Aldrig försent att
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Aldrig försent att

    lära sig nått nytt :-)
    Vill bara dela med mig lite.....


    Jag arbetar nu med ett litet projekt för mina femmor - dramamatte. Matteläraren är jättelycklig och börjar påminna om en missionär som just omvänt en hedning.
    Matte är nämligen inte mitt starka ämne :-)
    Så för att kunna genomföra mina dramamattelektioner så måste jag först lära mig av honom det som jag ska förmedla till eleverna.
    Åhej Åhå, för första gången i mitt liv har jag fattat det fiffiga med talet PI och jag förstår plötsligt hur man räknar kort division :-D

    Och ungarna kan nu namnen på de geometriska formerna, de kan beskriva dem (antal sidor, hörn, olika vinklar)
    De kan räkna ut omkretsen på en cirkel (fantasiska lilla PI) och börjar fatta vad en kubikdecimeter egentligen är.

    Resonemanget som ligger till grund för mitt projekt är att just matte kan bli till ett stort svåröverstigligt berg för rätt många elever.
    Inte för att eleverna är korkade, utan för att tänket är så abstrakt och det är ju så infernarliskt tråkigt att sitta och skriva femtioelva tal.
    Om jag som har det motståndet kan göra ämnet roligt och hanterbart (även för mig själv) för eleverna så är jag övertygad om att kunskapsnivån höjs.

    Vi får se om det stämmer när de gör nationella proven :-)
  2. 1
    Aldrig försent att lära sig nått nytt :-)
    Vill bara dela med mig lite.....


    Jag arbetar nu med ett litet projekt för mina femmor - dramamatte. Matteläraren är jättelycklig och börjar påminna om en missionär som just omvänt en hedning.
    Matte är nämligen inte mitt starka ämne :-)
    Så för att kunna genomföra mina dramamattelektioner så måste jag först lära mig av honom det som jag ska förmedla till eleverna.
    Åhej Åhå, för första gången i mitt liv har jag fattat det fiffiga med talet PI och jag förstår plötsligt hur man räknar kort division :-D

    Och ungarna kan nu namnen på de geometriska formerna, de kan beskriva dem (antal sidor, hörn, olika vinklar)
    De kan räkna ut omkretsen på en cirkel (fantasiska lilla PI) och börjar fatta vad en kubikdecimeter egentligen är.

    Resonemanget som ligger till grund för mitt projekt är att just matte kan bli till ett stort svåröverstigligt berg för rätt många elever.
    Inte för att eleverna är korkade, utan för att tänket är så abstrakt och det är ju så infernarliskt tråkigt att sitta och skriva femtioelva tal.
    Om jag som har det motståndet kan göra ämnet roligt och hanterbart (även för mig själv) för eleverna så är jag övertygad om att kunskapsnivån höjs.

    Vi får se om det stämmer när de gör nationella proven :-)
  3. Gretah
    #2

    Låter helt underbart!

    Tänk om nån haft en så bra framåtanda när jag gick i skolan! Jättebra när man är öppen för att prova nya saker utan att för den sakens skull laborera bort sej helt.
  4. 2
    Låter helt underbart! Tänk om nån haft en så bra framåtanda när jag gick i skolan! Jättebra när man är öppen för att prova nya saker utan att för den sakens skull laborera bort sej helt.
  5. demeter
    #3

    förklara!!!

    vad är dramamatte?? Det låter jättekul!
  6. 3
    förklara!!! vad är dramamatte?? Det låter jättekul!
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    Är väldigt mycket novis själv

    och håller på att lära mig.
    Det går ut på att använda dramaövningar med matte.
    En jätte enkel övning för att träna multiplikationstabellen är att stå i ring och kasta en boll till varandra.
    A kastar till B och säger 5 x 5, B tar emot bollen och svarar 25. b kastar vidare till C \"6 x 5\" osv.
    Kan man inte svaret så svarar hela gruppen.

    I geometrin så har vi gjort olika varianter av övningen \"sak-bak-rygg\".
    Man sitter i ring med händerna bakom ryggen, får ett föremål i hand (som man alltså inte får titta på) så ska man beskriva föremålet. Har det hörn? är det tredimitionellt? Hur många vinlar? hur många sidor? Vet du vad det är?
    WoW, ett rätblock!

    Som sagt jag är mitt i processen att ändra mitt eget tänk så att jag kan mattematisera olika övningar.
    Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser :-)

    Nu på lovet så ska jag gå på kompetensfondens \"Mötesplats Matematik\" här i Stockholm. En föreläsning/workshop handla om hur man kan tillämpa drama i matteundervisningen.
    Det ska bli otroligt spännande :-)
  8. 4
    Är väldigt mycket novis själv och håller på att lära mig.
    Det går ut på att använda dramaövningar med matte.
    En jätte enkel övning för att träna multiplikationstabellen är att stå i ring och kasta en boll till varandra.
    A kastar till B och säger 5 x 5, B tar emot bollen och svarar 25. b kastar vidare till C \"6 x 5\" osv.
    Kan man inte svaret så svarar hela gruppen.

    I geometrin så har vi gjort olika varianter av övningen \"sak-bak-rygg\".
    Man sitter i ring med händerna bakom ryggen, får ett föremål i hand (som man alltså inte får titta på) så ska man beskriva föremålet. Har det hörn? är det tredimitionellt? Hur många vinlar? hur många sidor? Vet du vad det är?
    WoW, ett rätblock!

    Som sagt jag är mitt i processen att ändra mitt eget tänk så att jag kan mattematisera olika övningar.
    Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser :-)

    Nu på lovet så ska jag gå på kompetensfondens \"Mötesplats Matematik\" här i Stockholm. En föreläsning/workshop handla om hur man kan tillämpa drama i matteundervisningen.
    Det ska bli otroligt spännande :-)
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    Förlåt mig men nu kommer

    jag vara \"dum\"....
    Med tanke på diskusionen längre ner. Man kanske kan låta eleverna gestalta stapeldiagram :-)......

  10. 5
    Förlåt mig men nu kommer jag vara \"dum\"....
    Med tanke på diskusionen längre ner. Man kanske kan låta eleverna gestalta stapeldiagram :-)......

  11. PZ
    #6

    Ja,

    bara inte \"tjockast längst till vänster\".
    Vad kan ämnet vara, som inte stöter sig med någon?
  12. 6
    Ja, bara inte \"tjockast längst till vänster\".
    Vad kan ämnet vara, som inte stöter sig med någon?
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7

    fickor!

    när jag hade min tvåa hade vi massor med praktisk matte. Varje torsdag hade vi tex klurningar i grupp eller veckans undesökning. Då kunde vi tex börja med att gissa hur många fickor vi hade tillsammans i klassen, sen räknade vi och kunde då göra ett diagram på hur många som hade 0, 1,2 osv. Jag lovar att ingen blev uthängd!:-)
  14. 7
    fickor! när jag hade min tvåa hade vi massor med praktisk matte. Varje torsdag hade vi tex klurningar i grupp eller veckans undesökning. Då kunde vi tex börja med att gissa hur många fickor vi hade tillsammans i klassen, sen räknade vi och kunde då göra ett diagram på hur många som hade 0, 1,2 osv. Jag lovar att ingen blev uthängd!:-)
  15. Anonym
    #8

    \"Jag är ett stapeldiagram\"

    Den finns som sång också, Galenskaparna tror jag. Min 9-åring såg den ett tag sen och går ibland o sjunger på den. Det roliga är att han fattade med en gång vad stapeldiagram är när han sett den!
    Så, fortsätt med ditt underbara jobb och dela med dig av alla kul grejer ni hittar på!
  16. 8
    \"Jag är ett stapeldiagram\" Den finns som sång också, Galenskaparna tror jag. Min 9-åring såg den ett tag sen och går ibland o sjunger på den. Det roliga är att han fattade med en gång vad stapeldiagram är när han sett den!
    Så, fortsätt med ditt underbara jobb och dela med dig av alla kul grejer ni hittar på!
  17. Anonym
    #9

    Inte jag alltså, citattecknen föll bort ur titeln

    Jag har för mig att det stapeldiagrammet visade antalet invånare. Men, andra saker att mäta är vilken veckodag man är född på, vilken månad, favoritseriefigur osv.
  18. 9
    Inte jag alltså, citattecknen föll bort ur titeln Jag har för mig att det stapeldiagrammet visade antalet invånare. Men, andra saker att mäta är vilken veckodag man är född på, vilken månad, favoritseriefigur osv.

Liknande trådar

  1. Är det försent...
    By blivande me&i? in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 12:30
  2. Aldrig försent
    By danan in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 22:51
  3. det är aldrig försent...
    By -Sara- in forum Singelmingel
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 20:13
  4. det är aldrig försent...
    By -Sara- in forum Singelmingel
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 19:19
  5. nu är det försent att
    By MYZOXE! in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 12:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar