör så. Jag tycker att det är viktigt att mina barn har förtroende för mig och att de känner att de kan berätta saker och ting för mig. Jag vet att min 14-åring berättar mycket för mig som andra föräldrar inte har en aning om, eftersom jag många gånger har informerat andra föräldrar om saker som hänt som de varit ovetande om. Det förtroendet är jag väldigt rädd om.
  12. 6
    Och risken... ...är att barnet slutar att berätta saker för dig om du gör så. Jag tycker att det är viktigt att mina barn har förtroende för mig och att de känner att de kan berätta saker och ting för mig. Jag vet att min 14-åring berättar mycket för mig som andra föräldrar inte har en aning om, eftersom jag många gånger har informerat andra föräldrar om saker som hänt som de varit ovetande om. Det förtroendet är jag väldigt rädd om.
  13. PZ
    #7

    Nämen...

    nu lägger jag mig i!
    Du är inte mer rädd om barnens förtroende än att du kan informera de andra föräldrarna?
    Blir inte barnet skyllt för skvallerbytta då?
    Men läraren kan ju få förbli ovetande om att din dotter tog illa upp, bättre att spy galla över lärarkåren här.
  14. 7
    Nämen... nu lägger jag mig i!
    Du är inte mer rädd om barnens förtroende än att du kan informera de andra föräldrarna?
    Blir inte barnet skyllt för skvallerbytta då?
    Men läraren kan ju få förbli ovetande om att din dotter tog illa upp, bättre att spy galla över lärarkåren här.
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8

    Men om

    du INTE pratar med läraren hur ser du då till att din dotter har det bra?
    Det var ingen som föreslog att du skulle gå bakom hennes rygg, men att du kan få henne att acceptera dig som sin \"advokat\".
    Att få henne att förstå att du faktiskt kan reda ut situationer.
    Eller tror du personligen att denna lärare är ett sjuhövat monster som kommer att plåga din dotter tills hon slutar skolan bara för att ni ställer en fråga?

    Om du inte talar med fröken så befäster du ju bara dotterns farhågor om att något hemskt kan hända.
    Nu har du möjlighet att bli hjältinna i ditt barns ögon.
    Hon är den lilla blya, försiktiga och du är hennes \"räddare\" i nöden.
    Så buss på, konfrontera (Inte bokstavligt nu) draken och vinn prinsessans eviga tillit och förtroende.
  16. 8
    Men om du INTE pratar med läraren hur ser du då till att din dotter har det bra?
    Det var ingen som föreslog att du skulle gå bakom hennes rygg, men att du kan få henne att acceptera dig som sin \"advokat\".
    Att få henne att förstå att du faktiskt kan reda ut situationer.
    Eller tror du personligen att denna lärare är ett sjuhövat monster som kommer att plåga din dotter tills hon slutar skolan bara för att ni ställer en fråga?

    Om du inte talar med fröken så befäster du ju bara dotterns farhågor om att något hemskt kan hända.
    Nu har du möjlighet att bli hjältinna i ditt barns ögon.
    Hon är den lilla blya, försiktiga och du är hennes \"räddare\" i nöden.
    Så buss på, konfrontera (Inte bokstavligt nu) draken och vinn prinsessans eviga tillit och förtroende.
  17. PZ
    #9

    Tar tillbaka

    lärarkåren. Annars svarar du bara att det var inte en kår du skrev om, och det är ju rätt. Det blir bara känslan av allt man läser härinne.
    Bättre att spy galla över dotterns _fröken_ här.
  18. 9
    Tar tillbaka lärarkåren. Annars svarar du bara att det var inte en kår du skrev om, och det är ju rätt. Det blir bara känslan av allt man läser härinne.
    Bättre att spy galla över dotterns _fröken_ här.
  19. Eva E
    #10

    Ingen skvallerbytta

    Det handlar inte om att jag har ringt upp och informerat om vad som hänt, utan att jag har suttit inne med info som de andra inte har haft när vi har pratat. Och jag har inte berättat t ex VEM av killarna som gjort en specifik sak utan att jag vet att NÅGON har gjort något. Idag t ex var killarna på AIK-match på Råsunda. Sonen berättar att en av kompisarna har släppt en stinkbomb på bussen. Jag får tillfälle att prata om hur otrevligt det är för andra trafikanter att sånt händer, att jag förutsätter att _han_ absolut inte köper sånt osv. Om jag \"tar mitt vuxenansvar\" och ringer upp föräldrarna till killen som slänger en stinkbomb - tror du att jag får höra nåt igen då?? Men jag kan ju informera andra föräldrar om att jag vet att KILLARNA köper stinkbomber och slänger på bussar. Förstår du skillnaden?? Jag hoppas att jag kan influera sonen genom att ha en öppen lina till honom, och att han i sin tur kan influera andra. Men sviker jag hans förtroende så kan jag hälsa hem ifråga om förtroende i fortsättningen.
  20. 10
    Ingen skvallerbytta Det handlar inte om att jag har ringt upp och informerat om vad som hänt, utan att jag har suttit inne med info som de andra inte har haft när vi har pratat. Och jag har inte berättat t ex VEM av killarna som gjort en specifik sak utan att jag vet att NÅGON har gjort något. Idag t ex var killarna på AIK-match på Råsunda. Sonen berättar att en av kompisarna har släppt en stinkbomb på bussen. Jag får tillfälle att prata om hur otrevligt det är för andra trafikanter att sånt händer, att jag förutsätter att _han_ absolut inte köper sånt osv. Om jag \"tar mitt vuxenansvar\" och ringer upp föräldrarna till killen som slänger en stinkbomb - tror du att jag får höra nåt igen då?? Men jag kan ju informera andra föräldrar om att jag vet att KILLARNA köper stinkbomber och slänger på bussar. Förstår du skillnaden?? Jag hoppas att jag kan influera sonen genom att ha en öppen lina till honom, och att han i sin tur kan influera andra. Men sviker jag hans förtroende så kan jag hälsa hem ifråga om förtroende i fortsättningen.
  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11

    Har nu en 18 -årig dotter

    som jag alltid har gjort som jag beskrivit med.
    Visst ibland har hon tyckt att det har varit jobbigt med att så att säga låta mig ta konflikterna.
    Samtidigt så har hon ALLTID vänt sig till mig när vinden har blåst kallt.
    Jag har varit den förälder hon och hennes kompisar har vänt sig till när de stått inför problem de inte har kunnat lösa.
    De har litat på att jag tar tag i saken.I mitt arbete så är det mig eleverna vänder sig till om något händer - för de vet att jag GÖR NÅGOT.

    De slutar inte berätta, de berättar mer.
  22. 11
    Har nu en 18 -årig dotter som jag alltid har gjort som jag beskrivit med.
    Visst ibland har hon tyckt att det har varit jobbigt med att så att säga låta mig ta konflikterna.
    Samtidigt så har hon ALLTID vänt sig till mig när vinden har blåst kallt.
    Jag har varit den förälder hon och hennes kompisar har vänt sig till när de stått inför problem de inte har kunnat lösa.
    De har litat på att jag tar tag i saken.I mitt arbete så är det mig eleverna vänder sig till om något händer - för de vet att jag GÖR NÅGOT.

    De slutar inte berätta, de berättar mer.
  23. Eva E
    #12

    Du har nog inte...

    ...läst hela tråden men jag har fått tillåtelse av dottern en gång att prata med fröken om ett övertramp från hennes sida så dottern har redan varit med om detta en gång. Jag ska försöka få hennes tillåtelse att ta upp detta på nästa veckas utvecklingssamtal men just nu vill hon inte. Jag är den förste att tycka att man ska prata med folk men jag tänker inte köra över dottern för att prata med fröken om _ännu_ ett övertramp. Vi är inte nöjda med skolan (inkl fröken) och tittar på andra alternativ. På så sätt ser jag till min dotters bästa.
  24. 12
    Du har nog inte... ...läst hela tråden men jag har fått tillåtelse av dottern en gång att prata med fröken om ett övertramp från hennes sida så dottern har redan varit med om detta en gång. Jag ska försöka få hennes tillåtelse att ta upp detta på nästa veckas utvecklingssamtal men just nu vill hon inte. Jag är den förste att tycka att man ska prata med folk men jag tänker inte köra över dottern för att prata med fröken om _ännu_ ett övertramp. Vi är inte nöjda med skolan (inkl fröken) och tittar på andra alternativ. På så sätt ser jag till min dotters bästa.
  25. Eva E
    #13

    Mmm

    Men det jag pratar om handlar inte alltid om problem som ska tas tag i. Tror inte att sonen ser det som ett problem som han vill att jag ska ta tag i att kompisen kastar stinkbomber på bussen, utan som \"en kul grej\". Förhoppningsvis kan man påverka dem genom prat, men inte genom att skvallra.
  26. 13
    Mmm Men det jag pratar om handlar inte alltid om problem som ska tas tag i. Tror inte att sonen ser det som ett problem som han vill att jag ska ta tag i att kompisen kastar stinkbomber på bussen, utan som \"en kul grej\". Förhoppningsvis kan man påverka dem genom prat, men inte genom att skvallra.
  27. Medlem sedan
    Jun 2003
    #14

    Ok, jag fattar

    Skulle personligen inte ta upp det på utvecklingssamtalet då dottern faktiskt är med. Det kan ju bli jättejobbigt för henne.
    Fast det beror ju helt på vilket sätt du tar upp det, förståss.

    Måste bara få fråga, då du nämnde Råsunda, vilken skola det rör sig om. Du kan skicka ett medelande på min infosida så det inte blir offiiellt här på forumet.
  28. 14
    Ok, jag fattar Skulle personligen inte ta upp det på utvecklingssamtalet då dottern faktiskt är med. Det kan ju bli jättejobbigt för henne.
    Fast det beror ju helt på vilket sätt du tar upp det, förståss.

    Måste bara få fråga, då du nämnde Råsunda, vilken skola det rör sig om. Du kan skicka ett medelande på min infosida så det inte blir offiiellt här på forumet.
  29. Medlem sedan
    Jun 2003
    #15

    Nä skvaller

    är något helt annat :-)
    Sitter själv inne med information om min dotters kompisar som jag aldrig kan föra vidare någonstans, det är ingen lätt börda.
    Konsten är väl att avgöra VAD man som vuxen måste gå vidare med.
    Och att få dem att förstå varför man måste.
  30. 15
    Nä skvaller är något helt annat :-)
    Sitter själv inne med information om min dotters kompisar som jag aldrig kan föra vidare någonstans, det är ingen lätt börda.
    Konsten är väl att avgöra VAD man som vuxen måste gå vidare med.
    Och att få dem att förstå varför man måste.
  31. Eva E
    #16

    Alltså...

    ...sonen var på AIK-matchen idag på Råsunda, det är inte i Råsunda som dotterns skola ligger :-).

    Nu har jag faktiskt övertalat dottern att vi ska ta upp det på utvecklingssamtalet nästa vecka, men du skulle inte göra det utan ta ett privat telefonsamtal till fröken istället? Kan det inte vara bra att dottern är med så att hon får höra vad fröken säger och också få berätta hur hon kände det? Dottern sa spontant nyss: \"X är ingen bra fröken för hon är inte snäll\" och så tog hon upp det som hände före sommaren (den andra händelsen) så hon har tydligen inte glömt det än :-(. Vi har inte pratat något om det. Åh, saknar sonens första fröken som var sååååå bra och genompedagogisk - varm&go mot barnen men oerhört bestämd :-).
  32. 16
    Alltså... ...sonen var på AIK-matchen idag på Råsunda, det är inte i Råsunda som dotterns skola ligger :-).

    Nu har jag faktiskt övertalat dottern att vi ska ta upp det på utvecklingssamtalet nästa vecka, men du skulle inte göra det utan ta ett privat telefonsamtal till fröken istället? Kan det inte vara bra att dottern är med så att hon får höra vad fröken säger och också få berätta hur hon kände det? Dottern sa spontant nyss: \"X är ingen bra fröken för hon är inte snäll\" och så tog hon upp det som hände före sommaren (den andra händelsen) så hon har tydligen inte glömt det än :-(. Vi har inte pratat något om det. Åh, saknar sonens första fröken som var sååååå bra och genompedagogisk - varm&go mot barnen men oerhört bestämd :-).
  33. Medlem sedan
    Jun 2003
    #17

    Ok, jag blev bara nyfiken

    är liksom Solnabo :-)
    Om dottern tycker att det är ok att ta det på utvecklingssamtalet så är det ju helt ok.
    Jag är ju i den position då jag både går på och håller i utvecklingssamtal så jag skulle inte (personligen) använda den tiden till att ta upp frågan. Men det är ju som sagt jag.
    Jag håller tummarna för dig och dottern att det blir ett givande, klargörande och positivt SAMTAL.
  34. 17
    Ok, jag blev bara nyfiken är liksom Solnabo :-)
    Om dottern tycker att det är ok att ta det på utvecklingssamtalet så är det ju helt ok.
    Jag är ju i den position då jag både går på och håller i utvecklingssamtal så jag skulle inte (personligen) använda den tiden till att ta upp frågan. Men det är ju som sagt jag.
    Jag håller tummarna för dig och dottern att det blir ett givande, klargörande och positivt SAMTAL.
  35. Medlem sedan
    Dec 1998
    #18

    Men...

    Om du inte kan tala med läraren så begriper jag verkligen inte hur du tänker lösa problemet. Genom att beklaga dig här? Det är ju inte speciellt konstruktivt.
  36. 18
    Men... Om du inte kan tala med läraren så begriper jag verkligen inte hur du tänker lösa problemet. Genom att beklaga dig här? Det är ju inte speciellt konstruktivt.
  37. Medlem sedan
    Dec 2000
    #19

    som lärare

    VILL man ju att föräldrarna ringer så fort de undrar över något! Hur ska det annars gå att ha en öppen dialog?
  38. 19
    som lärare VILL man ju att föräldrarna ringer så fort de undrar över något! Hur ska det annars gå att ha en öppen dialog?
  39. Eva E
    #20

    Nej...

    ...det är inte speciellt lätt att lösa problemet när dottern inte vill att jag ska prata med läraren. Samtidigt som JAG vill reda ut vad som hänt så måste jag respektera dotterns önskan. Ska jag låta bli att bolla frågan här om frökens kommentar var OK eller ej pga att min dotter inte vill att jag ska ta det med fröken? Ska jag låta bli att bolla här för att jag har svårt att vara konstruktiv ifråga om detta pga dotterns önskan? Visste inte att det stod i snackreglerna att man bara ska skriva här om man tänker vara konstruktiv, men jag får väl läsa reglerna en gång till. (Just nu är dottern med på att prata med fröken, så just nu KAN jag vara konstruktiv, vi får väl se hur det blir till nästa vecka.)
  40. 20
    Nej... ...det är inte speciellt lätt att lösa problemet när dottern inte vill att jag ska prata med läraren. Samtidigt som JAG vill reda ut vad som hänt så måste jag respektera dotterns önskan. Ska jag låta bli att bolla frågan här om frökens kommentar var OK eller ej pga att min dotter inte vill att jag ska ta det med fröken? Ska jag låta bli att bolla här för att jag har svårt att vara konstruktiv ifråga om detta pga dotterns önskan? Visste inte att det stod i snackreglerna att man bara ska skriva här om man tänker vara konstruktiv, men jag får väl läsa reglerna en gång till. (Just nu är dottern med på att prata med fröken, så just nu KAN jag vara konstruktiv, vi får väl se hur det blir till nästa vecka.)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Lärare då?
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 12:48
  2. Lärare
    By Anonym in forum Skolbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 07:37
  3. ni som är lärare
    By orosmamma in forum Skolbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 14:43
  4. Lärare...
    By Shaylagirl in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 10:24
  5. fp som lärare
    By gul. in forum Föräldraledighet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 12:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar