Nu är det jag igen: sovit borta?
_00 Alla barn
  1. Maa
    #1

    Nu är det jag igen: sovit borta?

    Hur många av era 00:or har aldrig sovit borta (dvs utan att någon av föräldrarna varit med)?

    Vår son har fått välja själv, fast vi har peppat honom så gott vi kunnat, och han har varit som mest typ fyra timmar dagtid borta hemifrån utan föräldrar. Inte ens det går alltså utan rätt rejäla lockbeten, och han vägrade totalt fram till han hade fyllt fyra.

    Att jag undrar beror på att jag varit på samtal hos en vårdpersonal som tyckte att det var dags att vi sökte kontaktfamilj till sonen för att vi föräldrar skulle kunna hämta krafter ibland.

    (och nej, vi har inga släktingar i närheten, typ femti mil och mer bort)
  2. 1
    Nu är det jag igen: sovit borta? Hur många av era 00:or har aldrig sovit borta (dvs utan att någon av föräldrarna varit med)?

    Vår son har fått välja själv, fast vi har peppat honom så gott vi kunnat, och han har varit som mest typ fyra timmar dagtid borta hemifrån utan föräldrar. Inte ens det går alltså utan rätt rejäla lockbeten, och han vägrade totalt fram till han hade fyllt fyra.

    Att jag undrar beror på att jag varit på samtal hos en vårdpersonal som tyckte att det var dags att vi sökte kontaktfamilj till sonen för att vi föräldrar skulle kunna hämta krafter ibland.

    (och nej, vi har inga släktingar i närheten, typ femti mil och mer bort)
  3. Mustardseed
    #2

    Bara hos mormor och morfar

    och det har bara varit några enstaka gånger. Men numera har vi inte riktigt samma behov eftersom vi är separerade, och då får man ju liksom automatiskt barnfria kvällar...
  4. 2
    Bara hos mormor och morfar och det har bara varit några enstaka gånger. Men numera har vi inte riktigt samma behov eftersom vi är separerade, och då får man ju liksom automatiskt barnfria kvällar...
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Dottern har sovit borta...

    ... en gång hos kompis och somnat en gång hos en annan kompis - vi hämtade henne när vi kom från den föreläsning vi var på.

    Hos mormor och morfar några gånger, och då blir det flera dagar i rad eftersom de bor 60 mil härifrån.

    Däremot är ju vi avlastningsfamilj till ett barn jämngammalt med vår dotter. Det barnet har varit hos oss sedan h*n var 1½ år. H*n hade inte sovit borta alls hos någon annan fram tills för nåt halvår sedan och vill helst inte vara ifrån den förälder h*n bor med alls. Vad jag menar är att det kan gå jättebra med en \"extra\" familj eftersom man skolar in lugn och ro och i barnets takt, ungefär som dagis kan man säga.

    Tycker det verkar vara en jättebra idé för er med kontaktfamilj/avlastningsfamilj!!
  6. 3
    Dottern har sovit borta... ... en gång hos kompis och somnat en gång hos en annan kompis - vi hämtade henne när vi kom från den föreläsning vi var på.

    Hos mormor och morfar några gånger, och då blir det flera dagar i rad eftersom de bor 60 mil härifrån.

    Däremot är ju vi avlastningsfamilj till ett barn jämngammalt med vår dotter. Det barnet har varit hos oss sedan h*n var 1½ år. H*n hade inte sovit borta alls hos någon annan fram tills för nåt halvår sedan och vill helst inte vara ifrån den förälder h*n bor med alls. Vad jag menar är att det kan gå jättebra med en \"extra\" familj eftersom man skolar in lugn och ro och i barnets takt, ungefär som dagis kan man säga.

    Tycker det verkar vara en jättebra idé för er med kontaktfamilj/avlastningsfamilj!!
  7. Marie
    #4

    Nej,

    vår femåring har aldrig sovit borta utan oss. Skulle säkert gå bra, men det har inte varit aktuellt.
  8. 4
    Nej, vår femåring har aldrig sovit borta utan oss. Skulle säkert gå bra, men det har inte varit aktuellt.
  9. semla
    #5

    Så här

    är det hos oss.
    Äldsta dottern som är sju år har sovit ensam hos mormor sen hon var ca två. Lillasyster som nu är två har sovit ensam hos mormor. Nellie har inte gjort det. Dels är hon betydligt mindre självständig än de andra två och dels är mormor ingen större favorit hos henne.
    Den äldsta har även sovit hos farmor och farfar kusiner och längtar efter att få sova borta hos kompisar.
  10. 5
    Så här är det hos oss.
    Äldsta dottern som är sju år har sovit ensam hos mormor sen hon var ca två. Lillasyster som nu är två har sovit ensam hos mormor. Nellie har inte gjort det. Dels är hon betydligt mindre självständig än de andra två och dels är mormor ingen större favorit hos henne.
    Den äldsta har även sovit hos farmor och farfar kusiner och längtar efter att få sova borta hos kompisar.
  11. Stina
    #6

    Nix

    Albin har aldrig sovit över hos någon kompis, fast det sover oftaofta små kompisar över här.

    Vet inte riktigt vad det beror på att kompisarna sover över här - men inte han hos dem. Det har faktiskt aldrig varit på tal att han skulle sova hos någon av dem. Kanske är det helt enkelt så att de är på grund av de oftast är hemma hos oss när de leker?

    Tror inte att det har med självständighet att göra, han är ganska tuff ... men han är en mycket hemkär liten kille som gärna vill vara nära oss.

    Albin har sovit hos mormor och morfar (som bor alldeles intill, så att han kan rulla hem med cykeln när han vaknar på morgonen). Han sover där lite nu och då, mest för att det är skoj och mysigt att få knalla dit i pyjamas med ryggsäck och nallen under armen.

  12. 6
    Nix Albin har aldrig sovit över hos någon kompis, fast det sover oftaofta små kompisar över här.

    Vet inte riktigt vad det beror på att kompisarna sover över här - men inte han hos dem. Det har faktiskt aldrig varit på tal att han skulle sova hos någon av dem. Kanske är det helt enkelt så att de är på grund av de oftast är hemma hos oss när de leker?

    Tror inte att det har med självständighet att göra, han är ganska tuff ... men han är en mycket hemkär liten kille som gärna vill vara nära oss.

    Albin har sovit hos mormor och morfar (som bor alldeles intill, så att han kan rulla hem med cykeln när han vaknar på morgonen). Han sover där lite nu och då, mest för att det är skoj och mysigt att få knalla dit i pyjamas med ryggsäck och nallen under armen.

  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7

    ja, hm,

    det finns ju fördelar, även om jag väl inte ska önska oss den lösningen :o)
    Men ni har haft övernattningar ändå. Här bor alla så himla långt borta, och att han ska sova över hos en kompis känns ju som lite större grej, typ...
  14. 7
    ja, hm, det finns ju fördelar, även om jag väl inte ska önska oss den lösningen :o)
    Men ni har haft övernattningar ändå. Här bor alla så himla långt borta, och att han ska sova över hos en kompis känns ju som lite större grej, typ...
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8

    ja, det är ju det där

    med att släkten bor långt bort. Men ni har fixat några övernattningar på raken då. Hmm..
    Tack för uppmuntran om avlastning, men ju mer jag tänker på det, desto svårare känns det. Alltså för _mig_. Jag tror inte jag skulle klara att ta till det. För mig känns det så annorlunda om det hade varit en kompis till sonen och önskan hade kommit från honom. Men att ordna medvetet så att vi skulle få \"slippa\" honom, det känns så väldigt emot allt vad jag tror på...
    Men jag har inte tänkt klart än.
  16. 8
    ja, det är ju det där med att släkten bor långt bort. Men ni har fixat några övernattningar på raken då. Hmm..
    Tack för uppmuntran om avlastning, men ju mer jag tänker på det, desto svårare känns det. Alltså för _mig_. Jag tror inte jag skulle klara att ta till det. För mig känns det så annorlunda om det hade varit en kompis till sonen och önskan hade kommit från honom. Men att ordna medvetet så att vi skulle få \"slippa\" honom, det känns så väldigt emot allt vad jag tror på...
    Men jag har inte tänkt klart än.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9

    Skönt att höra

    att det faktiskt finns nån mer, och att vi inte är helt ufo:s.
    Här har varken någon erbjudit sig eller sonen önskat sig det. Ännu.
  18. 9
    Skönt att höra att det faktiskt finns nån mer, och att vi inte är helt ufo:s.
    Här har varken någon erbjudit sig eller sonen önskat sig det. Ännu.
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10

    Det låter ju helt klart

    som att ni utgått ifrån vad varje barn önskat, och låtit dem ta sin tid. Det är så jag också önskar att vi kunde göra, men sen kommer ju då frågan om _hur_ slitna vi som föräldrar ska tillåta oss att bli. Det är så himla svårt att veta var gränserna går, ju.
  20. 10
    Det låter ju helt klart som att ni utgått ifrån vad varje barn önskat, och låtit dem ta sin tid. Det är så jag också önskar att vi kunde göra, men sen kommer ju då frågan om _hur_ slitna vi som föräldrar ska tillåta oss att bli. Det är så himla svårt att veta var gränserna går, ju.
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    #11

    Du gav mig en idé,

    jag kanske ska lyssna lite om han kan bjuda hit nån kompis som vågar sova över här... och om det funkar kan ju tanken väckas i sonens huvud att han också kan sova hos nån senare, kanske... hmm..

    Låter härligt att ha släkt så nära så han kan gå själv, helgulligt!
  22. 11
    Du gav mig en idé, jag kanske ska lyssna lite om han kan bjuda hit nån kompis som vågar sova över här... och om det funkar kan ju tanken väckas i sonens huvud att han också kan sova hos nån senare, kanske... hmm..

    Låter härligt att ha släkt så nära så han kan gå själv, helgulligt!
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    aldrig

    Matilda har aldrig sovit borta själv, däremot har moster varit här när jag var på bb. Men som sagt borta själv har inte mina barn sovit, mormor och morfar bor för långt bort.
  24. 12
    aldrig Matilda har aldrig sovit borta själv, däremot har moster varit här när jag var på bb. Men som sagt borta själv har inte mina barn sovit, mormor och morfar bor för långt bort.

Liknande trådar

  1. Lo har sovit borta!
    By emmaf in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 05:05
  2. Sovit borta!
    By JEMA in forum _0706 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 22:17
  3. Sovit borta
    By Marie_AOA in forum _99 Alla barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 13:31
  4. Sovit borta!
    By CarolinaK in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 15:06
  5. Sonen har sovit borta
    By Anonym in forum Tonåringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 23:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar