Upprepade urinvägsinfektioner :(
Kropp & hälsa
  1. Mamma till M
    #1

    Upprepade urinvägsinfektioner :(

    Min dotter som är 7,5 år drabbas hela tiden av upprepade UVI:er.....Hon hade några som liten (innan hon blev 2 år) men sedan var det lugnt fram tills för drygt 1 år sedan då det började på allvar. Hon har haft 6-7 stycken det senaste året, ibland har det krävts upprepade kurer för att få stopp på den pågående UVI:en.
    De har kollat att hon kan tömma blåsan ordentligt och det kunde hon, hon torkar sig på rätt sätt...men de återkommer hela tiden.
    Nu äter hon Trimetoprim, hann vara utan medicin i 8 dagar innan det började om.
    Vad kan detta bero på?
    Någon med liknande erfarenheter?
    Tacksam för alla råd och tips...
  2. 1
    Upprepade urinvägsinfektioner :( Min dotter som är 7,5 år drabbas hela tiden av upprepade UVI:er.....Hon hade några som liten (innan hon blev 2 år) men sedan var det lugnt fram tills för drygt 1 år sedan då det började på allvar. Hon har haft 6-7 stycken det senaste året, ibland har det krävts upprepade kurer för att få stopp på den pågående UVI:en.
    De har kollat att hon kan tömma blåsan ordentligt och det kunde hon, hon torkar sig på rätt sätt...men de återkommer hela tiden.
    Nu äter hon Trimetoprim, hann vara utan medicin i 8 dagar innan det började om.
    Vad kan detta bero på?
    Någon med liknande erfarenheter?
    Tacksam för alla råd och tips...
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2

    Har dom kollat klaffarna mellan urinblåsan

    och njurarna??
  4. 2
    Har dom kollat klaffarna mellan urinblåsan och njurarna??
  5. Mamma till M
    #3

    Vet inte...

    ...de har tittat på urinblåsa och njurar med UL samt kollat blåsan före och efter hon kissat. Hon har också fått kissa där de mätt upp en kurva hur länge, hur fort osv hon kissar varje gång.
    I övrigt har de inte kollat något...men om det hade varit något fel på klaffarna du menar, borde hon inte varit mest sjuk som riktigt liten då? *frågar ovetande*
    Jag är ovetande om sånt här det märker jag...*L*..
    Svara gärna igen!
  6. 3
    Vet inte... ...de har tittat på urinblåsa och njurar med UL samt kollat blåsan före och efter hon kissat. Hon har också fått kissa där de mätt upp en kurva hur länge, hur fort osv hon kissar varje gång.
    I övrigt har de inte kollat något...men om det hade varit något fel på klaffarna du menar, borde hon inte varit mest sjuk som riktigt liten då? *frågar ovetande*
    Jag är ovetande om sånt här det märker jag...*L*..
    Svara gärna igen!
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    Jo!

    Det kanske stämmer, att hon skulle ha varit mer sjuk som liten då.
    Men jag tänkte om dom hade slutat fungera som dom skall.

    Har dom kollat med kontrast, njurgångarna och klaffarna alltså?

    Hoppas det ordnar sig för din tjej, det där låter ju jätte jobbigt.

    Min tjej fick äte Furandantin länge för hennes klaffar hade inte vuxit ut. Men efter ett par år så hade dom gjort det.
  8. 4
    Jo! Det kanske stämmer, att hon skulle ha varit mer sjuk som liten då.
    Men jag tänkte om dom hade slutat fungera som dom skall.

    Har dom kollat med kontrast, njurgångarna och klaffarna alltså?

    Hoppas det ordnar sig för din tjej, det där låter ju jätte jobbigt.

    Min tjej fick äte Furandantin länge för hennes klaffar hade inte vuxit ut. Men efter ett par år så hade dom gjort det.
  9. Mamma till M
    #5

    Hej igen!

    Nej, de har inte gjort någon undersökning med kontrast, så jag antar att de inte kollat det du beskriver.
    Det enda de sett var när de gjorde det vanliga UL:et på urinblåsan och såg att det inte såg riktigt återställt ut efter den senaste UVI:en, dvs slemhinnor och annat var förtjockade och irriterade men i övrigt vet vi inget.
    Vi ska till barnmott på återbesök ca 2 veckor efter avslutad kur men det är svårt att hinna dit innan nästa omgång börjar.:(
    Skriv gärna mer om du vet något!:)
  10. 5
    Hej igen! Nej, de har inte gjort någon undersökning med kontrast, så jag antar att de inte kollat det du beskriver.
    Det enda de sett var när de gjorde det vanliga UL:et på urinblåsan och såg att det inte såg riktigt återställt ut efter den senaste UVI:en, dvs slemhinnor och annat var förtjockade och irriterade men i övrigt vet vi inget.
    Vi ska till barnmott på återbesök ca 2 veckor efter avslutad kur men det är svårt att hinna dit innan nästa omgång börjar.:(
    Skriv gärna mer om du vet något!:)
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6

    Hej!

    När min dotter gjorde undersökning, vilket hon fick göra några ggr så sattes kateter på henne och fyllde blåsan med kontrast och så fick hon ligga på röntgenbordet och kissa medans plåtar togs.

    Sen fick hon kontrast via kanyl så tog dom plåtar på njurar och njurgångarna ner till urinblåsan.

    på så sätt så såg dom att urinen åkte upp i njurarna och klaffarna inte var \"mogna\" och inte fungrade, vilket gjorde att hon fick uvi hela tiden.

    Hoppas din tjej blir bra och slipper besvären!!
    Lycka till
  12. 6
    Hej! När min dotter gjorde undersökning, vilket hon fick göra några ggr så sattes kateter på henne och fyllde blåsan med kontrast och så fick hon ligga på röntgenbordet och kissa medans plåtar togs.

    Sen fick hon kontrast via kanyl så tog dom plåtar på njurar och njurgångarna ner till urinblåsan.

    på så sätt så såg dom att urinen åkte upp i njurarna och klaffarna inte var \"mogna\" och inte fungrade, vilket gjorde att hon fick uvi hela tiden.

    Hoppas din tjej blir bra och slipper besvären!!
    Lycka till

Liknande trådar

  1. Upprepade urinvägsinfektioner?
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2018-05-01, 09:27
  2. Tidigare urinvägsinfektioner
    By familjsen in forum Gravidsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 11:26
  3. Urinvägsinfektioner...
    By anne in forum Mammasnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 21:03
  4. urinvägsinfektioner?
    By tjickan in forum Komplikationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 11:20
  5. Upprepade urinvägsinfektioner.:(
    By Mamma till M in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 15:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar