blev så arg idag!
Flerhandikapp
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    blev så arg idag!

    Min son är 12 år och gravt handikappad, vi har blivit lovade av rektorn på hans skola att han ska få gå där sin högstadie tid också, han trivs så bra där och det finns inga trappor som han kan falla ner för men sin rollator. I dag pratade jag med nån chef för resurscentrum då säger hon att det är ingen självklarhet att han får stanna på \"sin skola\" utan han ska upp till högstadieskolan där det är trappor och trösklar överallt (har själv gått där) och det är ett hårt klimat. Var tvungen att skriva av mig jag blev så arg och ledsen, hans fina skola är ju hans och vår trygghet vi vet att han trivs och där finns inga trappor alls. Vad gör man???
  2. 1
    blev så arg idag! Min son är 12 år och gravt handikappad, vi har blivit lovade av rektorn på hans skola att han ska få gå där sin högstadie tid också, han trivs så bra där och det finns inga trappor som han kan falla ner för men sin rollator. I dag pratade jag med nån chef för resurscentrum då säger hon att det är ingen självklarhet att han får stanna på \"sin skola\" utan han ska upp till högstadieskolan där det är trappor och trösklar överallt (har själv gått där) och det är ett hårt klimat. Var tvungen att skriva av mig jag blev så arg och ledsen, hans fina skola är ju hans och vår trygghet vi vet att han trivs och där finns inga trappor alls. Vad gör man???
  3. Elenor med Sol
    #2

    Kolla lagen

    Om man läser skollagen, så står det att barnens situation ska lösas i samråd med föräldrarna (typ så står det). I alla fall gäller det barnomsorg, men det gäller nog skolan också. Dessutom finns det en lagstadgad rättighet att få välja skola. Det betyder att varje elev har rätt att välja vilken skola man vill gå på. Det som kan ställa till det är om det inte går att ordna anpassad undervisning till funktionshindrade på den skola man vill ha. Det kan också vara så att man nekas skolskjuts om man väljer en skola som ligger utanför det \"normala\" upptagningsområdet. Kolla på skolverkets hemsida, där finns information och lagtexter.
  4. 2
    Kolla lagen Om man läser skollagen, så står det att barnens situation ska lösas i samråd med föräldrarna (typ så står det). I alla fall gäller det barnomsorg, men det gäller nog skolan också. Dessutom finns det en lagstadgad rättighet att få välja skola. Det betyder att varje elev har rätt att välja vilken skola man vill gå på. Det som kan ställa till det är om det inte går att ordna anpassad undervisning till funktionshindrade på den skola man vill ha. Det kan också vara så att man nekas skolskjuts om man väljer en skola som ligger utanför det \"normala\" upptagningsområdet. Kolla på skolverkets hemsida, där finns information och lagtexter.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3

    tack för svaret!

    Jag ska läsa på om lagen innan jag går på möte med resurscentrum,Den skola David går på nu ligger 2 kvarter i från vårt hus, högstadie skolan den där \"resurskvinnan\" vill att han ska gå på ligger 5 km från oss, Davids nuvarande skola är också byggd för handikappade vilket den andra skolan inte är. Nä, jag tänker inte ge med mig i denna frågan!! jag tänker \"slåss\" för min pojke, igen!!
  6. 3
    tack för svaret! Jag ska läsa på om lagen innan jag går på möte med resurscentrum,Den skola David går på nu ligger 2 kvarter i från vårt hus, högstadie skolan den där \"resurskvinnan\" vill att han ska gå på ligger 5 km från oss, Davids nuvarande skola är också byggd för handikappade vilket den andra skolan inte är. Nä, jag tänker inte ge med mig i denna frågan!! jag tänker \"slåss\" för min pojke, igen!!

Liknande trådar

  1. Vad sur jag blev idag!
    By Sharp in forum _1106 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 22:16
  2. Idag blev jag kär!:-)
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 18:07
  3. Vad blev det för mat idag?
    By SanktaCecilia in forum Mat & dryck
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 09:56
  4. Det blev zoo idag
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 04:19
  5. Blev ett + idag
    By trollis med 4 in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 21:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar