Nån som vet nåt om sätesförlossning?
Förlossning
  1. Snart 3-barnsmamma
    #1

    Nån som vet nåt om sätesförlossning?

    Hej!

    Skrev samma inlägg på Förlossning, men tänkte att det kanske passar bättre här.

    Jag väntar mitt tredje barn - är i vecka 36. Bebisen har ännu inte vänt sig utan ligger i säte - dock ej fixerad, tack och lov. I slutet av nästa vecka ska jag in på vändningsförsök (v 37+0), om den inte vänt sig då. Förstod på min barnmorska att läkaren - om det inte funkar med vändningen - sedan tar ett beslut tillsammans med mig om jag ska föda i säte, eller om det blir planerat snitt.

    Har rätt mycket funderingar kring detta:

    Är det någon här som har fött i säte, eller känner till mycket om sätesförlossningar? Jag känner mig mycket tveksam till att föda i säte, särskilt eftersom mina tidigare förlossningar har stannat av i utdrivningsskedet - det känns obehagligt att veta att den lille stackaren ska ta sig hela vägen ut dubbelvikt. Samtidigt skulle jag gärna föda vaginalt - kejsarsnitt lockar inte heller. Hur mycket ökar riskerna? Smärtan?

    Är det någon som gjort vändningsförsök? Har det funkat? Är det vädligt obehagligt?

    Kan tilläggas att jag har ett brett bäcken, så i det avseendet är det nog inga större problem att föda i säte. Däremot ligger jag över kurvan, och mitt andra barn vägde närmare 4,5 kilo, så det är nog ett stort barn även denna gång.


    Tacksam för erfarenheter och kunskaper.

  2. 1
    Nån som vet nåt om sätesförlossning? Hej!

    Skrev samma inlägg på Förlossning, men tänkte att det kanske passar bättre här.

    Jag väntar mitt tredje barn - är i vecka 36. Bebisen har ännu inte vänt sig utan ligger i säte - dock ej fixerad, tack och lov. I slutet av nästa vecka ska jag in på vändningsförsök (v 37+0), om den inte vänt sig då. Förstod på min barnmorska att läkaren - om det inte funkar med vändningen - sedan tar ett beslut tillsammans med mig om jag ska föda i säte, eller om det blir planerat snitt.

    Har rätt mycket funderingar kring detta:

    Är det någon här som har fött i säte, eller känner till mycket om sätesförlossningar? Jag känner mig mycket tveksam till att föda i säte, särskilt eftersom mina tidigare förlossningar har stannat av i utdrivningsskedet - det känns obehagligt att veta att den lille stackaren ska ta sig hela vägen ut dubbelvikt. Samtidigt skulle jag gärna föda vaginalt - kejsarsnitt lockar inte heller. Hur mycket ökar riskerna? Smärtan?

    Är det någon som gjort vändningsförsök? Har det funkat? Är det vädligt obehagligt?

    Kan tilläggas att jag har ett brett bäcken, så i det avseendet är det nog inga större problem att föda i säte. Däremot ligger jag över kurvan, och mitt andra barn vägde närmare 4,5 kilo, så det är nog ett stort barn även denna gång.


    Tacksam för erfarenheter och kunskaper.

  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Tips som kan hjälpa på traven

    så att bebisen själv vänder sig rätt innan vändningsförsöket.

    Ligg på rygg med några telefonkataloger under höften så att höften hamnar högre än bröstet.
    Gör att bebisen lättare glider ur bäcknet och snurrar runt själv
  4. 2
    Tips som kan hjälpa på traven så att bebisen själv vänder sig rätt innan vändningsförsöket.

    Ligg på rygg med några telefonkataloger under höften så att höften hamnar högre än bröstet.
    Gör att bebisen lättare glider ur bäcknet och snurrar runt själv
  5. Ilse
    #3

    Vände min bebis

    Hej!

    Jag hade också sätesbjudning och vände min bebis i v 37. Det var lite obehagligt att vända, men inte smärtsamt.
    Jag sa redan innan vändningen att om det inte funkade så ville jag ha snitt, och det var inga problem. Jag behövde inte ens röntga bäckenet.
    Personligen skulle jag aldrig gå med på en sätesförlossning. Jag tycker riskerna är för stora. Om inte vändningen funkar så tycker jag att du ska be om planerat snitt. Men du bestämmer naturligtvis själv vad som känns bäst för dig.
  6. 3
    Vände min bebis Hej!

    Jag hade också sätesbjudning och vände min bebis i v 37. Det var lite obehagligt att vända, men inte smärtsamt.
    Jag sa redan innan vändningen att om det inte funkade så ville jag ha snitt, och det var inga problem. Jag behövde inte ens röntga bäckenet.
    Personligen skulle jag aldrig gå med på en sätesförlossning. Jag tycker riskerna är för stora. Om inte vändningen funkar så tycker jag att du ska be om planerat snitt. Men du bestämmer naturligtvis själv vad som känns bäst för dig.
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4

    Samma som Ilse

    Säger samma sak som henne, enda skillnaden var att de mätte bäcken på mig (det var brett nog), men jag valde snitt. Skulle inte vilja utsätta mig för riskerna som sätesbjudning innebär, fast det är ju såklart risker med snitt också.
    Lycka till!
  8. 4
    Samma som Ilse Säger samma sak som henne, enda skillnaden var att de mätte bäcken på mig (det var brett nog), men jag valde snitt. Skulle inte vilja utsätta mig för riskerna som sätesbjudning innebär, fast det är ju såklart risker med snitt också.
    Lycka till!
  9. Vicki m Axel
    #5

    Mitt första barn

    låg med rumpan ner och jag lät mig övertalas att föda i säte. För mig slutade det i akutsnitt.

    Den informationen jag fick då (för tre år sen) var att jag skulle ha 31 i bäckenmått och att barnet skulle vara mellan 2 och 4 kg. Om jag inte uppfyllde detta fick jag inte föda i säte.

    Inför min andra förlossning gick jag på aurorasamtal och när min första förlossning kom på tal nämnde läkaren att idag så rekommenderar man inte sätesförlossningar pga av ökade risker för barnet. Jag kommer inte ihåg exakt vilka riskerna var men jag tror att risken är större att barnet får syrebrist jämfört med en normal förlossning.

    Med mina erfarenheter skulle idag inte välja att föda i säte utan välja planerat snitt trots riskerna för komplikationer som ett snitt kan innebära.
  10. 5
    Mitt första barn låg med rumpan ner och jag lät mig övertalas att föda i säte. För mig slutade det i akutsnitt.

    Den informationen jag fick då (för tre år sen) var att jag skulle ha 31 i bäckenmått och att barnet skulle vara mellan 2 och 4 kg. Om jag inte uppfyllde detta fick jag inte föda i säte.

    Inför min andra förlossning gick jag på aurorasamtal och när min första förlossning kom på tal nämnde läkaren att idag så rekommenderar man inte sätesförlossningar pga av ökade risker för barnet. Jag kommer inte ihåg exakt vilka riskerna var men jag tror att risken är större att barnet får syrebrist jämfört med en normal förlossning.

    Med mina erfarenheter skulle idag inte välja att föda i säte utan välja planerat snitt trots riskerna för komplikationer som ett snitt kan innebära.
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6

    Jag har

    fött ett barn i säte(oväntat dessutom,vägrade akutsnitt,så det blev som det blev).
    Det beror lite på ditt bäckenmått,min förlossning gick lätt,men man får i regel alltid värkstimulerande dropp för att förlossningen inte ska avstanna.Det är förstås mer riskabelt med säte generellt.
    I många delar av landet avråder de från sätesförlossning om barnet beräknas väga över 4 kg,men jag födde en pojke på 4600 i säte,så det kan gå ändå.Det är som sagt väldigt beroende på bäckenmåttet.
  12. 6
    Jag har fött ett barn i säte(oväntat dessutom,vägrade akutsnitt,så det blev som det blev).
    Det beror lite på ditt bäckenmått,min förlossning gick lätt,men man får i regel alltid värkstimulerande dropp för att förlossningen inte ska avstanna.Det är förstås mer riskabelt med säte generellt.
    I många delar av landet avråder de från sätesförlossning om barnet beräknas väga över 4 kg,men jag födde en pojke på 4600 i säte,så det kan gå ändå.Det är som sagt väldigt beroende på bäckenmåttet.
  13. Medlem sedan
    Apr 2004
    #7

    tillägg

    att det blev så \"oväntat\" berodde på att alla barnmorskor av någon anledning missat att barnet låg i säte,det var först under krystvärkarna det upptäcktes att fötterna låg ner.Det är förstås maximal otur.
    Smärtan var ungefär som vanligt.

    Du kommer förmodligen få ett vändningsförsök eftersom de vet att ditt barn ligger i säte nu,det finns dock alltid en viss risk att det misslyckas.Isåfall får man överväga om det blir aktuellt med sätesförlossning eller snitt.
  14. 7
    tillägg att det blev så \"oväntat\" berodde på att alla barnmorskor av någon anledning missat att barnet låg i säte,det var först under krystvärkarna det upptäcktes att fötterna låg ner.Det är förstås maximal otur.
    Smärtan var ungefär som vanligt.

    Du kommer förmodligen få ett vändningsförsök eftersom de vet att ditt barn ligger i säte nu,det finns dock alltid en viss risk att det misslyckas.Isåfall får man överväga om det blir aktuellt med sätesförlossning eller snitt.
  15. HF, snart 3-barnsmamma
    #8

    Tack för era svar

    Tack för kloka synpunkter. Jag har funderat fram och tillbaka och är rätt säker på att jag inte tänker föda i säte. Det skulle innabära för mycket oro, rädsla och negativa tankar inför förlossningen. Men istället gör jag nu allt för att bebisen ska vända sig. Har lärt mig en övning, som går ut på att man står på alla fyra och skakar på höfterna \"kinesisk vändning\", som ska få bebisen att vända sig själv. Det sägs att det inte föds några barn i sätesbjudning i Kina, eftersom alla kvinnor gör den här övningen om barnet inte vänder sig. Och det är en himla aktivitet inne i magen - så han kanske håller på att vända sig just nu :-)
  16. 8
    Tack för era svar Tack för kloka synpunkter. Jag har funderat fram och tillbaka och är rätt säker på att jag inte tänker föda i säte. Det skulle innabära för mycket oro, rädsla och negativa tankar inför förlossningen. Men istället gör jag nu allt för att bebisen ska vända sig. Har lärt mig en övning, som går ut på att man står på alla fyra och skakar på höfterna \"kinesisk vändning\", som ska få bebisen att vända sig själv. Det sägs att det inte föds några barn i sätesbjudning i Kina, eftersom alla kvinnor gör den här övningen om barnet inte vänder sig. Och det är en himla aktivitet inne i magen - så han kanske håller på att vända sig just nu :-)
  17. Anonym
    #9
    Det finns en bok som heter Sätesboken som går igenom allt man behöver veta när man har ett barn som ligger i sätesbjudning. Risker, fördelar, hur ett kejsarsnitt går till, hur ett vändningsförsök känns och mycket mera!
    Skriven av en kvinna som själv har fött två barn i säte.
    Går att köpa på www.satesboken.se

    Finns även en grupp på Facebook där kvinnor som har haft en sätesbebis delar med sig av sina förlossningar och erfarenheter. Gruppen heter Sätesförlossningar.
  18. 9
    Det finns en bok som heter Sätesboken som går igenom allt man behöver veta när man har ett barn som ligger i sätesbjudning. Risker, fördelar, hur ett kejsarsnitt går till, hur ett vändningsförsök känns och mycket mera!
    Skriven av en kvinna som själv har fött två barn i säte.
    Går att köpa på www.satesboken.se

    Finns även en grupp på Facebook där kvinnor som har haft en sätesbebis delar med sig av sina förlossningar och erfarenheter. Gruppen heter Sätesförlossningar.

Liknande trådar

  1. vid sätesförlossning
    By eva-med-7 barn in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 09:36
  2. Vid sätesförlossning
    By eva-med-7 barn in forum Förlossning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 21:10
  3. sätesförlossning?
    By teres in forum Förlossning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 01:04
  4. Ang. sätesförlossning
    By -LillaMy- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 09:00
  5. Sätesförlossning
    By H m 2 snart 3. in forum Förlossning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 13:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar