Svärmor som har problem
Kärlek & relationer
  1. anonym pga ämnet
    #1

    Svärmor som har problem

    Min svärmor är snart 80(nästa år)och har ett tvångssyndrom som gör att hon har svårt att slänga saker,dvs hennes lägenhet såg länge ut som en förvaringslokal med mycket lådor,påsar och bok/pappershögar överallt(inga sopor,smuts eller sådant dock).Detta har pågått i varierande grad sedan 70-talet.Nu i våras fick hon dock en påstötning från värden att hon måste rensa ut överskottsmöbler och lådor,annars skulle hon bli vräkt.Vi tillbringade en del av sommaren med att röja och slänga saker,så hon slapp bli vräkt.

    Men problemen slutar förstås inte med att hon får stanna i sin lägenhet,nu kvarstår problemet att hon
    a.äter dåligt
    b.är nerstämd och smått paranoid(även om hon verkar ganska normal till det yttre)

    I övrigt är hon fysiskt frisk(bortsett från en stroke förra året som hon återhämtat sig bra ifrån).
    Vi bor två timmars tågresa ifrån henne men hon har en dotter i samma stad där hon bor,men VÄGRAR att flytta ifrån sin lägenhet.Hjälp vill hon inte ha(annat än av min sambo),annat än att kanske dottern får hjälpa henne att handla och betala räkningar.
    Jag börjar få panik för vad som ska hända när hon inte klarar att bo själv...speciellt med tanke på att hon är lite speciell.Hon har bott hos oss i perioder,och det är väl okej,men vi behöver ju en hållbar lösning.
    Hon behöver ju hjälp,men det går inte att få henne att erkänna det.Hur ska man hantera sådant här??
  2. 1
    Svärmor som har problem Min svärmor är snart 80(nästa år)och har ett tvångssyndrom som gör att hon har svårt att slänga saker,dvs hennes lägenhet såg länge ut som en förvaringslokal med mycket lådor,påsar och bok/pappershögar överallt(inga sopor,smuts eller sådant dock).Detta har pågått i varierande grad sedan 70-talet.Nu i våras fick hon dock en påstötning från värden att hon måste rensa ut överskottsmöbler och lådor,annars skulle hon bli vräkt.Vi tillbringade en del av sommaren med att röja och slänga saker,så hon slapp bli vräkt.

    Men problemen slutar förstås inte med att hon får stanna i sin lägenhet,nu kvarstår problemet att hon
    a.äter dåligt
    b.är nerstämd och smått paranoid(även om hon verkar ganska normal till det yttre)

    I övrigt är hon fysiskt frisk(bortsett från en stroke förra året som hon återhämtat sig bra ifrån).
    Vi bor två timmars tågresa ifrån henne men hon har en dotter i samma stad där hon bor,men VÄGRAR att flytta ifrån sin lägenhet.Hjälp vill hon inte ha(annat än av min sambo),annat än att kanske dottern får hjälpa henne att handla och betala räkningar.
    Jag börjar få panik för vad som ska hända när hon inte klarar att bo själv...speciellt med tanke på att hon är lite speciell.Hon har bott hos oss i perioder,och det är väl okej,men vi behöver ju en hållbar lösning.
    Hon behöver ju hjälp,men det går inte att få henne att erkänna det.Hur ska man hantera sådant här??
  3. 3hjärtan
    #2

    Förstår...

    Förstår att det är jättejobbigt för er att se men inte kunna hjälpa. Ofta lider de anhörig minst lika mycket som den \"sjuke\" i en sån här situation. På mig låter det som din svärmor blivit deprimerad. Många äldre lider av depression, (som kan lindras med bl a medicinering), utan att de själva eller omgivningen förstår det. Tror du att din sambo kan få med henne till en läkare? Jag tror att det är första steget. Sedan kan ni kontakta Omsorgsförvaltningen i den kommun svärmor bor. Det finns annan hjälp än traditionell hemtjänst att få, fast då måste svärmor förstås VILJA ha hjälp. Svår situation o svårt att råda/hjälpa, tyvärr. Lycka till!
  4. 2
    Förstår... Förstår att det är jättejobbigt för er att se men inte kunna hjälpa. Ofta lider de anhörig minst lika mycket som den \"sjuke\" i en sån här situation. På mig låter det som din svärmor blivit deprimerad. Många äldre lider av depression, (som kan lindras med bl a medicinering), utan att de själva eller omgivningen förstår det. Tror du att din sambo kan få med henne till en läkare? Jag tror att det är första steget. Sedan kan ni kontakta Omsorgsförvaltningen i den kommun svärmor bor. Det finns annan hjälp än traditionell hemtjänst att få, fast då måste svärmor förstås VILJA ha hjälp. Svår situation o svårt att råda/hjälpa, tyvärr. Lycka till!

Liknande trådar

  1. Svärmor & farmor problem
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 11:42
  2. problem med svärmor!
    By förtvivlad in forum Mammasnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 15:31
  3. problem med svärmor *långt*
    By anonym just nu in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 18:03
  4. Lästips önskas! Problem med svärmor
    By Vegobarn in forum Mat & dryck
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 08:24
  5. Problem med mamma/svärmor
    By De vet ju påstår de !!! in forum Mammasnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 08:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar