Farmor vill vara med jämt
Kärlek & relationer
  1. Lagom mängd
    #1

    Farmor vill vara med jämt

    Mitt barns farmor vill gärna vara delaktig i mitt barn, men det blir lätt för mycket. Hon vill vara med på allt! Nu har hon pratat om att hon ska ta ledigt från jobbet för att följa med på lucia på dagis (brukar farmor/mormor vara med då? Tänker mest på platsbrist). Jag tycker att det är en sak om jag hade frågat henne, men hon hittar ju alltid på allt själv. Vet inte hur jag ska hantera detta. Jag tycker att vissa saker är det jag och min man som ska göra med vårt barn och då inte alltid ha farmor med. Vad ska jag säga till henne utan att göra henne ledsen?

    Detta kanske inte låter som något problem i sig, men det är jobbigt när det liksom blir ett tjat om att få vara med på ALLT! Dessutom frågar hon aldrig om det går bra, hon säger bara vad hon tänker vara med på.
  2. 1
    Farmor vill vara med jämt Mitt barns farmor vill gärna vara delaktig i mitt barn, men det blir lätt för mycket. Hon vill vara med på allt! Nu har hon pratat om att hon ska ta ledigt från jobbet för att följa med på lucia på dagis (brukar farmor/mormor vara med då? Tänker mest på platsbrist). Jag tycker att det är en sak om jag hade frågat henne, men hon hittar ju alltid på allt själv. Vet inte hur jag ska hantera detta. Jag tycker att vissa saker är det jag och min man som ska göra med vårt barn och då inte alltid ha farmor med. Vad ska jag säga till henne utan att göra henne ledsen?

    Detta kanske inte låter som något problem i sig, men det är jobbigt när det liksom blir ett tjat om att få vara med på ALLT! Dessutom frågar hon aldrig om det går bra, hon säger bara vad hon tänker vara med på.
  3. AnnaC
    #2

    Låter kul tycker jag!

    Vilken härlig farmor och vad stolt och glad barnet måste vara med så mycket uppmärksamhet!

    Det är inte många far- eller morföräldrar som har tid eller lust att gå på Luciafika. Våra gjorde det ytterst sällan pga jobb. Men de kom om det gick förstås, och då var ju barnen jättestolta över det.
  4. 2
    Låter kul tycker jag! Vilken härlig farmor och vad stolt och glad barnet måste vara med så mycket uppmärksamhet!

    Det är inte många far- eller morföräldrar som har tid eller lust att gå på Luciafika. Våra gjorde det ytterst sällan pga jobb. Men de kom om det gick förstås, och då var ju barnen jättestolta över det.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Härligt

    det är väl kul om farmor/mormor engagerar sig i barnbarnen. jag fick be farmor vara med på lucia på dagis, hon hade aldrig kommit på det själv. Det måster vara underbart att ha far/morföräldrar som bryr sig så!!
  6. 3
    Härligt det är väl kul om farmor/mormor engagerar sig i barnbarnen. jag fick be farmor vara med på lucia på dagis, hon hade aldrig kommit på det själv. Det måster vara underbart att ha far/morföräldrar som bryr sig så!!
  7. aaa
    #4

    Har det likadant och tycker

    det är urjobbigt. ALLT ska hon göra, och helst först. Vi vill också bara vara vi ibland, vara vår lilla familj ifred.
  8. 4
    Har det likadant och tycker det är urjobbigt. ALLT ska hon göra, och helst först. Vi vill också bara vara vi ibland, vara vår lilla familj ifred.
  9. NellyP
    #5

    Just lucia..

    ..kanske inte var ett särskilt bra exempel, om du ville illustrera att hon lägger sig i. Om hon vill gå så är det knappast din sak att hindra henne, det påverkar ju inte er familj ett dugg. Du framstår bara som småaktig.

    Annat är det väl om hon lägger sig i rent privata saker som faktiskt inte angår henne, vilket jag kan förstå blir jobbigt. Men luciafirandet på dagis? Nä, back off, och låt ditt barn njuta av uppmärksamheten. Välj ett annat tillfälle att sätta gränser, som inte drabbar ditt barn.
  10. 5
    Just lucia.. ..kanske inte var ett särskilt bra exempel, om du ville illustrera att hon lägger sig i. Om hon vill gå så är det knappast din sak att hindra henne, det påverkar ju inte er familj ett dugg. Du framstår bara som småaktig.

    Annat är det väl om hon lägger sig i rent privata saker som faktiskt inte angår henne, vilket jag kan förstå blir jobbigt. Men luciafirandet på dagis? Nä, back off, och låt ditt barn njuta av uppmärksamheten. Välj ett annat tillfälle att sätta gränser, som inte drabbar ditt barn.
  11. Jessica
    #6

    Jag tycker inte...

    ...att man är småaktig bara för att man vill göra vissa saker själv med sitt barn som förälder.
    Visst är det roligt att ens barn har far- och morföräldrar som engagerar sig men det finns ju en gräns även där.

    Det kanske är så att man bara får ta med ett visst antal personer på luciafirande och mormor kanske vill vara den som får komma med denna gången? Sånt vet ju vi inget om.

    Mig personligen gör det inget om mormor och farmor vill vara med på lucia på dagis men man behöver ju inte bjuda in sig själv tycker jag, man kan ju fråga om det är ok att man följer med, inte säga att jag SKA följa med.
  12. 6
    Jag tycker inte... ...att man är småaktig bara för att man vill göra vissa saker själv med sitt barn som förälder.
    Visst är det roligt att ens barn har far- och morföräldrar som engagerar sig men det finns ju en gräns även där.

    Det kanske är så att man bara får ta med ett visst antal personer på luciafirande och mormor kanske vill vara den som får komma med denna gången? Sånt vet ju vi inget om.

    Mig personligen gör det inget om mormor och farmor vill vara med på lucia på dagis men man behöver ju inte bjuda in sig själv tycker jag, man kan ju fråga om det är ok att man följer med, inte säga att jag SKA följa med.
  13. Carola
    #7

    Visst är...

    det kul med engagerade farmödrar och mormödrar, men det får inte bli för mycket av det goda! Min mamma hade tidigare en tendens att blanda sig i allt, jag försökte svälja det mesta för barnens skull, men man orkar ju inte alltid. Låter onekligen som om era barns farmor är lite påträngande, tycker också att hon borde fråga om det är ok att hon följer med. Men det är säkert kul för barnen med en engagerad farmor!
  14. 7
    Visst är... det kul med engagerade farmödrar och mormödrar, men det får inte bli för mycket av det goda! Min mamma hade tidigare en tendens att blanda sig i allt, jag försökte svälja det mesta för barnens skull, men man orkar ju inte alltid. Låter onekligen som om era barns farmor är lite påträngande, tycker också att hon borde fråga om det är ok att hon följer med. Men det är säkert kul för barnen med en engagerad farmor!
  15. Lagom mängd
    #8

    Jag tycker så här

    Tack för dina åsikter! Faktiskt påverkar det min familj mer än du tror när farmor håller på så här. Jag tror inte att vårt barn bryr sig särskilt mycket om ifall farmor är med eller inte, då borde hon ju fråga efter farmor, tycker jag. Varför i all sin dar skulle jag vara småaktig för att jag inte ber mitt barns farmor delta i en grej på dagis?? Ska jag ta med hela släkten dit - hur skulle det se ut om alla barn gjorde det (500 pers)?? Det drabbar knappast mitt barn i detta fall om jag sätter denna gräns eftersom de träffas ofta ändå.
  16. 8
    Jag tycker så här Tack för dina åsikter! Faktiskt påverkar det min familj mer än du tror när farmor håller på så här. Jag tror inte att vårt barn bryr sig särskilt mycket om ifall farmor är med eller inte, då borde hon ju fråga efter farmor, tycker jag. Varför i all sin dar skulle jag vara småaktig för att jag inte ber mitt barns farmor delta i en grej på dagis?? Ska jag ta med hela släkten dit - hur skulle det se ut om alla barn gjorde det (500 pers)?? Det drabbar knappast mitt barn i detta fall om jag sätter denna gräns eftersom de träffas ofta ändå.
  17. Medlem sedan
    Sep 1999
    #9

    Låt henne!

    Jag tycker att det är jättefint att mor- och farföräldrar är med på sånt som lucia. Våra bor för långt bort och det tycker jag är jättetrist. Låt ditt barn njuta av uppmärksamheten!
  18. 9
    Låt henne! Jag tycker att det är jättefint att mor- och farföräldrar är med på sånt som lucia. Våra bor för långt bort och det tycker jag är jättetrist. Låt ditt barn njuta av uppmärksamheten!
  19. Svärdotter
    #10

    Hela släkten?

    Nu låter du lite gnällig, ursäkta att jag säger så. Men det gäller ju bara farmor och hon är ju bara en person. Eller?

    Varför måste barn fråga efter någon för att få träffa en person? Det är när de frågar efter personer som man har träffats för lite.

    Jag tror att du har andra problem med svärmor än vad du tar upp här. För som enskild situation att följa med på Lucia tycker nog merparten här bland andra föräldrar är ett trevligt påhitt.
  20. 10
    Hela släkten? Nu låter du lite gnällig, ursäkta att jag säger så. Men det gäller ju bara farmor och hon är ju bara en person. Eller?

    Varför måste barn fråga efter någon för att få träffa en person? Det är när de frågar efter personer som man har träffats för lite.

    Jag tror att du har andra problem med svärmor än vad du tar upp här. För som enskild situation att följa med på Lucia tycker nog merparten här bland andra föräldrar är ett trevligt påhitt.
  21. Camelia
    #11

    Förstår dig!

    Visst är det trevligt med engagerade släktingar, men jag tycker att det är på sin plats att fråga föräldrarna om det är okej att man kommer med. Jätteframfusigt - hon klampar ju ändå in i ER familj utan att fråga.

    Jag tycker att din man kan ta upp det med sin mamma - att hon gärna får följa med, men att ni vill att hon åtminstone har artigheten att fråga först.
  22. 11
    Förstår dig! Visst är det trevligt med engagerade släktingar, men jag tycker att det är på sin plats att fråga föräldrarna om det är okej att man kommer med. Jätteframfusigt - hon klampar ju ändå in i ER familj utan att fråga.

    Jag tycker att din man kan ta upp det med sin mamma - att hon gärna får följa med, men att ni vill att hon åtminstone har artigheten att fråga först.
  23. Marie
    #12

    Om barnet

    tycker det är kul att farmor är med på allt, så tycker jag det är helt OK. Det är ju ändå för barnets skull som farmor engagerar sig och inte för din.
    Annars tycker jag du ska be din man säga till henne, det är ju ändå hans mamma
  24. 12
    Om barnet tycker det är kul att farmor är med på allt, så tycker jag det är helt OK. Det är ju ändå för barnets skull som farmor engagerar sig och inte för din.
    Annars tycker jag du ska be din man säga till henne, det är ju ändå hans mamma
  25. Lagom mängd
    #13

    Tror barnet är för litet

    Jovisst är det för barnbarnets skull farmor är med, men tror dock att tjejen är för liten för att värdesätta det helt. Ibland får jag tyvärr känslan av att farmor engagerar sig mest för egen skull för att ha något att prata om. Borde det inte vara roligare för farmor om vi bad henne någon gång? Som det är nu hinner vi aldrig det eftersom hon alltid är först. Det handlar inte enbart om att det är farmor, min egen mamma skulle jag inte heller vilja ha med jämt.
  26. 13
    Tror barnet är för litet Jovisst är det för barnbarnets skull farmor är med, men tror dock att tjejen är för liten för att värdesätta det helt. Ibland får jag tyvärr känslan av att farmor engagerar sig mest för egen skull för att ha något att prata om. Borde det inte vara roligare för farmor om vi bad henne någon gång? Som det är nu hinner vi aldrig det eftersom hon alltid är först. Det handlar inte enbart om att det är farmor, min egen mamma skulle jag inte heller vilja ha med jämt.
  27. Passiflora
    #14

    Jag kan nog tycka....

    Hej
    Jag kan nog tycka att det vore bättre om farmor fick lämna ifrån sig intiativet till er.
    Det är aldrig roligt om någon utanför familjen ska styra de aktiviteter man har som familj.
    Även om det är gulligt av farmor att vilja vara med så tycker jag att ni ska säga ifrån och lära farmor att det är ni som har intiativet och frågar henne om det är något ni vill att hon ska vara med på.
    Just att hon inte frågar er utan bara talar om för er vad hon tänker vara med på tycker jag tyder på att hon uppför sig respektlöst mot er som par och som familj.
    Jag tror att ni skulle tjäna på att vara rak emot henne och redan nu vänja henne med att hon inte bestämmer.
    Gör ni inte det så är det som upplagt för irritation mellan dig och din man och då är det det ju iallafall det lilla barnbarnet som är den verkliga förloraren.
  28. 14
    Jag kan nog tycka.... Hej
    Jag kan nog tycka att det vore bättre om farmor fick lämna ifrån sig intiativet till er.
    Det är aldrig roligt om någon utanför familjen ska styra de aktiviteter man har som familj.
    Även om det är gulligt av farmor att vilja vara med så tycker jag att ni ska säga ifrån och lära farmor att det är ni som har intiativet och frågar henne om det är något ni vill att hon ska vara med på.
    Just att hon inte frågar er utan bara talar om för er vad hon tänker vara med på tycker jag tyder på att hon uppför sig respektlöst mot er som par och som familj.
    Jag tror att ni skulle tjäna på att vara rak emot henne och redan nu vänja henne med att hon inte bestämmer.
    Gör ni inte det så är det som upplagt för irritation mellan dig och din man och då är det det ju iallafall det lilla barnbarnet som är den verkliga förloraren.
  29. Anonym för tillfället...
    #15

    Tror jag har en aning...

    ... om hur du känner det... Har varit med om exakt samma sak på Lucia, men det var en av mina föräldrar. Denne vill vara med på allt. Kom till dasgis för att hämta, inte ibland utan mellan 3-5 dagar i veckan. Även om jag sade ifrån (massor av gånger, tydligt!) så gick det inte in (man vill ju inte såra någon heller) Är _liite_ jobbigt att aldrig få ha en egen relation till personalen, iaf jag tycker inte att jag pratar helt öppet om allt när man har föräldrar med sig. Lite svårt oxå att lära känna andra föräldrar när man alltid har sin egen förälder på släp... T ex på öppna förskolan vill man ju kanske få kontakt med andra mammor (eller pappor). Kände mig påpassad hela tiden. Denne någon travade glatt iväg till dagis för att hämta ut barnen åt mig när denne TRODDE att det var dags för dagen. Kunde alltså ringa på mobilen \"sitter här i bilen med ungarna, var håller du hus\" och då kanske jag hade skrivit att de skulle vara längre för att jag hade längre dag. Försökte förklara att jag INTE ville ha hjälp, och att risken om man inte följer tiderna är att personalen kanske tror att någon hämtat tidigt och glömt att säga till om det är spring hela tiden. Då började personen gå och trava in på dagis och sätta sig där och vänta tills jag kom. Ville ju inte säga på dagis att denne person inte fick hämta heller eftersom det ibland (ytterst sällan) var nödvändigt. Det är jättejobbigt att inte få känna att man är fri, och får bestämma över hur vardagen ska se ut. Noterar att de som tycker att du ska vara enbart tacksam är de som har sina släktingar på långt håll, en tillfällighet eller? ;)Naturligtvis är det härligt med engagerade mor och farföräldrar, men lite taktkänsla får de väl ändå ha. Man måste få ha ett eget liv.
  30. 15
    Tror jag har en aning... ... om hur du känner det... Har varit med om exakt samma sak på Lucia, men det var en av mina föräldrar. Denne vill vara med på allt. Kom till dasgis för att hämta, inte ibland utan mellan 3-5 dagar i veckan. Även om jag sade ifrån (massor av gånger, tydligt!) så gick det inte in (man vill ju inte såra någon heller) Är _liite_ jobbigt att aldrig få ha en egen relation till personalen, iaf jag tycker inte att jag pratar helt öppet om allt när man har föräldrar med sig. Lite svårt oxå att lära känna andra föräldrar när man alltid har sin egen förälder på släp... T ex på öppna förskolan vill man ju kanske få kontakt med andra mammor (eller pappor). Kände mig påpassad hela tiden. Denne någon travade glatt iväg till dagis för att hämta ut barnen åt mig när denne TRODDE att det var dags för dagen. Kunde alltså ringa på mobilen \"sitter här i bilen med ungarna, var håller du hus\" och då kanske jag hade skrivit att de skulle vara längre för att jag hade längre dag. Försökte förklara att jag INTE ville ha hjälp, och att risken om man inte följer tiderna är att personalen kanske tror att någon hämtat tidigt och glömt att säga till om det är spring hela tiden. Då började personen gå och trava in på dagis och sätta sig där och vänta tills jag kom. Ville ju inte säga på dagis att denne person inte fick hämta heller eftersom det ibland (ytterst sällan) var nödvändigt. Det är jättejobbigt att inte få känna att man är fri, och får bestämma över hur vardagen ska se ut. Noterar att de som tycker att du ska vara enbart tacksam är de som har sina släktingar på långt håll, en tillfällighet eller? ;)Naturligtvis är det härligt med engagerade mor och farföräldrar, men lite taktkänsla får de väl ändå ha. Man måste få ha ett eget liv.
  31. NellyP
    #16

    Också en tolking :-)

    Nu var det ju just Lucia som var ämnet eller hur? Inte att göra saker själv med sina barn i största allmänhet...

    Alla föräldrar vill väl vara ensamma med sina barn ibland, och det är klart att de skall vara det. Men att förvägra sin svärmor att se sitt barnbarn lussa, bara för att man har svårt att sätta gränser i övriga umgänget, det tycker jag är helt missriktat. Om man vill sätta ned foten så tycker jag inte det känns som rätt tillfälle.

    Platsen på dagis vet vi inget om, precis som du säger. Men inläggsskrivaren nämner ju inget om det så...
  32. 16
    Också en tolking :-) Nu var det ju just Lucia som var ämnet eller hur? Inte att göra saker själv med sina barn i största allmänhet...

    Alla föräldrar vill väl vara ensamma med sina barn ibland, och det är klart att de skall vara det. Men att förvägra sin svärmor att se sitt barnbarn lussa, bara för att man har svårt att sätta gränser i övriga umgänget, det tycker jag är helt missriktat. Om man vill sätta ned foten så tycker jag inte det känns som rätt tillfälle.

    Platsen på dagis vet vi inget om, precis som du säger. Men inläggsskrivaren nämner ju inget om det så...
  33. NellyP
    #17

    Det

    framgår inte riktigt hur det skulle påverka dig och din familj negativt att ha svärmor på lussefikat, så det är inte så lätt att veta vad du syftar på. Du nämner inget om platsbrist i ditt första inlägg heller..

  34. 17
    Det framgår inte riktigt hur det skulle påverka dig och din familj negativt att ha svärmor på lussefikat, så det är inte så lätt att veta vad du syftar på. Du nämner inget om platsbrist i ditt första inlägg heller..

  35. Lagom mängd
    #18

    Tror du misstolkar lite

    Luciafirandet var bara ett exempel. Om du läser mitt inlägg igen så står det att jag var osäker på platsbrist. Detta löser sig av sig självt eftersom jag kommer att fråga på dagis hur de brukar göra. Det är nämligen ganska trångt där och om alla barn skulle ta med föräldrar + farmor/mormor tror jag inte skulle bli så lyckat (brandsynpunkt).

    Det hela handlar ju om att farmor själv bjuder med sig på olika saker utan att fråga om det är OK. Det är ju där problemet ligger!
  36. 18
    Tror du misstolkar lite Luciafirandet var bara ett exempel. Om du läser mitt inlägg igen så står det att jag var osäker på platsbrist. Detta löser sig av sig självt eftersom jag kommer att fråga på dagis hur de brukar göra. Det är nämligen ganska trångt där och om alla barn skulle ta med föräldrar + farmor/mormor tror jag inte skulle bli så lyckat (brandsynpunkt).

    Det hela handlar ju om att farmor själv bjuder med sig på olika saker utan att fråga om det är OK. Det är ju där problemet ligger!
  37. Lagom mängd
    #19

    Visst påverkar det

    Klart det påverkar min familj negativt att ständigt ha med en självinbjuden person. Det blir ju ett irritationsmoment mellan mig och min man. Som jag svarat dig tidigare så var luciafirandet bara ett exempel.
  38. 19
    Visst påverkar det Klart det påverkar min familj negativt att ständigt ha med en självinbjuden person. Det blir ju ett irritationsmoment mellan mig och min man. Som jag svarat dig tidigare så var luciafirandet bara ett exempel.
  39. AnnaC
    #20

    Så din man tycker det är ok alltså?

    Men om din man tycker att det är ok så är det väl bara du som har problem? Då är det ju du som får böja dig och smälta att din man vill ha sin mamma med på \"allt\".
  40. 20
    Så din man tycker det är ok alltså? Men om din man tycker att det är ok så är det väl bara du som har problem? Då är det ju du som får böja dig och smälta att din man vill ha sin mamma med på \"allt\".
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Förväntas du vara kontaktbar jämt?
    By BM66 in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 20:26
  2. Måste man vara glad jämt?
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 17:56
  3. Tänk att det ska vara något JÄMT..
    By *N-M* in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 20:19
  4. Emot att vara så j-ävla rädd jämt
    By Trollmor in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 22:28
  5. Vill vara mammaledig jämt!
    By aasha in forum _05 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 10:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar