Ett ord till alla er som vill göra VUL
_0606 Junibarn
  1. Anonym
    #1

    Ett ord till alla er som vill göra VUL

    För det första så är det hemskt ovanligt att man ser ett hjärta picka redan i v6-7 och t o m 8. För det andra är det oftast bara en gulkroppssäck vid denna tidpunkt.
    Att era barnmorskor inte kan berätta detta för er innan så ni slipper gå o bli än mera oroliga förstår jag inte. För mig är det helt ofattbart att det är detta som vårdpengarna går till!!!
    Om alla slutade upp med att tjata till sig tidiga VUL så kanske alla kunde få ett UL till i ett senare skede istället. Vilket i mitt tycke är mkt mkt viktigare än att få veta om barnet är OK i v 6.

    Jag förtår också att det är jobbigt att inte veta, att gå och vara orolig, kanske för att man haft ett missfall tidigare eller blödningar. Men om vi är riktigt krassa, vilken skillnad gör ett VUL i ett tidigt skede? Missfall är vanliga fram till v 12. Skall man göra ett till VUL i v 10 då för att bli mindre orolig?
    Blödningar är dessutom väldigt vanliga just kring v 8-9 eftersom man då egentligen skulle ha haft mens.

    OBS Detta är inget påhopp till ngn specifik person utan mer ett litet wake-up call- Den sista tidens inlägg här har i princip bara handlat om VUL, och oron dom har skapat.

    Om ett missfall är på gång kan vi dessvärre inte göra ngt åt det. Och jag VET att det är tufft att säga så. Troligen var allt inte ok med fröet och därför utvecklades det inte till ett foster. Hellre ett missfall i v 8 än ett missfall i v 22.

    Som sagt jag är medveten om att jag kommer bli påhoppad efter detta men håll med om att det var bra mkt enklare att föda barn förr. Åtminstone tyckte kvinnorna det! Eller rättare sagt, det var som det var och det fick man ta. Numera är vi alla lite mer kinkiga!
  2. 1
    Ett ord till alla er som vill göra VUL För det första så är det hemskt ovanligt att man ser ett hjärta picka redan i v6-7 och t o m 8. För det andra är det oftast bara en gulkroppssäck vid denna tidpunkt.
    Att era barnmorskor inte kan berätta detta för er innan så ni slipper gå o bli än mera oroliga förstår jag inte. För mig är det helt ofattbart att det är detta som vårdpengarna går till!!!
    Om alla slutade upp med att tjata till sig tidiga VUL så kanske alla kunde få ett UL till i ett senare skede istället. Vilket i mitt tycke är mkt mkt viktigare än att få veta om barnet är OK i v 6.

    Jag förtår också att det är jobbigt att inte veta, att gå och vara orolig, kanske för att man haft ett missfall tidigare eller blödningar. Men om vi är riktigt krassa, vilken skillnad gör ett VUL i ett tidigt skede? Missfall är vanliga fram till v 12. Skall man göra ett till VUL i v 10 då för att bli mindre orolig?
    Blödningar är dessutom väldigt vanliga just kring v 8-9 eftersom man då egentligen skulle ha haft mens.

    OBS Detta är inget påhopp till ngn specifik person utan mer ett litet wake-up call- Den sista tidens inlägg här har i princip bara handlat om VUL, och oron dom har skapat.

    Om ett missfall är på gång kan vi dessvärre inte göra ngt åt det. Och jag VET att det är tufft att säga så. Troligen var allt inte ok med fröet och därför utvecklades det inte till ett foster. Hellre ett missfall i v 8 än ett missfall i v 22.

    Som sagt jag är medveten om att jag kommer bli påhoppad efter detta men håll med om att det var bra mkt enklare att föda barn förr. Åtminstone tyckte kvinnorna det! Eller rättare sagt, det var som det var och det fick man ta. Numera är vi alla lite mer kinkiga!
  3. icke gravid men med erfarenhet
    #2

    Du glömmer en sak

    Risken för missfall minskar ganska mycket om hjärtverksamheten kommit i gång. För många är det nog en liten lättnad att få se hjärtat slå!

    Men jag kan hålla med om att det i många fall är bäst att vänta med VUL till iaf v.10-12.

    Men som sagt så kan det göra att livet som nygravid blir 100000 ggr lättare.
  4. 2
    Du glömmer en sak Risken för missfall minskar ganska mycket om hjärtverksamheten kommit i gång. För många är det nog en liten lättnad att få se hjärtat slå!

    Men jag kan hålla med om att det i många fall är bäst att vänta med VUL till iaf v.10-12.

    Men som sagt så kan det göra att livet som nygravid blir 100000 ggr lättare.
  5. sandra_78
    #3

    anledningen till mitt vul

    var för att beräkna hur långt jag var för jag blev gravid direkt efter missfall,alltså inget jag tjatade mig till, hon sa till mig att vi ska göra ett vul på dig för att se hur långt du är gången, och det visade v6 och inte 10 som jag trodde. v6 kan inte stämma med tanke på att jag testade pos 1:e okt och skulle då enligt hans mätningar haft ägglossning då,knappast kunna testa pos på ett gravtest.. och när jag varit på detta vul så sa han att jag skulle komma tillbaka för ett nytt för att se om det hade växt.
    Har två barn sen innan och då var det aldrig tal om några vul,men hade då heller inga missfall bakom mig och inga blödningar. Visst är det fantastiskt att möjligheten finns..och visst slutar många graviditeter med ett tidigt missfall men det är ju knappast sånt man vill höra.
    Ser inte ditt inlägg som något påhopp,alla har rätt till en uppfattning ang. vad som helst,även du och jag respekterar allas åsikter och känslor.
  6. 3
    anledningen till mitt vul var för att beräkna hur långt jag var för jag blev gravid direkt efter missfall,alltså inget jag tjatade mig till, hon sa till mig att vi ska göra ett vul på dig för att se hur långt du är gången, och det visade v6 och inte 10 som jag trodde. v6 kan inte stämma med tanke på att jag testade pos 1:e okt och skulle då enligt hans mätningar haft ägglossning då,knappast kunna testa pos på ett gravtest.. och när jag varit på detta vul så sa han att jag skulle komma tillbaka för ett nytt för att se om det hade växt.
    Har två barn sen innan och då var det aldrig tal om några vul,men hade då heller inga missfall bakom mig och inga blödningar. Visst är det fantastiskt att möjligheten finns..och visst slutar många graviditeter med ett tidigt missfall men det är ju knappast sånt man vill höra.
    Ser inte ditt inlägg som något påhopp,alla har rätt till en uppfattning ang. vad som helst,även du och jag respekterar allas åsikter och känslor.
  7. Marie 2 barn bf 23/6
    #4

    Förstår riktigheten i ditt inlägg till en del

    ..men vill iaf förklara mig.. Jag har haft en ofostrig graviditet som jag började blöda först 11+4, fostret hade alltså \"försvunnit\" redan 1-2 veckan enl min gynekolog. För att slippa vara med om detta en gång till kontrollerar man nu att det verkligen finns ett foster i min livmoder i ett itdigare skede.
    Jag går dessutom privat och har inte tjatat det minsta om vul utan gyn har föreslagit det.
    (har också haft ett \"vanligt\" mf i v 5-6 i våras)
    Det jag absolut förstår med ditt inlägg är att man inte ska göra vul så tidigt (inne i v 6-7), det håller jag med om, det skapar nog bara mer oro då man inte ser ngt foster eller hjärtljud. Precis så blev det ju för mig, mer oro.
    Men att senare få se att fostret utvecklas normalt och ev se hjärtat är såå skönt även om alla vi vet att mf risken bara för det inte är över.

    Har du inte själv varit med om upprepade missfall tror jag inte heller du kan förstå oron som du skriver , det är nog en omöjlighet.
    Jag fattade inte det (fast jag trodde det) heller då jag var gravid med mina pojkar. Missfall händer ju inte mig bara andra...så tänkte jag faktiskt! Idag vet jag bättre..
  8. 4
    Förstår riktigheten i ditt inlägg till en del ..men vill iaf förklara mig.. Jag har haft en ofostrig graviditet som jag började blöda först 11+4, fostret hade alltså \"försvunnit\" redan 1-2 veckan enl min gynekolog. För att slippa vara med om detta en gång till kontrollerar man nu att det verkligen finns ett foster i min livmoder i ett itdigare skede.
    Jag går dessutom privat och har inte tjatat det minsta om vul utan gyn har föreslagit det.
    (har också haft ett \"vanligt\" mf i v 5-6 i våras)
    Det jag absolut förstår med ditt inlägg är att man inte ska göra vul så tidigt (inne i v 6-7), det håller jag med om, det skapar nog bara mer oro då man inte ser ngt foster eller hjärtljud. Precis så blev det ju för mig, mer oro.
    Men att senare få se att fostret utvecklas normalt och ev se hjärtat är såå skönt även om alla vi vet att mf risken bara för det inte är över.

    Har du inte själv varit med om upprepade missfall tror jag inte heller du kan förstå oron som du skriver , det är nog en omöjlighet.
    Jag fattade inte det (fast jag trodde det) heller då jag var gravid med mina pojkar. Missfall händer ju inte mig bara andra...så tänkte jag faktiskt! Idag vet jag bättre..
  9. Celebrindal
    #5

    Håller med till stor del

    Jag kan förstå att man vill göra VUL om man tidigare till exempel haft utomkvedshavandeskap för att se att fostret nu sitter rätt, eller om man av någon annan tidigare tråkig erfarenhet med MA och missfall behöver stilla sin oro. Men eftersom det är så svårt att se något tidigt verkar VUL i v.6-8 mer skapa oro än stilla den.

    Jag tycker i så fall att det vore rimligare med ett VUL till alla i vecka 10 när man ändå kanske är på inskrivning, eller ett NUPP-UL till alla i vecka 12-13.

    /C
  10. 5
    Håller med till stor del Jag kan förstå att man vill göra VUL om man tidigare till exempel haft utomkvedshavandeskap för att se att fostret nu sitter rätt, eller om man av någon annan tidigare tråkig erfarenhet med MA och missfall behöver stilla sin oro. Men eftersom det är så svårt att se något tidigt verkar VUL i v.6-8 mer skapa oro än stilla den.

    Jag tycker i så fall att det vore rimligare med ett VUL till alla i vecka 10 när man ändå kanske är på inskrivning, eller ett NUPP-UL till alla i vecka 12-13.

    /C
  11. Anonym
    #6

    Blir lite trött. *långt

    För det första är det inte alls hemskt ovanligt att se ett hjärta i de veckor du skriver, det går så bra så. Visst kan det vara så att man ibland inte ser något hjärta, men det är mer undantag än \"hemskt ovanligt\".

    I mitt fall, varför jag gör tidiga VUL, på inrådan av min läkare, är för att jag har mkt besvärliga missfall bakom mig. Ja, fyra stycken för att vara exakt. Att det inte gör någon skillnad tycker jag är bullshit! Det känns otroligt att gå 15-17 veckor och inte veta om man ens har ett levande foster. Ganska påfrestande! Därför känns det bra för mig att få veta ganska tidigt. Psykiskt välmående är inget som betyder något då? Det är kanske det som är skillnaden?

    Denna gången gör jag ultraljudet i 7+4 och hoppas på att få se ett hjärta. Så jag säger nästan som du, hellre ett missfall i vecka 8 än ett i vecka 16.

    Du skriver; \"håll med om att det var bra mkt enklare att föda barn förr. Åtminstone tyckte kvinnorna det! Eller rättare sagt, det var som det var och det fick man ta. Numera är vi alla lite mer kinkiga!\" Jag är otroligt glad över att vi idag inte låter allt vara som det är och tar det! Förstår inte hur man kan använda det som argument.

    Påhoppad tror jag inte att du blir, men jag tycker att du i fortsättningen ska tänka längre än bara till dig själv. Tack för ditt wake-up-call, även om jag mest blev trött...

    Är anonym pga att jag lämnar ut detaljer om mig själv som känns mer personliga än vad jag vill vara på aff.
  12. 6
    Blir lite trött. *långt För det första är det inte alls hemskt ovanligt att se ett hjärta i de veckor du skriver, det går så bra så. Visst kan det vara så att man ibland inte ser något hjärta, men det är mer undantag än \"hemskt ovanligt\".

    I mitt fall, varför jag gör tidiga VUL, på inrådan av min läkare, är för att jag har mkt besvärliga missfall bakom mig. Ja, fyra stycken för att vara exakt. Att det inte gör någon skillnad tycker jag är bullshit! Det känns otroligt att gå 15-17 veckor och inte veta om man ens har ett levande foster. Ganska påfrestande! Därför känns det bra för mig att få veta ganska tidigt. Psykiskt välmående är inget som betyder något då? Det är kanske det som är skillnaden?

    Denna gången gör jag ultraljudet i 7+4 och hoppas på att få se ett hjärta. Så jag säger nästan som du, hellre ett missfall i vecka 8 än ett i vecka 16.

    Du skriver; \"håll med om att det var bra mkt enklare att föda barn förr. Åtminstone tyckte kvinnorna det! Eller rättare sagt, det var som det var och det fick man ta. Numera är vi alla lite mer kinkiga!\" Jag är otroligt glad över att vi idag inte låter allt vara som det är och tar det! Förstår inte hur man kan använda det som argument.

    Påhoppad tror jag inte att du blir, men jag tycker att du i fortsättningen ska tänka längre än bara till dig själv. Tack för ditt wake-up-call, även om jag mest blev trött...

    Är anonym pga att jag lämnar ut detaljer om mig själv som känns mer personliga än vad jag vill vara på aff.
  13. Medlem sedan
    Mar 1999
    #7

    håller med

    det du skriver.
  14. 7
    håller med det du skriver.
  15. Cattis m. Leon Skye 04 & bf 25/6-06
    #8

    Vill svara...

    ...eftersom jag är en av de som gjorde vul och som skrev om det här. Jag fick två missfall innan jag fick min son och när jag var gravid med min son gjordes 3 vul, ett i vecka 7 då vi fick se hjärtat och ett i vecka 8 och ännu ett i vecka 10, allt för att vi skulle få se om liten växte som han skulle och för att vi skulle slippa vara så oroliga. Efter två missfall trodde vi att det kanske var nåt fel så att vi ens inte skulle kunna få barn, det är inte ovanligt att man tänker så när man är ledsen, rädd och förtvivlad. Jag gick dessutom privat i England där jag bor så jag har inte förstört så att nån inte ska kunna få ännu ett ul i Sverige vid senare tidpunkt. Gjorde ett tidigt vul i denna graviditet också, i vecka 6+6, även denna gång för att vi skulle få se att det var en liten skrutt med ett hjärta därinne och inte bara en tom säck som vid tidigare missfall. Jag tycker inte att jag är en hemsk människa för det och kommer nog göra fler privata ul innan jag blir kallad för ultraljud i vecka 12 som alla blir här i England.
  16. 8
    Vill svara... ...eftersom jag är en av de som gjorde vul och som skrev om det här. Jag fick två missfall innan jag fick min son och när jag var gravid med min son gjordes 3 vul, ett i vecka 7 då vi fick se hjärtat och ett i vecka 8 och ännu ett i vecka 10, allt för att vi skulle få se om liten växte som han skulle och för att vi skulle slippa vara så oroliga. Efter två missfall trodde vi att det kanske var nåt fel så att vi ens inte skulle kunna få barn, det är inte ovanligt att man tänker så när man är ledsen, rädd och förtvivlad. Jag gick dessutom privat i England där jag bor så jag har inte förstört så att nån inte ska kunna få ännu ett ul i Sverige vid senare tidpunkt. Gjorde ett tidigt vul i denna graviditet också, i vecka 6+6, även denna gång för att vi skulle få se att det var en liten skrutt med ett hjärta därinne och inte bara en tom säck som vid tidigare missfall. Jag tycker inte att jag är en hemsk människa för det och kommer nog göra fler privata ul innan jag blir kallad för ultraljud i vecka 12 som alla blir här i England.
  17. M.
    #9

    Nu är det väl

    rätt ovanligt att \"helt onödiga\" VUL görs. Utan de som ber om VUL har oftast en mycket bra anledning till detta. Tidigare missfall bakom sig, som kanske inte upptäckts förrens veckor senare, tidigare utomkveds, eller tidigare infektioner som ger högre risk för utomkveds. Eller att man haft blödningar och vill veta om allt står rätt till. Är det så fel att vårdpengar går till att minska oro och förbättra den psykiska hälsan hos gravida?! För man ditt resonemang vidare borde ju tex förlossningsrädda inte få snitt efs det slösar vårdpengar på något som medicinskt inte alltid behövs.

    I mitt fall gjorde jag vul förra veckan, på inrådan av läkare och BM, eftersom jag haft \"mens\" & småblödningar och sedan testat +. Inget konstigt och inget jag tycker var onödigt. Ska tillbaka om en vecka för nytt vul. På läkarens inrådan.
  18. 9
    Nu är det väl rätt ovanligt att \"helt onödiga\" VUL görs. Utan de som ber om VUL har oftast en mycket bra anledning till detta. Tidigare missfall bakom sig, som kanske inte upptäckts förrens veckor senare, tidigare utomkveds, eller tidigare infektioner som ger högre risk för utomkveds. Eller att man haft blödningar och vill veta om allt står rätt till. Är det så fel att vårdpengar går till att minska oro och förbättra den psykiska hälsan hos gravida?! För man ditt resonemang vidare borde ju tex förlossningsrädda inte få snitt efs det slösar vårdpengar på något som medicinskt inte alltid behövs.

    I mitt fall gjorde jag vul förra veckan, på inrådan av läkare och BM, eftersom jag haft \"mens\" & småblödningar och sedan testat +. Inget konstigt och inget jag tycker var onödigt. Ska tillbaka om en vecka för nytt vul. På läkarens inrådan.
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10

    På min MVC är det standard med VUL

    tidigt i gravidteten. Särskilt om man mår dåligt så man ska få medicin eller bli sjukskriven.

    Dessutom: Det finns ingenting som heter gulkroppssäck!! Du har blandat ihop begreppen gulesäck (början till foster och moderkaka) och gulkroppen (som sitter på äggstocken och producerar graviditetsbevarande hormon innan moderkakan tar över den uppgiften).

    Vidare stämmer det inte heller att det är \"hemskt ovanligt\" som du säger att man ser hjärta i vecka 6-8. Tvärtom är det snarare regel att man ser hjärta när man kommer uppåt vecka 7-8. Dåligt påläst!

    Jag hoppar inte på dig, men känner snarare att det är du som har väldigt lite förståelse. Jag tror inte heller att du menar att det var bra mycket enklare förr, med tanke på den höga dödlighet det var både för mor och barn då. Fast det är klart, man är väl kinkig om man vill se sitt barn levandes i magen.
  20. 10
    På min MVC är det standard med VUL tidigt i gravidteten. Särskilt om man mår dåligt så man ska få medicin eller bli sjukskriven.

    Dessutom: Det finns ingenting som heter gulkroppssäck!! Du har blandat ihop begreppen gulesäck (början till foster och moderkaka) och gulkroppen (som sitter på äggstocken och producerar graviditetsbevarande hormon innan moderkakan tar över den uppgiften).

    Vidare stämmer det inte heller att det är \"hemskt ovanligt\" som du säger att man ser hjärta i vecka 6-8. Tvärtom är det snarare regel att man ser hjärta när man kommer uppåt vecka 7-8. Dåligt påläst!

    Jag hoppar inte på dig, men känner snarare att det är du som har väldigt lite förståelse. Jag tror inte heller att du menar att det var bra mycket enklare förr, med tanke på den höga dödlighet det var både för mor och barn då. Fast det är klart, man är väl kinkig om man vill se sitt barn levandes i magen.
  21. *trött*
    #11

    Stämmer ej.

    Det är ganska bra att ha koll på fakta innan man skriver ett inlägg som detta.

    För det första: från fullbordad vecka 6 är det mer vanligt än ovanligt att man kan se hjärtaktivitet med vul, men det beror till viss del på utrustningen.

    För det andra: Även vid tidig graviditet kan det finnas anledningar att göra vul även om man \"inte kan göra något.\" Exempelvis finns det anledning att kontrollera att graviditeten sitter i livmodern och inte är extrauterin.

    För det tredje: Det finns en hel del studier som visar på samband mellan \"lugnande\" kontroller och bättre prognos vid graviditet efter tidigare missfall. TLC – hört talas om det. Please – kontrollera vad du säger innan du skriver såhär.

    Jag tror inte att du får så många som varit med \"förr\" att hålla med om att det var enklare då. Tycker att det är väldigt lättvindigt och inte så lite respektlöst att säga så.
  22. 11
    Stämmer ej. Det är ganska bra att ha koll på fakta innan man skriver ett inlägg som detta.

    För det första: från fullbordad vecka 6 är det mer vanligt än ovanligt att man kan se hjärtaktivitet med vul, men det beror till viss del på utrustningen.

    För det andra: Även vid tidig graviditet kan det finnas anledningar att göra vul även om man \"inte kan göra något.\" Exempelvis finns det anledning att kontrollera att graviditeten sitter i livmodern och inte är extrauterin.

    För det tredje: Det finns en hel del studier som visar på samband mellan \"lugnande\" kontroller och bättre prognos vid graviditet efter tidigare missfall. TLC – hört talas om det. Please – kontrollera vad du säger innan du skriver såhär.

    Jag tror inte att du får så många som varit med \"förr\" att hålla med om att det var enklare då. Tycker att det är väldigt lättvindigt och inte så lite respektlöst att säga så.
  23. *trött*
    #12

    Det stämmer.

    Missfallsrisken minskar till ett par procent om man sett hjärtaktivitet.
  24. 12
    Det stämmer. Missfallsrisken minskar till ett par procent om man sett hjärtaktivitet.
  25. Medlem sedan
    Jan 2005
    #13

    Så här känner jag

    Hej på dig....min oro har gått ner en liten bit efter mitt vul i vecka 9+3 å de som var en lättnad var att se att de va något där inne..Jag fick ett barn i Januari2005 som tyvärr dog i min mage straxt innan bf alltså i v40+1 å de har gjort att jag ÄR orolig hela tiden oavsett ultraljud... men för att stilla någon av dessa oros moment så ville jag se så att de är något i magen å jag hade visserligen tur som fick se ett litet hjärta picka men de ger mig ingen trygghet iallafall... min son dog trotts alla specmvc besök å allt va bra... men jag tycker att de e bra att de finns möjlighet att stilla någon av oron man har...Även om de för mig kommer att vara oro hela vägen..så är en oros mometn borta å de är att de ÄR något i magen..å de känns skönt..hoppas bara att finna glädjen snart..Kram på dig
  26. 13
    Så här känner jag Hej på dig....min oro har gått ner en liten bit efter mitt vul i vecka 9+3 å de som var en lättnad var att se att de va något där inne..Jag fick ett barn i Januari2005 som tyvärr dog i min mage straxt innan bf alltså i v40+1 å de har gjort att jag ÄR orolig hela tiden oavsett ultraljud... men för att stilla någon av dessa oros moment så ville jag se så att de är något i magen å jag hade visserligen tur som fick se ett litet hjärta picka men de ger mig ingen trygghet iallafall... min son dog trotts alla specmvc besök å allt va bra... men jag tycker att de e bra att de finns möjlighet att stilla någon av oron man har...Även om de för mig kommer att vara oro hela vägen..så är en oros mometn borta å de är att de ÄR något i magen..å de känns skönt..hoppas bara att finna glädjen snart..Kram på dig
  27. Medlem sedan
    May 2003
    #14

    Vill bara påpeka..

    att det kostar o gå på vul där jag bor, så att några vårdpengar skulle gå till detta är helt fel.

    Sen kan jag hålla med om att den krassa verkligheten är så här... missfall kan man inte göra nåt åt o s v... men alla kan inte tänka så klart. Och det är förståeligt om man har haft många missfall, ma eller så.

    Finns möjlighet till vul.. så gör man det. Just för att det känns skönt o se, och det är ju kul o få se sitt lilla liv i magen... kanske inte du tycker, men många här gör det.
    Man kanske inte gjorde det förr, för tekniken fanns inte ens!!!
  28. 14
    Vill bara påpeka.. att det kostar o gå på vul där jag bor, så att några vårdpengar skulle gå till detta är helt fel.

    Sen kan jag hålla med om att den krassa verkligheten är så här... missfall kan man inte göra nåt åt o s v... men alla kan inte tänka så klart. Och det är förståeligt om man har haft många missfall, ma eller så.

    Finns möjlighet till vul.. så gör man det. Just för att det känns skönt o se, och det är ju kul o få se sitt lilla liv i magen... kanske inte du tycker, men många här gör det.
    Man kanske inte gjorde det förr, för tekniken fanns inte ens!!!
  29. Anonym
    #15

    När det gäller

    kostnaden så är det dessvärre så att det du betalar är inte hela summan. Subventioner heter det.
    Men även om du betalar så gör inte alla det.

    Kan för övrigt hålla med en del. Jaghar gjort tidigt VUL och har många vänner som gjort det. Det är få av oss som hade turen att få se ett hjärta picka. SÅ där måste jag nog hålla med Lena.

    kram
  30. 15
    När det gäller kostnaden så är det dessvärre så att det du betalar är inte hela summan. Subventioner heter det.
    Men även om du betalar så gör inte alla det.

    Kan för övrigt hålla med en del. Jaghar gjort tidigt VUL och har många vänner som gjort det. Det är få av oss som hade turen att få se ett hjärta picka. SÅ där måste jag nog hålla med Lena.

    kram
  31. Medlem sedan
    Jan 2016
    #16
    Underligt påstående.
    Är ju så individuellt. Tkr de e jätte bra att man kan göra tidiga ultraljud. Gjorde ett helt vanligt på magen i v 6 och då slog hjärtat så fint så. Inga problem med att se det. O då förändrades allt för mig. De va bm som ville göra det. O de e j så glad över
  32. 16
    Underligt påstående.
    Är ju så individuellt. Tkr de e jätte bra att man kan göra tidiga ultraljud. Gjorde ett helt vanligt på magen i v 6 och då slog hjärtat så fint så. Inga problem med att se det. O då förändrades allt för mig. De va bm som ville göra det. O de e j så glad över

Liknande trådar

  1. Att tycka att alla får göra som man vill
    By -magnolia- in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 14:02
  2. Vill säga till er alla...
    By tingla_bu in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 19:23
  3. Vill ni hjälpa till att göra
    By Li in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 03:28
  4. Till alla er som vill plåga era ex!
    By -Milou- in forum Singelmingel
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 10:35
  5. Vill inte gå till dagis, hur göra?
    By Maria med 2 in forum Småbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 09:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar