För och emot Montessori?
_0307 Julibarn
  1. Linda m. Linus
    #1

    För och emot Montessori?

    Eventuellt kan vi få plats på Montessori dagis om nåt halvår (vi har ju flyttat och måste köra nu till Linus gamla dagis och letar därför plats på dagis i närheten), men jag är lite kluven när det gäller deras pedagogik och hoppas därför på lite vettiga synpunkter!

    Jag har läst in mig på pedagogiken och det mesta låter ju väldigt bra, men jag har hört tex av en lågstadielärare att dessa barn kan få problem när de börjar skolan eftersom de bara är vana att få göra det de tycker är kul (och blir bra på). De behöver inte göra sådant som de inte vill, vilket de måste göra i skolan sen. Har nån av er hört något liknande??

  2. 1
    För och emot Montessori? Eventuellt kan vi få plats på Montessori dagis om nåt halvår (vi har ju flyttat och måste köra nu till Linus gamla dagis och letar därför plats på dagis i närheten), men jag är lite kluven när det gäller deras pedagogik och hoppas därför på lite vettiga synpunkter!

    Jag har läst in mig på pedagogiken och det mesta låter ju väldigt bra, men jag har hört tex av en lågstadielärare att dessa barn kan få problem när de börjar skolan eftersom de bara är vana att få göra det de tycker är kul (och blir bra på). De behöver inte göra sådant som de inte vill, vilket de måste göra i skolan sen. Har nån av er hört något liknande??

  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2

    Tycker att Montessori är bra

    Visst stämmer det att det kan bli lite problem med att Montessoribarnen är vana vid att tänka och bestämma själva mer än andra barn. Det kanske inte är så bra för den fortsatta skolgången, men ruskigt bra för resten av livet. Min man gick i Montessoriförskola och -skola till och med mellanstadiet och när han började på högstadiet fick han rätt usla betyg, just för att han lite vägrade att inordna sig i systemet och bara göra som han blev tillsagd.

    Nu i verkliga livet avundas jag dock honom jättemycket för att han är så himla kreativ och har en mycket större förmåga än jag att vara källkritisk. Han är ju van redan från början vid att det inte finns en skolbok som säger SANNINGEN om något, utan att man måste leta efter flera källor och att de ofta är motstridiga. Sedan måste man göra en egen bedömning.

    Vi letar efter montessoriförskola till Viggo, men det är tyvätt fullt i Mälarhöjden där vi bor. Nu tror jag att den vanliga skolan är väldigt påverkad av Montessoripedagogik idag och att skillnaden inte är lika stor längre, så det blir nog bra ändå.

    Mvh,
    Susanne
  4. 2
    Tycker att Montessori är bra Visst stämmer det att det kan bli lite problem med att Montessoribarnen är vana vid att tänka och bestämma själva mer än andra barn. Det kanske inte är så bra för den fortsatta skolgången, men ruskigt bra för resten av livet. Min man gick i Montessoriförskola och -skola till och med mellanstadiet och när han började på högstadiet fick han rätt usla betyg, just för att han lite vägrade att inordna sig i systemet och bara göra som han blev tillsagd.

    Nu i verkliga livet avundas jag dock honom jättemycket för att han är så himla kreativ och har en mycket större förmåga än jag att vara källkritisk. Han är ju van redan från början vid att det inte finns en skolbok som säger SANNINGEN om något, utan att man måste leta efter flera källor och att de ofta är motstridiga. Sedan måste man göra en egen bedömning.

    Vi letar efter montessoriförskola till Viggo, men det är tyvätt fullt i Mälarhöjden där vi bor. Nu tror jag att den vanliga skolan är väldigt påverkad av Montessoripedagogik idag och att skillnaden inte är lika stor längre, så det blir nog bra ändå.

    Mvh,
    Susanne
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    För Montessori.....

    Mina barn går på en nystartad Montessoriförskola.

    Jag ser bara fördelar, eftersom min stora dotter har gått på flertal olika \"vanliga\" dagis ser jag stor skillnad och bara till det bättre !

    Nr 1: Det är lugnt och skönt = lugna och sköna barn !

    Nr 2: känns mer individanpassat och jag vet att mina barn gör det de vill och är intresserade av.
    Lärarna visar och introducerar nya saker för barnen när de verkar mogna och visar intresse.

    Nr 3: Klara tydliga regler, det tror jag barnen behöver. Såsom du själv vill bli behandlad, behandlar du andra och era gemensamma saker.


    Det finns fler bra saker med Montessori, men som sagt, det är ju också upp till varje enskild förskola hur \"bra\" den är, jag tror att engagerad personal gör hela skillnaden, vilken pedagogik man än väljer.
  6. 3
    För Montessori..... Mina barn går på en nystartad Montessoriförskola.

    Jag ser bara fördelar, eftersom min stora dotter har gått på flertal olika \"vanliga\" dagis ser jag stor skillnad och bara till det bättre !

    Nr 1: Det är lugnt och skönt = lugna och sköna barn !

    Nr 2: känns mer individanpassat och jag vet att mina barn gör det de vill och är intresserade av.
    Lärarna visar och introducerar nya saker för barnen när de verkar mogna och visar intresse.

    Nr 3: Klara tydliga regler, det tror jag barnen behöver. Såsom du själv vill bli behandlad, behandlar du andra och era gemensamma saker.


    Det finns fler bra saker med Montessori, men som sagt, det är ju också upp till varje enskild förskola hur \"bra\" den är, jag tror att engagerad personal gör hela skillnaden, vilken pedagogik man än väljer.

Liknande trådar

  1. Montessori för och emot!?
    By Mammadoc in forum Skolbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 15:29
  2. Montessori
    By StockholmsMaria in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 10:50
  3. Montessori
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 10:29
  4. Vad vet ni om Montessori?
    By Elyzabel in forum Ordet är fritt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 14:30
  5. MOntessori?
    By jennnie in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 21:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar