Bra friskola i Göteborg?
Skolbarn
  1. iggan
    #1

    Bra friskola i Göteborg?

    Vi ska flytta till Johanneberg och vår dotter ska börja skolan till hösten. Känner ni till bra skolor i Göteborg?
  2. 1
    Bra friskola i Göteborg? Vi ska flytta till Johanneberg och vår dotter ska börja skolan till hösten. Känner ni till bra skolor i Göteborg?
  3. Linda
    #2

    Vilken inriktning?

    De flesta skolor har ju olika inriktningar, vad specifikt är du ute efter?
    Ibland kan kommunala skolan vara bättre än friskolorna.
    Beror helt på vad du söker för något.
  4. 2
    Vilken inriktning? De flesta skolor har ju olika inriktningar, vad specifikt är du ute efter?
    Ibland kan kommunala skolan vara bättre än friskolorna.
    Beror helt på vad du söker för något.
  5. iggan
    #3

    Jag är ute efter

    en skola som tar varje elevs förutsättningar på allvar. Min tjej är väldigt tidig och jag vill att hon ska få utveckla både sina starka och svaga sidor. Inga konstiga, speciella krav alltså ;-).

    Jag vill gärna att mina barn går i en skola där det finns en positiv studieanda. Där det är något bra att plugga, göra läxor och utvecklas. Inte att det är tufft att skita i allt som det var i min skola när jag var liten.. Jag är tveksam till Waldorf och Montessori. Mycket för att elever från de skolor jag känner till har uttryckt att det varit svårt för dem att flytta till ett \"vanligt\" gymnasium efteråt. De har inte haft samma bas helt enkelt.
  6. 3
    Jag är ute efter en skola som tar varje elevs förutsättningar på allvar. Min tjej är väldigt tidig och jag vill att hon ska få utveckla både sina starka och svaga sidor. Inga konstiga, speciella krav alltså ;-).

    Jag vill gärna att mina barn går i en skola där det finns en positiv studieanda. Där det är något bra att plugga, göra läxor och utvecklas. Inte att det är tufft att skita i allt som det var i min skola när jag var liten.. Jag är tveksam till Waldorf och Montessori. Mycket för att elever från de skolor jag känner till har uttryckt att det varit svårt för dem att flytta till ett \"vanligt\" gymnasium efteråt. De har inte haft samma bas helt enkelt.
  7. Linda
    #4

    Jag förstår

    Den inriktningen har ju alla skolor idag, både friskolor och kommunala. Så du kommer nog att hitta en bra skola åt ditt barn.

    Gör studiebesök och kolla runt. Man känner ju rätt snabbt på atomsfären om det känns rätt. Det är ju mer än bara läraren och pedagogiken som är viktig, det är ju hela miljön. T ex så ser du rätt snabbt om det är bra stämning bland personalen, och den är minst lika viktig.

    Lycka till i ditt sökande.
  8. 4
    Jag förstår Den inriktningen har ju alla skolor idag, både friskolor och kommunala. Så du kommer nog att hitta en bra skola åt ditt barn.

    Gör studiebesök och kolla runt. Man känner ju rätt snabbt på atomsfären om det känns rätt. Det är ju mer än bara läraren och pedagogiken som är viktig, det är ju hela miljön. T ex så ser du rätt snabbt om det är bra stämning bland personalen, och den är minst lika viktig.

    Lycka till i ditt sökande.
  9. Göteborgsmamma
    #5

    Tror Johannebergsskolan ska vara rätt bra

    från vad jag har hört. Annars finns ju tyska skolan och franska skolan på nära håll. Och kan du tänka dig montessori finns ju även Villa Darjeeling, Montessoriskolan Centrum och Lilla Samskolan inom gångavstånd. (Har själv barnen i montessori och tycker det fungerar väldigt bra.)
    Lite längre bort finns ju även Ebba Petterssons och engelska skolan.
    Mitt tips är att ringa runt och höra hur lång kö det är till respektive skola och besök sedan de alternativ som verkar intressanta.
    Lycka till!
  10. 5
    Tror Johannebergsskolan ska vara rätt bra från vad jag har hört. Annars finns ju tyska skolan och franska skolan på nära håll. Och kan du tänka dig montessori finns ju även Villa Darjeeling, Montessoriskolan Centrum och Lilla Samskolan inom gångavstånd. (Har själv barnen i montessori och tycker det fungerar väldigt bra.)
    Lite längre bort finns ju även Ebba Petterssons och engelska skolan.
    Mitt tips är att ringa runt och höra hur lång kö det är till respektive skola och besök sedan de alternativ som verkar intressanta.
    Lycka till!
  11. Göteborgsmamma
    #6

    Glömde några skolor.....

    I Johanneberg ligger ju Vasaskolan också (kristen) och lite längre söderut i Krokslätt finns en Vittraskola (som jag inte minns vad den heter....)
    I Örgryte ligger Casa Montessori - tveksamt om det är gångavstånd, men definitivt cykelavstånd från Johanneberg. (Men Montessori kändes kanske inte helt rätt för er i alla fall.)
    Det finns säkert fler skolor i centrum som jag har missat, någon annan får gärna fylla på med idéer.
  12. 6
    Glömde några skolor..... I Johanneberg ligger ju Vasaskolan också (kristen) och lite längre söderut i Krokslätt finns en Vittraskola (som jag inte minns vad den heter....)
    I Örgryte ligger Casa Montessori - tveksamt om det är gångavstånd, men definitivt cykelavstånd från Johanneberg. (Men Montessori kändes kanske inte helt rätt för er i alla fall.)
    Det finns säkert fler skolor i centrum som jag har missat, någon annan får gärna fylla på med idéer.
  13. N
    #7

    waldorf...

    ...är jag väldigt nöjd med.
    Nu har mina barn valt att fortsätta på gymnasiet, men deras kompisar som inte gjort det utan valt olika gymnasieprogram har det fungerat bra för. Det är också så att det kan vara olika på olika waldorfskolor. Den första mina barn gick i, i en annan stad, var inte alls bra och gav dem inte de dom behöver.
    Vad jag gillar bäst är att varje barn blir sedd som den de är. Tas på allvar.
  14. 7
    waldorf... ...är jag väldigt nöjd med.
    Nu har mina barn valt att fortsätta på gymnasiet, men deras kompisar som inte gjort det utan valt olika gymnasieprogram har det fungerat bra för. Det är också så att det kan vara olika på olika waldorfskolor. Den första mina barn gick i, i en annan stad, var inte alls bra och gav dem inte de dom behöver.
    Vad jag gillar bäst är att varje barn blir sedd som den de är. Tas på allvar.
  15. Medlem sedan
    Jul 2004
    #8

    Vittraskolan

    heter Cederholms och den flyttar i februari från Krokslätt till nya fräscha lokaler inne vid Gustav Adolfs torg.
    Mycket skriverier har det varit om det...

    Det är en bra skola, mina två äldsta barn (11 resp. 13 år) går där och trivs. De har gått där i 3 månader nu och jag tycker att det känns mycket bra. Intressant sätt att lära, man utgår från individen + att man är väl informerad som förälder. Det krävs också mer ansvarstagande av eleven själv, något som jag tycker har varit mycket nyttigt för mina barn. (under insyn av mamma förstås :)

    Passar inte alla och är ganska olik den kommunala skolan. De har infomöten där man kan kolla upp lite bättre om det skulle passa just ditt barn.
    Har dock hört att det skulle funka bättre för lite äldre barn. För mina två funkar det mycket bra än så länge.

    Svårt att välja ny skola. Men ta dig tid och kolla upp olika inriktningar ordentligt. Gör studiebesök och känn av stämning osv.
  16. 8
    Vittraskolan heter Cederholms och den flyttar i februari från Krokslätt till nya fräscha lokaler inne vid Gustav Adolfs torg.
    Mycket skriverier har det varit om det...

    Det är en bra skola, mina två äldsta barn (11 resp. 13 år) går där och trivs. De har gått där i 3 månader nu och jag tycker att det känns mycket bra. Intressant sätt att lära, man utgår från individen + att man är väl informerad som förälder. Det krävs också mer ansvarstagande av eleven själv, något som jag tycker har varit mycket nyttigt för mina barn. (under insyn av mamma förstås :)

    Passar inte alla och är ganska olik den kommunala skolan. De har infomöten där man kan kolla upp lite bättre om det skulle passa just ditt barn.
    Har dock hört att det skulle funka bättre för lite äldre barn. För mina två funkar det mycket bra än så länge.

    Svårt att välja ny skola. Men ta dig tid och kolla upp olika inriktningar ordentligt. Gör studiebesök och känn av stämning osv.
  17. Göteborgsmamma
    #9

    Ja, just det! Så hette den!

    Jag har aldrig träffat någon som går/har gått just där. Men vad jag har hört från andra Vittraföräldrar verkar alla väldigt nöjda. (Är inte Sjölins gymnasium en Vittraskola också....eller är jag helt fel ute?) Vad kul att flytta ner till Gustav Adolfs Torg, där i trakterna finns väl inte så mycket skolor i dagsläget..?
  18. 9
    Ja, just det! Så hette den! Jag har aldrig träffat någon som går/har gått just där. Men vad jag har hört från andra Vittraföräldrar verkar alla väldigt nöjda. (Är inte Sjölins gymnasium en Vittraskola också....eller är jag helt fel ute?) Vad kul att flytta ner till Gustav Adolfs Torg, där i trakterna finns väl inte så mycket skolor i dagsläget..?
  19. Medlem sedan
    Jul 2004
    #10

    Jo

    Sjölins är Vittras gymnasieskola. Flytten gör för vår del att det blir mycket kortare resväg. Idag åker mina barn 45 min. en väg. De tyckte dock själva att det var ok under en såpass kort tid. (en termin) Nu blir restiden ca 12 min. istället.

    Har ju varit inne och kikat på den nya skolan och det är ju en mycket vacker interiör med gamla välvda fönster, parkettgolv mm. Det kommer att bli superfräscht.

    Minns vår förra kommunala skola. Hur ofräsch den var med skitiga toaletter, mögel och gamla snusloskor i duscharna och smuts :( Barnen luktade verkligen efter att ha vistats i lokalerna en hel dag. *blärk*

    Känner inte till någon skola på den ledden av stan. Det ligger ju en del åt Landalahållet till, och runt om Föreningsgatan...
    Bra när tunneln är färdig också :)
  20. 10
    Jo Sjölins är Vittras gymnasieskola. Flytten gör för vår del att det blir mycket kortare resväg. Idag åker mina barn 45 min. en väg. De tyckte dock själva att det var ok under en såpass kort tid. (en termin) Nu blir restiden ca 12 min. istället.

    Har ju varit inne och kikat på den nya skolan och det är ju en mycket vacker interiör med gamla välvda fönster, parkettgolv mm. Det kommer att bli superfräscht.

    Minns vår förra kommunala skola. Hur ofräsch den var med skitiga toaletter, mögel och gamla snusloskor i duscharna och smuts :( Barnen luktade verkligen efter att ha vistats i lokalerna en hel dag. *blärk*

    Känner inte till någon skola på den ledden av stan. Det ligger ju en del åt Landalahållet till, och runt om Föreningsgatan...
    Bra när tunneln är färdig också :)
  21. Göteborgsmamma
    #11

    Det låter ju toppen!

    Mina barn går i en av montessoriskolorna på gränsen mellan Vasastan och Annedal. Vi är också mycket nöjda, fina lokaler, nolltolerans mot mobbing och trakasserier, goda möjligheter för barnen att jobba på en nivå som passar dem.
    Vi bytte till friskola pga två orsaker: 1) jättestora klasser på kommunala skolan, 2.) en rektor som hade svårt att behålla och rekrytera bra personal.
    Hoppas flytten ner till stan blir bra - skönt med kortare resväg också!
  22. 11
    Det låter ju toppen! Mina barn går i en av montessoriskolorna på gränsen mellan Vasastan och Annedal. Vi är också mycket nöjda, fina lokaler, nolltolerans mot mobbing och trakasserier, goda möjligheter för barnen att jobba på en nivå som passar dem.
    Vi bytte till friskola pga två orsaker: 1) jättestora klasser på kommunala skolan, 2.) en rektor som hade svårt att behålla och rekrytera bra personal.
    Hoppas flytten ner till stan blir bra - skönt med kortare resväg också!
  23. Medlem sedan
    Jul 2004
    #12

    Det är...

    ...verkligen så viktigt att hitta en bra förskola/skola. Och det verkar vara inte så lite knepigt. Åtminstone en kommunal sådan. Det är ju precis som du beskriver i punkterna ovan.

    Synd, för man vill ju gärna att den kommunala skolan ska fungera. Tyvärr gör den det sällan. (min erfarenhet då)

    Jag sökte faktiskt till en Montessoriförskola/skola i krokarna där dina barn går när mina stora barn var i dagisålder. Kanske är samma? Då var det tyvärr jättelång kö och mycket svårt att komma in.

    Min lilla tjeja har jag faktiskt, sedan drygt 3 år tillbaka, på ett kommunalt dagis som är underbart! Så det finns ju hopp om det! *s* ;)
  24. 12
    Det är... ...verkligen så viktigt att hitta en bra förskola/skola. Och det verkar vara inte så lite knepigt. Åtminstone en kommunal sådan. Det är ju precis som du beskriver i punkterna ovan.

    Synd, för man vill ju gärna att den kommunala skolan ska fungera. Tyvärr gör den det sällan. (min erfarenhet då)

    Jag sökte faktiskt till en Montessoriförskola/skola i krokarna där dina barn går när mina stora barn var i dagisålder. Kanske är samma? Då var det tyvärr jättelång kö och mycket svårt att komma in.

    Min lilla tjeja har jag faktiskt, sedan drygt 3 år tillbaka, på ett kommunalt dagis som är underbart! Så det finns ju hopp om det! *s* ;)
  25. Anonym
    #13
    mitt barn gick på johanneberg skolan! Hon blev mobbad så börja inte där! Dom som är dom nu varande 5rna är riktigt brötiga. Ett tips är att börja på haga skolan. en mysig liten skola. Hoppas du lyder mitt råd och inte låter ditt barn börja där=D
  26. 13
    mitt barn gick på johanneberg skolan! Hon blev mobbad så börja inte där! Dom som är dom nu varande 5rna är riktigt brötiga. Ett tips är att börja på haga skolan. en mysig liten skola. Hoppas du lyder mitt råd och inte låter ditt barn börja där=D
  27. Medlem sedan
    Jan 2010
    #14

    Börja inte på johanneberg!!!

    Börja inte på johannebergs skolan min dotter blev mobbad där så hon slutade. Dom nuvarande femmorna är värst! Haga skolan är en riktigt mysig liten skolamed trevliga lärare. min dotter slutade där för att hon skulle börja i 6:an.Haga skolan går upp till femman efter det börjar dom flesta på nordhem. Hoppas du lyder mitt råd och börjar någon annanstans=D
  28. 14
    Börja inte på johanneberg!!! Börja inte på johannebergs skolan min dotter blev mobbad där så hon slutade. Dom nuvarande femmorna är värst! Haga skolan är en riktigt mysig liten skolamed trevliga lärare. min dotter slutade där för att hon skulle börja i 6:an.Haga skolan går upp till femman efter det börjar dom flesta på nordhem. Hoppas du lyder mitt råd och börjar någon annanstans=D
  29. Medlem sedan
    Mar 2015
    #15
    Det finns en fantastisk skola, strax utanför Göteborg. Pixbo Montessori. En personlig skola, med små, lärartäta klasser, utan mobbing och klotter. Lärare som brinner för sitt arbete, engagerade föräldrar och elever. Min son går i 6:an, på högstadiet i Solsten (busshållplats precis utanför skolan). Högstadiet har 1 klass i varje årskurs, vilket ger lärarna möjlighet att lära känna varje elev och skapa en lugn och trygg studiemiljö. Det är en kostnadsfri friskola, som fyllde 20 år 2014 (väl inarbetad). Välkomna till bloggen, hemsidan och facebook! pixbomontessori.blogspot.se Vi har inte ångrat en sekund att vi bytte till denna skola. Vår son stormtrivs! Välkomna
  30. 15
    Det finns en fantastisk skola, strax utanför Göteborg. Pixbo Montessori. En personlig skola, med små, lärartäta klasser, utan mobbing och klotter. Lärare som brinner för sitt arbete, engagerade föräldrar och elever. Min son går i 6:an, på högstadiet i Solsten (busshållplats precis utanför skolan). Högstadiet har 1 klass i varje årskurs, vilket ger lärarna möjlighet att lära känna varje elev och skapa en lugn och trygg studiemiljö. Det är en kostnadsfri friskola, som fyllde 20 år 2014 (väl inarbetad). Välkomna till bloggen, hemsidan och facebook! pixbomontessori.blogspot.se Vi har inte ångrat en sekund att vi bytte till denna skola. Vår son stormtrivs! Välkomna

Liknande trådar

  1. Friskola
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 02:32
  2. friskola?
    By Gaia in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 08:02
  3. Friskola
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 22:19
  4. Hur bra är det med friskola
    By annis in forum Skolbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 13:17
  5. friskola
    By wildhearts in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 20:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar