skolios
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    Jun 1998
    #1

    skolios

    Hur pass vanligt är det att barn med RMB har skolios eller problem med ryggen som måste opereras?

    Min pojke har precis varit med om en ryggop för sin skolios och vi träffade ett annat barn med RMB som också har opererat ryggen.

    Hans op har gått bra och han har börjat få resa sig upp korta stunder.

  2. 1
    skolios Hur pass vanligt är det att barn med RMB har skolios eller problem med ryggen som måste opereras?

    Min pojke har precis varit med om en ryggop för sin skolios och vi träffade ett annat barn med RMB som också har opererat ryggen.

    Hans op har gått bra och han har börjat få resa sig upp korta stunder.

  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Har hört olika

    Jag har också frågat våra läkare m fl om det där. Har fått svar från \"nästan alla\" till \"nästan ingen\", men en grej som verkar kunna påverka är om man har t ex bara ena höften ur led, så man får en sned sittställning. Sen kanske det har med att göra hur missbildade kotorna är där bråcket sitter?
    Varje gång vi träffar ortopeden kollar hon i alla fall ryggen, om det är nån skolios \"på gång\" hos Bea.

    Får man fråga vad din killes operation gick ut på? Vad gör de rent praktiskt?
  4. 2
    Har hört olika Jag har också frågat våra läkare m fl om det där. Har fått svar från \"nästan alla\" till \"nästan ingen\", men en grej som verkar kunna påverka är om man har t ex bara ena höften ur led, så man får en sned sittställning. Sen kanske det har med att göra hur missbildade kotorna är där bråcket sitter?
    Varje gång vi träffar ortopeden kollar hon i alla fall ryggen, om det är nån skolios \"på gång\" hos Bea.

    Får man fråga vad din killes operation gick ut på? Vad gör de rent praktiskt?
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3

    Viktig att använda ortoserna

    Det var vad de sa till oss.Att om dottern fuskade mycket med att gå utan ortoser blir ryggen felbelastad och skolios kunde utvecklas.Hon har aldrig uppvisat några tecken på sned rygg,tack och lov.
    Mer oroligt för att det skall behövas en op för nervtrådar odyl som växt fast i ryggraden.
  6. 3
    Viktig att använda ortoserna Det var vad de sa till oss.Att om dottern fuskade mycket med att gå utan ortoser blir ryggen felbelastad och skolios kunde utvecklas.Hon har aldrig uppvisat några tecken på sned rygg,tack och lov.
    Mer oroligt för att det skall behövas en op för nervtrådar odyl som växt fast i ryggraden.
  7. Haja04
    #4

    Kotförskjutning

    Min tjej har en sk. kotförskjutning precis där bråcket satt.Tre kotor ligger helt fel, och måste tas bort helt, kanske även en fjärde. Sen stelopererar dom ihop de intillliggande kotorna. Har även fått reda på att hon har en \'halvkota\' mellan skuldrorna. Där kommer dom att fixa till på något vis när dom \'ändå har ryggen öppen\'. Detta kommer att ske när hon är fyra fem år, kanske.
    Men vad jag har förstått så är det ganska vanligt med skolios hos rmb -barn.

  8. 4
    Kotförskjutning Min tjej har en sk. kotförskjutning precis där bråcket satt.Tre kotor ligger helt fel, och måste tas bort helt, kanske även en fjärde. Sen stelopererar dom ihop de intillliggande kotorna. Har även fått reda på att hon har en \'halvkota\' mellan skuldrorna. Där kommer dom att fixa till på något vis när dom \'ändå har ryggen öppen\'. Detta kommer att ske när hon är fyra fem år, kanske.
    Men vad jag har förstått så är det ganska vanligt med skolios hos rmb -barn.

  9. Eva & J
    #5

    Tack

    för alla svar, det verkar inte så ovanligt med ryggop bland våra barn verkar det som.

    Hälsningar Eva
  10. 5
    Tack för alla svar, det verkar inte så ovanligt med ryggop bland våra barn verkar det som.

    Hälsningar Eva

Liknande trådar

  1. Asperger - skolios?
    By en mamma i mängden in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 23:32
  2. Skolios
    By anonymt namn in forum Barnsjukdomar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 05:08
  3. Skolios, någon?
    By haja04 in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 11:52
  4. Skolios?
    By alfva in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 10:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar