Så sabla less på min farmor
Kärlek & relationer
  1. Hanna Nonym
    #1

    Så sabla less på min farmor

    Ringde min farmor för att gratulera på födelsedagen, men fick en utskällning för att vi inte hälsade på i somras! Vi bor rätt långt från släkten och var bara hemma i ca en vecka, några dagar hos svärföräldrar några dagar hos min mamma m sambo *packa, stressa, åka*. Farmor bor nära svärföräldrarna så vi besöker henne medan vi bor där. Det är nästan orimligt långt att åka från min mamma, bara för en liten fika (som ibland uteblir...). I somras var vi hos svärisarna i fyra dagar, två dagar var vi upptagna, de andra två dög inte för gamla farmor för ena dagen skulle hon handla på Hemköp och den andra skulle hon till vårdcentral... En av våra upptagna dagar fyllde ena barnet år, vi bjöd såklart farmorn och erbjöd oss att skjutsa och hämta.

    Jag är så less på henne! Alla våra barn (fyra) är döpta på hemorten, men farmor har aldrig kommit. Antingen så har hon nyst en gång på natten, eller så är det SÅ jobbigt med SÅ mycket folk. Barnen har vid flera tillfällen fyllt år på hemorten, men kalasen har hon aldrig kommit på. Det duger bara att vi åker till henne, men barnen får ju psykbryt i hennes lilla lägenhet så besöken blir rätt korta.

    Nu hade hon minsann INTE skrivit i sin almanacka att jag ringde i somras, så då hade jag INTE gjort det. Vid det laget hade jag ledsnat rejält och bad henne kolla fakta med min mamma, som hon brukar lita på. \"Jaja, men ringt hade jag INTE gjort så det så...\". Min mamma vet hur less jag är på farmor och vet även hur farmor är. Mamma VET att vi inte fick komma i somras.

    I fjol höst var vi hem fyra dagar pga en särskild anledning. Vi hade inte tid med farmor, så mina föräldrar ombads inte nämna vårt besök alls. Tror ni inte att min glappkäft till far skvallrade/försa sig ändå. Vi kan ju inte längre åka för korta besök alls om alla pliktbesök ändå måste utföras!? Min mormor ställer faktiskt upp och åker och träffar oss och barnen där vi är, om inte vi själva kan åka till henne. Börjar redan känna mig stressad över julfirande med släkten i år, för vi ORKAR inte åka runt överallt! Farmor visste redan att vi ev åker hem i jul *suck*.

    Väljer att vara lite anonym sådär...
  2. 1
    Så sabla less på min farmor Ringde min farmor för att gratulera på födelsedagen, men fick en utskällning för att vi inte hälsade på i somras! Vi bor rätt långt från släkten och var bara hemma i ca en vecka, några dagar hos svärföräldrar några dagar hos min mamma m sambo *packa, stressa, åka*. Farmor bor nära svärföräldrarna så vi besöker henne medan vi bor där. Det är nästan orimligt långt att åka från min mamma, bara för en liten fika (som ibland uteblir...). I somras var vi hos svärisarna i fyra dagar, två dagar var vi upptagna, de andra två dög inte för gamla farmor för ena dagen skulle hon handla på Hemköp och den andra skulle hon till vårdcentral... En av våra upptagna dagar fyllde ena barnet år, vi bjöd såklart farmorn och erbjöd oss att skjutsa och hämta.

    Jag är så less på henne! Alla våra barn (fyra) är döpta på hemorten, men farmor har aldrig kommit. Antingen så har hon nyst en gång på natten, eller så är det SÅ jobbigt med SÅ mycket folk. Barnen har vid flera tillfällen fyllt år på hemorten, men kalasen har hon aldrig kommit på. Det duger bara att vi åker till henne, men barnen får ju psykbryt i hennes lilla lägenhet så besöken blir rätt korta.

    Nu hade hon minsann INTE skrivit i sin almanacka att jag ringde i somras, så då hade jag INTE gjort det. Vid det laget hade jag ledsnat rejält och bad henne kolla fakta med min mamma, som hon brukar lita på. \"Jaja, men ringt hade jag INTE gjort så det så...\". Min mamma vet hur less jag är på farmor och vet även hur farmor är. Mamma VET att vi inte fick komma i somras.

    I fjol höst var vi hem fyra dagar pga en särskild anledning. Vi hade inte tid med farmor, så mina föräldrar ombads inte nämna vårt besök alls. Tror ni inte att min glappkäft till far skvallrade/försa sig ändå. Vi kan ju inte längre åka för korta besök alls om alla pliktbesök ändå måste utföras!? Min mormor ställer faktiskt upp och åker och träffar oss och barnen där vi är, om inte vi själva kan åka till henne. Börjar redan känna mig stressad över julfirande med släkten i år, för vi ORKAR inte åka runt överallt! Farmor visste redan att vi ev åker hem i jul *suck*.

    Väljer att vara lite anonym sådär...
  3. me
    #2

    förstår...

    Jag tror att när folk bor ensamma känner de sig ensamma och har för mycket tid att grubbla över alla \"otacksamma\" släktingar och vänner som har glömt bort dem. Det låter som Farmor bara väntade på chansen att skälla ut dig eftersom hon har suttit och grubblat för mycket. Du måste kunna leva ditt liv utan att få skuldkänslor över att du inte möter Farmors besökskrav.
  4. 2
    förstår... Jag tror att när folk bor ensamma känner de sig ensamma och har för mycket tid att grubbla över alla \"otacksamma\" släktingar och vänner som har glömt bort dem. Det låter som Farmor bara väntade på chansen att skälla ut dig eftersom hon har suttit och grubblat för mycket. Du måste kunna leva ditt liv utan att få skuldkänslor över att du inte möter Farmors besökskrav.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Kan det vara så att din farmor...

    och min mormor är släkt/tvillingsjälar? Hon är aldrig nöjd och jag drar mig verkligen för att ringa henne, för jag får alltid en skrapa om att jag aldrig ringer och att hon minsann kan dö närsomhelst...
  6. 3
    Kan det vara så att din farmor... och min mormor är släkt/tvillingsjälar? Hon är aldrig nöjd och jag drar mig verkligen för att ringa henne, för jag får alltid en skrapa om att jag aldrig ringer och att hon minsann kan dö närsomhelst...
  7. Camelia
    #4

    Måste vara släkt med farmor också...

    Som alltid varit väldigt angelägen om att man INTE ska komma dit - när jag bodde hemma ringde hon varje lördag morgon och frågade: \"Ni kommer väl inte hit i helgen för jag ska blablablablabla...\"

    Och ändå så skulle det bölas och gråtas över att vi aaaaaaldrig kom och hälsade på. Kan tillägga att tanten bodde fyra mil från oss, var pigg som en ekorre och hade egen bil. :-S

    Tror de på allvar att _någon_ har lust att umgås med en om man beter sig så?
  8. 4
    Måste vara släkt med farmor också... Som alltid varit väldigt angelägen om att man INTE ska komma dit - när jag bodde hemma ringde hon varje lördag morgon och frågade: \"Ni kommer väl inte hit i helgen för jag ska blablablablabla...\"

    Och ändå så skulle det bölas och gråtas över att vi aaaaaaldrig kom och hälsade på. Kan tillägga att tanten bodde fyra mil från oss, var pigg som en ekorre och hade egen bil. :-S

    Tror de på allvar att _någon_ har lust att umgås med en om man beter sig så?
  9. Camelia
    #5

    Men farmor kan ju inte vara...

    Särskilt intresserad av att umgås med er alls om hon prioriterar ett besök på Hemköp framför att få träffa er? Ärligt.

    Då har hon väl satt tonen där, tycker jag. I fortsättningen kan ni väl bjuda in henne till er när ni är i krokarna (var ute i god tid och ring och bjud in henne en bestämd tid och dag), kan hon inte/vill inte/passar inte så får ni väl bara säga: Men vad tråkigt, då får det bli nästa gång, kanske.

    Man är liksom två som ska växeldra och anpassa sig efter varandra om det ska bli något umgänge. Jag skulle inte spela med längre.

  10. 5
    Men farmor kan ju inte vara... Särskilt intresserad av att umgås med er alls om hon prioriterar ett besök på Hemköp framför att få träffa er? Ärligt.

    Då har hon väl satt tonen där, tycker jag. I fortsättningen kan ni väl bjuda in henne till er när ni är i krokarna (var ute i god tid och ring och bjud in henne en bestämd tid och dag), kan hon inte/vill inte/passar inte så får ni väl bara säga: Men vad tråkigt, då får det bli nästa gång, kanske.

    Man är liksom två som ska växeldra och anpassa sig efter varandra om det ska bli något umgänge. Jag skulle inte spela med längre.

  11. Åsa
    #6

    Min farmor

    är ungefär likadan.. plus det faktum att hon slänger ur sig elakheter titt som tätt. Jag har trott att hon \"råkat\" säga dumheter men så fick jag höra att hon planerar sina elakheter och identifierar svagheter hos personer \"så jag har till lämpligt tillfälle\" (hon har alltså själv berättat detta!!!!). När hon totalsågade ett av mina barn och var superelak fick min make nog (han har annars tålamod som få) och sa \"att för min del är XXX död nu\" och därefter har vi ingen kontakt alls. HON skulle ju aldrig ringa MIG så det är rätt bra på sitt sätt!

    Men en sorg är det ändå... mest över att jag aldrig haft någon FARMOR.
  12. 6
    Min farmor är ungefär likadan.. plus det faktum att hon slänger ur sig elakheter titt som tätt. Jag har trott att hon \"råkat\" säga dumheter men så fick jag höra att hon planerar sina elakheter och identifierar svagheter hos personer \"så jag har till lämpligt tillfälle\" (hon har alltså själv berättat detta!!!!). När hon totalsågade ett av mina barn och var superelak fick min make nog (han har annars tålamod som få) och sa \"att för min del är XXX död nu\" och därefter har vi ingen kontakt alls. HON skulle ju aldrig ringa MIG så det är rätt bra på sitt sätt!

    Men en sorg är det ändå... mest över att jag aldrig haft någon FARMOR.

Liknande trådar

  1. Farmor eller ingen Farmor ?
    By Jenny_19 in forum Kärlek & relationer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 15:25
  2. Sabla AFF
    By Rut_Blad in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 13:37
  3. Sabla bil..
    By _Mia_ in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 19:09
  4. Sabla myndigheter!
    By -Allis- in forum Politik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 11:05
  5. Sabla möbeltassar!!
    By sprengja in forum Hem & fritid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 05:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar