Gravid med en äggstock?
Svårt att bli gravid
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Gravid med en äggstock?

    Hoppas det är ok att jag ställer en fråga här, tror ni sitter på massor av kunskaper.

    Har en bekant som vill bli gravid, men hon har bara en äggstock. hennes läkare påstår att hon bara har ÄL var annan månad, stämmer verkligen det? Jag menar att man kan ha ÄL varje månad (att man kan ha ÄL-fria månader \"iaf\" vet jag) även om man bara har en äggstock.

    Hur ligger det till?
  2. 1
    Gravid med en äggstock? Hoppas det är ok att jag ställer en fråga här, tror ni sitter på massor av kunskaper.

    Har en bekant som vill bli gravid, men hon har bara en äggstock. hennes läkare påstår att hon bara har ÄL var annan månad, stämmer verkligen det? Jag menar att man kan ha ÄL varje månad (att man kan ha ÄL-fria månader \"iaf\" vet jag) även om man bara har en äggstock.

    Hur ligger det till?
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2

    Visst!

    Visst kan man bli gravid trots att man bara har en äggstock! Det fungerar ju inte riktigt så att äggen släpps från höger äggstock varannan gång och vänster äggstock varannan gång! Det kan vara så att man 3 mån i rad släpper ägg från höger äggstock, och sen 2 ggr i rad släpper från vänster äggstock!
    Nu är jag inte helt säker, men tror att det kan vara så att man kan få något färre ägglossningar/år om man bara har en äggstock jämfört med om man hade båda äggstockarna kvar. Men i övrigt har jag inte hört annat än att det ska vara lika goda chanser att bli gravid!
  4. 2
    Visst! Visst kan man bli gravid trots att man bara har en äggstock! Det fungerar ju inte riktigt så att äggen släpps från höger äggstock varannan gång och vänster äggstock varannan gång! Det kan vara så att man 3 mån i rad släpper ägg från höger äggstock, och sen 2 ggr i rad släpper från vänster äggstock!
    Nu är jag inte helt säker, men tror att det kan vara så att man kan få något färre ägglossningar/år om man bara har en äggstock jämfört med om man hade båda äggstockarna kvar. Men i övrigt har jag inte hört annat än att det ska vara lika goda chanser att bli gravid!
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Låter inte rätt?

    Jag hade för mig att det inte skulle vara så mycket svårare att bli gravid än annars om man bara har en äggstock. Att den liksom kompenserade för att den var ensam. Men säger en läkare att det är så, så vet han nog bättre än oss här inne. Hoppas att din bekant inte får några problem!
  6. 3
    Låter inte rätt? Jag hade för mig att det inte skulle vara så mycket svårare att bli gravid än annars om man bara har en äggstock. Att den liksom kompenserade för att den var ensam. Men säger en läkare att det är så, så vet han nog bättre än oss här inne. Hoppas att din bekant inte får några problem!
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Tillåt mig småle...

    Nu raljerar jag verkligen, men med tanke på alla dumheter som den samlade styrkan härinne har fått höra av läkare genom åren, så känns meningen \"så han vet nog bättre än oss härinne\" nästan komisk *ler* ...om det inte vore för att den kanske snarare är tragisk...

  8. 4
    Tillåt mig småle... Nu raljerar jag verkligen, men med tanke på alla dumheter som den samlade styrkan härinne har fått höra av läkare genom åren, så känns meningen \"så han vet nog bättre än oss härinne\" nästan komisk *ler* ...om det inte vore för att den kanske snarare är tragisk...

  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5

    Läkaren yrar.

    När ägglossningen är på g så skickar den äggblåsa som hinner bli tillräckligt stor först ut en signal om att den leder och att alla andra äggblåsor kan ta och lägga av att växa. Om det bara finns en äggstock finns det bara ett ställe där en ledande äggblåsa kan skicka ut den signalen ifrån, så ägglossningen borde då ske från samma äggstock varje månad.
  10. 5
    Läkaren yrar. När ägglossningen är på g så skickar den äggblåsa som hinner bli tillräckligt stor först ut en signal om att den leder och att alla andra äggblåsor kan ta och lägga av att växa. Om det bara finns en äggstock finns det bara ett ställe där en ledande äggblåsa kan skicka ut den signalen ifrån, så ägglossningen borde då ske från samma äggstock varje månad.
  11. Fixo
    #6

    Håller med

    om att det nog är så det fungerar. Läkare säger så mycket olika och så mycket konstigt
  12. 6
    Håller med om att det nog är så det fungerar. Läkare säger så mycket olika och så mycket konstigt

Liknande trådar

  1. ont i äggstock, när ha sex??
    By anonymt namn in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 09:05
  2. Cysta på äggstock
    By Nietzkan in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 11:21
  3. äggdonation med 1 äggstock
    By Jennie_m_3 in forum Ägg & spermadonation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 18:11
  4. Ont i äggstock
    By marie69a in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 18:47
  5. öm äggstock
    By MYZOXE! in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 15:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar