Vad leker era barn med?
_0401 Januaribarn
  1. Eleonor m Cesar 040107 & Bianca 050504
    #1

    Vad leker era barn med?

    Cesar är fortfarande inte så intresserad av leksaker. Han gillar bäst att var ute och upptäcka världen, plocka bär i sin korg eller att gunga och åka rutsch-kana. Titta på djur är också kul. Sandlådan ratar han. Bilar är måttligt intressant och rita (dra några streck på ett papper) gör han i två sekunder, sedan är det inte kul längre. Han har också en tendens att äta upp kritorna, han vet att han inte får, men gör det prompt ändå och då måste man ju ta bort kritorna från honom.

    Har försökt få honom att lägga pussel, men han är inte så intresserad och när han inte kan så blir han så ARG att han kastar allt ifrån sig. Denna ilska visar sig också när han försöker ta på sig sina kläder utan att lyckas, och det känns lite tråkigt för på så vis lär han sig ju aldrig?

    Böcker gillar han dock. Vill att man ska läsa 100 böcker varje dag, och ofta samma flera gånger.

    Men förutom böcker antar jag att det blir lite svårt med julklappar och födelsedagspresenter... Leksaksspis och leksaksservis kanske, förresten! Han tycker ju om att bjuda sin nalle på låtsas-dricka ur en kopp. ;o)
  2. 1
    Vad leker era barn med? Cesar är fortfarande inte så intresserad av leksaker. Han gillar bäst att var ute och upptäcka världen, plocka bär i sin korg eller att gunga och åka rutsch-kana. Titta på djur är också kul. Sandlådan ratar han. Bilar är måttligt intressant och rita (dra några streck på ett papper) gör han i två sekunder, sedan är det inte kul längre. Han har också en tendens att äta upp kritorna, han vet att han inte får, men gör det prompt ändå och då måste man ju ta bort kritorna från honom.

    Har försökt få honom att lägga pussel, men han är inte så intresserad och när han inte kan så blir han så ARG att han kastar allt ifrån sig. Denna ilska visar sig också när han försöker ta på sig sina kläder utan att lyckas, och det känns lite tråkigt för på så vis lär han sig ju aldrig?

    Böcker gillar han dock. Vill att man ska läsa 100 böcker varje dag, och ofta samma flera gånger.

    Men förutom böcker antar jag att det blir lite svårt med julklappar och födelsedagspresenter... Leksaksspis och leksaksservis kanske, förresten! Han tycker ju om att bjuda sin nalle på låtsas-dricka ur en kopp. ;o)
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Jacob

    leker med bilar, bussar och traktorer. pussel går inte hem ännu, han har några knoppussel men hittills plockar han bara bort bitarna, lägger inte tillbaka dem. Och så kör han runt med sina nallar i en liten dockvagn alternativt sin lära gå-vagn.
  4. 2
    Jacob leker med bilar, bussar och traktorer. pussel går inte hem ännu, han har några knoppussel men hittills plockar han bara bort bitarna, lägger inte tillbaka dem. Och så kör han runt med sina nallar i en liten dockvagn alternativt sin lära gå-vagn.
  5. Ylwa
    #3

    Elina...

    ..tycker om att rita och måla - gärna på väggarna.

    Duplo och Lego är favoriter. Lego sitter hon mest och plockar med, men med duplo så bygger hon olika torn (som hon sen nöjt välter).

    Böcker. Hon älskar de här lite mer omfattande bilderböckerna som vi får sitta och rabbla om å om igen vad de å de heter för något.

    Pippifilmer (de riktiga filmerna med Inger Nilsson)

    Dockvagn & läragåvagn är också populärt. Hon fyller dem med diverse leksaker och springer runt, runt i huset.

    Brio tågbana i trä. Hon börjar kunna lägga ut banorna själv, fast de börjar och slutar på helt olika ställen å då bli hon arg när tåget åker ut på golvet....
  6. 3
    Elina... ..tycker om att rita och måla - gärna på väggarna.

    Duplo och Lego är favoriter. Lego sitter hon mest och plockar med, men med duplo så bygger hon olika torn (som hon sen nöjt välter).

    Böcker. Hon älskar de här lite mer omfattande bilderböckerna som vi får sitta och rabbla om å om igen vad de å de heter för något.

    Pippifilmer (de riktiga filmerna med Inger Nilsson)

    Dockvagn & läragåvagn är också populärt. Hon fyller dem med diverse leksaker och springer runt, runt i huset.

    Brio tågbana i trä. Hon börjar kunna lägga ut banorna själv, fast de börjar och slutar på helt olika ställen å då bli hon arg när tåget åker ut på golvet....
  7. Eleonor m Cesar 040107 & Bianca 050504
    #4

    Ja, en dockvagn...

    ska nog Cesar få. Det var bra att du skrev... ;o)
  8. 4
    Ja, en dockvagn... ska nog Cesar få. Det var bra att du skrev... ;o)
  9. Eleonor m Cesar 040107 & Bianca 050504
    #5

    Filmer...

    kanske kan vara en idé att så smått introducera för Cesar. Jag har ju varit emot att se på TV före 2, men nu börjar han nog bli mogen för det. Pippi älskar han förresten, fast som bok då!
  10. 5
    Filmer... kanske kan vara en idé att så smått introducera för Cesar. Jag har ju varit emot att se på TV före 2, men nu börjar han nog bli mogen för det. Pippi älskar han förresten, fast som bok då!
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    Lovisa gillar

    sina dockor, hon bär omkring dem eller kör dem i docksulkyn. Plastservisen vi köpte till henne för ett tag sedan var en riktig hit, hon dukar upp på bordet eller kommer med koppar till oss som vi ska låtsasdricka i. Duplo är också skoj, men då ska vi helst vara med och bygga. Vi har en liten mjuk miniatyrfotboll som vi brukar rulla/skjuta till varann, det gillar hon också.
  12. 6
    Lovisa gillar sina dockor, hon bär omkring dem eller kör dem i docksulkyn. Plastservisen vi köpte till henne för ett tag sedan var en riktig hit, hon dukar upp på bordet eller kommer med koppar till oss som vi ska låtsasdricka i. Duplo är också skoj, men då ska vi helst vara med och bygga. Vi har en liten mjuk miniatyrfotboll som vi brukar rulla/skjuta till varann, det gillar hon också.
  13. Eleonor m Cesar 040107 & Bianca 050504
    #7

    Ja, tänk...

    detta med koppar och att bjuda andra på låtsasdricka det är en favorit hos Cesar med. Gulligt är det. :o)
  14. 7
    Ja, tänk... detta med koppar och att bjuda andra på låtsasdricka det är en favorit hos Cesar med. Gulligt är det. :o)
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8

    Albin

    leker jättemycket med sin Briojärnväg. Bondgårdsdjur (såna där små i illaluktande plast) tycker han också om. Han ställer upp dem på rad och får de åka i släpet till en liten traktor som han har.

    Albin gillar inte heller pussel än men Briojärnvägen är ju lite som pussel och den fixar han att bygga ihop.

    Albin har en Bobbycar och en annan bil som han kör omkring med inomhus. Han fäster sin lilla trähund efter bilarna och kör rally :)

    På dagis leker han mycket med klossar och Lego säger de.

    *kram*
  16. 8
    Albin leker jättemycket med sin Briojärnväg. Bondgårdsdjur (såna där små i illaluktande plast) tycker han också om. Han ställer upp dem på rad och får de åka i släpet till en liten traktor som han har.

    Albin gillar inte heller pussel än men Briojärnvägen är ju lite som pussel och den fixar han att bygga ihop.

    Albin har en Bobbycar och en annan bil som han kör omkring med inomhus. Han fäster sin lilla trähund efter bilarna och kör rally :)

    På dagis leker han mycket med klossar och Lego säger de.

    *kram*
  17. Eleonor m Cesar 040107 & Bianca 050504
    #9

    Briojärnväg...

    testade vi i helgen, men han fattade nog inte riktigt grejen... Eller så var vi lite för entusiastiska (Cesar vill upptäcka saker själv, gillar inte när man \"prackar på\" honom grejer). Kör runt på sin bil gör C också, fast han har ingen som man kan fästa saker vid. Vore kanske värt att införskaffa. :o)
  18. 9
    Briojärnväg... testade vi i helgen, men han fattade nog inte riktigt grejen... Eller så var vi lite för entusiastiska (Cesar vill upptäcka saker själv, gillar inte när man \"prackar på\" honom grejer). Kör runt på sin bil gör C också, fast han har ingen som man kan fästa saker vid. Vore kanske värt att införskaffa. :o)
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10

    Casper...

    ...gillar att leka med allt möjligt.. Han leker me bilar, traktorer, älskar att måla, eller köra runt med gå vagnen.
    Han har fått små plast-verktyg, bla en skruvdragare som han går runt o skruvar med här o var. Har ju sett att pappa gör så =]

    Ute leker han oxå med allt... o upptäcker gärna nya vägar i skogen.. (läs: springer gärna ifrån mamma så fort han får möjlighet)

    I övrigt är det jättepoppis att åka bobbycar!
  20. 10
    Casper... ...gillar att leka med allt möjligt.. Han leker me bilar, traktorer, älskar att måla, eller köra runt med gå vagnen.
    Han har fått små plast-verktyg, bla en skruvdragare som han går runt o skruvar med här o var. Har ju sett att pappa gör så =]

    Ute leker han oxå med allt... o upptäcker gärna nya vägar i skogen.. (läs: springer gärna ifrån mamma så fort han får möjlighet)

    I övrigt är det jättepoppis att åka bobbycar!
  21. Eleonor m Cesar 040107 & Bianca 050504
    #11

    Ja!

    Plastverktyg, tack för tipset! Cesar är oerhört fascinerad av sin fars hammare och \"borrma\" (borrmaskin)... Får jag fråga vilken sorts färg han målar med? Vanliga vattenfärger?
  22. 11
    Ja! Plastverktyg, tack för tipset! Cesar är oerhört fascinerad av sin fars hammare och \"borrma\" (borrmaskin)... Får jag fråga vilken sorts färg han målar med? Vanliga vattenfärger?
  23. Medlem sedan
    Feb 2002
    #12

    Sin storebror..

    fast det är ju kanske svårt att ge bort som julkapp... ;)

    Jag har börjat spåna på mina killars önskelistor till i jul. Hittills står det på bådas sida, eller bara Måns:
    flexitrackbana
    kläder till utklädningslådan, främst roliga hattar och sånt
    kläder eller presentkort till kläder. Alltid bra att önska sig tycker jag.

    Det var nog allt just nu, men den fylls på allt eftersom.
    Vi tänkte nog köpa några böcker till båda barnen, och sen är jag sugen på en jättesöt barnservice som jag har sett. Men jag vet inte riktigt om Måns är mogen för det ännu... det är fortfarande roligt att se saker fara genom rummen och säga brak. ;)

    Annars gillar Måns att laga mat, rita och plåstra om nallar, dockor, bröder, mammor och pappor med mängder av plåster. En hel liten doktorsväska full med plåster kanske?
    I övrigt är han med på brorsans bus, de bygger tågbana (tills Måns ledsnar och förstör den istället;)), tittar på när Liam spelar dataspel (tills Måns ledsnar och börjar trycka på ALLA knappar) eller så badar de (tills Måns ledsnar och häller vatten på sin bror).

    Måns är en glad och busig kille, med betoning på det sista. När han leker, leker han i en fem minuter bara innan det är dags för nästa sak.
    Precis som Cesar är det främst bokläsning och utelek som tar någon större tid i anspråk.
  24. 12
    Sin storebror.. fast det är ju kanske svårt att ge bort som julkapp... ;)

    Jag har börjat spåna på mina killars önskelistor till i jul. Hittills står det på bådas sida, eller bara Måns:
    flexitrackbana
    kläder till utklädningslådan, främst roliga hattar och sånt
    kläder eller presentkort till kläder. Alltid bra att önska sig tycker jag.

    Det var nog allt just nu, men den fylls på allt eftersom.
    Vi tänkte nog köpa några böcker till båda barnen, och sen är jag sugen på en jättesöt barnservice som jag har sett. Men jag vet inte riktigt om Måns är mogen för det ännu... det är fortfarande roligt att se saker fara genom rummen och säga brak. ;)

    Annars gillar Måns att laga mat, rita och plåstra om nallar, dockor, bröder, mammor och pappor med mängder av plåster. En hel liten doktorsväska full med plåster kanske?
    I övrigt är han med på brorsans bus, de bygger tågbana (tills Måns ledsnar och förstör den istället;)), tittar på när Liam spelar dataspel (tills Måns ledsnar och börjar trycka på ALLA knappar) eller så badar de (tills Måns ledsnar och häller vatten på sin bror).

    Måns är en glad och busig kille, med betoning på det sista. När han leker, leker han i en fem minuter bara innan det är dags för nästa sak.
    Precis som Cesar är det främst bokläsning och utelek som tar någon större tid i anspråk.
  25. Medlem sedan
    May 2003
    #13

    han målar...

    ..lite med vanliga tusch pennor (stavas det så?).. men då får man va med hela tiden. Har tänkt köpa ett sånt stativ me block till på ikea...

    På dagis har han målat me vattenfärg.. vilket han har tyckt varit jättekul!!

    Annars kan man ju bara ge blyerts oxå, men man måste ju va med så det inte slinker in i munnen !
  26. 13
    han målar... ..lite med vanliga tusch pennor (stavas det så?).. men då får man va med hela tiden. Har tänkt köpa ett sånt stativ me block till på ikea...

    På dagis har han målat me vattenfärg.. vilket han har tyckt varit jättekul!!

    Annars kan man ju bara ge blyerts oxå, men man måste ju va med så det inte slinker in i munnen !
  27. Medlem sedan
    May 2003
    #14

    Tillägg! Fotografier...

    ..tycker Casper jättemycket om så jag har fixat ett eget litet fotoalbum som han får titta i själv.. med alla han tycker om i... morfar, farfar, farmor, mormor... ja alla!

  28. 14
    Tillägg! Fotografier... ..tycker Casper jättemycket om så jag har fixat ett eget litet fotoalbum som han får titta i själv.. med alla han tycker om i... morfar, farfar, farmor, mormor... ja alla!

  29. Eleonor m Cesar 040107 & Bianca 050504
    #15

    Åh, vad bra!

    Utklädningshattar låter som något som Cesar skulle gilla skarpt... Att jag inte tänkt på det! :o) Häromdagen gick han omkring i sin pappas keps och drämde rakt in i våra glasdörrar, stackarn...
  30. 15
    Åh, vad bra! Utklädningshattar låter som något som Cesar skulle gilla skarpt... Att jag inte tänkt på det! :o) Häromdagen gick han omkring i sin pappas keps och drämde rakt in i våra glasdörrar, stackarn...
  31. Medlem sedan
    Jan 2001
    #16

    Myra...

    springer gatlopp med våra två dockvagnar eller lära-gå vagnen. Dockor älskar hon, stoppar i och ur napparna och kramar dem. Rita gör hon på allt om det ligger pennor framme och så tycker hon _mycket_ om att retas med storebror till han skriker högt. Sagas Bratzdockor ligger också ganska risigt till om hon glömmer stänga dörren till sitt rum, då är Myra där direkt och fipplar med alla småsaker hon får tag i. Förresten så lägger hon sig ofta i Sagas säng också och låtsas sova när hon får chansen :).
  32. 16
    Myra... springer gatlopp med våra två dockvagnar eller lära-gå vagnen. Dockor älskar hon, stoppar i och ur napparna och kramar dem. Rita gör hon på allt om det ligger pennor framme och så tycker hon _mycket_ om att retas med storebror till han skriker högt. Sagas Bratzdockor ligger också ganska risigt till om hon glömmer stänga dörren till sitt rum, då är Myra där direkt och fipplar med alla småsaker hon får tag i. Förresten så lägger hon sig ofta i Sagas säng också och låtsas sova när hon får chansen :).
  33. Medlem sedan
    Jan 2002
    #17

    Bilar bilar bilar...och storasyster ;)

    Lukas är en biltok!
    Han sitter med ett gaaammalt(från 70-talet) ärvt garage och kör sina fem bilar dagarna i ända. Han har en kopej(cooper), iini(lamborghini), faffa bil(farfars bil, dvs blå saab), babulans(ambulans) och lisbil(polisbil).

    Annars leker han med allt som storasyster leker.
    Degar hon så vill han dega, ritar hon så vill han rita, pusslar hon så vill han pussla.
    Och framför allt så jagar de varandra runt runt runt mellan kök och vardagsrum och fullkomligt kiknar av skratt :)
  34. 17
    Bilar bilar bilar...och storasyster ;) Lukas är en biltok!
    Han sitter med ett gaaammalt(från 70-talet) ärvt garage och kör sina fem bilar dagarna i ända. Han har en kopej(cooper), iini(lamborghini), faffa bil(farfars bil, dvs blå saab), babulans(ambulans) och lisbil(polisbil).

    Annars leker han med allt som storasyster leker.
    Degar hon så vill han dega, ritar hon så vill han rita, pusslar hon så vill han pussla.
    Och framför allt så jagar de varandra runt runt runt mellan kök och vardagsrum och fullkomligt kiknar av skratt :)
  35. Medlem sedan
    Mar 2004
    #18

    Wille gillar böcker ,bollar och...

    älskar bilar.
    Just nu när vi är ute mkt så gillar han att sparka runt på trehjulingen,han kan inte riktigt trampa men det går bra ändå.
    Sen gillar han att kratta löv med mig med sin lilla kratta.
    På kvällen när han är lite trött brukar det vara duplo som gäller,det kan han sitta och pyssla med rätt länge.

    Min stora pojke var som din Cesar när han var liten,han var inte intresserad av leksaker utan gillade böcker och vi var mkt ute i skogen som han älskade.
    Jag köpte inte så mkt leksaker utan väntade tills han själv började visa intresse...och då var det dockor med dockvagn och barbies som fångade hans uppmärksamhet=)
  36. 18
    Wille gillar böcker ,bollar och... älskar bilar.
    Just nu när vi är ute mkt så gillar han att sparka runt på trehjulingen,han kan inte riktigt trampa men det går bra ändå.
    Sen gillar han att kratta löv med mig med sin lilla kratta.
    På kvällen när han är lite trött brukar det vara duplo som gäller,det kan han sitta och pyssla med rätt länge.

    Min stora pojke var som din Cesar när han var liten,han var inte intresserad av leksaker utan gillade böcker och vi var mkt ute i skogen som han älskade.
    Jag köpte inte så mkt leksaker utan väntade tills han själv började visa intresse...och då var det dockor med dockvagn och barbies som fångade hans uppmärksamhet=)
  37. Eleonor m Cesar 040107 & Bianca 050504
    #19

    Dockor ja...

    Cesar har ju en förkärlek för nallar. Och så älskar han också att rita, om han nu bara fick gå lös på väggar, bord och inte minst sig själv! ;o)
  38. 19
    Dockor ja... Cesar har ju en förkärlek för nallar. Och så älskar han också att rita, om han nu bara fick gå lös på väggar, bord och inte minst sig själv! ;o)
  39. Eleonor m Cesar 040107 & Bianca 050504
    #20

    Åh vad roligt!

    Det är ju urmysigt när barnen kan leka med varandra! Cesar brukar rida på min rygg och säga vad mamma ska vara för djur \"kossa mu\" eller \"giiisen\" eller \"katten\" osv, och så ska jag låta som djuren varpå Bianca skrattar så tårarna sprutar... Hoppas det blir mer sådant framöver! :o)
  40. 20
    Åh vad roligt! Det är ju urmysigt när barnen kan leka med varandra! Cesar brukar rida på min rygg och säga vad mamma ska vara för djur \"kossa mu\" eller \"giiisen\" eller \"katten\" osv, och så ska jag låta som djuren varpå Bianca skrattar så tårarna sprutar... Hoppas det blir mer sådant framöver! :o)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vad leker era barn med?
    By Matilda med 3 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 18:16
  2. Hur ofta leker era barn med andra barn?
    By alca in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 22:41
  3. Vad leker era barn
    By Tora. in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 16:32
  4. Är era barn ute och leker
    By Mathilda1 in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 15:51
  5. Vad leker era barn med?
    By Mega in forum _01 Höstbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 07:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar