Välkommen alla nya... (& om kvartsamtal)
_96 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    Välkommen alla nya... (& om kvartsamtal)

    som hittat hit, så kul! (Mer info om oss på min sida...)

    Igår var jag på kvartsamtal till Vickes skola, som egentligen inte var en kvart utan räckte ½ timme. Och Vicke skulle vara med och disskutera i år också.
    Har ni träffat barnens lärare/fröken i höst på samtal, hur brukar ni göra på kvartsamtalen, har era barn ombetts vara med då?
  2. 1
    Välkommen alla nya... (& om kvartsamtal) som hittat hit, så kul! (Mer info om oss på min sida...)

    Igår var jag på kvartsamtal till Vickes skola, som egentligen inte var en kvart utan räckte ½ timme. Och Vicke skulle vara med och disskutera i år också.
    Har ni träffat barnens lärare/fröken i höst på samtal, hur brukar ni göra på kvartsamtalen, har era barn ombetts vara med då?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Välkommen alla nya + svar

    kul att så många hittat hit.
    Jag är mamma till två tjejer. Matilda som är född -93 och Johanna -96.
    Vi bor i Skåne och mer om oss finns i infon.

    Johanna och hennes syster har alltid varit med på kvartsamtalet (som är en ½ timme precis som du skriver) och det har de varit även då vi hade dessa samtal på dagis.
  4. 2
    Välkommen alla nya + svar kul att så många hittat hit.
    Jag är mamma till två tjejer. Matilda som är född -93 och Johanna -96.
    Vi bor i Skåne och mer om oss finns i infon.

    Johanna och hennes syster har alltid varit med på kvartsamtalet (som är en ½ timme precis som du skriver) och det har de varit även då vi hade dessa samtal på dagis.
  5. Sofia*
    #3

    Kvartsamtalen finns inte!

    Enligt skollagen heter det numer utvecklingssamtal och de fyller en helt annan funktion än de gamla kvartsamtalen. Förr var meningen med samtalen att föräldrarna skulle informeras. Numer är det ett samtal mellan lärare och elev och man bjuder in föräldrarna att närvara. Inte alla lärare har dock ändrat sig! Jag planerar alltid in minst 30 minuter per barn/förälder, ofta mer. Hos oss ska samtalen resultera i en individuell utvecklingsplan.
  6. 3
    Kvartsamtalen finns inte! Enligt skollagen heter det numer utvecklingssamtal och de fyller en helt annan funktion än de gamla kvartsamtalen. Förr var meningen med samtalen att föräldrarna skulle informeras. Numer är det ett samtal mellan lärare och elev och man bjuder in föräldrarna att närvara. Inte alla lärare har dock ändrat sig! Jag planerar alltid in minst 30 minuter per barn/förälder, ofta mer. Hos oss ska samtalen resultera i en individuell utvecklingsplan.
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4

    Jo du har rätt,

    det var vara av gammal vana jag skrev \"kvartsamtal\", här heter det nog också \"utvecklingssamtal\" numera. Tidigare har dock inte Vicke varit med men i år skulle alla parter närvara och det var bokat 30 minuter åt varje familj också.
  8. 4
    Jo du har rätt, det var vara av gammal vana jag skrev \"kvartsamtal\", här heter det nog också \"utvecklingssamtal\" numera. Tidigare har dock inte Vicke varit med men i år skulle alla parter närvara och det var bokat 30 minuter åt varje familj också.
  9. nettan
    #5

    Barnen är alltid med

    på utvecklingssamtalen. Har inte haft nåt utvecklingssamtal än, det blir nu i november för alla mina tre skolbarn.
  10. 5
    Barnen är alltid med på utvecklingssamtalen. Har inte haft nåt utvecklingssamtal än, det blir nu i november för alla mina tre skolbarn.
  11. waWa
    #6

    Vi har varit på.....

    ..15-30 min samtal för 2 veckor sedan.Barnen ska alltid vara med. Vi pratar om hur det går i skolan om hur de upplever arbete både positiv och negativt. Man ventilerar allt man kommer på. Vi brukar få hem en lapp som barnen får fylla i med föräldrarna. Om allt från om hur man är hjälpsam, ansvarsfull, bra kompis, om man har någon att leka med, vad man tycker om skolmaten m.m. på en skala stämmer bra, stämmer inte.
    De får även skriva på en lapp om vad de tycker de är bra på i skolan och om det finns något som de kan bli bättre på. Sedan skriver vi alla under och har ett avtal med fröken att det här ska vi jobba mer med tillsammans. Johanna behöver stava lite bättre.
    Nu fick du mer svar än vad du frågat om. *skratt*
  12. 6
    Vi har varit på..... ..15-30 min samtal för 2 veckor sedan.Barnen ska alltid vara med. Vi pratar om hur det går i skolan om hur de upplever arbete både positiv och negativt. Man ventilerar allt man kommer på. Vi brukar få hem en lapp som barnen får fylla i med föräldrarna. Om allt från om hur man är hjälpsam, ansvarsfull, bra kompis, om man har någon att leka med, vad man tycker om skolmaten m.m. på en skala stämmer bra, stämmer inte.
    De får även skriva på en lapp om vad de tycker de är bra på i skolan och om det finns något som de kan bli bättre på. Sedan skriver vi alla under och har ett avtal med fröken att det här ska vi jobba mer med tillsammans. Johanna behöver stava lite bättre.
    Nu fick du mer svar än vad du frågat om. *skratt*
  13. Lisa med Chrille
    #7

    Hej själv

    Här ska barnen vara med och det heter inte kvartsamtal längre för det tar alltid en halv timme minst. Utvecklingssamtal heter det men påminner mer om ett förlängt kvartssamtal för det påminner inte ett dugg om mina utvecklingssamtal med mål och sånt.

  14. 7
    Hej själv Här ska barnen vara med och det heter inte kvartsamtal längre för det tar alltid en halv timme minst. Utvecklingssamtal heter det men påminner mer om ett förlängt kvartssamtal för det påminner inte ett dugg om mina utvecklingssamtal med mål och sånt.

  15. Medlem sedan
    Jan 1998
    #8

    Ja sedan dagis

    har vi haft dessa samtal tillsammans med barnet. Jättebra tycker jag! Vi brukar få varsin lapp att fylla i som vi sedan diskutterar om. Vidare skriver vi ett avtal om vad barnet ska jobba lite extra med inför nästa samtal. Det tycker jag är det bästa då sonen är (mycket) före sina klasskamrater i skolarbetet och på så sätt får en bra och egen plan.
  16. 8
    Ja sedan dagis har vi haft dessa samtal tillsammans med barnet. Jättebra tycker jag! Vi brukar få varsin lapp att fylla i som vi sedan diskutterar om. Vidare skriver vi ett avtal om vad barnet ska jobba lite extra med inför nästa samtal. Det tycker jag är det bästa då sonen är (mycket) före sina klasskamrater i skolarbetet och på så sätt får en bra och egen plan.
  17. Medlem sedan
    Mar 2000
    #9

    Välkommen hit

    Hos oss har vi ett utvecklingssamtal(den nya varianten av de gamla kvartsamtalen) varje termin då förälder och barn sitter och pratar med fröken.

    Det är barnet som står i fokus för samtalet, hur de trivs i skolan med allt vad det innnebär. Resan till och från skolan, raster, kamrater, skolamnen osv.

    Sen får vi som föräldrar säga vårt om hur vi tycker att allt fungerar runt skolan.

    Är det så att vi föräldrar vill disskutera mer ensamt med fröknarna, eller bara behöver prata mer, så får vi gärna göra upp om en ny tid med fröknarna.

    Förutom det så vill de att vi färäldrar har en nära kontakt med skolan och tar kontakt med dem genast om det är nåt vi funderar eller kritiserar. Vi vill ju alla att våra barn ska trivas och fungera i skolan.
  18. 9
    Välkommen hit Hos oss har vi ett utvecklingssamtal(den nya varianten av de gamla kvartsamtalen) varje termin då förälder och barn sitter och pratar med fröken.

    Det är barnet som står i fokus för samtalet, hur de trivs i skolan med allt vad det innnebär. Resan till och från skolan, raster, kamrater, skolamnen osv.

    Sen får vi som föräldrar säga vårt om hur vi tycker att allt fungerar runt skolan.

    Är det så att vi föräldrar vill disskutera mer ensamt med fröknarna, eller bara behöver prata mer, så får vi gärna göra upp om en ny tid med fröknarna.

    Förutom det så vill de att vi färäldrar har en nära kontakt med skolan och tar kontakt med dem genast om det är nåt vi funderar eller kritiserar. Vi vill ju alla att våra barn ska trivas och fungera i skolan.
  19. Medlem sedan
    Mar 1998
    #10

    Välkomna från oss med + lite svar

    Hej!
    kul att det dykt upp så många nya sen jag var inne här sist! Jag heter Christina och bor med make och tre barn i Småland. Äldste sonen Albin fyller nio år nu på onsdag och är alltså den som jag skriver mest om på den här sidan. Han har två yngre syskon, 4½ och 2 år gamla.

    Albin började i en ny klass i höstas - tre 2:or blev 2 3:or - och de fick en ny fröken så vi föräldrar var på samtal väldigt tidigt i höstas. Barnen skulle helst inte vara med eftersom fröken ville veta lite om dem och om det finns något särskilt som vi ville att hon skulle veta om honom. Traditionellt utvecklignssamtal blir det längre fram, även vi brukar då få en lapp att diskutera igenom hemma innan. Hittills har han alltid fått rita glada/ledsna gubbar för att beskriva vad han känner inför olika moment i skolan.
  20. 10
    Välkomna från oss med + lite svar Hej!
    kul att det dykt upp så många nya sen jag var inne här sist! Jag heter Christina och bor med make och tre barn i Småland. Äldste sonen Albin fyller nio år nu på onsdag och är alltså den som jag skriver mest om på den här sidan. Han har två yngre syskon, 4½ och 2 år gamla.

    Albin började i en ny klass i höstas - tre 2:or blev 2 3:or - och de fick en ny fröken så vi föräldrar var på samtal väldigt tidigt i höstas. Barnen skulle helst inte vara med eftersom fröken ville veta lite om dem och om det finns något särskilt som vi ville att hon skulle veta om honom. Traditionellt utvecklignssamtal blir det längre fram, även vi brukar då få en lapp att diskutera igenom hemma innan. Hittills har han alltid fått rita glada/ledsna gubbar för att beskriva vad han känner inför olika moment i skolan.

Liknande trådar

  1. Välkommen alla nya!
    By BLING bf 1/4 in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 09:11
  2. Välkommen alla nya!
    By mirmis in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 21:04
  3. Välkommen alla nya!
    By Hemliga A, BF 22/4 in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 20:13
  4. Go jul och välkommen alla
    By Possan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 21:58
  5. God dag och välkommen alla nya!
    By terriern in forum Singelmingel
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 22:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar