Har ni någon typ av "time-out", skamvrå
_0211 Novemberbarn
  1. Maja, Edvin, Elsa
    #1

    Har ni någon typ av \"time-out\", skamvrå

    eller liknande? Är nyfiken att höra... Har jag fel eller anar jag en trend med mer av det igen? Som en motreaktion mot 70-talets \"fria uppfostran\" eller ibland \"fria från uppfostran\"? Tänkte att det kunde bli en intressant diskussion kring ämnet kanske? Har tänkt ta upp det tidigare men det har bara fallit emellan..
    Själv har vi ingen typ av \"time-out\" eller stol, matta eller liknande. Känns främmande för mig och Martin och ingen av oss har haft det som barn heller. Lägger inget rätt eller fel i det men konstaterar att det inte passar oss och våra barn. Någon gång har jag fått hålla Edvin i famnen för att han ska lugna sig, någon gång burit honom till hans rum och bett honom lugnat sig där. Famnen har fungerat bäst med facit i hand. Vad säger ni?
  2. 1
    Har ni någon typ av \"time-out\", skamvrå eller liknande? Är nyfiken att höra... Har jag fel eller anar jag en trend med mer av det igen? Som en motreaktion mot 70-talets \"fria uppfostran\" eller ibland \"fria från uppfostran\"? Tänkte att det kunde bli en intressant diskussion kring ämnet kanske? Har tänkt ta upp det tidigare men det har bara fallit emellan..
    Själv har vi ingen typ av \"time-out\" eller stol, matta eller liknande. Känns främmande för mig och Martin och ingen av oss har haft det som barn heller. Lägger inget rätt eller fel i det men konstaterar att det inte passar oss och våra barn. Någon gång har jag fått hålla Edvin i famnen för att han ska lugna sig, någon gång burit honom till hans rum och bett honom lugnat sig där. Famnen har fungerat bäst med facit i hand. Vad säger ni?
  3. Jeanette m Rasmus
    #2

    Ja, det har vi

    Han får sitta på en matta på sitt rum tills han lugnat sig, då pratar vi om vad som hände och varför man inte får göra så sedan får han säga förlåt och vi kramas och går därifrån tillsammans.
    Vid väldigt speciella tillfällen har vi också tagit bort leksaker och lagt på en särskild hylla där han ser dem, men inte når dem.

    Vi har en oerhört viljestark liten kille och han behöver tydliga gränser, har märkt stora förbättringar, från att ha suttit på mattan flera ggr per dag händer det nu ett par gånger i veckan kanske.
    Han trotsar fortfarande en hel del men ger sig snabbare eftersom han vet vad konsekvenserna blir...Ibland förvånar han numera när man ber honom göra någonting som man vet inte är så populärt, eller säger ifrån att han inte får göra en viss sak, och man riktigt förbereder sig på att nu blir det skrik och protester...så kommer det bara ett \"ok, mamma\"...
  4. 2
    Ja, det har vi Han får sitta på en matta på sitt rum tills han lugnat sig, då pratar vi om vad som hände och varför man inte får göra så sedan får han säga förlåt och vi kramas och går därifrån tillsammans.
    Vid väldigt speciella tillfällen har vi också tagit bort leksaker och lagt på en särskild hylla där han ser dem, men inte når dem.

    Vi har en oerhört viljestark liten kille och han behöver tydliga gränser, har märkt stora förbättringar, från att ha suttit på mattan flera ggr per dag händer det nu ett par gånger i veckan kanske.
    Han trotsar fortfarande en hel del men ger sig snabbare eftersom han vet vad konsekvenserna blir...Ibland förvånar han numera när man ber honom göra någonting som man vet inte är så populärt, eller säger ifrån att han inte får göra en viss sak, och man riktigt förbereder sig på att nu blir det skrik och protester...så kommer det bara ett \"ok, mamma\"...
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3

    Ja, i hallen.

    Används inte mycket längre. Det var mest en period när han kastade mat omkring sig.
    En lång period när den började användas var när han slogs. Det var en lång och jobbig period...

    Time-outen har helt klart hjälpt!

    Ha det!
  6. 3
    Ja, i hallen. Används inte mycket längre. Det var mest en period när han kastade mat omkring sig.
    En lång period när den började användas var när han slogs. Det var en lång och jobbig period...

    Time-outen har helt klart hjälpt!

    Ha det!
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4

    Aldrig i livet

    Jag är helt klart emot alla typer av skamvrå och time-out där barnen lämnas ensamma.

    Håller med dig att famnen fungerar bäst. :-)
  8. 4
    Aldrig i livet Jag är helt klart emot alla typer av skamvrå och time-out där barnen lämnas ensamma.

    Håller med dig att famnen fungerar bäst. :-)
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5

    Lämnas ensamma...

    Det gör vi ju inte...
    Han är c:a 1,5 meter ifrån oss.

    Ibland så skall man tänka tanken att inget barn är det andra likt. Det som fungerar på ett barn fungerar inte på ett annat. En gräns som kan behövas sättas för ett barn behövs inte ens visas på för ett annat.

    Ha det!

  10. 5
    Lämnas ensamma... Det gör vi ju inte...
    Han är c:a 1,5 meter ifrån oss.

    Ibland så skall man tänka tanken att inget barn är det andra likt. Det som fungerar på ett barn fungerar inte på ett annat. En gräns som kan behövas sättas för ett barn behövs inte ens visas på för ett annat.

    Ha det!

  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Har provat men aldrig mer!

    Vi provade på Oliver i ungefär 2 dagar, menhan mådde riktigt dåligt av det. Vi såg det på honom, så det gör vi aldrig mer på nåt av barnen (det är bara han som har provat)!! Vi blev inspirerade av nannyprogrammen... Här fungerar ramnen och kramar också bäst och det känns bäst också.
  12. 6
    Har provat men aldrig mer! Vi provade på Oliver i ungefär 2 dagar, menhan mådde riktigt dåligt av det. Vi såg det på honom, så det gör vi aldrig mer på nåt av barnen (det är bara han som har provat)!! Vi blev inspirerade av nannyprogrammen... Här fungerar ramnen och kramar också bäst och det känns bäst också.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Stavfel

    Famnen ska det stå, inte ramnen. :-)
  14. 7
    Stavfel Famnen ska det stå, inte ramnen. :-)
  15. Åsa m A&E
    #8

    Time-out innebär just time-out.

    Ni vet det man begär i sportsammanhang för att idka rådslag.

    Har inget med skamvrå att göra. Jag gör oxå Time-out tecken när det barkar åt skogen och sedan pratar vi alla om vad som hänt. Är någon upprörd så sitter man tyst till alla lugnat ner sig så mycket att man kan prata. (ofta krävs det någon minut tystnad tillsammans)

    Tycker det är ett helt ok sätt att bryta när leken går fel. Mycket bättre än att skrika och gorma iallafall. Eller att peka ut en skyldig och skicka iväg den.

    Men ibland upp till 6st 5-7åringar i huset är det ganska nödvändigt.
  16. 8
    Time-out innebär just time-out. Ni vet det man begär i sportsammanhang för att idka rådslag.

    Har inget med skamvrå att göra. Jag gör oxå Time-out tecken när det barkar åt skogen och sedan pratar vi alla om vad som hänt. Är någon upprörd så sitter man tyst till alla lugnat ner sig så mycket att man kan prata. (ofta krävs det någon minut tystnad tillsammans)

    Tycker det är ett helt ok sätt att bryta när leken går fel. Mycket bättre än att skrika och gorma iallafall. Eller att peka ut en skyldig och skicka iväg den.

    Men ibland upp till 6st 5-7åringar i huset är det ganska nödvändigt.
  17. Åsa m A&E
    #9

    Men inte går time-out ut på att lämna barnen

    ensamma? Möjligtvis i de extrema nanny programmen då....
  18. 9
    Men inte går time-out ut på att lämna barnen ensamma? Möjligtvis i de extrema nanny programmen då....
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10

    Ja, soffan på hans rum

    Bär han sig riktigt illa åt bär vi honom till soffan, sätter honom ner bestämt och går ut. Han fattar att vi är arga och blir ledsen. Låter det elakt? Ibland måste man visa att man blir arg också. Dessutom avslutar vi ALLTID med att gå in till honom, prata med honom, förklara vad som var fel samt krama om.

    Jonas är uppvuxen med skamvrå, och både Jonas och hans föräldrar är MYCKET nsälla och toleranta. Jag är också uppvuxen med tillrättavisningar, men à la francaise. INgenting att ta efter med andra ord ;-)
  20. 10
    Ja, soffan på hans rum Bär han sig riktigt illa åt bär vi honom till soffan, sätter honom ner bestämt och går ut. Han fattar att vi är arga och blir ledsen. Låter det elakt? Ibland måste man visa att man blir arg också. Dessutom avslutar vi ALLTID med att gå in till honom, prata med honom, förklara vad som var fel samt krama om.

    Jonas är uppvuxen med skamvrå, och både Jonas och hans föräldrar är MYCKET nsälla och toleranta. Jag är också uppvuxen med tillrättavisningar, men à la francaise. INgenting att ta efter med andra ord ;-)
  21. anna med astrid och B2
    #11

    jag är emot all typ av saker som kallas

    det ena eller andra och barnet vet vad det är. jag tror att det framkallar skamkänslor och det vill jag undvika.

    men visst får hon gå till sitt rum/gå bort och stanna där ibland om hon slåss, bits eller sparkar och inte slutar när vi säger ifrån. jag tycker man skall markera när barnet gör fel och berätta att det gör ont och att man blir ledsen. men just att kalla det för timeout eller så skulle jag aldrig göra. och skamvrå, dettycker jag är fruktansvärt. astrid gillar sitt rum och det är inget straff att vara där, men vi markerar att vi inte gillar det hon gör och att vi vill slippa bli slagna. jag hämtar henne alltid efter en kort stund. dörren är inte låst så hon kan själv gå ut när hon vill, det reglerar vi inte.

    kanske skulle någon kalla det timeout eller skamvrå men det är inte så vi tänker om det eller vill ha det. oc jag tror heller inte astrid uppfattar det så.
  22. 11
    jag är emot all typ av saker som kallas det ena eller andra och barnet vet vad det är. jag tror att det framkallar skamkänslor och det vill jag undvika.

    men visst får hon gå till sitt rum/gå bort och stanna där ibland om hon slåss, bits eller sparkar och inte slutar när vi säger ifrån. jag tycker man skall markera när barnet gör fel och berätta att det gör ont och att man blir ledsen. men just att kalla det för timeout eller så skulle jag aldrig göra. och skamvrå, dettycker jag är fruktansvärt. astrid gillar sitt rum och det är inget straff att vara där, men vi markerar att vi inte gillar det hon gör och att vi vill slippa bli slagna. jag hämtar henne alltid efter en kort stund. dörren är inte låst så hon kan själv gå ut när hon vill, det reglerar vi inte.

    kanske skulle någon kalla det timeout eller skamvrå men det är inte så vi tänker om det eller vill ha det. oc jag tror heller inte astrid uppfattar det så.
  23. Chris med G-02 och N-05
    #12

    Hade kunnat skriva exakt samma...

    inlägg faktiskt!! På pricken så gör och tänker vi.

    Tror dessutom det är jätteviktigt att barnen får se och uppleva alla känslor från trygga vuxna i sin trygga hemmiljö. Jag förespråkar absolut inte att man skriker och gapar jämt som uppfostringsmetod sas. Men jag tror att det är bra för barn att få se att vuxna kan bli arga och ibland skrika pga av det, få se att om de slåss eller vad det nu kan vara så blir man ledsen osv. Tror det är väldigt farligt att till varje pris undvika att ryta till ibland eller att faktiskt visa sina känslor, ven de sk negativa - vad lär det dom?

    Ja, bara en tanke till i sammanhanget......

    Håller annars med om det där att en regelrätt skamvrå känns helt fel, däremot tror jag det är viktigt att få känn att beter man sig asocialt och illa så får man liksom inte vara med - det är ju så det kommer att vara hela livet!

    Sen är ju alltid prata, prata, prata viktigt. Prata om deras känslor och reaktioner, ens egna dito osv.
  24. 12
    Hade kunnat skriva exakt samma... inlägg faktiskt!! På pricken så gör och tänker vi.

    Tror dessutom det är jätteviktigt att barnen får se och uppleva alla känslor från trygga vuxna i sin trygga hemmiljö. Jag förespråkar absolut inte att man skriker och gapar jämt som uppfostringsmetod sas. Men jag tror att det är bra för barn att få se att vuxna kan bli arga och ibland skrika pga av det, få se att om de slåss eller vad det nu kan vara så blir man ledsen osv. Tror det är väldigt farligt att till varje pris undvika att ryta till ibland eller att faktiskt visa sina känslor, ven de sk negativa - vad lär det dom?

    Ja, bara en tanke till i sammanhanget......

    Håller annars med om det där att en regelrätt skamvrå känns helt fel, däremot tror jag det är viktigt att få känn att beter man sig asocialt och illa så får man liksom inte vara med - det är ju så det kommer att vara hela livet!

    Sen är ju alltid prata, prata, prata viktigt. Prata om deras känslor och reaktioner, ens egna dito osv.
  25. Medlem sedan
    Jul 2002
    #13

    Håller fullständigt med

    alla känslor måste vara tillåtna. Visst händer det att vi lyfter bort barnen när saker håller på gå över styr, då får de ta en paus och lugna ner sig. Men inte ensamma tänka över vad de gjort utan genom att vi resonerar om det.
  26. 13
    Håller fullständigt med alla känslor måste vara tillåtna. Visst händer det att vi lyfter bort barnen när saker håller på gå över styr, då får de ta en paus och lugna ner sig. Men inte ensamma tänka över vad de gjort utan genom att vi resonerar om det.
  27. Åsa m A&E
    #14

    Jag håller er till fullo och

    måste säga att vi gör på samma sätt som ni. Vi har dock aldrig egentligen låtit barnen gå till rummet.

    Att sätta ett ord på det man gör är ju inför andra vuxna. Tanken är ju inte att barnen ska veta om det. Då hamnar man ju i en hot situation alltså enda anledning till att de vet om det är ju att man hotar med det.

    Tror inte mina barn skulle kalla att mamma stoppar leken när det gått överstyr med \"time-out\". Lika lite som de gör det när lärarna på skola/dagis gör motsvarande.

    Pappa här säger inte time-out utan \"nä nu räcker det\". Kanske ska jag i fortsättning säga att vi tillämpar \"Nu räcker det\" när barnen går för långt.
  28. 14
    Jag håller er till fullo och måste säga att vi gör på samma sätt som ni. Vi har dock aldrig egentligen låtit barnen gå till rummet.

    Att sätta ett ord på det man gör är ju inför andra vuxna. Tanken är ju inte att barnen ska veta om det. Då hamnar man ju i en hot situation alltså enda anledning till att de vet om det är ju att man hotar med det.

    Tror inte mina barn skulle kalla att mamma stoppar leken när det gått överstyr med \"time-out\". Lika lite som de gör det när lärarna på skola/dagis gör motsvarande.

    Pappa här säger inte time-out utan \"nä nu räcker det\". Kanske ska jag i fortsättning säga att vi tillämpar \"Nu räcker det\" när barnen går för långt.
  29. Åsa m A&E
    #15

    Skrev

    under Bi\'s inlägg men återupprepar.

    Jag tror inte många som kallar det \"si eller så\" tillämpar det på ett sätt som gör att barnet vet om det. Att hota eller använda det som ett straff är nog inte syftet för de flesta. Utan syftet är att markera att \"detta accepterar inte vi\".

    Utom då som jag skrev till Marika i Nannyprogrammen, å kanske sprids ett negativt användande med hot involverat pga av det tragiskt nog.

    Däremot blir jag ganska ledsen när jag förstår att många verkar ha förutfattade meningar om att de som benämner time-out eller skamvrå (som för de allra flesta är att skicka till rummet) skulle automatiskt tillämpa det på ett annat sätt.

    Er tillämpning av att skicka på rummet är för mig en typisk modern skamvrå variant.
  30. 15
    Skrev under Bi\'s inlägg men återupprepar.

    Jag tror inte många som kallar det \"si eller så\" tillämpar det på ett sätt som gör att barnet vet om det. Att hota eller använda det som ett straff är nog inte syftet för de flesta. Utan syftet är att markera att \"detta accepterar inte vi\".

    Utom då som jag skrev till Marika i Nannyprogrammen, å kanske sprids ett negativt användande med hot involverat pga av det tragiskt nog.

    Däremot blir jag ganska ledsen när jag förstår att många verkar ha förutfattade meningar om att de som benämner time-out eller skamvrå (som för de allra flesta är att skicka till rummet) skulle automatiskt tillämpa det på ett annat sätt.

    Er tillämpning av att skicka på rummet är för mig en typisk modern skamvrå variant.
  31. Sugen NIta
    #16

    mm min syn på detta

    Abslout inte för att sitta ensam och skämmas, men vi har en fläck som man sitter på och REFLEKTERAR över det som hänt.
    JAg sätter André där när han inte lyssnat och säger till honom att han är välkommen till oss andra när han han tänkt färdigt på det som hänt,.
    HAn blir inte långvarig. Typ om han varit hårdhänt mot Angi och inte visar ånger. Men detta är jag och det ger resultat. HAn är en tänkare och behöver tid att tänka min son. Alla vet sina barns bästa behov.
    Man behöver som sagt inte sitta och skämmas, men kasnke fundera lite.
  32. 16
    mm min syn på detta Abslout inte för att sitta ensam och skämmas, men vi har en fläck som man sitter på och REFLEKTERAR över det som hänt.
    JAg sätter André där när han inte lyssnat och säger till honom att han är välkommen till oss andra när han han tänkt färdigt på det som hänt,.
    HAn blir inte långvarig. Typ om han varit hårdhänt mot Angi och inte visar ånger. Men detta är jag och det ger resultat. HAn är en tänkare och behöver tid att tänka min son. Alla vet sina barns bästa behov.
    Man behöver som sagt inte sitta och skämmas, men kasnke fundera lite.
  33. Mira m. -99 o -02
    #17

    vi har

    så att om han ex busar o busar vid matbordet och inte lyssnar så får han en varning att han får gå från bordet om han fortsätter .... sedan om han fortsätter så får han verkligen gå ned från bordet. Då blir han jättearg och får komma tillbaka efter några sekunder. Då slutar han.
    Detta har fungerat bra för oss.

    Annars har vi mest; prata - sluta- och förklara varför. Att det gör ont om man slåss... får be om förlåtelse etc.

    Vi har också så att han får gå till sitt rum (använder vi med storebror också) men det har nästan aldrig hänt då vi istället ofta löser konflikten /nejet med att lyfta ifrån och prata/förklara varför. Att gå på sitt rum tror jag vi använt 1-2 ggr. Han är inte så envis att han fortsätter o fortsätter. OM han fortsätter så blir det hans rum och att vi inte stänger dörren utan han får sitta på sängen och vänta ett tag. Att vi kommer tillbaka eller finns utanför.

    Jag tycker det är viktigt att hela tiden prata och förklara varför.
  34. 17
    vi har så att om han ex busar o busar vid matbordet och inte lyssnar så får han en varning att han får gå från bordet om han fortsätter .... sedan om han fortsätter så får han verkligen gå ned från bordet. Då blir han jättearg och får komma tillbaka efter några sekunder. Då slutar han.
    Detta har fungerat bra för oss.

    Annars har vi mest; prata - sluta- och förklara varför. Att det gör ont om man slåss... får be om förlåtelse etc.

    Vi har också så att han får gå till sitt rum (använder vi med storebror också) men det har nästan aldrig hänt då vi istället ofta löser konflikten /nejet med att lyfta ifrån och prata/förklara varför. Att gå på sitt rum tror jag vi använt 1-2 ggr. Han är inte så envis att han fortsätter o fortsätter. OM han fortsätter så blir det hans rum och att vi inte stänger dörren utan han får sitta på sängen och vänta ett tag. Att vi kommer tillbaka eller finns utanför.

    Jag tycker det är viktigt att hela tiden prata och förklara varför.
  35. Medlem sedan
    May 2003
    #18

    Vi har en

    matta i hallen, ja precid vid dörren till vardagrummet, där sätter vi Iza om hon har bråkat, först säger vi till henne å sluta, slutar hon inte då räknar jag ner till 3, slutar hon inte innan tre får hon sitta på mattan i 2min sen går jag dit och sätter mig hos henne och förklarar varför hon sitter där. Hon är aldig själv, det är därför mattan är där den är så vi ser henne hela tiden. Det funkar för oss, för att skicka henne på sitt rum tex är inge bra för då river hon heeeela sitt rum *puh*
    Att tex hålla henne i våran fam är ju som att säga att ja det var ok för dig å göra så även fast man sägar att det inte var så, för att hålla om är ju säga typ att allt är ok, så tycker jag.
  36. 18
    Vi har en matta i hallen, ja precid vid dörren till vardagrummet, där sätter vi Iza om hon har bråkat, först säger vi till henne å sluta, slutar hon inte då räknar jag ner till 3, slutar hon inte innan tre får hon sitta på mattan i 2min sen går jag dit och sätter mig hos henne och förklarar varför hon sitter där. Hon är aldig själv, det är därför mattan är där den är så vi ser henne hela tiden. Det funkar för oss, för att skicka henne på sitt rum tex är inge bra för då river hon heeeela sitt rum *puh*
    Att tex hålla henne i våran fam är ju som att säga att ja det var ok för dig å göra så även fast man sägar att det inte var så, för att hålla om är ju säga typ att allt är ok, så tycker jag.
  37. Chris med G-02 och N-05
    #19

    När jag skrev att jag hade kunnat...

    skriva exakt samma inlägga som Anna, då tänkte jag främst på principen (som jag tolkade henne) att beter man sig illa ska det markeras med att man inte får fortsätta vara med riktigt på en stund. Här brukar vi inte just skicka till rummet då vi vill undvika att just det ska förknippas med något negativt. Utan snarae är det så att om G tex slår till N så får han avlägsna sig en stund (inte långt från oss och inte till nåt särskilt ställe) för att tänka efter lite ocj få känna att beter man sig så här så missar man det roliga sas. Sen pratar vi _alltid_ om det så fort det känns som att det går.

    Bara ett klargörande om hur jag/vi tänker. Har svårt att se detta som skamvrå.
  38. 19
    När jag skrev att jag hade kunnat... skriva exakt samma inlägga som Anna, då tänkte jag främst på principen (som jag tolkade henne) att beter man sig illa ska det markeras med att man inte får fortsätta vara med riktigt på en stund. Här brukar vi inte just skicka till rummet då vi vill undvika att just det ska förknippas med något negativt. Utan snarae är det så att om G tex slår till N så får han avlägsna sig en stund (inte långt från oss och inte till nåt särskilt ställe) för att tänka efter lite ocj få känna att beter man sig så här så missar man det roliga sas. Sen pratar vi _alltid_ om det så fort det känns som att det går.

    Bara ett klargörande om hur jag/vi tänker. Har svårt att se detta som skamvrå.
  39. Chris med G-02 och N-05
    #20

    Det där med..

    matbordet gör vi också. Jag tror det är viktigt att man får se att det blir konsekvenser av ens handlingar.
  40. 20
    Det där med.. matbordet gör vi också. Jag tror det är viktigt att man får se att det blir konsekvenser av ens handlingar.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. skamvrå
    By _moa in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 22:26
  2. Skamvrå på gymnastiken
    By Bibblan in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 13:52
  3. Skamvrå på dagis.
    By kaah in forum Föräldraskap
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 09:29
  4. Skamvrå ??
    By kaah in forum Barn som yrke
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 19:13
  5. Kan någon översätta: 10.00am ottawa time
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 19:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar