Göteborgare!
_00 Alla barn
  1. Ingrid med Josefin -00
    #1

    Göteborgare!

    Hej, längesedan nu! Jag behöver er hjälp! Vi håller på att bli galna av att bo i hus. Att renovera, underhålla och klippa gräs tillhör inte våra intressen har vi insett så då är det väl bara att göra något åt det...

    Vi letar lägenhet i centrala Göteborg men jag känner mig superstressad över att välja skola. Det känns så snart! Vad vet ni? Har ni tips på bra skolor? Man måste ju liksom börja någonstans och luska men var? Vi vill helst bo i Johanneberg eller därikring.
  2. 1
    Göteborgare! Hej, längesedan nu! Jag behöver er hjälp! Vi håller på att bli galna av att bo i hus. Att renovera, underhålla och klippa gräs tillhör inte våra intressen har vi insett så då är det väl bara att göra något åt det...

    Vi letar lägenhet i centrala Göteborg men jag känner mig superstressad över att välja skola. Det känns så snart! Vad vet ni? Har ni tips på bra skolor? Man måste ju liksom börja någonstans och luska men var? Vi vill helst bo i Johanneberg eller därikring.
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Vet inte så mycket

    Det är alldeles för längesen vi bodde i Göteborg så jag vet inte mycket som skolorna, men om du tittar på de olika stadsdelarnas hemsidor så kan du hitta skolornas egna kvalitetsredovisningar där. De utvärderar ju sig själva vare läsår. I och för sig behöver ju inte en bra sån redovisning, göra att skolan är bra, men det kanske är nånstans att börja. Där ser man ju lite hur de tänker och vad de jobbar med och hur, samt lite om storleken på klasserna och personaltäthet etc.

    Visst är det snart som det är dags att tänka på skola. Här går jag i Alingsås och slits mellan två skolor... Ska väl inte klaga direkt med tanke på att båda skolorna nog är helt okej om man jämför med hur många skolor i Gbg är.

    Och en sak till: kul att \"se\" dig. Hoppas att ni har det bra.
  4. 2
    Vet inte så mycket Det är alldeles för längesen vi bodde i Göteborg så jag vet inte mycket som skolorna, men om du tittar på de olika stadsdelarnas hemsidor så kan du hitta skolornas egna kvalitetsredovisningar där. De utvärderar ju sig själva vare läsår. I och för sig behöver ju inte en bra sån redovisning, göra att skolan är bra, men det kanske är nånstans att börja. Där ser man ju lite hur de tänker och vad de jobbar med och hur, samt lite om storleken på klasserna och personaltäthet etc.

    Visst är det snart som det är dags att tänka på skola. Här går jag i Alingsås och slits mellan två skolor... Ska väl inte klaga direkt med tanke på att båda skolorna nog är helt okej om man jämför med hur många skolor i Gbg är.

    Och en sak till: kul att \"se\" dig. Hoppas att ni har det bra.
  5. Ingrid med Josefin -00
    #3

    tack för svar!

    Jodå, vi har det rätt bra. Lite febriga men så här års får man ju räkna med några sådana dagar ;-).

    Det här med att välja skola känns helt gigantiskt tycker jag. Även om vi väljer att bli kvar i Kungsbacka (vi ändrar oss nämligen varannan dag ungefär....) så finns det alldeles för mycket att välja mellan tycker jag. Du är ju lärare, hur ser saker ut från ditt perspektiv? Förra veckan fick vi brev om informationsmöte från en av friskolorna här. Shit, det börjar verkligen bli dags!
  6. 3
    tack för svar! Jodå, vi har det rätt bra. Lite febriga men så här års får man ju räkna med några sådana dagar ;-).

    Det här med att välja skola känns helt gigantiskt tycker jag. Även om vi väljer att bli kvar i Kungsbacka (vi ändrar oss nämligen varannan dag ungefär....) så finns det alldeles för mycket att välja mellan tycker jag. Du är ju lärare, hur ser saker ut från ditt perspektiv? Förra veckan fick vi brev om informationsmöte från en av friskolorna här. Shit, det börjar verkligen bli dags!
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4

    Svårt

    Usch ja, det är ett dilemma det där med skolan. Vet inte riktigt om jag ska se det som en fördel att jag är lärare eller inte, kan väl vara lite både och antar jag.

    För min del har jag svårt för friskolor. Det finns ju bra friskolor, helt klart, men det finns många mindre bra också. Här i stan finns det förutom MOntessori och Waldorf bara en friskola och det är Vittra och det är det sista stället jag skulle välja till mina barn. De är säkert helt okej på att lära ut etc. men de har en personalsyn som är helt fel enligt mig.

    Att vara en del i skolvärlden gör ju att jag på ett annat sätt har en inblick i hur stor skillnaden kan vara från skola till skola och ibland önskar jag att jag kunde vara som många andra och bara tänka att det blir väl bra. Å andra sidan fanns ju inte de här valmöjligheterna alls när vi var små och det blev ju bra det ocksoå. Här i Alingsås är det säkert en sanning även idag, eftersom skolorna nog är rätt lika varandra trots allt, medan det i storstäderna kan skilja väldigt mycket.

    Sen är det ju dessvärre så att det finns så otroligt mycket som påverkar hur skolgången blir, inte bara skolan i sig. På en och samma skola finns det ju många lärare och tyvärr är väl inte alla mina kollegor lika bra. Dessutom gör ju gruppsammansättningen sitt till för hur det blir. Ibland blir det helt fel (vilket min nuvarande nia är ett exempel på - de har gått tillsammans sen ettan och funkar fortfarande inte ihop...) och det är ju inte ofta som grupperna förändras.
    Sen skadar det ju inte att veta lite om vilken värdgrund skolan arbetar mot och hur de tänker i frågor som inlärning, kunskap, utveckling, barn i behov av stöd etc. I alla fall skulle jag egentligen vilja veta mer om de skolor som jag väljer mellan. Antar att jag får tillfälle att fråga när det är dags för infomöte.

    För vår del står valet mellan den skola som ligger närmast och där alla grannbarnen går och en skola som ligger inne i stan. Den skolan \"tillhör\" vårt förskoleområde och de flesta barnen där går på den skolan. Skolan har också musikprofil med utökad musikundervisning (vilket lockar mig mycket).

    Förresten, en sak till, som mest handlar om musikundervisning. Du som kan det här med fiol, finns det undervisning för små barn nånstans i närheten av Alingsås?



  8. 4
    Svårt Usch ja, det är ett dilemma det där med skolan. Vet inte riktigt om jag ska se det som en fördel att jag är lärare eller inte, kan väl vara lite både och antar jag.

    För min del har jag svårt för friskolor. Det finns ju bra friskolor, helt klart, men det finns många mindre bra också. Här i stan finns det förutom MOntessori och Waldorf bara en friskola och det är Vittra och det är det sista stället jag skulle välja till mina barn. De är säkert helt okej på att lära ut etc. men de har en personalsyn som är helt fel enligt mig.

    Att vara en del i skolvärlden gör ju att jag på ett annat sätt har en inblick i hur stor skillnaden kan vara från skola till skola och ibland önskar jag att jag kunde vara som många andra och bara tänka att det blir väl bra. Å andra sidan fanns ju inte de här valmöjligheterna alls när vi var små och det blev ju bra det ocksoå. Här i Alingsås är det säkert en sanning även idag, eftersom skolorna nog är rätt lika varandra trots allt, medan det i storstäderna kan skilja väldigt mycket.

    Sen är det ju dessvärre så att det finns så otroligt mycket som påverkar hur skolgången blir, inte bara skolan i sig. På en och samma skola finns det ju många lärare och tyvärr är väl inte alla mina kollegor lika bra. Dessutom gör ju gruppsammansättningen sitt till för hur det blir. Ibland blir det helt fel (vilket min nuvarande nia är ett exempel på - de har gått tillsammans sen ettan och funkar fortfarande inte ihop...) och det är ju inte ofta som grupperna förändras.
    Sen skadar det ju inte att veta lite om vilken värdgrund skolan arbetar mot och hur de tänker i frågor som inlärning, kunskap, utveckling, barn i behov av stöd etc. I alla fall skulle jag egentligen vilja veta mer om de skolor som jag väljer mellan. Antar att jag får tillfälle att fråga när det är dags för infomöte.

    För vår del står valet mellan den skola som ligger närmast och där alla grannbarnen går och en skola som ligger inne i stan. Den skolan \"tillhör\" vårt förskoleområde och de flesta barnen där går på den skolan. Skolan har också musikprofil med utökad musikundervisning (vilket lockar mig mycket).

    Förresten, en sak till, som mest handlar om musikundervisning. Du som kan det här med fiol, finns det undervisning för små barn nånstans i närheten av Alingsås?



  9. Ingrid
    #5

    Ja!!

    En av Sverigers allra bästa fiolpedagoger (enligt mig..) bor i Floda!!! Hon heter Eva Bogren och står säkert i telefonkatalogen. Om hon inte gör det kan du maila mig så ska du få nummer och adress. [email protected]

    I Alingsås finns en jättebra suzukipianopedagog som heter Miriam men jag vet inte hur mycket hon jobbar men det var kanske främst fiol du var intresserad av? Kul! Hoppas verkligen att Eva kan ta emot er. Då lär vi ses på läger och speldagar framöver ;-).

  10. 5
    Ja!! En av Sverigers allra bästa fiolpedagoger (enligt mig..) bor i Floda!!! Hon heter Eva Bogren och står säkert i telefonkatalogen. Om hon inte gör det kan du maila mig så ska du få nummer och adress. [email protected]

    I Alingsås finns en jättebra suzukipianopedagog som heter Miriam men jag vet inte hur mycket hon jobbar men det var kanske främst fiol du var intresserad av? Kul! Hoppas verkligen att Eva kan ta emot er. Då lär vi ses på läger och speldagar framöver ;-).

Liknande trådar

  1. Göteborgare!
    By jomaan in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 17:32
  2. Göteborgare?
    By linols0130 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 15:13
  3. Göteborgare
    By HeidiN72 in forum _03 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 19:53
  4. Göteborgare!
    By Jesica in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 15:52
  5. Göteborgare om 12/11
    By -K2- in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 16:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar