Taxiväxeln
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Taxiväxeln

    Har ni som bor här i Stockholmsområdet märkt av ökat,mycket ökat strul med beställning av resor sen växeln flyttades till Lettland eller Litauen?Eller gäller det fler ställen i landet?
    Minns inte vilket land det var,men idag försvann dottern båda resor :(
    Eftersom hon har turbundna resor så blir det till att ringa varje dag på lovet och ändra tider och hämt/lämningsadresser.
    Man hör mycket tydligt på deras sätt att prata svenska att man blivit kopplad dit.De pratar förvånande bra,för jag har hört att de endast fått en snabbkurs i svenska.Men de verkar antingen inte förstå vad vi säger eller inte behärska tekniken i växeln.
    Men,det blir fel alldeles för ofta.Bara jag och de runt mig som märkt av detta?

  2. 1
    Taxiväxeln Har ni som bor här i Stockholmsområdet märkt av ökat,mycket ökat strul med beställning av resor sen växeln flyttades till Lettland eller Litauen?Eller gäller det fler ställen i landet?
    Minns inte vilket land det var,men idag försvann dottern båda resor :(
    Eftersom hon har turbundna resor så blir det till att ringa varje dag på lovet och ändra tider och hämt/lämningsadresser.
    Man hör mycket tydligt på deras sätt att prata svenska att man blivit kopplad dit.De pratar förvånande bra,för jag har hört att de endast fått en snabbkurs i svenska.Men de verkar antingen inte förstå vad vi säger eller inte behärska tekniken i växeln.
    Men,det blir fel alldeles för ofta.Bara jag och de runt mig som märkt av detta?

  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    bor inte

    i ditt område, men jag vet att man har haft liknande funderingar här alltså flytta beställningscentralen till något av dessa länder och det skadar ju inte att vara förberedd (ev protestera om det nu gör någon nytta) Jag vet inte men tänker så här, du sa att de pratar hyfsad svenska, men lite fraser på svenska som passar i taxisammanhang går nog att lära snabbt, detta innebär inte att man förstår allt och framförallt inte när det inte går efter de \"mallar\" man lärt sig, så jag tror nog dina tankar kan vara riktiga. Vore bra att ta del av dina och andras erfarenheter kring detta. Hur länge har ni haft centralen i Lettland/Littauern? Många personer som anlitar färdtjänst kan ju ha problem med talet och vara lite svåra att förstå, det går ju om man kan språket bra men hur fungerar detta? Man skall väl inte behöva be andra att beställa då man klarar av det själv.
  4. 2
    bor inte i ditt område, men jag vet att man har haft liknande funderingar här alltså flytta beställningscentralen till något av dessa länder och det skadar ju inte att vara förberedd (ev protestera om det nu gör någon nytta) Jag vet inte men tänker så här, du sa att de pratar hyfsad svenska, men lite fraser på svenska som passar i taxisammanhang går nog att lära snabbt, detta innebär inte att man förstår allt och framförallt inte när det inte går efter de \"mallar\" man lärt sig, så jag tror nog dina tankar kan vara riktiga. Vore bra att ta del av dina och andras erfarenheter kring detta. Hur länge har ni haft centralen i Lettland/Littauern? Många personer som anlitar färdtjänst kan ju ha problem med talet och vara lite svåra att förstå, det går ju om man kan språket bra men hur fungerar detta? Man skall väl inte behöva be andra att beställa då man klarar av det själv.
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3

    Hört många klagomål

    Just nu åker jag inte taxi själv utan buss eftersom jag bara blir tyngre och tyngre under graviditeten. Däremot har jag hört från många håll att det inte fungerar något bra nu. Om man har klagomål på färdtjänsten i Stockholm kan man hämta en blankett här och sända till DHR Sthlms läns distrikt: www.dhrstockholmlan.org/blanketter.asp
  6. 3
    Hört många klagomål Just nu åker jag inte taxi själv utan buss eftersom jag bara blir tyngre och tyngre under graviditeten. Däremot har jag hört från många håll att det inte fungerar något bra nu. Om man har klagomål på färdtjänsten i Stockholm kan man hämta en blankett här och sända till DHR Sthlms läns distrikt: www.dhrstockholmlan.org/blanketter.asp
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Aha,jag fick ett namn

    Alltså namnet på en man som satt vid huvudväxeln och pratade med de anslutna växlarna.
    Han hade semester denna vecka,men sen ska jag ringa honom.
    Har du tid och ork kanske du kan lägga ditt inlägg härifrån även på vårdbidrag?För jag har skrivit där ochså,för att nå ut till fler :)
  8. 4
    Aha,jag fick ett namn Alltså namnet på en man som satt vid huvudväxeln och pratade med de anslutna växlarna.
    Han hade semester denna vecka,men sen ska jag ringa honom.
    Har du tid och ork kanske du kan lägga ditt inlägg härifrån även på vårdbidrag?För jag har skrivit där ochså,för att nå ut till fler :)
  9. wilma123
    #5

    jobbade med beställningarna..

    Hejsan!
    Såg att ni pratde om färdtjänst här, och eftersom jag jobbat med f-tjänst och sjukresebeställningarna i flera år så kan jag berätta lite! Förut så låg beställningarna i Sthlm på dom olika taxiväxlarna som lagt anbud, när det åter blev dax för nya upphandlingar så låg \"Taxi Kurir\" och ett företag som heter \"Samres\" lägst, dom la halva priset ungefär mot vad dom som haft beställningarna innan låg på. Självklart undrade vi alla hur man kunde lägga halva priset o få det att gå runt!? Det visade sig att Samres lade sin växel i Estland, där timlönen ligger på ca 25 kr i timmen, Kurir la sin växel i Lettland, samt behöll en liten del i Kalix och ett ställe neråt landet. Vissa av dom som jobbar i Estland har varit barnflickor i Sverige o pluggat Svenska några år, medans vissa började läsa Svenska i maj och skulle börja jobba i Oktober.... så som ni förstår så är det en blandad komplott, vissa kan svenska bra medans vissa kan en del fraser...dessvärre så håller dom här två bolagen på köper upp hela Sveriges beställningar, dom får län efter län för så klart dom kan lägga ett lägre pris, enda sättet för er att klaga är att ringa kundtjänst och skriva brev igen, igen och igen...facket försökte protestera och förhandla men kunde inget göra....(lätt nu att lägga jobb i andra EU länder) vi var många som blev arbetslösa, men mycket fel har det blivit, men fortsätt klaga vi som blivit av med jobbet visste ju att det skulle bli så här...
  10. 5
    jobbade med beställningarna.. Hejsan!
    Såg att ni pratde om färdtjänst här, och eftersom jag jobbat med f-tjänst och sjukresebeställningarna i flera år så kan jag berätta lite! Förut så låg beställningarna i Sthlm på dom olika taxiväxlarna som lagt anbud, när det åter blev dax för nya upphandlingar så låg \"Taxi Kurir\" och ett företag som heter \"Samres\" lägst, dom la halva priset ungefär mot vad dom som haft beställningarna innan låg på. Självklart undrade vi alla hur man kunde lägga halva priset o få det att gå runt!? Det visade sig att Samres lade sin växel i Estland, där timlönen ligger på ca 25 kr i timmen, Kurir la sin växel i Lettland, samt behöll en liten del i Kalix och ett ställe neråt landet. Vissa av dom som jobbar i Estland har varit barnflickor i Sverige o pluggat Svenska några år, medans vissa började läsa Svenska i maj och skulle börja jobba i Oktober.... så som ni förstår så är det en blandad komplott, vissa kan svenska bra medans vissa kan en del fraser...dessvärre så håller dom här två bolagen på köper upp hela Sveriges beställningar, dom får län efter län för så klart dom kan lägga ett lägre pris, enda sättet för er att klaga är att ringa kundtjänst och skriva brev igen, igen och igen...facket försökte protestera och förhandla men kunde inget göra....(lätt nu att lägga jobb i andra EU länder) vi var många som blev arbetslösa, men mycket fel har det blivit, men fortsätt klaga vi som blivit av med jobbet visste ju att det skulle bli så här...
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6

    Visst,

    vi fortsätter klaga. Det tråkiga är ju nu att Färdtjänsten bryr sig mindre och mindre om kundernas åsikter. Det är Bara pengar som styr nu för tiden och då blir det ju därefter.
  12. 6
    Visst, vi fortsätter klaga. Det tråkiga är ju nu att Färdtjänsten bryr sig mindre och mindre om kundernas åsikter. Det är Bara pengar som styr nu för tiden och då blir det ju därefter.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar