cysta på äggstock?
Komplikationer
  1. anonym nu
    #1

    cysta på äggstock?

    Någon som har erfarenhet av att ha en cysta på ena äggstocken? Jag var på vul idag eftersom jag hade en blödning förrra veckan (är i v.9) och tack och lov såg allt bra ut i livmodern. Sen så har jag tyvärr en cysta på ena äggstocken som kan försvinna av sig självt, men i vissa fall kan de tydligen ställa till krångel och behöva opereras bort. Nu var cystan ca 3x6 cm och jag tror att jag känner att det ömmar pyttelite ibland, men annars har jag inte haft ont av den. Någon med en liknande erfarenhet? Jag är inte jätteorolig, och det är ju skönt att veta att den är där för nu vet jag ju vad det troligen är om jag skulle få väldigt ont på ena sidan... men jag hoppas såklart att den kan gå ned av sig själv.
  2. 1
    cysta på äggstock? Någon som har erfarenhet av att ha en cysta på ena äggstocken? Jag var på vul idag eftersom jag hade en blödning förrra veckan (är i v.9) och tack och lov såg allt bra ut i livmodern. Sen så har jag tyvärr en cysta på ena äggstocken som kan försvinna av sig självt, men i vissa fall kan de tydligen ställa till krångel och behöva opereras bort. Nu var cystan ca 3x6 cm och jag tror att jag känner att det ömmar pyttelite ibland, men annars har jag inte haft ont av den. Någon med en liknande erfarenhet? Jag är inte jätteorolig, och det är ju skönt att veta att den är där för nu vet jag ju vad det troligen är om jag skulle få väldigt ont på ena sidan... men jag hoppas såklart att den kan gå ned av sig själv.
  3. nissen
    #2

    min brast

    dagen efter vi testat positivt. Det jobbiga var att inte veta vad det var. Vi var helt säkra på att det var missfall. Men de såg snabbt att det var en cysta som brustit. Det blev akut operation och de sög ut vätskan. Gick jättebra. Var väl bara i v 5 och det gick jättebra.

    Så du behöver inte oroa dig. Precis som du säger så vet du ju att den är där.
  4. 2
    min brast dagen efter vi testat positivt. Det jobbiga var att inte veta vad det var. Vi var helt säkra på att det var missfall. Men de såg snabbt att det var en cysta som brustit. Det blev akut operation och de sög ut vätskan. Gick jättebra. Var väl bara i v 5 och det gick jättebra.

    Så du behöver inte oroa dig. Precis som du säger så vet du ju att den är där.
  5. Helena
    #3

    Jag har haft det

    men inte när jag varit gravid, utan mellan mina graviditeter. Min cysta upptäcktes hösten -02 och var bara 2x2 cm. Eftersom den var så liten bestämdes att den skulle få vara och sen blev jag kallad för uppföljning sommaren -03. Då hade den vuxit någon centimeter. Läkaren bestämde ändå att vänta lite till och sent hösten -03 så var jag på kontroll igen. Då var cystan ytterligare lite större. Eftersom den inte verkade försvinna av sig själv (tydligen gör många småcystor det) så beslutades om operation. I januari -04 blev jag opererad. De gjorde en titthålsoperation och allt gick väldigt smidigt och relativt smärtfritt. Analysen visade att cystan var en vanlig s k slemcysta.

    Jag hade inte ont av cystan när jag hade den och förklaringen jag fick när jag frågade om operation var att det var det bästa eftersom den varit där så länge och inte minskat i storlek utan vuxit istället (även om väldigt lite).

    Lycka till!
  6. 3
    Jag har haft det men inte när jag varit gravid, utan mellan mina graviditeter. Min cysta upptäcktes hösten -02 och var bara 2x2 cm. Eftersom den var så liten bestämdes att den skulle få vara och sen blev jag kallad för uppföljning sommaren -03. Då hade den vuxit någon centimeter. Läkaren bestämde ändå att vänta lite till och sent hösten -03 så var jag på kontroll igen. Då var cystan ytterligare lite större. Eftersom den inte verkade försvinna av sig själv (tydligen gör många småcystor det) så beslutades om operation. I januari -04 blev jag opererad. De gjorde en titthålsoperation och allt gick väldigt smidigt och relativt smärtfritt. Analysen visade att cystan var en vanlig s k slemcysta.

    Jag hade inte ont av cystan när jag hade den och förklaringen jag fick när jag frågade om operation var att det var det bästa eftersom den varit där så länge och inte minskat i storlek utan vuxit istället (även om väldigt lite).

    Lycka till!
  7. Mia m.tre
    #4

    Ja

    Jag har haft cystor till och från ända sedan tonåren.
    Sista graviditeten hade jag ont på en ställe i magen och de såg då en cysta (som denna gång inte satt på en äggstock) utan som växte på livmodern (inuti)
    Den växte ganska fort av hormonerna under graviditeten men stannade vid ca 8 cm.
    Den spände och tryckte på då den låg snett mitt fram på livmodern och min livmoder var starkt framåtriktad,därav kände jag min så tydligt.
    Det enda de kollade då var att den inte blockerade \"utgången\" för bebis,vilket den inte gjorde.
    Den tillbakabildades snabbt efter förlossingen sedan.
  8. 4
    Ja Jag har haft cystor till och från ända sedan tonåren.
    Sista graviditeten hade jag ont på en ställe i magen och de såg då en cysta (som denna gång inte satt på en äggstock) utan som växte på livmodern (inuti)
    Den växte ganska fort av hormonerna under graviditeten men stannade vid ca 8 cm.
    Den spände och tryckte på då den låg snett mitt fram på livmodern och min livmoder var starkt framåtriktad,därav kände jag min så tydligt.
    Det enda de kollade då var att den inte blockerade \"utgången\" för bebis,vilket den inte gjorde.
    Den tillbakabildades snabbt efter förlossingen sedan.
  9. Medlem sedan
    Mar 2008
    #5

    Cysta

    Hejsan.
    Jag har opererats för en cysta här om dagen.. den befann sig på högra äggstocken och stor som en grapefrukt var den,och jag har haft väldigt ont så som i nedre delen av magen och även väldigt ont i korsryggen.. De började me att läkaren upptäckte den via ultraljud,dom ville efter de att jag skulle gå på p-piller i 3 månader för att stoppa mestruation. Men jag började aldrig med p.piller utan gick med smärta ett tag och sedan va de dags för återkontroll,då hade cystan växt och va nu stor som en grapefrukt. Som tur va fanns de en återbudstid för operation och dagen där på va de då dags för operation.. Hann inte bli nervös nästan,allt gick så fort.. Var mest glad för att den skulle försvinna. Kom dit på morgonen och opererades vid lunch. En titthålsoperation blev de,narkos fick ja å blev nersövd så kommer inte ihåg nåt, och dom lyckades även att ta bort cystan utan att röra något av äggstocken vilket ja blev glad över..Efter operationen vaknade ja upp,trött som bara den. Började få i mig lite mat å vätska.. Började gå efter 2 timmar och på kvällen va jag frisk nog att åka hem..lite mörböltad va ja ju såklart. Tre pyttesmå snitt sitter på magen,syns knappt,men kan göra lite ont ibland,inte värre än att ta en värktablett så släpper de lite.
    Nu har de gått 4 dagar och allt känns "prima"
    Är så glad att den är borta..känns som man kan börja leva igen.
    Å just de min cysta va blodfylld åxå,vilket då kallas "endometrios".. kan ge lite komplikationer angående å skaffa barn å så..men jag är faktiskt inte direkt orolig över de. Ville berätta lite angående min historia..kanske lättar lite för någon som e orolig.. Men va ej orolig. En operation som denna gör läkarna varje dag. Och alla läkare som ja stötte på under dagen på sjukhuset va såååå gulliga.. fick en verkligen att slappna av.

    Lycka till alla ni å va rädda om er.
  10. 5
    Cysta Hejsan.
    Jag har opererats för en cysta här om dagen.. den befann sig på högra äggstocken och stor som en grapefrukt var den,och jag har haft väldigt ont så som i nedre delen av magen och även väldigt ont i korsryggen.. De började me att läkaren upptäckte den via ultraljud,dom ville efter de att jag skulle gå på p-piller i 3 månader för att stoppa mestruation. Men jag började aldrig med p.piller utan gick med smärta ett tag och sedan va de dags för återkontroll,då hade cystan växt och va nu stor som en grapefrukt. Som tur va fanns de en återbudstid för operation och dagen där på va de då dags för operation.. Hann inte bli nervös nästan,allt gick så fort.. Var mest glad för att den skulle försvinna. Kom dit på morgonen och opererades vid lunch. En titthålsoperation blev de,narkos fick ja å blev nersövd så kommer inte ihåg nåt, och dom lyckades även att ta bort cystan utan att röra något av äggstocken vilket ja blev glad över..Efter operationen vaknade ja upp,trött som bara den. Började få i mig lite mat å vätska.. Började gå efter 2 timmar och på kvällen va jag frisk nog att åka hem..lite mörböltad va ja ju såklart. Tre pyttesmå snitt sitter på magen,syns knappt,men kan göra lite ont ibland,inte värre än att ta en värktablett så släpper de lite.
    Nu har de gått 4 dagar och allt känns "prima"
    Är så glad att den är borta..känns som man kan börja leva igen.
    Å just de min cysta va blodfylld åxå,vilket då kallas "endometrios".. kan ge lite komplikationer angående å skaffa barn å så..men jag är faktiskt inte direkt orolig över de. Ville berätta lite angående min historia..kanske lättar lite för någon som e orolig.. Men va ej orolig. En operation som denna gör läkarna varje dag. Och alla läkare som ja stötte på under dagen på sjukhuset va såååå gulliga.. fick en verkligen att slappna av.

    Lycka till alla ni å va rädda om er.
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    japp jag hade en i v 8

    förra graviditeten,ungefär lika stor som din och den försvann av sig självt så småningom,nu slutade den graviditeten med ett sent missfall men det är en annan historia och hade inget med cystan att göra försäkrade lääkarna mig om...

    Hoppas den försvinner snart och att du slipper ha ont.
    Förr var förr...Nu är nu!
  12. 6
    japp jag hade en i v 8 förra graviditeten,ungefär lika stor som din och den försvann av sig självt så småningom,nu slutade den graviditeten med ett sent missfall men det är en annan historia och hade inget med cystan att göra försäkrade lääkarna mig om...

    Hoppas den försvinner snart och att du slipper ha ont.

Liknande trådar

  1. ont i äggstock, när ha sex??
    By anonymt namn in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 09:05
  2. Cysta på äggstock
    By Nietzkan in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 11:21
  3. Depp, depp, depp (cysta på äggstock
    By Anonym in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 12:44
  4. Ont i äggstock
    By marie69a in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 18:47
  5. öm äggstock
    By MYZOXE! in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 15:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar