Smartare barn - tack vare dator?
_00 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Smartare barn - tack vare dator?

    Läster intressant artikel i aftonblaskan: http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,724178,00.html

    Har ni datorer hemma och är barnen intresserade? Begränsar ni användandet något? Andra åsikter och tankar?
  2. 1
    Smartare barn - tack vare dator? Läster intressant artikel i aftonblaskan: http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,724178,00.html

    Har ni datorer hemma och är barnen intresserade? Begränsar ni användandet något? Andra åsikter och tankar?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2

    Jag läste artikeln..

    och tyckte det var väldigt intressant!

    Iom att jag har en väldigt gammal dator så kan inte Anton spela några avancerade spel. Ett enda spel har vi och det är \"Rummel och Rabalder\", vilket Anton gillar skarpt!

    Han sitter mest o surfar på svt och barnlänkar därifrån och sen har sin egna mapp på skrivbordet där han skriver och ändrar lite emellanåt.

    Jag har inga begränsningar till datoranvändandet eftersom jag anser att det inte behövs i dagens läge.

    Jag tror att datorn inte endast är av ondo! Lär man barnen att surfa rätt och använda den måttligt så är den ju \"framtiden\".

    Eftersom jag har arbetat med människor med olika funktionshinder så vet jag att datorn är ett mycket bra hjälpmedel. Ta tex dyslektiker - där finns många hjälpprogram tex. rättstavning.
    Ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder- vad är bättre än en dator där man inte kan \"flumma ut\".
  4. 2
    Jag läste artikeln.. och tyckte det var väldigt intressant!

    Iom att jag har en väldigt gammal dator så kan inte Anton spela några avancerade spel. Ett enda spel har vi och det är \"Rummel och Rabalder\", vilket Anton gillar skarpt!

    Han sitter mest o surfar på svt och barnlänkar därifrån och sen har sin egna mapp på skrivbordet där han skriver och ändrar lite emellanåt.

    Jag har inga begränsningar till datoranvändandet eftersom jag anser att det inte behövs i dagens läge.

    Jag tror att datorn inte endast är av ondo! Lär man barnen att surfa rätt och använda den måttligt så är den ju \"framtiden\".

    Eftersom jag har arbetat med människor med olika funktionshinder så vet jag att datorn är ett mycket bra hjälpmedel. Ta tex dyslektiker - där finns många hjälpprogram tex. rättstavning.
    Ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder- vad är bättre än en dator där man inte kan \"flumma ut\".
  5. Medlem sedan
    Aug 1999
    #3

    Vet inte...

    hur det är med läsning och dator.
    Men tycker att artikeln är lite märklig som drar likhetstecken mellan tidig läsning och om barnen är smarta. Min äldsta dotter, nu 9 år, läste vid 4 år och läste tjocka böcker som 6-åring. Min mellanpojke, 5 år läser inte ens sitt namn än. Men jag tror inte att min dotter är smartare än sonen, de är bara olika. Han gör helt fantastiska konstruktioner med tex lego.
    Tycker att det ligger lite i tiden att det är bättre att lära sig saker snabbt och tidigt. Men det finns ju ingenting som säger att tex mina barn kommer att läsa olika bra som tex 12-åringar. För att de gör det som 5 åringar.
    Jag tror att absolut grundläggande för allt lärande är att det är lustfyllt, så om barnen upplever det som roligt så kan säkert datorn ha en funktion.
    Men jag tror egentligen inte att man lär sig mer med datorn än på andra sätt.
    Tror absolut att man kan lära sig läsa bra med datorer, men tror också att man kan göra det lika bra och lustfyllt på andra sätt, leka med ord, ramsor etc. behöver inte alls bara vara böcker.

    Vi begränsar datoranvändandet, eller kanske inte begränsar för de brukar inte fråga efter det. Sonen (5 år) spelar väl spel någon gång (kanske varannan eller var tredje vecka) Dottern ber ibland att få titta på någon hemsida som hon är intresserad av (olika hästsidor) och då tittar jag med henne.
    Förstår om det blev lite rörigt det här :-)
    men det var min åsikt.
  6. 3
    Vet inte... hur det är med läsning och dator.
    Men tycker att artikeln är lite märklig som drar likhetstecken mellan tidig läsning och om barnen är smarta. Min äldsta dotter, nu 9 år, läste vid 4 år och läste tjocka böcker som 6-åring. Min mellanpojke, 5 år läser inte ens sitt namn än. Men jag tror inte att min dotter är smartare än sonen, de är bara olika. Han gör helt fantastiska konstruktioner med tex lego.
    Tycker att det ligger lite i tiden att det är bättre att lära sig saker snabbt och tidigt. Men det finns ju ingenting som säger att tex mina barn kommer att läsa olika bra som tex 12-åringar. För att de gör det som 5 åringar.
    Jag tror att absolut grundläggande för allt lärande är att det är lustfyllt, så om barnen upplever det som roligt så kan säkert datorn ha en funktion.
    Men jag tror egentligen inte att man lär sig mer med datorn än på andra sätt.
    Tror absolut att man kan lära sig läsa bra med datorer, men tror också att man kan göra det lika bra och lustfyllt på andra sätt, leka med ord, ramsor etc. behöver inte alls bara vara böcker.

    Vi begränsar datoranvändandet, eller kanske inte begränsar för de brukar inte fråga efter det. Sonen (5 år) spelar väl spel någon gång (kanske varannan eller var tredje vecka) Dottern ber ibland att få titta på någon hemsida som hon är intresserad av (olika hästsidor) och då tittar jag med henne.
    Förstår om det blev lite rörigt det här :-)
    men det var min åsikt.
  7. Mustardseed
    #4

    Smartare vet jag inte

    Jag tycker smartare kanske är fel begrepp att använda i sammanhanget, fast iofs kan man ju utveckla sin intelligens genom att lära sig saker så visst.

    Men hursomhelst så kan jag inte uttala mig om ifall barnen blir smartare, men däremot om våra datorvanor.

    Alla fyra barnen hemma hos oss gillar att sitta vid datorn då och då. Mest intresserad är 9-åringen som chattar och spelar spel. 5-åringen (dvs Lova) och 7-åringen gillar också att spela spel och visst lär de sig saker genom datorn, helt klart är det så. 2.5-åringen vill titta på spel och liknande på datorn men använder inte själv datorn.

    Vi har inte några begränsningar eftersom det inte funnits behov av det. Men om något av barnen bara skulle vilja sitta vid datorn och inte umgås med de andra eller leka ute etc så skulle vi säkert kunna göra det. Däremot har vi inte velat att barnen har datorer på sina egna rum – vi vill gärna se vad de gör på datorn och så vill vi hellre att de ändå är i vardagsrummet med oss andra även om de sitter vid datorn. Vi har två datorer bredvid varandra i vardagsrummet och ofta gillar de att sitta bredvid varandra och spela samma spel, så då blir det lite socialt samtidigt.

    Jag tycker inte att datorn är något inbyggt ont, men att man som med det mesta annat kanske vill att det sker med måtta och varvas med mer fysiska och/eller sociala lekar.
  8. 4
    Smartare vet jag inte Jag tycker smartare kanske är fel begrepp att använda i sammanhanget, fast iofs kan man ju utveckla sin intelligens genom att lära sig saker så visst.

    Men hursomhelst så kan jag inte uttala mig om ifall barnen blir smartare, men däremot om våra datorvanor.

    Alla fyra barnen hemma hos oss gillar att sitta vid datorn då och då. Mest intresserad är 9-åringen som chattar och spelar spel. 5-åringen (dvs Lova) och 7-åringen gillar också att spela spel och visst lär de sig saker genom datorn, helt klart är det så. 2.5-åringen vill titta på spel och liknande på datorn men använder inte själv datorn.

    Vi har inte några begränsningar eftersom det inte funnits behov av det. Men om något av barnen bara skulle vilja sitta vid datorn och inte umgås med de andra eller leka ute etc så skulle vi säkert kunna göra det. Däremot har vi inte velat att barnen har datorer på sina egna rum – vi vill gärna se vad de gör på datorn och så vill vi hellre att de ändå är i vardagsrummet med oss andra även om de sitter vid datorn. Vi har två datorer bredvid varandra i vardagsrummet och ofta gillar de att sitta bredvid varandra och spela samma spel, så då blir det lite socialt samtidigt.

    Jag tycker inte att datorn är något inbyggt ont, men att man som med det mesta annat kanske vill att det sker med måtta och varvas med mer fysiska och/eller sociala lekar.
  9. Moonbeam
    #5

    Tre datorer

    och barn som spelar ibland, men mest ritar de i paint eller skriver i word. Jag begränsar deras användande och övervakar dem så de inte ramlar in på konstiga sajter.
  10. 5
    Tre datorer och barn som spelar ibland, men mest ritar de i paint eller skriver i word. Jag begränsar deras användande och övervakar dem så de inte ramlar in på konstiga sajter.
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6

    Vi begränsar stenhårt,

    femåringen skulle annars sitta i timmar och timmar. Jag vill inte att han ska sitta i mer än en halvtimme, pappan tillåter längre. Och jag vill att han ska upp och röra sig emellanåt dessutom.
    Jag har förstått mer och mer allteftersom jag själv lärt mig mer om hur kroppen fungerar (pga en skada), att det är väldigt viktigt att vi inte tillbringar för långa tider med ögonen i stela, begränsade rörelsemönster. För att kroppen, andningen, allt, ska funka bra behöver ögonen vara fria, mjuka i rörelserna (inte stirrande blick), som de är typ när man är ute i naturen.
    Och om vi som nu snart är medelålders kan paja våra kroppar rätt rejält genom skärm-tid, så _borde_ det vara ännu mer riskabelt när man börjar vid några års ålder (istället för vid kanske tjugo)...

    Däremot tror jag absolut att man tränar upp många förmågor rent innehållsmässigt vid datorn - men för att ha nytta av det, måste man ju ha en kropp som håller. (för med konstant smärta funkar intellektet inget vidare, det _vet_ jag numera)
  12. 6
    Vi begränsar stenhårt, femåringen skulle annars sitta i timmar och timmar. Jag vill inte att han ska sitta i mer än en halvtimme, pappan tillåter längre. Och jag vill att han ska upp och röra sig emellanåt dessutom.
    Jag har förstått mer och mer allteftersom jag själv lärt mig mer om hur kroppen fungerar (pga en skada), att det är väldigt viktigt att vi inte tillbringar för långa tider med ögonen i stela, begränsade rörelsemönster. För att kroppen, andningen, allt, ska funka bra behöver ögonen vara fria, mjuka i rörelserna (inte stirrande blick), som de är typ när man är ute i naturen.
    Och om vi som nu snart är medelålders kan paja våra kroppar rätt rejält genom skärm-tid, så _borde_ det vara ännu mer riskabelt när man börjar vid några års ålder (istället för vid kanske tjugo)...

    Däremot tror jag absolut att man tränar upp många förmågor rent innehållsmässigt vid datorn - men för att ha nytta av det, måste man ju ha en kropp som håller. (för med konstant smärta funkar intellektet inget vidare, det _vet_ jag numera)
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7

    Mina tankar

    Egentligen har vi inga regler vad gäller datoranvändandet. Min 5-åring spelar ett par gånger i veckan, kanske 20-30 minuter varje gång. Jag tycker det är bra att han är intresserad. Det är lärande spel och han läser bokstäver, räknar och tränar flera sinnen via datorn. Det tycker jag är helt ok. Jag skulle inte tycka om att han spelar varje dag eller väldigt länge. Max 30 minuter om dagen kanske? Och ALDRIG om det är bra väder och han inte lekt utomhus.
  14. 7
    Mina tankar Egentligen har vi inga regler vad gäller datoranvändandet. Min 5-åring spelar ett par gånger i veckan, kanske 20-30 minuter varje gång. Jag tycker det är bra att han är intresserad. Det är lärande spel och han läser bokstäver, räknar och tränar flera sinnen via datorn. Det tycker jag är helt ok. Jag skulle inte tycka om att han spelar varje dag eller väldigt länge. Max 30 minuter om dagen kanske? Och ALDRIG om det är bra väder och han inte lekt utomhus.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Matilda

    spelar lite dataspel, och laddar ner musik (jag hjälper henne) sen startar hon datorn själv och lyssnar på den, mest Amy Diamond blir det (just nu iallafall) :o)
  16. 8
    Matilda spelar lite dataspel, och laddar ner musik (jag hjälper henne) sen startar hon datorn själv och lyssnar på den, mest Amy Diamond blir det (just nu iallafall) :o)

Liknande trådar

  1. Har ni gjort era barn smartare
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 22:51
  2. Tack för tips om barn och dator
    By huskors in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 13:49
  3. Korta barn är smartare än långa barn
    By Rut_Blad in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 09:32
  4. Äta fisk - smartare barn?
    By Joanne in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 16:59
  5. Smartare barn - tack vare dator?
    By fia_ in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 22:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar