en tröst till ledsna + till alla andra
Singelmingel
  1. irrhonan
    #1

    en tröst till ledsna + till alla andra

    När allt ser svart ut, när 24 timmar inte räcker till varje dygn, när du inte orkar - minns syltburken och kaffet...

    En professor stod framför sin filosofiklass med några saker framför sig. När timmen började tog han - utan att säga ett ord - fram en mycket stor, tom syltburk och fyllde den med golfbollar.

    När han hade gjort det, frågade han sina elever om burken var full, och det var alla överens om att det var den.

    Så tog professorn fram en låda med småsten, och började hälla ner dem i burken. Han skakade burken så att stenarna fördelade sig mellan golfbollarna. Sedan frågade han åter sina elever om burken var full, och det tyckte eleverna nog att den var.

    Därefter tog professorn fram ytterligare en låda, denna gång med sand, och hällde sanden i syltburken. Sanden fyllde de återstående tomrummen mellan golfbollar och småstenar.

    Åter frågade han sina elever om burken var full. Eleverna svarade enstämmigt \"ja\".

    Till sist tog professorn kaffekannan, fyllde ett par koppar med kaffe, och hällde kaffet ner i burken. Nu fanns det inte fler tomrum att fylla i glaset.

    Nu skrattade studenterna.

    \"Nå...\" sa professorn när klassen slutat skratta. \"Om ni nu föreställer er att denna burk är ert liv. Golfbollarna är de viktiga sakerna - era familjer, livskamrater, barn, er hälsa, vänner och allt det ni älskar att göra i livet - det vill säga även om allt annat omkring er rasade ihop och det bara fanns dessa saker kvar, så skulle era liv fortfarande vara fulländade.

    Småstenarna är alla andra saker som betyder något - som jobb, hus, bil, och så vidare.

    Sanden är allt det övriga.\"

    Professorn fortsatte:
    \"Om ni stoppar i sanden först i burken så finns det varken plats för småsten eller golfbollar. Det samma gäller i livet. Om ni använder all er energi och tid på små obetydliga saker, så får ni aldrig plats med det som är viktigt för er. Kom ihåg att prioritera det som är kritiskt för er egen lycka. Lek med era barn. Sköt om er själva och er egen hälsa. Bjud på middagar. Ta ännu en runda på golfbanan. Ni får alltid tid att städa och ordna avloppen... Ta hand om golfbollarna först - det är dem som verkligen betyder något. Prioritera det viktiga - resten är bara sand.\"

    En av eleverna räckte upp handen och frågade vad kaffen representerade. Professorn log.
    \"Jag är glad för att du frågar. Det är bara för att visa att hur fullt upp du än verkar ha i livet, så finns det alltid plats till ett par koppar kaffe med en vän.\"
  2. 1
    en tröst till ledsna + till alla andra När allt ser svart ut, när 24 timmar inte räcker till varje dygn, när du inte orkar - minns syltburken och kaffet...

    En professor stod framför sin filosofiklass med några saker framför sig. När timmen började tog han - utan att säga ett ord - fram en mycket stor, tom syltburk och fyllde den med golfbollar.

    När han hade gjort det, frågade han sina elever om burken var full, och det var alla överens om att det var den.

    Så tog professorn fram en låda med småsten, och började hälla ner dem i burken. Han skakade burken så att stenarna fördelade sig mellan golfbollarna. Sedan frågade han åter sina elever om burken var full, och det tyckte eleverna nog att den var.

    Därefter tog professorn fram ytterligare en låda, denna gång med sand, och hällde sanden i syltburken. Sanden fyllde de återstående tomrummen mellan golfbollar och småstenar.

    Åter frågade han sina elever om burken var full. Eleverna svarade enstämmigt \"ja\".

    Till sist tog professorn kaffekannan, fyllde ett par koppar med kaffe, och hällde kaffet ner i burken. Nu fanns det inte fler tomrum att fylla i glaset.

    Nu skrattade studenterna.

    \"Nå...\" sa professorn när klassen slutat skratta. \"Om ni nu föreställer er att denna burk är ert liv. Golfbollarna är de viktiga sakerna - era familjer, livskamrater, barn, er hälsa, vänner och allt det ni älskar att göra i livet - det vill säga även om allt annat omkring er rasade ihop och det bara fanns dessa saker kvar, så skulle era liv fortfarande vara fulländade.

    Småstenarna är alla andra saker som betyder något - som jobb, hus, bil, och så vidare.

    Sanden är allt det övriga.\"

    Professorn fortsatte:
    \"Om ni stoppar i sanden först i burken så finns det varken plats för småsten eller golfbollar. Det samma gäller i livet. Om ni använder all er energi och tid på små obetydliga saker, så får ni aldrig plats med det som är viktigt för er. Kom ihåg att prioritera det som är kritiskt för er egen lycka. Lek med era barn. Sköt om er själva och er egen hälsa. Bjud på middagar. Ta ännu en runda på golfbanan. Ni får alltid tid att städa och ordna avloppen... Ta hand om golfbollarna först - det är dem som verkligen betyder något. Prioritera det viktiga - resten är bara sand.\"

    En av eleverna räckte upp handen och frågade vad kaffen representerade. Professorn log.
    \"Jag är glad för att du frågar. Det är bara för att visa att hur fullt upp du än verkar ha i livet, så finns det alltid plats till ett par koppar kaffe med en vän.\"
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Så rätt!

    Hejsan du!

    Måste medge att det du skriver verkligen säger så mycket, tack för att du skrev detta, jag skall ta det till mig, får jag låna din text? Tyckte den var så bra.

    Kram till dig, Jovan.

    PS. brev kommer att anlända i din inkorg under de närmaste dagarna. Jag mår bra igen;)
  4. 2
    Så rätt! Hejsan du!

    Måste medge att det du skriver verkligen säger så mycket, tack för att du skrev detta, jag skall ta det till mig, får jag låna din text? Tyckte den var så bra.

    Kram till dig, Jovan.

    PS. brev kommer att anlända i din inkorg under de närmaste dagarna. Jag mår bra igen;)
  5. irrhonan
    #3

    skönt

    att höra!

    Låna texten du, jag fick den av en kollega.
    Författare okänd... ;o)

    kram
  6. 3
    skönt att höra!

    Låna texten du, jag fick den av en kollega.
    Författare okänd... ;o)

    kram
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    Bra sagt!

    Att komma i håg när det blåser kallt!
  8. 4
    Bra sagt! Att komma i håg när det blåser kallt!
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5

    Jag har...

    hört samma berättelse, fast i den fanns det alltid plats för ett par öl=)
  10. 5
    Jag har... hört samma berättelse, fast i den fanns det alltid plats för ett par öl=)
  11. irrhonan
    #6

    öl, kaffe, te...

    eller bara en kram, kanske??

    ;o)
  12. 6
    öl, kaffe, te... eller bara en kram, kanske??

    ;o)
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7

    Tack för den texten!

    den ska kopieras och sparas.
  14. 7
    Tack för den texten! den ska kopieras och sparas.
  15. -Jools-
    #8

    Sketabra!

    Exakt så är det ju. Vad himlans bra att någon gjort en historia av det hela, den texten skall jag spara inför kommande behov.

    Tack!
  16. 8
    Sketabra! Exakt så är det ju. Vad himlans bra att någon gjort en historia av det hela, den texten skall jag spara inför kommande behov.

    Tack!
  17. salome
    #9

    Såna exempel älskar jag!

    Kopierar omedelbart och skickar till vänner och bekanta! Var har du läst detta?
  18. 9
    Såna exempel älskar jag! Kopierar omedelbart och skickar till vänner och bekanta! Var har du läst detta?
  19. Soliga Li
    #10

    Underbart!

    Synd bara att så få fått grepp om detta!
  20. 10
    Underbart! Synd bara att så få fått grepp om detta!

Liknande trådar

  1. Till alla med ledsna/skrikiga barn
    By Anonym in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 12:01
  2. Till mig själv och till alla ni andra
    By Zackarina in forum Ensamförälder
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 21:36
  3. och till alla andra
    By -AT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 10:36
  4. Till alla ledsna och sjuka
    By dosiss in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 21:58
  5. Till C, Anna + andra ledsna föräld
    By Avanna in forum Gravidsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 12:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar