Hur gör ni inför farsdag som kommer?
Kärlek & relationer
  1. Vilket dilemma!
    #1

    Hur gör ni inför farsdag som kommer?

    Min familj firar inte jul så julen är vi alltid hos mina svärföräldrar. Nyår firar vi däremot och då är vi oftast och äter middag hos mina föräldrar ialla fall.

    På grund av detta, anser jag att mor och fars dag skulle vi kunna fika hos svärföräldrarna och äta middag hos mina föräldrar, men lik förbannat så blir det tvärtom varje år! Bara för att hans morsa tjatar.

    Varför ska alla högtider vara hos hans föräldrar?!Har påtalat detta för mannen och självklart vill han inte göra sina föräldrar lessna, men nu funderar jag på om vi istället för att åka över halva stan varje gång, kan åka på varsitt håll istället, men då är dottern problemet. Vem ska hon följa med?

    Hur gör ni på morsdag och farsdag?
  2. 1
    Hur gör ni inför farsdag som kommer? Min familj firar inte jul så julen är vi alltid hos mina svärföräldrar. Nyår firar vi däremot och då är vi oftast och äter middag hos mina föräldrar ialla fall.

    På grund av detta, anser jag att mor och fars dag skulle vi kunna fika hos svärföräldrarna och äta middag hos mina föräldrar, men lik förbannat så blir det tvärtom varje år! Bara för att hans morsa tjatar.

    Varför ska alla högtider vara hos hans föräldrar?!Har påtalat detta för mannen och självklart vill han inte göra sina föräldrar lessna, men nu funderar jag på om vi istället för att åka över halva stan varje gång, kan åka på varsitt håll istället, men då är dottern problemet. Vem ska hon följa med?

    Hur gör ni på morsdag och farsdag?
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2

    Vi firar min man -

    dvs barnens pappa!
    Det är ju inte farfar eller morfars dag! : )

    Ett telefonsamtal kan väl räcka till dem, tycker jag.
  4. 2
    Vi firar min man - dvs barnens pappa!
    Det är ju inte farfar eller morfars dag! : )

    Ett telefonsamtal kan väl räcka till dem, tycker jag.
  5. Mari
    #3

    Firar inte.

    Såna kommersiella högtider firas inte speciellt hos oss. Barnens pappa får kanske någon teckning av barnen och så äter vi kanske lite god mat tillsammans, men det brukar vi ju ändå göra på söndagarna. Till våra egna pappor ringer vi bara.

  6. 3
    Firar inte. Såna kommersiella högtider firas inte speciellt hos oss. Barnens pappa får kanske någon teckning av barnen och så äter vi kanske lite god mat tillsammans, men det brukar vi ju ändå göra på söndagarna. Till våra egna pappor ringer vi bara.

  7. Camelia
    #4

    Skickar blommor bara...

    Kan ni inte bjuda hem alla till er så slipper ni ju problemet?
  8. 4
    Skickar blommor bara... Kan ni inte bjuda hem alla till er så slipper ni ju problemet?
  9. anna
    #5

    Ta befälet!

    Du och din man bestämmer hur ni vill göra. Kanske vill ni fira det hemma!
    Sen rubbar ni inte på det oavsett vad de säger. Klart svärmor försöker övertala er. Det funkar ju varje gång!
  10. 5
    Ta befälet! Du och din man bestämmer hur ni vill göra. Kanske vill ni fira det hemma!
    Sen rubbar ni inte på det oavsett vad de säger. Klart svärmor försöker övertala er. Det funkar ju varje gång!
  11. Medlem sedan
    Jul 2001
    #6

    Innan....

    vi fick barn så åkte vi antingen på varsitt håll, sambon till sina föräldrar och jag till mina. Eller så åkte vi hem till mina föräldrar dagen innan morsdag/farsdag och till hans föräldrar den dagen eller tvärtom. Vi har aldrig direkt firat den dagen mer än att vi äter middag tillsammans och de kanske fått någon blombukett eller så. Nu när vi har en dotter så firar vi alltid mors och fars dag hemma, bara vi familjen. Eftersom jag uppskattar min sambo väldigt mycket som en bra pappa så brukar jag alltid hitta på någon present och vi kanske går ut och äter eller nåt. Vi ringer dock alltid till våra föräldrar den dagen och kanske vi åker dit dagen innan eller dagarna efter och äter middag. När man har egen familj så tycker jag man kan \"fira\" den dagen tillsammans istället. Det tycker även våra föräldrar.
  12. 6
    Innan.... vi fick barn så åkte vi antingen på varsitt håll, sambon till sina föräldrar och jag till mina. Eller så åkte vi hem till mina föräldrar dagen innan morsdag/farsdag och till hans föräldrar den dagen eller tvärtom. Vi har aldrig direkt firat den dagen mer än att vi äter middag tillsammans och de kanske fått någon blombukett eller så. Nu när vi har en dotter så firar vi alltid mors och fars dag hemma, bara vi familjen. Eftersom jag uppskattar min sambo väldigt mycket som en bra pappa så brukar jag alltid hitta på någon present och vi kanske går ut och äter eller nåt. Vi ringer dock alltid till våra föräldrar den dagen och kanske vi åker dit dagen innan eller dagarna efter och äter middag. När man har egen familj så tycker jag man kan \"fira\" den dagen tillsammans istället. Det tycker även våra föräldrar.
  13. Mia
    #7

    Firar inte alls

    Vi firar inte alls. Möjligen att sambon säger grattis till sina föräldrar. Själv tycker jag bara att det är löjligt och inget att fira.
  14. 7
    Firar inte alls Vi firar inte alls. Möjligen att sambon säger grattis till sina föräldrar. Själv tycker jag bara att det är löjligt och inget att fira.
  15. Nea
    #8

    Firar på sin höjd...

    barnens pappa, alltså min man, hemma i vår bostad. Far- och morföräldrar får respektera att vi har bildat ny familj nu. På sin höjd får de ett telefonsamtal.
  16. 8
    Firar på sin höjd... barnens pappa, alltså min man, hemma i vår bostad. Far- och morföräldrar får respektera att vi har bildat ny familj nu. På sin höjd får de ett telefonsamtal.
  17. Medlem sedan
    Jul 1998
    #9

    Nu bor vi....

    ...långt från mina föräldrar så där är valet lätt... det blir makens vid små helgdagar typ fars dag. Men jul firar vi antingen hemma (bjuder in svärisarna) eller hos min släkt.
    Fast fars o mors dag firar vi gärna hemma i lugn och ro... vi ska ju också firas *s*
  18. 9
    Nu bor vi.... ...långt från mina föräldrar så där är valet lätt... det blir makens vid små helgdagar typ fars dag. Men jul firar vi antingen hemma (bjuder in svärisarna) eller hos min släkt.
    Fast fars o mors dag firar vi gärna hemma i lugn och ro... vi ska ju också firas *s*
  19. akstolpe
    #10

    första

    Det är vår första farsdag. Vi startar hemma. Sedan blir det rundgång. Det blir en lördag till morfar och söndag till farfar och farfarsfar
  20. 10
    första Det är vår första farsdag. Vi startar hemma. Sedan blir det rundgång. Det blir en lördag till morfar och söndag till farfar och farfarsfar
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    Är det så dags nu igen?!

    Nä, jag gör ingen stor affär av vare sig mors eller fars dag. Bara dumheter, är min högst personliga åsikt.

    Trots detta har det hänt att vi äter middag hos svärfar den dagen, men det beror på att vi bor nära och är för snåla för att tacka nej till ett gratis mål mat *s*. Min egen far bor åtta mil bort och får på sin höjd ett telefonsamtal där jag pratar med honom utan att på något sätt gratulera. Att åka fram och tillbaka för att det är fars dag tycker jag bara låter dumt. Stanna hemma!
  22. 11
    Är det så dags nu igen?! Nä, jag gör ingen stor affär av vare sig mors eller fars dag. Bara dumheter, är min högst personliga åsikt.

    Trots detta har det hänt att vi äter middag hos svärfar den dagen, men det beror på att vi bor nära och är för snåla för att tacka nej till ett gratis mål mat *s*. Min egen far bor åtta mil bort och får på sin höjd ett telefonsamtal där jag pratar med honom utan att på något sätt gratulera. Att åka fram och tillbaka för att det är fars dag tycker jag bara låter dumt. Stanna hemma!
  23. Carola
    #12

    Vi brukar besöka...

    både mina och makens föräldrar på farsdag och morsdag. Det här gör ju att firandet här hemma inte blir så mycket, men vi vill gärna besöka våra pappor/mammor så länge vi har dem! Oftast blir det fika på båda ställena så det är inget problem. Svärmor brukar göra salt paj istället för sött så att det inte ska bli för mycket av den sorten :). På jul har vi gjort så att vi turat om, ätit middag varannat år hos mina föräldrar, vartannat hos makens. Före vi fick barn bytte vi ställe på kvällen. Nu har vi gjort så att vi tillbringar juldagen med dem vi inte träffar på julafton. Vi håller strikt på att det ska vara varannat år, då blir ingen missbytt. Våra föräldrar har också tyckt att det är ok och rättvist. Om jag var ni skulle jag helt enkelt införa varannan gång middag hos dina/makens föräldrar då det gäller mors/farsdag. Vill inte maken ta upp det så kanske du helt snällt kan fråga hans mamma? Kanske hon förstår dig/ er om du förklarar för henne? Och med löfte om att nästa gång kommer vi till er så borde hon ju inte bli ledsen. Tror att man ofta tänker sig att föräldrarna ska bli ledsna om man inte gör så som de förväntar sig, men ofta fattar de ifall man förklarar varför. Då vet de ju också att ni bryr er då ni vill prata om det och inte bara tackar nej.
  24. 12
    Vi brukar besöka... både mina och makens föräldrar på farsdag och morsdag. Det här gör ju att firandet här hemma inte blir så mycket, men vi vill gärna besöka våra pappor/mammor så länge vi har dem! Oftast blir det fika på båda ställena så det är inget problem. Svärmor brukar göra salt paj istället för sött så att det inte ska bli för mycket av den sorten :). På jul har vi gjort så att vi turat om, ätit middag varannat år hos mina föräldrar, vartannat hos makens. Före vi fick barn bytte vi ställe på kvällen. Nu har vi gjort så att vi tillbringar juldagen med dem vi inte träffar på julafton. Vi håller strikt på att det ska vara varannat år, då blir ingen missbytt. Våra föräldrar har också tyckt att det är ok och rättvist. Om jag var ni skulle jag helt enkelt införa varannan gång middag hos dina/makens föräldrar då det gäller mors/farsdag. Vill inte maken ta upp det så kanske du helt snällt kan fråga hans mamma? Kanske hon förstår dig/ er om du förklarar för henne? Och med löfte om att nästa gång kommer vi till er så borde hon ju inte bli ledsen. Tror att man ofta tänker sig att föräldrarna ska bli ledsna om man inte gör så som de förväntar sig, men ofta fattar de ifall man förklarar varför. Då vet de ju också att ni bryr er då ni vill prata om det och inte bara tackar nej.
  25. Pepparkakan med 3 grabbar
    #13

    Firar inte. Möjligtvis ett grattis per telefon IMT

    .
  26. 13
    Firar inte. Möjligtvis ett grattis per telefon IMT .

Liknande trådar

  1. Två frågar inför veckan som kommer...
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 11:24
  2. Planeringen inför veckan som kommer
    By The Perny in forum Vikt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 10:01
  3. Här kommer rapport inför ev ÄL
    By GosGumman in forum Försöker bli med barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 20:42
  4. Farsdag!
    By Maria med 3 kidz in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 12:47
  5. farsdag 13/11
    By lilla my 12/6(??) in forum _0606 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 19:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar