Har varit på utvecklingssamtal:(
Förskoleklass (6-års.)
  1. Fru_O
    #1

    Har varit på utvecklingssamtal:(

    Hej alla ni där ute. Råd och erfarenheter önskas tack! Min son är född två månader för tidigt. Han skulle varit född i feb-00 men kom i dec-99. Han är alltså ett år yngre än sina \"jämnåriga\" kamrater. Det har inte varit ett problem hittills men nu säger Förskoleklassfröken att vi kanske skulle överväga att låta honom gå om ett år... Det känns motigt måste jag säga. Någon här med erfarenheter om detta??
  2. 1
    Har varit på utvecklingssamtal:( Hej alla ni där ute. Råd och erfarenheter önskas tack! Min son är född två månader för tidigt. Han skulle varit född i feb-00 men kom i dec-99. Han är alltså ett år yngre än sina \"jämnåriga\" kamrater. Det har inte varit ett problem hittills men nu säger Förskoleklassfröken att vi kanske skulle överväga att låta honom gå om ett år... Det känns motigt måste jag säga. Någon här med erfarenheter om detta??
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    vet du varför hon tycker det? imt

    ,
  4. 2
    vet du varför hon tycker det? imt ,
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    Mycket hinner hända

    innan det är dags att ta sånt beslut.
    Å andra sidan är det inget ovanligt att barn går två år i förskoleklass numer, inte här i alla fall.

    Vi har en klass för 6-9 åringar, då märks det inte så mycket om barnet fortsätter i åk0 ett år till, eftersom de har samling och utestunder mm tillsammans med åk 1-2 och ibland åk 3. På mellanstadiet delas de upp på årsvisa klasser, då märks sånt tydligare.

    Gav läraren några skäl till varför han kanske behöver gå ett extra år?
  6. 3
    Mycket hinner hända innan det är dags att ta sånt beslut.
    Å andra sidan är det inget ovanligt att barn går två år i förskoleklass numer, inte här i alla fall.

    Vi har en klass för 6-9 åringar, då märks det inte så mycket om barnet fortsätter i åk0 ett år till, eftersom de har samling och utestunder mm tillsammans med åk 1-2 och ibland åk 3. På mellanstadiet delas de upp på årsvisa klasser, då märks sånt tydligare.

    Gav läraren några skäl till varför han kanske behöver gå ett extra år?
  7. Sofia*
    #4

    Min erfarenhet..

    Är att många barn som får problem med skolgången senare i livet hade vunnit om de hade gått ett år till i förskoleklass. Därmed inte sagt att din son måste få problem om han inte går sitt extra år. Och möjligheten finns ju alltid att ta ett extra år senare. Prata många gånger med pedagogen och var med i skolan en dag om du har möjlighet och gör dig en egen uppfattning om hur han fungerar.
  8. 4
    Min erfarenhet.. Är att många barn som får problem med skolgången senare i livet hade vunnit om de hade gått ett år till i förskoleklass. Därmed inte sagt att din son måste få problem om han inte går sitt extra år. Och möjligheten finns ju alltid att ta ett extra år senare. Prata många gånger med pedagogen och var med i skolan en dag om du har möjlighet och gör dig en egen uppfattning om hur han fungerar.
  9. Fru_O
    #5

    Ja, hon sa

    att han hade svårare för att ta till sig instruktioner, inte alltid talade rent, behöver mer träning för att skriva sitt namn. Hans namn är på 8 bokstäver...och han har hemma idag skrivit det helt själv. Men de har ju bara gått i förskoleklassen i 2 månader... jag tycker det verkar lite tidigt att börja diskutera såpass drastiska beslut.
  10. 5
    Ja, hon sa att han hade svårare för att ta till sig instruktioner, inte alltid talade rent, behöver mer träning för att skriva sitt namn. Hans namn är på 8 bokstäver...och han har hemma idag skrivit det helt själv. Men de har ju bara gått i förskoleklassen i 2 månader... jag tycker det verkar lite tidigt att börja diskutera såpass drastiska beslut.
  11. Fru_O
    #6

    Du får gärna läsa det jag skrev

    till Annette m Malte & Greta. Han behöver lite mer tid och hjälp än många av de andra barnen, bla.
  12. 6
    Du får gärna läsa det jag skrev till Annette m Malte & Greta. Han behöver lite mer tid och hjälp än många av de andra barnen, bla.
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Jag har samma känsla, hoppas att ni

    kan komma överens om en linje som ni tycker känns bra...vi har / har haft samma/liknande situation...vi har pratat masssssssor med fröknarna & vår son :=)
  14. 7
    Jag har samma känsla, hoppas att ni kan komma överens om en linje som ni tycker känns bra...vi har / har haft samma/liknande situation...vi har pratat masssssssor med fröknarna & vår son :=)
  15. mamma till 4 kottar
    #8

    Men...

    ... min son talar inte alls (så att någon begriper), även om han faktisk just nyligen skrivit sitt namn själv (fast väldigt svårläst).

    Det kan finnas skäl att gå om, men det kan ju också innebära att man bryter sociala kontakter (det beror ju på hur de jobbar i skolan).

    Jag tycker nog du ska uppmuntra skolan till att ta vara på tiden och att ni sedan tar ett gemensamt beslut i maj istället.
  16. 8
    Men... ... min son talar inte alls (så att någon begriper), även om han faktisk just nyligen skrivit sitt namn själv (fast väldigt svårläst).

    Det kan finnas skäl att gå om, men det kan ju också innebära att man bryter sociala kontakter (det beror ju på hur de jobbar i skolan).

    Jag tycker nog du ska uppmuntra skolan till att ta vara på tiden och att ni sedan tar ett gemensamt beslut i maj istället.
  17. Akki
    #9

    Samma dilemma

    Vår son är också född för tidigt och dessutom i december. Han skulle ha börjat 6-årsverksamheten i höst men på inrådan av personal på dagis beslöt vi att vänta till nästa år. Inte pga hans kunskaper, som räcker till, utan för att han \"känslomässigt och socialt\" är yngre än de jämnåriga. Vi tror och hoppas att det är rätt beslut, jag kan inte säga hur du ska göra - bara berätta hur vi resonerat.
  18. 9
    Samma dilemma Vår son är också född för tidigt och dessutom i december. Han skulle ha börjat 6-årsverksamheten i höst men på inrådan av personal på dagis beslöt vi att vänta till nästa år. Inte pga hans kunskaper, som räcker till, utan för att han \"känslomässigt och socialt\" är yngre än de jämnåriga. Vi tror och hoppas att det är rätt beslut, jag kan inte säga hur du ska göra - bara berätta hur vi resonerat.
  19. Balders mamma
    #10

    Nyfiken....HUR visar det sig att

    han är känslomässigt och socialt yngre?
    Jag har en son som de säger just de orden om.
  20. 10
    Nyfiken....HUR visar det sig att han är känslomässigt och socialt yngre?
    Jag har en son som de säger just de orden om.
  21. Akki
    #11

    Det visar sig i leken..

    Han har ett \"lekbeteende\" som motsvarar lite yngre barn, han har valt bästisar som är yngre (kan iofs ha att göra med att det bara fanns yngre pojkar i hans grupp tidigare) osv. Jag fick DRA det ur fröknarna på dagis för de är försiktiga med att säga saker som kan uppfattas som negativa. Men de stöttade oss i vårt beslut.
  22. 11
    Det visar sig i leken.. Han har ett \"lekbeteende\" som motsvarar lite yngre barn, han har valt bästisar som är yngre (kan iofs ha att göra med att det bara fanns yngre pojkar i hans grupp tidigare) osv. Jag fick DRA det ur fröknarna på dagis för de är försiktiga med att säga saker som kan uppfattas som negativa. Men de stöttade oss i vårt beslut.
  23. Maa
    #12

    åh, det var intressant att läsa,

    vår son har inte förrän nu som femåring kommit ikapp socialt såpass att han verkligen leker med de andra barnen (mest med fyraåringarna), och fröknarna säger just nu att allt är normalt... men jag undrar om han kommer att hinna \"leka ikapp\" och kompensera sig för all tid han tidigare år bara stått och tittat på?
    Är detta ett tillräckligt skäl att fundera över att börja senare? (varken för tidigt född eller född riktigt sent på året)
  24. 12
    åh, det var intressant att läsa, vår son har inte förrän nu som femåring kommit ikapp socialt såpass att han verkligen leker med de andra barnen (mest med fyraåringarna), och fröknarna säger just nu att allt är normalt... men jag undrar om han kommer att hinna \"leka ikapp\" och kompensera sig för all tid han tidigare år bara stått och tittat på?
    Är detta ett tillräckligt skäl att fundera över att börja senare? (varken för tidigt född eller född riktigt sent på året)

Liknande trådar

  1. Hur har era utvecklingssamtal varit?
    By _Maa_ in forum _00 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 15:14
  2. Varit på utvecklingssamtal idag
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 16:21
  3. Idag har jag varit på utvecklingssamtal
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 19:56
  4. Varit på utvecklingssamtal
    By Marie_AOA in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 19:36
  5. Varit på utvecklingssamtal
    By Marie_AOA in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 18:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar