Doft av ammoniak
Träning
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Doft av ammoniak

    Läste ett inlägg här för länge sedan. Det var någon som tyckte att han luktade ammoniak efter träning. Orsaken var för mycket protein och för lite kolisar ?

    Det hände mig igår.
    Käkade en omelett, styrketränade, hjälpte en kompis bära en soffa 2 trappor, käkade gulasch och potatis och sedan ut i partade och svängde di lurviga i ca 3 timmar - och då tyckte jag att jag kände en frän doft (naturligtvis när man är ute på lokal förstås) Särbo kände inget och jag hoppas ingen annan gjorde det.
    Men i morse sniffade jag på undertröjan och den luktade apa och visst påminnde det om ammoniak.

    Någon som vet var man kan läsa mer om detta fenomen?

  2. 1
    Doft av ammoniak Läste ett inlägg här för länge sedan. Det var någon som tyckte att han luktade ammoniak efter träning. Orsaken var för mycket protein och för lite kolisar ?

    Det hände mig igår.
    Käkade en omelett, styrketränade, hjälpte en kompis bära en soffa 2 trappor, käkade gulasch och potatis och sedan ut i partade och svängde di lurviga i ca 3 timmar - och då tyckte jag att jag kände en frän doft (naturligtvis när man är ute på lokal förstås) Särbo kände inget och jag hoppas ingen annan gjorde det.
    Men i morse sniffade jag på undertröjan och den luktade apa och visst påminnde det om ammoniak.

    Någon som vet var man kan läsa mer om detta fenomen?

  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2

    Är det inte det som kallas för ketos?

    Sök på ketos och ammoniak i google så hittar du nog mer.
  4. 2
    Är det inte det som kallas för ketos? Sök på ketos och ammoniak i google så hittar du nog mer.
  5. o
    #3

    för lite kolisar imt

  6. 3
    för lite kolisar imt
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Yup - det är vad jag hörde också .. imt

    n
  8. 4
    Yup - det är vad jag hörde också .. imt n
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Tack.

    Hittade följande
    --
    Protein är uppbyggt av aminosyror och aminosyrorna i sin tur innehåller kväve i form av en så kallad aminogrupp som sitter bundet till aminosyran. Aminogruppen är nära besläktad med ämnet ammoniak. Om du äter för lite energi och/eller för mycket protein innan ett träningspass tvingas kroppen att förbränna stora mängder protein för att tillgodose ditt energibehov. Under nedbrytningen av protein bildas olika kväveföreningar och även små mängder ammoniak. Du kan då känna att du luktar ammoniak. De grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin är de som lättast bildar ammoniak. Eftersom att ammoniak är giftigt är tillståndet inte att rekommendera. Det påverkar också prestationerna negativt.

  10. 5
    Tack. Hittade följande
    --
    Protein är uppbyggt av aminosyror och aminosyrorna i sin tur innehåller kväve i form av en så kallad aminogrupp som sitter bundet till aminosyran. Aminogruppen är nära besläktad med ämnet ammoniak. Om du äter för lite energi och/eller för mycket protein innan ett träningspass tvingas kroppen att förbränna stora mängder protein för att tillgodose ditt energibehov. Under nedbrytningen av protein bildas olika kväveföreningar och även små mängder ammoniak. Du kan då känna att du luktar ammoniak. De grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin är de som lättast bildar ammoniak. Eftersom att ammoniak är giftigt är tillståndet inte att rekommendera. Det påverkar också prestationerna negativt.

Liknande trådar

  1. Ny doft...
    By Fru Eriksson in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 15:43
  2. Jag är kär i en doft!
    By lifv in forum Hem & fritid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 08:41
  3. Ammoniak, var köper man det?
    By LottaJ in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 18:37
  4. Kisset luktar ammoniak?
    By Moonbeam in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 09:17
  5. Doft-hem...
    By Alex m.Loke&Svante in forum _0607 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 20:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar