Säng?????
_0601 Januaribarn
  1. Anonym
    #1

    Säng?????

    Hade inte tänkt att ha en säng till bebis först. Men har nu ångrat mig, det kan vara skönt att sova ensam nån natt iallafall. Så nu till mina frågor?

    * Vad har ni tänkt ha till bebis? Spjälsäng? Vagga?Korg?

    * Har ni redan köpt?
  2. 1
    Säng????? Hade inte tänkt att ha en säng till bebis först. Men har nu ångrat mig, det kan vara skönt att sova ensam nån natt iallafall. Så nu till mina frågor?

    * Vad har ni tänkt ha till bebis? Spjälsäng? Vagga?Korg?

    * Har ni redan köpt?
  3. Jösse m Sebastian -02 & liten bf 23/1
    #2

    vi...

    ..har en spjälsäng som kommer att stå brevid min säng i början.
    Sonen brukar sova där första tiden på natten, tills första amningstillfället, för jag låg ner och ammade i sängen och då somnade jag om, och vaknade inte förrens nästa gång typ och då låg han redan där *s*.
    Så spjälis.
  4. 2
    vi... ..har en spjälsäng som kommer att stå brevid min säng i början.
    Sonen brukar sova där första tiden på natten, tills första amningstillfället, för jag låg ner och ammade i sängen och då somnade jag om, och vaknade inte förrens nästa gång typ och då låg han redan där *s*.
    Så spjälis.
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3

    Jag...

    har tänkt att köpa en spjälsäng... Var i valet och kvalet först och jag vet inte hur många s.k. tips vi fått ang. var bebisen skall sova, men nu har vi iallafall bestämt oss för en spjälsäng. Jag antar att vi kommer ha bebisen i vår säng också, men när den blir lite större så tror jag det kan vara bra att ha en spjälsäng.
  6. 3
    Jag... har tänkt att köpa en spjälsäng... Var i valet och kvalet först och jag vet inte hur många s.k. tips vi fått ang. var bebisen skall sova, men nu har vi iallafall bestämt oss för en spjälsäng. Jag antar att vi kommer ha bebisen i vår säng också, men när den blir lite större så tror jag det kan vara bra att ha en spjälsäng.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Vi har

    ingenting och jag har inte saknat att sova själv en endaste gång. Det är världens mysigaste att sova med barn och amningen blir så mycket mer smidig på nätterna när man bara vänder dit en tutte :-) Man behöver inte ens vakna helt.
  8. 4
    Vi har ingenting och jag har inte saknat att sova själv en endaste gång. Det är världens mysigaste att sova med barn och amningen blir så mycket mer smidig på nätterna när man bara vänder dit en tutte :-) Man behöver inte ens vakna helt.
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5

    Har en spjälsäng...

    Inte för att något av barnen sovit speciellt mycket i den *s*
    Det är faktiskt min gamla spjälsäng som jag sov i för 30 år sen, vi har bara målat om den.
  10. 5
    Har en spjälsäng... Inte för att något av barnen sovit speciellt mycket i den *s*
    Det är faktiskt min gamla spjälsäng som jag sov i för 30 år sen, vi har bara målat om den.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6

    Nä jag vet

    har just nu en snart 4 åring som ständigt sover med oss. Innan dess sov stora sonen med oss tills han var 3. Så denna bebis lär säkert oxå sova med oss. Men jag vill ha möjligheten att kunna lägga bort bebis några timmar. Eller låta bebisen sova i egen säng på dagarna om vi är hemma.
  12. 6
    Nä jag vet har just nu en snart 4 åring som ständigt sover med oss. Innan dess sov stora sonen med oss tills han var 3. Så denna bebis lär säkert oxå sova med oss. Men jag vill ha möjligheten att kunna lägga bort bebis några timmar. Eller låta bebisen sova i egen säng på dagarna om vi är hemma.
  13. Lady med 3*bf 28/1 med lillan i magen
    #7

    Vi har...

    Spjälsängen med sänkbarsida intill vår säng så bebben kan sova trygg i egen hörna och om hon gnyr/ammas liggande i vår säng under natten.Så har vi även haft med de tidigare barnen.Något vi saknat var då en babykorg på stativ med hjul så bebben kunde sova i bottenvåningen när man var i köket eller tvättstugan så nu har vi en sådan!

    Kram
  14. 7
    Vi har... Spjälsängen med sänkbarsida intill vår säng så bebben kan sova trygg i egen hörna och om hon gnyr/ammas liggande i vår säng under natten.Så har vi även haft med de tidigare barnen.Något vi saknat var då en babykorg på stativ med hjul så bebben kunde sova i bottenvåningen när man var i köket eller tvättstugan så nu har vi en sådan!

    Kram
  15. Medlem sedan
    Apr 2005
    #8

    Vi ska..

    ..köpa en spjälsäng.
    jag VILL sova med bebis under natten då han ammar, men vill precis som du har möjlighet att lägga bort honom lite, för det första behövs mysstunderna med mannen UTAN bebis i sängen *s* Och sedan så kan det vara skönt att sträcka ut sig ett par timmar innan han skall äta..
    Jag tänker alltså ha en spjälis med borttagbar långsida så man kan ställa den mot vår säng och låta honom sova i den tills han vill ha mat första gången på natten, efter det somnar jag väl om med honom i vår säng, eller så lägger jag över honom om jag orkar *s*

    Skall köpa ett sånt där inlägg så att sängen inte blir så stor, det är en mjuk madrass i sig med puffiga lite högre sidor som man kan dra ut och göra större med hjälp av gummiband allteftersom bebisen växer.
  16. 8
    Vi ska.. ..köpa en spjälsäng.
    jag VILL sova med bebis under natten då han ammar, men vill precis som du har möjlighet att lägga bort honom lite, för det första behövs mysstunderna med mannen UTAN bebis i sängen *s* Och sedan så kan det vara skönt att sträcka ut sig ett par timmar innan han skall äta..
    Jag tänker alltså ha en spjälis med borttagbar långsida så man kan ställa den mot vår säng och låta honom sova i den tills han vill ha mat första gången på natten, efter det somnar jag väl om med honom i vår säng, eller så lägger jag över honom om jag orkar *s*

    Skall köpa ett sånt där inlägg så att sängen inte blir så stor, det är en mjuk madrass i sig med puffiga lite högre sidor som man kan dra ut och göra större med hjälp av gummiband allteftersom bebisen växer.
  17. Medlem sedan
    Jul 2005
    #9

    Kommer att...

    ...använda dels spjälsäng som står bredvid vår säng med nedsänkbar sida. Sedan kommer säkert bebeis sova mycket med oss i början när den ammar som mest. Men tanken är att den så småningom kommer att sova i spjälsängen. Visst kan det vara mysigt med bebis i sängen, men så småningom vill åtminstonde jag sova själv ibland också.

    Sedan kommer vi även ha en bebiskorg på stativ där den kan sova på dagarna.
  18. 9
    Kommer att... ...använda dels spjälsäng som står bredvid vår säng med nedsänkbar sida. Sedan kommer säkert bebeis sova mycket med oss i början när den ammar som mest. Men tanken är att den så småningom kommer att sova i spjälsängen. Visst kan det vara mysigt med bebis i sängen, men så småningom vill åtminstonde jag sova själv ibland också.

    Sedan kommer vi även ha en bebiskorg på stativ där den kan sova på dagarna.
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10

    Hej hej!

    Vi kommer att ha spjälsäng till bebisen!
    I början kommer han ju säkert sova med oss eftersom det ska ammas en del, men efter ett par veckor flyttar vi nog över honom i egen säng och så får han komma över när han vill äta.

    Joanna sov allra bäst i egen säng som stod brevid våran. Efter ca 6 månader flyttade vi ut hennes säng till hennes eget rum för hon sov bättre i lugn och ro. Vi har ju iofs ingen aning om ifall lillebror blir som Joanna:)

    Vi har kvar Joannas gamla säng med kommer att köpa en ny madrass och nya spjälskydd och sängkläder!
  20. 10
    Hej hej! Vi kommer att ha spjälsäng till bebisen!
    I början kommer han ju säkert sova med oss eftersom det ska ammas en del, men efter ett par veckor flyttar vi nog över honom i egen säng och så får han komma över när han vill äta.

    Joanna sov allra bäst i egen säng som stod brevid våran. Efter ca 6 månader flyttade vi ut hennes säng till hennes eget rum för hon sov bättre i lugn och ro. Vi har ju iofs ingen aning om ifall lillebror blir som Joanna:)

    Vi har kvar Joannas gamla säng med kommer att köpa en ny madrass och nya spjälskydd och sängkläder!
  21. Medlem sedan
    Jun 2000
    #11

    Spjälsäng...

    hade även en vagga till Alicia men hon hade magknip var natt första månaden så vagn som rullades var bäst att sova i!
  22. 11
    Spjälsäng... hade även en vagga till Alicia men hon hade magknip var natt första månaden så vagn som rullades var bäst att sova i!
  23. Medlem sedan
    Mar 2000
    #12

    Korg

    Vi tänkte ta spjälsäng först, men kom på att det blir jobbigt med två spjälsängar då sonen har en. Så jag hittade en jättefin babykorg i Holland när jag var där och hälsade på mina föräldrar. Den kommer hem till oss imorgon då mina föräldrar tar den i bilen. Dessutom var korgen mycket billigare än de som finns här i Sverige...

    När bebisen växt ur korgen så får han storebrors spjälsäng och storebror ska få en växasäng.
  24. 12
    Korg Vi tänkte ta spjälsäng först, men kom på att det blir jobbigt med två spjälsängar då sonen har en. Så jag hittade en jättefin babykorg i Holland när jag var där och hälsade på mina föräldrar. Den kommer hem till oss imorgon då mina föräldrar tar den i bilen. Dessutom var korgen mycket billigare än de som finns här i Sverige...

    När bebisen växt ur korgen så får han storebrors spjälsäng och storebror ska få en växasäng.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13

    Ingen samsovning här inte...

    Jag är benhård på den fronten. Alla har varsin säng och i sin egen säng sover man. Om inte nöden kräver annat givetvis. Ingen regel som inte har ngt undantag ;)

    Men spjälsäng bredvid min säng känns som det bästa alternativet för vår del.Vi funderade ett tag på att ha spjälisen vid fotändan av vår säng. MEn kom på att Embla somnade bästoch snabbast om ngn av oss hade handen på hennes bröstkort/mage... Det bli ganska ;) obekvämt att behöva lgga på \"hundplats\" för att lösa en sån sak *s*
  26. 13
    Ingen samsovning här inte... Jag är benhård på den fronten. Alla har varsin säng och i sin egen säng sover man. Om inte nöden kräver annat givetvis. Ingen regel som inte har ngt undantag ;)

    Men spjälsäng bredvid min säng känns som det bästa alternativet för vår del.Vi funderade ett tag på att ha spjälisen vid fotändan av vår säng. MEn kom på att Embla somnade bästoch snabbast om ngn av oss hade handen på hennes bröstkort/mage... Det bli ganska ;) obekvämt att behöva lgga på \"hundplats\" för att lösa en sån sak *s*
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14

    Jag hade en

    vagga på hjul (som en liten spjälsäng) som jag hade till Tårtan på dagarna de första månaderna. Den kunde jag dra med mig i huset. Nu bor vi i en fyrarummare och då är de ju nära överallt.
    Men Tårtan sov mest i selen. Han har ett enormt kontaktbehov.
  28. 14
    Jag hade en vagga på hjul (som en liten spjälsäng) som jag hade till Tårtan på dagarna de första månaderna. Den kunde jag dra med mig i huset. Nu bor vi i en fyrarummare och då är de ju nära överallt.
    Men Tårtan sov mest i selen. Han har ett enormt kontaktbehov.
  29. Medlem sedan
    Jun 2003
    #15

    Vi har hittat en supernice

    Babykorg från Bonti (beg.) Den har hjul så den går att dra med sig. (har bäddat ikväll faktiskt:)
    Sen blir det spjälis som står i källaren, givetvis ska vi trängas alla fyra i stora sängen med!
  30. 15
    Vi har hittat en supernice Babykorg från Bonti (beg.) Den har hjul så den går att dra med sig. (har bäddat ikväll faktiskt:)
    Sen blir det spjälis som står i källaren, givetvis ska vi trängas alla fyra i stora sängen med!
  31. Medlem sedan
    Nov 2004
    #16

    Håller med

    Ida sov i sin spälsäng hela tiden. Lades tillbaka efter amning. Så kommer att ske även denna gång.
  32. 16
    Håller med Ida sov i sin spälsäng hela tiden. Lades tillbaka efter amning. Så kommer att ske även denna gång.
  33. Medlem sedan
    Sep 2002
    #17

    Vi kommer att...

    Vi kommer att låna en babykorg av några kompisar, men den kommer förmodligen bara att användas på dagen, jag vill jättegärna samsova på natten, förutsatt att bebisen vill det.

    Spjälis tror jag att vi skippar, kommer troligtvis att köpa en extra säng (vanlig) att ställa bredvid vår om det blir trångt. Spjälsäng har inte funkat åt mina barn. Min dotter ville aldrig sova i den, och min son slog huvudet i och trasslade in fötterna i spjälorna, han är en propeller om nätterna;-) Så spjälis, det blir det nog inte.
  34. 17
    Vi kommer att... Vi kommer att låna en babykorg av några kompisar, men den kommer förmodligen bara att användas på dagen, jag vill jättegärna samsova på natten, förutsatt att bebisen vill det.

    Spjälis tror jag att vi skippar, kommer troligtvis att köpa en extra säng (vanlig) att ställa bredvid vår om det blir trångt. Spjälsäng har inte funkat åt mina barn. Min dotter ville aldrig sova i den, och min son slog huvudet i och trasslade in fötterna i spjälorna, han är en propeller om nätterna;-) Så spjälis, det blir det nog inte.
  35. Medlem sedan
    May 2004
    #18

    Vi kommer inte köpa...

    ...utan bebisen får börja med att sova med oss, och skulle det efter ett tag visa sig vara ett av de barn som sover bättre ensam än tillsammans med andra så är det ju inte försent att köpa säng då.
    Men ingen av hans/hennes föräldrar föredrar ju att sova ensam, så det känns inte logiskt att förutsätta att barnet kommer vilja det... :o)
    Och skulle någon av oss utveckla ett behov av att sova själv någon natt så är bonussonens säng ledig de flesta nätter när han är hos sin mamma, så den som behöver \"space\" kan traska dit istället.
  36. 18
    Vi kommer inte köpa... ...utan bebisen får börja med att sova med oss, och skulle det efter ett tag visa sig vara ett av de barn som sover bättre ensam än tillsammans med andra så är det ju inte försent att köpa säng då.
    Men ingen av hans/hennes föräldrar föredrar ju att sova ensam, så det känns inte logiskt att förutsätta att barnet kommer vilja det... :o)
    Och skulle någon av oss utveckla ett behov av att sova själv någon natt så är bonussonens säng ledig de flesta nätter när han är hos sin mamma, så den som behöver \"space\" kan traska dit istället.
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19

    spjälsäng och korg



    * Vad har ni tänkt ha till bebis? Spjälsäng? Vagga?Korg?
    Bäbisen kommer ha en spjälsäng på barnrummet men den kommer nog inte användas de första månaderna då bäbisen sover i en söt lien rullbar korg som står bredvid vår säng.

    När vi fick vårt första barn var jag så extrem ljudkänslig att han fick flytta till rummet bredvid efter bara nån månad. Han snusade och bufflade i sin korg att jag inte kunde sova något alls.
    Jag blev extremt ljudkäsnlig under min första graviditet och det har hållt i sig. I går var jag till apoteket och köpte super duper öronproppar och så som jag har sovit i natt.... det var länge sen.
    Det är ju nästan så att jag vaknar om grannen i huset bredvid släpper en pysare i sömnen :-)

    * Har ni redan köpt?
    Har sen tidigare barn.
  38. 19
    spjälsäng och korg

    * Vad har ni tänkt ha till bebis? Spjälsäng? Vagga?Korg?
    Bäbisen kommer ha en spjälsäng på barnrummet men den kommer nog inte användas de första månaderna då bäbisen sover i en söt lien rullbar korg som står bredvid vår säng.

    När vi fick vårt första barn var jag så extrem ljudkänslig att han fick flytta till rummet bredvid efter bara nån månad. Han snusade och bufflade i sin korg att jag inte kunde sova något alls.
    Jag blev extremt ljudkäsnlig under min första graviditet och det har hållt i sig. I går var jag till apoteket och köpte super duper öronproppar och så som jag har sovit i natt.... det var länge sen.
    Det är ju nästan så att jag vaknar om grannen i huset bredvid släpper en pysare i sömnen :-)

    * Har ni redan köpt?
    Har sen tidigare barn.
  39. Medlem sedan
    Dec 2000
    #20

    Håller också med

    Provade samsovning med Otto, men varken han el jag kunde sova särskilt bra. Nu har Otto fortfarande spjälis, så vi ska nog satsa på vagn i sovrummet till bebben de första månaderna. Sedan får vi se om det är läge för växasäng till Otto när bebisen behöver hans spjälis eller om vi köper en begagnad spjälis till. Vi lånade en vagga förra ggn, men det är så kort tid som vagga funkar, så denna gång blir det vagn och därefter spjälis.
  40. 20
    Håller också med Provade samsovning med Otto, men varken han el jag kunde sova särskilt bra. Nu har Otto fortfarande spjälis, så vi ska nog satsa på vagn i sovrummet till bebben de första månaderna. Sedan får vi se om det är läge för växasäng till Otto när bebisen behöver hans spjälis eller om vi köper en begagnad spjälis till. Vi lånade en vagga förra ggn, men det är så kort tid som vagga funkar, så denna gång blir det vagn och därefter spjälis.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vilka får sova i er säng? Säng-enkät.
    By alle in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 22:20
  2. Säng, säng, säng, sova...
    By mamzen64 in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 00:01
  3. säng säng säng sova sova
    By LISU in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 01:22
  4. Egen säng/ delad säng
    By _mammamia_ in forum _0705 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 16:38
  5. ang säng...
    By eva_n m linnea&elin in forum _0505 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 19:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar