Ägglossnings-frågor...
Planera för barn
  1. ovetande tjej...
    #1

    Ägglossnings-frågor...

    Hejsan. Hur är det egentligen med ägglossning? Ja har alltid trott att ja har en cykel på 28 dagar, men när ja räknade efter nyss så märkte ja att den snarare är på 24 dagar.... är inte d lite lite? O när har man ägglossning? Är det 14 dagar innan mensen? O kommer flytningarna innan lr samtidigt som ägglossningen? Ja märker ju alltid av när ja får ägglossnings-flytningar men vet inte om det är då d gäller lr om det är dagarna innan lr dagarna efter..?

    Kan ni hjälpa mig snälla?
  2. 1
    Ägglossnings-frågor... Hejsan. Hur är det egentligen med ägglossning? Ja har alltid trott att ja har en cykel på 28 dagar, men när ja räknade efter nyss så märkte ja att den snarare är på 24 dagar.... är inte d lite lite? O när har man ägglossning? Är det 14 dagar innan mensen? O kommer flytningarna innan lr samtidigt som ägglossningen? Ja märker ju alltid av när ja får ägglossnings-flytningar men vet inte om det är då d gäller lr om det är dagarna innan lr dagarna efter..?

    Kan ni hjälpa mig snälla?
  3. Emma
    #2

    flytningarna

    kommer strax innan äl. Äl brukar vara ca 14 daagar innan mensens första dag, men det är inte säkert. Eftersom du har en ganska kort cykel borde din äl inträffa ganska tidigt i cykeln. Du skulle kunna kolla med äl-tést om du vill veta mer exakt.
  4. 2
    flytningarna kommer strax innan äl. Äl brukar vara ca 14 daagar innan mensens första dag, men det är inte säkert. Eftersom du har en ganska kort cykel borde din äl inträffa ganska tidigt i cykeln. Du skulle kunna kolla med äl-tést om du vill veta mer exakt.
  5. oventande tjej...
    #3

    Men...

    Ja tyckte då att ja hade mina ägglossningsflytningar (vilket härligt ord:)) i söndags-måndags o vi hade sex onsdag torsdag o fredag. Har ja träffat rätt då tror du? O ja borde enligt uträkning få mens nästa onsdag/torsdag så där....
  6. 3
    Men... Ja tyckte då att ja hade mina ägglossningsflytningar (vilket härligt ord:)) i söndags-måndags o vi hade sex onsdag torsdag o fredag. Har ja träffat rätt då tror du? O ja borde enligt uträkning få mens nästa onsdag/torsdag så där....
  7. Emma
    #4

    ja

    det är inte omöjligt! Jag skulle tro att du hade äl kring onsdagen och att det därför var onsdags-sexet som var det \"viktiga\".

    Lycka till!
  8. 4
    ja det är inte omöjligt! Jag skulle tro att du hade äl kring onsdagen och att det därför var onsdags-sexet som var det \"viktiga\".

    Lycka till!
  9. ovetande tjej...
    #5

    Men va roligt.

    Tusen tack för svaren. Om ja inte blev gravid nu tänkte ja köpa ett ÄL-test så kanske d blir enklare nästa månad. Vet du om man kan änvända ett sånt flera gånger lr e d som ett preg-test??
  10. 5
    Men va roligt. Tusen tack för svaren. Om ja inte blev gravid nu tänkte ja köpa ett ÄL-test så kanske d blir enklare nästa månad. Vet du om man kan änvända ett sånt flera gånger lr e d som ett preg-test??
  11. Emma
    #6

    Jag tror

    inte att det finns några äl-test som man kan använda flera gånger. Så det är bäst at du köper åtminstone 5-10 stycken så att du kan testa varje dag under en vecka eller tills du får positivt.

    Clearblues digitala äl-test finns på apoteket, en förpackning innehåller sju stycken. De är väldigt lätta att läsa av, men svindyra! Billigare äl-test finns på internet, tex på billiga-tester.se eller saveontests.com.
  12. 6
    Jag tror inte att det finns några äl-test som man kan använda flera gånger. Så det är bäst at du köper åtminstone 5-10 stycken så att du kan testa varje dag under en vecka eller tills du får positivt.

    Clearblues digitala äl-test finns på apoteket, en förpackning innehåller sju stycken. De är väldigt lätta att läsa av, men svindyra! Billigare äl-test finns på internet, tex på billiga-tester.se eller saveontests.com.
  13. ovetande tjej...
    #7

    Oki tack.

    Ja kollar in den där billigatester.se-sidan nu. Tack för tipset. :)
  14. 7
    Oki tack. Ja kollar in den där billigatester.se-sidan nu. Tack för tipset. :)
  15. Anonym
    #8

    Hej

    En cykel på 24 dagar är inte för kort. Jag brukar ha 24-25 dagars cykler. Räkna första dagen med mens som dag 1 och sedan blir ju dagen innan nästa mens = cykellängden, för sen när mensen kommer blir ju det dag 1 igen.

    ÄL (ägglossning) inträffar ca 14 dagar innan mens, men det kan variera från person till person. 12-16 dagar innan mens är det vanligaste. Jag brukar ha oftast ha ÄL 13 eller 14 dagar innan mens, dvs på dag 11-13 i cykeln (beroende på om cykeln är 24 eller 25 dagar lång).

    De sega ÄL-flytningarna är ett tecken på att ägglossningen är på gång. En del kan ha ÄL-flytningar någon/några dag(ar) innan ÄL, andra kan ha det just bara på ägglossningsdagen och slutligen finns de de som har det både före, under och efter ÄL. Därför kan det vara svårt att enbart bedöma ÄL utifrån flytningarna.

    Med din cykellängd skulle jag gissa att om du har sex var eller varannan dag mellan dag 9 och 13 i cykeln (eller mellan dag 8-14 för säkerhets skull) så är chansen god att du blir gravid. :-)
  16. 8
    Hej En cykel på 24 dagar är inte för kort. Jag brukar ha 24-25 dagars cykler. Räkna första dagen med mens som dag 1 och sedan blir ju dagen innan nästa mens = cykellängden, för sen när mensen kommer blir ju det dag 1 igen.

    ÄL (ägglossning) inträffar ca 14 dagar innan mens, men det kan variera från person till person. 12-16 dagar innan mens är det vanligaste. Jag brukar ha oftast ha ÄL 13 eller 14 dagar innan mens, dvs på dag 11-13 i cykeln (beroende på om cykeln är 24 eller 25 dagar lång).

    De sega ÄL-flytningarna är ett tecken på att ägglossningen är på gång. En del kan ha ÄL-flytningar någon/några dag(ar) innan ÄL, andra kan ha det just bara på ägglossningsdagen och slutligen finns de de som har det både före, under och efter ÄL. Därför kan det vara svårt att enbart bedöma ÄL utifrån flytningarna.

    Med din cykellängd skulle jag gissa att om du har sex var eller varannan dag mellan dag 9 och 13 i cykeln (eller mellan dag 8-14 för säkerhets skull) så är chansen god att du blir gravid. :-)

Liknande trådar

  1. ägglossnings test//?
    By Maxmamman in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 22:34
  2. Ägglossnings alert
    By Dinan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 18:53
  3. Ägglossnings-fråga
    By jenlon in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 10:40
  4. Ägglossnings tider
    By MisaD in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 11:04
  5. Vad kan man göra åt ägglossnings-
    By 4-barnsmamma in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 22:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar