Glutenfria lussebullar
Astma & allergi - barn
  1. Lena m. Matilda -02 & Felix -05
    #1

    Glutenfria lussebullar

    Söker efter recept på glutenfria lussebullar. Nån som har ett och vill dela med sig. Försökte mig på kanelbullar för inte så länge sen men de lev typ omöjliga att baka ut. hur blir det med lussebullar. Tycker degen alltid blir så lös. Tips tas gärna emot från er med mer erfarenhet än mig.
  2. 1
    Glutenfria lussebullar Söker efter recept på glutenfria lussebullar. Nån som har ett och vill dela med sig. Försökte mig på kanelbullar för inte så länge sen men de lev typ omöjliga att baka ut. hur blir det med lussebullar. Tycker degen alltid blir så lös. Tips tas gärna emot från er med mer erfarenhet än mig.
  3. Ulrika
    #2

    Tips

    Hej,
    För ett tag sedan såg jag ett recept i Mat och Dryck snacket på lussebullar som enligt en person där skulle bli jättebra att baka även glutenfria. Om du söker på \"fluffiga lussebullar\" i Mat och Dryck snacket så tror jag du får upp receptet. Jag frågade hon som brukade göra dessa bullar glutenfria om hon tog lika mycket glutenfri mix och hon svarade att hon tog kanske något mer (ca 1 dl) av den glutenfria mixen eller tills degen var något kletigare är en vanlig deg. Ett annat tips som jag har fått är att om man har ett vanligt recept så kan man göra om det till ett glutenrecept rakt av om man bara dubblar mängden jäst och tillsätter 1 ägg i degen, det har jag provat på ett brödrecept och det blev kanonbra. Förra året när jag gjorde glutenfria lussebullar så blev degen jättekletig men det fungerade bra att spritsa ut lussebullar med engångs spritspåsar. Spritspåsarna är superbra även när man gör brödbullar för då slipper man att ta i den kletiga degen.
  4. 2
    Tips Hej,
    För ett tag sedan såg jag ett recept i Mat och Dryck snacket på lussebullar som enligt en person där skulle bli jättebra att baka även glutenfria. Om du söker på \"fluffiga lussebullar\" i Mat och Dryck snacket så tror jag du får upp receptet. Jag frågade hon som brukade göra dessa bullar glutenfria om hon tog lika mycket glutenfri mix och hon svarade att hon tog kanske något mer (ca 1 dl) av den glutenfria mixen eller tills degen var något kletigare är en vanlig deg. Ett annat tips som jag har fått är att om man har ett vanligt recept så kan man göra om det till ett glutenrecept rakt av om man bara dubblar mängden jäst och tillsätter 1 ägg i degen, det har jag provat på ett brödrecept och det blev kanonbra. Förra året när jag gjorde glutenfria lussebullar så blev degen jättekletig men det fungerade bra att spritsa ut lussebullar med engångs spritspåsar. Spritspåsarna är superbra även när man gör brödbullar för då slipper man att ta i den kletiga degen.
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3

    Kolla på semper .se

    Hittade just en saffransfläta som man borde kunna göra lussebullar av.
    Lycka till!
  6. 3
    Kolla på semper .se Hittade just en saffransfläta som man borde kunna göra lussebullar av.
    Lycka till!
  7. Ulrika
    #4

    Nu har jag provat själv - kanonbra

    Hej,
    Nu har jag provat att baka mamma bulldegs fluffiga lussebullar glutenfria och dom blev kanonbra inte det minsta torra. Jag tog 2 dl extra glutenfri mix (man skulle nog kunna öka på mängden ytterligare med 0,5 - 1 dl) sedan tillsatte jag 1 ägg till degen. Jag använde kesella med vaniljsmak och i stället för saffran så tog jag kardemumma. Degen blev ganska kladdig så jag spritsade ut lussekatter på plåten. Russina stoppade jag i innan de jäste på plåten. Penslade med ägg gjorde jag efter att de hade varit i ugnen så blev dom glansiga och fina.
  8. 4
    Nu har jag provat själv - kanonbra Hej,
    Nu har jag provat att baka mamma bulldegs fluffiga lussebullar glutenfria och dom blev kanonbra inte det minsta torra. Jag tog 2 dl extra glutenfri mix (man skulle nog kunna öka på mängden ytterligare med 0,5 - 1 dl) sedan tillsatte jag 1 ägg till degen. Jag använde kesella med vaniljsmak och i stället för saffran så tog jag kardemumma. Degen blev ganska kladdig så jag spritsade ut lussekatter på plåten. Russina stoppade jag i innan de jäste på plåten. Penslade med ägg gjorde jag efter att de hade varit i ugnen så blev dom glansiga och fina.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5

    Tack

    Ska prova senare i eftermiddag. Hoppas att jag också lyckas då =)
  10. 5
    Tack Ska prova senare i eftermiddag. Hoppas att jag också lyckas då =)
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6

    Nu har även jag

    bakat på det receptet och det vart ju riktigt bra faktiskt. Ska nu glädja både min sambo och svärmor som båda är glutenallergiker.
  12. 6
    Nu har även jag bakat på det receptet och det vart ju riktigt bra faktiskt. Ska nu glädja både min sambo och svärmor som båda är glutenallergiker.
  13. Ulrika
    #7

    Kul

    att det blev bra. Det är lite av ett lotteri att baka glutenfritt tycker jag.
  14. 7
    Kul att det blev bra. Det är lite av ett lotteri att baka glutenfritt tycker jag.

Liknande trådar

  1. Underbara glutenfria lussebullar
    By Skrållan med Elsa in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 21:03
  2. Är marängbottnar glutenfria?
    By emmaf in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 21:16
  3. Glutenfria flingor?
    By Helen mT&S in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 21:40
  4. Glutenfria pepparkakor?
    By Karin m I&O in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 15:55
  5. Glutenfria pepparkakor?
    By Lena med M, F & O in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 21:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar