Hej ni kloka!
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Marilyn
    #1

    Hej ni kloka!

    Min blivande man har fått jobb ca 30 mil bort.
    Eftersom han har haft svårt att få jobb, länge gått arbetslös osv och jag lättare har fått jobb har mer utbildning och så, så tänkte vi att det är lättast om vi flyttar på oss. Jag säger upp mig och söker nytt arbete. Har kollat av arbetsmarknaden där och redan sökt jobb.
    Vi har testat på veckoboende för hans del nu men det funkar inget vidare. Mitt barn (inte hans) saknar honom, jag saknar honom, vi mår alla dåligt.
    Det betyder att mitt barn inte kommer kunna vara varannan helg hos sin pappa som nu bor ca 10 mil ifrån oss dit han flyttat.
    Barnet måste byta skola. Kan inte träffa pappa lika ofta. Barnet ser enbart fram emot flytten men som 7-åring ser väl inte barnet på det med samma ögon som mig. Lätt för att skaffa sig kompisar, mycket duktig i skolan, anpassar sig väldigt lätt osv.

    Hur har andra löst sånt här? Är det fullt tänkbart att flytta så pass?
    Vad ska man tänka på?
    Barnet får börja ny skola efter årsskiftet i så fall.
    Pappan motsätter det sig ju såklart. Men vi måste tänka på vår ekonomi och jobbsituation i vår familj med. Det är ju inte gott om jobb nu precis.
    Jag kommer ju få a-kassa och min blivande har ju sin lön. Tidigare har vi levt enbart på min inkomst. Vilket inte har varit så mycket precis för 3 personer.
  2. 1
    Hej ni kloka! Min blivande man har fått jobb ca 30 mil bort.
    Eftersom han har haft svårt att få jobb, länge gått arbetslös osv och jag lättare har fått jobb har mer utbildning och så, så tänkte vi att det är lättast om vi flyttar på oss. Jag säger upp mig och söker nytt arbete. Har kollat av arbetsmarknaden där och redan sökt jobb.
    Vi har testat på veckoboende för hans del nu men det funkar inget vidare. Mitt barn (inte hans) saknar honom, jag saknar honom, vi mår alla dåligt.
    Det betyder att mitt barn inte kommer kunna vara varannan helg hos sin pappa som nu bor ca 10 mil ifrån oss dit han flyttat.
    Barnet måste byta skola. Kan inte träffa pappa lika ofta. Barnet ser enbart fram emot flytten men som 7-åring ser väl inte barnet på det med samma ögon som mig. Lätt för att skaffa sig kompisar, mycket duktig i skolan, anpassar sig väldigt lätt osv.

    Hur har andra löst sånt här? Är det fullt tänkbart att flytta så pass?
    Vad ska man tänka på?
    Barnet får börja ny skola efter årsskiftet i så fall.
    Pappan motsätter det sig ju såklart. Men vi måste tänka på vår ekonomi och jobbsituation i vår familj med. Det är ju inte gott om jobb nu precis.
    Jag kommer ju få a-kassa och min blivande har ju sin lön. Tidigare har vi levt enbart på min inkomst. Vilket inte har varit så mycket precis för 3 personer.
  3. Katja
    #2

    Hur har ni det idag?

    Hur ofta är pojken hos pappan idag? Hur långt kommer det att vara till pappa? (Flyttar ni 30 mil från pappan eller åt samma håll som pappan bor?) Om ni hjälps åt med körning så kanske det kan bli ganska ofta ändå... Min xman och jag bodde 20 mil från hans son (hans val att flytta) och till en början hade vi honom varannan helg men sen tyckte pappan att det var för jobbigt att köra så det blev var fjärde helg... Hade mamman också kört hade det nog blivit oftare. Sen blev det ju mer på lov och långhelger och så. Och det funkade faktiskt ganska bra. Men det går ju inte att jämföra med växelvist... Men jag förstår om ni känner att ni vill flytta!
  4. 2
    Hur har ni det idag? Hur ofta är pojken hos pappan idag? Hur långt kommer det att vara till pappa? (Flyttar ni 30 mil från pappan eller åt samma håll som pappan bor?) Om ni hjälps åt med körning så kanske det kan bli ganska ofta ändå... Min xman och jag bodde 20 mil från hans son (hans val att flytta) och till en början hade vi honom varannan helg men sen tyckte pappan att det var för jobbigt att köra så det blev var fjärde helg... Hade mamman också kört hade det nog blivit oftare. Sen blev det ju mer på lov och långhelger och så. Och det funkade faktiskt ganska bra. Men det går ju inte att jämföra med växelvist... Men jag förstår om ni känner att ni vill flytta!
  5. Marilyn
    #3

    Som det är

    nu är barnet hos pappan varannan helg.
    Innan skolan började var det varannan vecka.
    Då vi flyttar hade jag själv tänkt att det får bli långhelger och lov hos pappan. Att vi åker halva biten var.
    Det kommer bli ca 20 mil mellan pappan och oss eftersom han bor ca 10 mil längre söderut än mig nu.

    Att fortsätta ha varannan helg kommer bli dyrt. Vi båda har inga jätteekonomier. Och får jag jobb kanske jag slutar runt kl 17 om dagarna. Att då sätta sig och åka gör ju att barnet kommer fram ganska sent på kvällen. Och sedan tillbaka igen på söndagen. Det känns stressigt för barnet att ha det så.
    Så därför tror jag att det blir bäst med långhelger och lov.
    7-åringen har sagt att det är med mig den vill bo.
    Pappan bor ju inte heller i samma kommun där barnet går i skola nu.
  6. 3
    Som det är nu är barnet hos pappan varannan helg.
    Innan skolan började var det varannan vecka.
    Då vi flyttar hade jag själv tänkt att det får bli långhelger och lov hos pappan. Att vi åker halva biten var.
    Det kommer bli ca 20 mil mellan pappan och oss eftersom han bor ca 10 mil längre söderut än mig nu.

    Att fortsätta ha varannan helg kommer bli dyrt. Vi båda har inga jätteekonomier. Och får jag jobb kanske jag slutar runt kl 17 om dagarna. Att då sätta sig och åka gör ju att barnet kommer fram ganska sent på kvällen. Och sedan tillbaka igen på söndagen. Det känns stressigt för barnet att ha det så.
    Så därför tror jag att det blir bäst med långhelger och lov.
    7-åringen har sagt att det är med mig den vill bo.
    Pappan bor ju inte heller i samma kommun där barnet går i skola nu.
  7. Festina lente
    #4

    Fel ordning?

    Att ni vill flytta förstår jag men inte skall du få barnet engagerat i flytten utan att ha löst problemet med att pappan motsätter sig först. Pappan kan gå till domstol och kräva boendet och det är väldigt onödigt att dra in barnet i era vuxenproblem för blir det ingen flytt för barnet så vet vi redan nu vem som får skulden för det. Lös problemet med pappan först och planera flytten med barnet sen.
  8. 4
    Fel ordning? Att ni vill flytta förstår jag men inte skall du få barnet engagerat i flytten utan att ha löst problemet med att pappan motsätter sig först. Pappan kan gå till domstol och kräva boendet och det är väldigt onödigt att dra in barnet i era vuxenproblem för blir det ingen flytt för barnet så vet vi redan nu vem som får skulden för det. Lös problemet med pappan först och planera flytten med barnet sen.
  9. Marilyn
    #5

    När jag

    skrev att han motsätter sig det
    är det ju för att han inte kan ha barnet
    varannan helg. Han vet om att det får bli långhelger och lov. Vi har pratat om det men jag funderar ju ändå fortfarande på hur vi ska lösa det på bästa sätt så att de får träffas.
    Så i det stora hela har vi kommit överens (verkar det som) även om det måste finslipas.
    Jag vet att det måste lösas först innan flytt. Därför har vi inte rusat iväg ännu.
    Min blivande har varit iväg och jobbat snart 3 månader.
    Jag vill att barnet ska få avsluta sin första termin i skolan först med. Så inte allt sker i all hast.
  10. 5
    När jag skrev att han motsätter sig det
    är det ju för att han inte kan ha barnet
    varannan helg. Han vet om att det får bli långhelger och lov. Vi har pratat om det men jag funderar ju ändå fortfarande på hur vi ska lösa det på bästa sätt så att de får träffas.
    Så i det stora hela har vi kommit överens (verkar det som) även om det måste finslipas.
    Jag vet att det måste lösas först innan flytt. Därför har vi inte rusat iväg ännu.
    Min blivande har varit iväg och jobbat snart 3 månader.
    Jag vill att barnet ska få avsluta sin första termin i skolan först med. Så inte allt sker i all hast.
  11. Katja
    #6

    Fast det kan ju gå...

    Jag menar varannan helg och det är ju det ni har idag. Så det blir ju inte kanske någon drastisk skillnad. Ni kanske inte klarar varannan helg nu i början men om du också får jobb där ni bor så blir ju er ekonomi mycket bättre än vad det är idag och nu kör ni ju ändå en hel del. Pojken är ju 7 år nu men tiden går ju ganska snabbt... en flytt gör man ju på längre sikt. Går det inga andra förbindelser mellan era orter? Typ kan han åka tåg eller buss själv om några år? Vi hade som sagt 20 mil som vi under 1 år (tror jag det var...) betalade allt för. Ibland kunde min man inte hämta sonen förrän kl 17 men dom var framme vid 19 och när man är 7 år så är ju inte det så sent en fredagskväll. Jag menar det behöver ju inte bara bli lov och långhelger ifall det inte skulle funka för pojken. Skulle han längta mycket efter sin pappa så kan ni ju ta någon helg mellan också!
  12. 6
    Fast det kan ju gå... Jag menar varannan helg och det är ju det ni har idag. Så det blir ju inte kanske någon drastisk skillnad. Ni kanske inte klarar varannan helg nu i början men om du också får jobb där ni bor så blir ju er ekonomi mycket bättre än vad det är idag och nu kör ni ju ändå en hel del. Pojken är ju 7 år nu men tiden går ju ganska snabbt... en flytt gör man ju på längre sikt. Går det inga andra förbindelser mellan era orter? Typ kan han åka tåg eller buss själv om några år? Vi hade som sagt 20 mil som vi under 1 år (tror jag det var...) betalade allt för. Ibland kunde min man inte hämta sonen förrän kl 17 men dom var framme vid 19 och när man är 7 år så är ju inte det så sent en fredagskväll. Jag menar det behöver ju inte bara bli lov och långhelger ifall det inte skulle funka för pojken. Skulle han längta mycket efter sin pappa så kan ni ju ta någon helg mellan också!
  13. Marilyn
    #7

    Jo det är

    sant. När vi har bott in oss går det säkert att lösa med någon/några helger mellan loven. Och som du säger...kan ju ta tåg/buss själv sedan vartefter.
  14. 7
    Jo det är sant. När vi har bott in oss går det säkert att lösa med någon/några helger mellan loven. Och som du säger...kan ju ta tåg/buss själv sedan vartefter.

Liknande trådar

  1. Kloka, kloka Aff-medlemmar
    By Mamma Erik in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 19:13
  2. Ni är så kloka.
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 19:26
  3. Kloka kvinnor, kloka råd
    By happy83 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 11:45
  4. Kloka råd!
    By cia76 in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 20:00
  5. Kan ni kloka ge mig råd....
    By majsan67 in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 21:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar