Tvåbarnschocken - hur förbereda sig?
_0602 Februaribarn
  1. Helena med Lussan och bf 10/2
    #1

    Tvåbarnschocken - hur förbereda sig?

    Snart är jag tvåbarnsmamma...hjälp! Många runt omkring mig vittnar om att det var värsta chocken att få andra barnet, mycket jobbigare än de hade tänkt sig. Ni som har två barn redan, kan ni inte komma med lite reflektioner kring detta? Vi har förberett oss så tillvida att maken tar en månads semester i samband med att bebis kommer, samt att vi skolar in storasyster på dagis i tid innan (hon ska gå några timmar om dagen tänkte vi).
    Att få första barnet var ju värsta chocken, ska det bli ännu \"värre\" nu??!!
  2. 1
    Tvåbarnschocken - hur förbereda sig? Snart är jag tvåbarnsmamma...hjälp! Många runt omkring mig vittnar om att det var värsta chocken att få andra barnet, mycket jobbigare än de hade tänkt sig. Ni som har två barn redan, kan ni inte komma med lite reflektioner kring detta? Vi har förberett oss så tillvida att maken tar en månads semester i samband med att bebis kommer, samt att vi skolar in storasyster på dagis i tid innan (hon ska gå några timmar om dagen tänkte vi).
    Att få första barnet var ju värsta chocken, ska det bli ännu \"värre\" nu??!!
  3. Mia KL m Samuel-03, bf 26/3 *på besök*
    #2

    Har inte hört sådana reaktioner...

    så jag är lite fundersam. Men jag kan tänka mig att det är en chock för man har glömt bort detta med att amningen kan vara svår i början, det tar tid, bebisen inte har hittat sin ät och sovrytm.

    Tror att det blir lite smidigare om man är förberedd på att det är en ny individ som kommer som kanske har helt andra preferenser än första barnet, helt annat temperatment och att man som förälder är ödmjuk.

    Vi kommer nog inte göra några stora planeringar, maken tar nog sina 10 dagar, antingen 2 veckor isträck eller 1 vecka heltid och 2 veckor deltid som förra gången. Sonen går på dagis redan och han kommer få fortsätta med det.

  4. 2
    Har inte hört sådana reaktioner... så jag är lite fundersam. Men jag kan tänka mig att det är en chock för man har glömt bort detta med att amningen kan vara svår i början, det tar tid, bebisen inte har hittat sin ät och sovrytm.

    Tror att det blir lite smidigare om man är förberedd på att det är en ny individ som kommer som kanske har helt andra preferenser än första barnet, helt annat temperatment och att man som förälder är ödmjuk.

    Vi kommer nog inte göra några stora planeringar, maken tar nog sina 10 dagar, antingen 2 veckor isträck eller 1 vecka heltid och 2 veckor deltid som förra gången. Sonen går på dagis redan och han kommer få fortsätta med det.

  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3

    Nej, inte alls

    det var större omställning att få första barnet än andra barnet.
  6. 3
    Nej, inte alls det var större omställning att få första barnet än andra barnet.
  7. BeaBom m2 +bf10/2
    #4

    Så här tänker jag...

    visst var det på många sätt en större omställning att få sitt första barn än sitt andra. Men jag tycker att med 1:a barnet kunde man gå helt upp i bebisen, följa dess rytm, anpassa hela sitt liv efter den - åtminstone de första månaderna. Det kunde ju va jobbigt på sitt sätt, men man hade ju många mysiga och gosiga stunder också.

    När bebis nr 2 kommer har man inte bara den bebisen att ta hand om, utan en storasyster/bror också, som kanske också behöver middagssömn och blöja, men som är i \"kan själv\"-åldern, river ut kastruller från köksskåpen, leker med tändstickor, får magsjuka, springer ut i trafiken, vill gå ut och leka när man ska amma, vill stanna kvar i parken när man måste byta bajsblöja på bebisen... Alltså: kravet på koordinationsförmåga och stresstålighet ökar ju med barn nr 2, tycker jag.

    Så nja, för mig var det kanske inte en chock att få bebis nr 2 - men jag kunde inte begripa var jag hade gjort av all tid när jag var hemma med bebis nr 1. Och jag kunde inte fatta hur folk med en bebis kunde tycka att deras liv var stressigt.

    Nu har det lugnat ner sig mkt hos oss, och jag har förstått att man växer in i att va ettbarnsförälder, och att man växer in i att va 2barnsförälder också. Och de som får tvillingar eller trillingar växer ju in i det med.

    Så, ja - det blir nog en omställning att få tvåan, men du kommer klara det och växa in i det med!!
  8. 4
    Så här tänker jag... visst var det på många sätt en större omställning att få sitt första barn än sitt andra. Men jag tycker att med 1:a barnet kunde man gå helt upp i bebisen, följa dess rytm, anpassa hela sitt liv efter den - åtminstone de första månaderna. Det kunde ju va jobbigt på sitt sätt, men man hade ju många mysiga och gosiga stunder också.

    När bebis nr 2 kommer har man inte bara den bebisen att ta hand om, utan en storasyster/bror också, som kanske också behöver middagssömn och blöja, men som är i \"kan själv\"-åldern, river ut kastruller från köksskåpen, leker med tändstickor, får magsjuka, springer ut i trafiken, vill gå ut och leka när man ska amma, vill stanna kvar i parken när man måste byta bajsblöja på bebisen... Alltså: kravet på koordinationsförmåga och stresstålighet ökar ju med barn nr 2, tycker jag.

    Så nja, för mig var det kanske inte en chock att få bebis nr 2 - men jag kunde inte begripa var jag hade gjort av all tid när jag var hemma med bebis nr 1. Och jag kunde inte fatta hur folk med en bebis kunde tycka att deras liv var stressigt.

    Nu har det lugnat ner sig mkt hos oss, och jag har förstått att man växer in i att va ettbarnsförälder, och att man växer in i att va 2barnsförälder också. Och de som får tvillingar eller trillingar växer ju in i det med.

    Så, ja - det blir nog en omställning att få tvåan, men du kommer klara det och växa in i det med!!
  9. Tise bf 10/2
    #5

    Jag tyckte inte

    alls att det blev någon chock att gå från ett till två barn. Tvärtom var det betydligt enklare och smidigare än jag trott!

    Nu har båda mina barn varit extremt \"lätta\" och vi var hemma tillsammans hela familjen i 3 mån när tvåan kom så omståndigheterna hade väl kunnat vara värre. Men jag tror inte alls att det måste bli en chock!
  10. 5
    Jag tyckte inte alls att det blev någon chock att gå från ett till två barn. Tvärtom var det betydligt enklare och smidigare än jag trott!

    Nu har båda mina barn varit extremt \"lätta\" och vi var hemma tillsammans hela familjen i 3 mån när tvåan kom så omståndigheterna hade väl kunnat vara värre. Men jag tror inte alls att det måste bli en chock!
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    Har tänkt samma sak!

    Väntar ju också 2:an och är lite rädd för \"tvåbarnschocken\". Moa har ju varit ett väldigt lätt barn, så för oss blev det aldrig någon chock förra gången. Snarare åt andra hållet, vi förvånades över hur enkelt allt var! Men nu är jag orolig att tiden inte kommer att räcka till för två små mm. Och man hör ju av andra att det är stor skillnad på att ha två jämfört med en. Själv hoppas jag på ännu en nöjd bebis, men sån tur har man väl inte ;-)
  12. 6
    Har tänkt samma sak! Väntar ju också 2:an och är lite rädd för \"tvåbarnschocken\". Moa har ju varit ett väldigt lätt barn, så för oss blev det aldrig någon chock förra gången. Snarare åt andra hållet, vi förvånades över hur enkelt allt var! Men nu är jag orolig att tiden inte kommer att räcka till för två små mm. Och man hör ju av andra att det är stor skillnad på att ha två jämfört med en. Själv hoppas jag på ännu en nöjd bebis, men sån tur har man väl inte ;-)

Liknande trådar

  1. vad mer kan jag förbereda?
    By cogitoQ in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 18:15
  2. Förbereda?
    By Indra in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 10:50
  3. ska man förbereda
    By anonymt namn in forum _0807 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 07:20
  4. tvåbarnschocken...
    By shalott in forum _0606 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 21:43
  5. Tvåbarnschocken!!!!!!!!!
    By Rutan o Ellys mamma in forum _0605 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 08:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar