Individuell utvecklingsplan i all ära,
_96 Alla barn
  1. Själv uppstressad
    #1

    Individuell utvecklingsplan i all ära,

    men på vår skola tycker jag nästan att det går för långt med allt som våra barn ska ha koll på. För det första så har vi fritte i samma lokaler och det finns tre tjejer i samma ålder och dessa går ju förståeligt nog inte alltid ihop. Det är väl ett klassiskt problem antar jag. Nåja, det har medfört att man upprättat vissa \"regler\" om att man t.ex. inte får neka om den tredje kommer och vill leka. Om de hemifrån ringer en av tjejerna och ber henne komma, behöver man inte ringa den tredje men om HON ringer får man inte neka osv. Det här gör det inte lätt för dem att umgås utan det uppstår alltid situationer hela tiden och de måste ALLTID tänka sig för. Det är väl å ena sidan bra, men jag tycker det krävs så mycket energi till allt detta. Sen har vi ju utv.samtal snart och det kommer hem en lunta med punkter (en a4-sida) vad gäller den sociala utv. Dessa punkter förmodar jag att vi ska tänka igenom och resonera kring med våra barn, kan gälla förmåga att sätta sig in i andras situation, att låta alla vara med, att vara rättvis m.m. Så har vi ju också den delen som gäller individens utveckling vad gäller skolarbetet som också fyller en sida. Utöver allt detta som barnen måste \"tänka på\" kommer deras arbetssätt. Barnen planerar själva för veckan, vad de ska jobba med och vad de behöver prioritera och sen en utvärdering av den gångna veckan. Åtminstone för mitt barn tar detta allt för stor tid. Själva arbetet har hon inget emot att göra men hon vill inte hela tiden tänka på vad hon ska göra och när. På det hela taget tycker jag att allt bara stressar barnen. De får aldrig bara vara barn.
  2. 1
    Individuell utvecklingsplan i all ära, men på vår skola tycker jag nästan att det går för långt med allt som våra barn ska ha koll på. För det första så har vi fritte i samma lokaler och det finns tre tjejer i samma ålder och dessa går ju förståeligt nog inte alltid ihop. Det är väl ett klassiskt problem antar jag. Nåja, det har medfört att man upprättat vissa \"regler\" om att man t.ex. inte får neka om den tredje kommer och vill leka. Om de hemifrån ringer en av tjejerna och ber henne komma, behöver man inte ringa den tredje men om HON ringer får man inte neka osv. Det här gör det inte lätt för dem att umgås utan det uppstår alltid situationer hela tiden och de måste ALLTID tänka sig för. Det är väl å ena sidan bra, men jag tycker det krävs så mycket energi till allt detta. Sen har vi ju utv.samtal snart och det kommer hem en lunta med punkter (en a4-sida) vad gäller den sociala utv. Dessa punkter förmodar jag att vi ska tänka igenom och resonera kring med våra barn, kan gälla förmåga att sätta sig in i andras situation, att låta alla vara med, att vara rättvis m.m. Så har vi ju också den delen som gäller individens utveckling vad gäller skolarbetet som också fyller en sida. Utöver allt detta som barnen måste \"tänka på\" kommer deras arbetssätt. Barnen planerar själva för veckan, vad de ska jobba med och vad de behöver prioritera och sen en utvärdering av den gångna veckan. Åtminstone för mitt barn tar detta allt för stor tid. Själva arbetet har hon inget emot att göra men hon vill inte hela tiden tänka på vad hon ska göra och när. På det hela taget tycker jag att allt bara stressar barnen. De får aldrig bara vara barn.
  3. Sofia*
    #2

    Varför?

    Varför göra regeler som reglerar barnens lekar? Om flickorna gillar varandra så behöver man ju inte oroa sig för att någon av dem ska behöva vara utanför, men att därmed kräva att de två som just nu har en lek hela tiden måste släppa in den tredje låter överdrivet tycker jag. (om det nu inte fanns problem som har lösts på detta sätt). Planering i all sin ära, men i den här åldern ska det fortfarande inte vara barnets ansvar, de ska lära sig och behöver mycket stöd. be om ett samtal med läraren och be denne förklara sig.
  4. 2
    Varför? Varför göra regeler som reglerar barnens lekar? Om flickorna gillar varandra så behöver man ju inte oroa sig för att någon av dem ska behöva vara utanför, men att därmed kräva att de två som just nu har en lek hela tiden måste släppa in den tredje låter överdrivet tycker jag. (om det nu inte fanns problem som har lösts på detta sätt). Planering i all sin ära, men i den här åldern ska det fortfarande inte vara barnets ansvar, de ska lära sig och behöver mycket stöd. be om ett samtal med läraren och be denne förklara sig.
  5. johanna 2
    #3

    vi har samma

    u-samtals punkter! Jag reagerade på att vissa punkter var så knepigt o svårförståeligt formulerade så min 9- åring hade svårt att hänga med! Nu kommer jag inte ihåg nåt konkret direkt men en punkt handlade om \"hur bidrar du konstruktivt till den ömsesidiga gemenskapen....\" Hallå!! Helt otroligt vad lågstadiet har utveckalats till...

    tänkte faktiskt sno nåra av punkterna till mina utvecklingssamtal- på gymnasiet!

    Helt sjukt-låt ungarna vara- just ungar, inte små vuxna
  6. 3
    vi har samma u-samtals punkter! Jag reagerade på att vissa punkter var så knepigt o svårförståeligt formulerade så min 9- åring hade svårt att hänga med! Nu kommer jag inte ihåg nåt konkret direkt men en punkt handlade om \"hur bidrar du konstruktivt till den ömsesidiga gemenskapen....\" Hallå!! Helt otroligt vad lågstadiet har utveckalats till...

    tänkte faktiskt sno nåra av punkterna till mina utvecklingssamtal- på gymnasiet!

    Helt sjukt-låt ungarna vara- just ungar, inte små vuxna

Liknande trådar

  1. Fråga om individuell utvecklingsplan
    By Anonym mamma in forum Skolbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 07:14
  2. Någon som vet vad individuell
    By Furiosa* in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 18:36
  3. Vad är individuell ränta?
    By lillan2 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 12:48
  4. Individuell utvecklingsplan
    By mi32 in forum Skolbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 18:25
  5. Individuell utvecklingsplan?
    By Anna in forum Småbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 20:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar