Fara med högt Hb-värde?
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Fara med högt Hb-värde?

    Vi var på mvc igår, hos en vikarie (4:e i raden) till vår bm. Hob var äldre och jättesnäll och verkade kunnig.

    Jag blev orolig efteråt när jag mindes att hon sa att mitt Hb-värde på 134 var högt och att jag inte skulle äta järntabletter. Hon sa att blodet blev segare när blodvärdet var högt och att det kunde gå över sämre till fostret??

    Nu blir jag lite nojjig över det där. Är det någon som vet om det är någon fara? Borde man försöka få lägre Hb? Tänk om man lättare får blodproppar i navelsträngen eller något annat läskigt?

    Jag har läst i Mammapraktikan av Leni Söderberg att \"det är bra i slutet av graviditeteten att skaffa sig ett högt järnvärde och att man ska äta minst 50 mg järn om dagen, gärna 100 mg\". jag har ätit ca 40 mg extra järn per dag och trodde att det var bra! Jag brukar dessutom ha jättehögt värde, när jag inte väntar barn, ca 145-150, så jag trodde att det här bara var bra.

    Svårt att få tag på bm på MamaMia och 2 veckor till nästa besök, därför frågar jag er!
  2. 1
    Fara med högt Hb-värde? Vi var på mvc igår, hos en vikarie (4:e i raden) till vår bm. Hob var äldre och jättesnäll och verkade kunnig.

    Jag blev orolig efteråt när jag mindes att hon sa att mitt Hb-värde på 134 var högt och att jag inte skulle äta järntabletter. Hon sa att blodet blev segare när blodvärdet var högt och att det kunde gå över sämre till fostret??

    Nu blir jag lite nojjig över det där. Är det någon som vet om det är någon fara? Borde man försöka få lägre Hb? Tänk om man lättare får blodproppar i navelsträngen eller något annat läskigt?

    Jag har läst i Mammapraktikan av Leni Söderberg att \"det är bra i slutet av graviditeteten att skaffa sig ett högt järnvärde och att man ska äta minst 50 mg järn om dagen, gärna 100 mg\". jag har ätit ca 40 mg extra järn per dag och trodde att det var bra! Jag brukar dessutom ha jättehögt värde, när jag inte väntar barn, ca 145-150, så jag trodde att det här bara var bra.

    Svårt att få tag på bm på MamaMia och 2 veckor till nästa besök, därför frågar jag er!
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Men det

    är inte bra att äta järn om hb:et är bra och ditt värde är bra som det är nu. Välj istället ett vitaminpreparat med en liten mängd järn i.
  4. 2
    Men det är inte bra att äta järn om hb:et är bra och ditt värde är bra som det är nu. Välj istället ett vitaminpreparat med en liten mängd järn i.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3

    Ingen fara

    Det FINNS risker med att ha för högt Hb, men studier har visat att det är först vid Hb över 146 som riskerna ökar.

    134 ÄR ett jättebra Hb. Det är varken högt eller lågt i vanliga fall. För att vara gravid är det ett alldeles utmärkt värde!

    Du behöver absolut inte försöka sänka ditt Hb på något vis, men du behöver å andra sidan inte heller kämpa för att höja det.
  6. 3
    Ingen fara Det FINNS risker med att ha för högt Hb, men studier har visat att det är först vid Hb över 146 som riskerna ökar.

    134 ÄR ett jättebra Hb. Det är varken högt eller lågt i vanliga fall. För att vara gravid är det ett alldeles utmärkt värde!

    Du behöver absolut inte försöka sänka ditt Hb på något vis, men du behöver å andra sidan inte heller kämpa för att höja det.
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4

    Tack

    så jättemycket! Då är det en bit kvar till 146, som tur är!
  8. 4
    Tack så jättemycket! Då är det en bit kvar till 146, som tur är!
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5

    149 hade jag sist

    och vid inskrivningen 145. Jag har fått rådet att sluta med multivitamintabletter och även C-vitaminbruset jag brukade dricka varje morgon (C-vitamin i hög dos underlättar järnupptag). Tog inget nytt Hb på förra kontrollen, men ska kolla när jag ska dit om tre veckor.

    Jag frågade lite här inne och någon insatt svarade att \"normalgränsen\" uppåt för kvinnor var just 149, men mätt från blodprov i armen (ven) och att värdet kan vara upp till 10 enheter högre vid \"stick i fingret\".

    Om du har högt järnvärde i vanliga fall så är det inte så konstigt att du ligger högt nu också. Du är nog helt enkelt bra på att ta upp järn ur kosten!

    Det har varit lite snack om högt Hb på sistone, om man ligger ovanför normalintervallet verkar det finnas en liten, liten ökad risk för blodproppar i moderkakan. Men du ligger ju jättefint inom intervallet.

    Till sist, jag frågade också en läkare jag känner och han sa spontant att \"149 var väl inte så högt?\".

    Det är inte något jag oroar mig för i alla fall!
  10. 5
    149 hade jag sist och vid inskrivningen 145. Jag har fått rådet att sluta med multivitamintabletter och även C-vitaminbruset jag brukade dricka varje morgon (C-vitamin i hög dos underlättar järnupptag). Tog inget nytt Hb på förra kontrollen, men ska kolla när jag ska dit om tre veckor.

    Jag frågade lite här inne och någon insatt svarade att \"normalgränsen\" uppåt för kvinnor var just 149, men mätt från blodprov i armen (ven) och att värdet kan vara upp till 10 enheter högre vid \"stick i fingret\".

    Om du har högt järnvärde i vanliga fall så är det inte så konstigt att du ligger högt nu också. Du är nog helt enkelt bra på att ta upp järn ur kosten!

    Det har varit lite snack om högt Hb på sistone, om man ligger ovanför normalintervallet verkar det finnas en liten, liten ökad risk för blodproppar i moderkakan. Men du ligger ju jättefint inom intervallet.

    Till sist, jag frågade också en läkare jag känner och han sa spontant att \"149 var väl inte så högt?\".

    Det är inte något jag oroar mig för i alla fall!
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    Men hjälp!

    Jag ligger ju upp mot 150... Visste inte alls att det kunde vara skadligt på ngt sätt.. Äter ingen typ av tablett med järn.. inga vitaminer eller dyligt. Kanske får dra ner på järnrik kost då..? Borde jag sluta äta broccoli och dyl?
    Usch.. min bm, har inte sagt ngt alls...
  12. 6
    Men hjälp! Jag ligger ju upp mot 150... Visste inte alls att det kunde vara skadligt på ngt sätt.. Äter ingen typ av tablett med järn.. inga vitaminer eller dyligt. Kanske får dra ner på järnrik kost då..? Borde jag sluta äta broccoli och dyl?
    Usch.. min bm, har inte sagt ngt alls...
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7

    Troligen ingen fara

    Det kan vara en idé att inte äta så väldigt järnrik kost, men man ska samtidigt också vara medveten om att det är väldigt ovanligt att högt Hb påverkar på något allvarligt sätt.

    Jag har en vän som närapå förlorade sitt barn p.g.a. detta, det är därför jag är intresserad av ämnet, men det ÄR som sagt väldigt ovanligt.

    Många BM vet inte ens om att det finns risker med högt Hb. Det är relativt ny kunskap, och det verkar ta tid innan sådan letar sig ut över landet. Det finns fortfarande många BM som rutinmässigt rekommenderar 100 mg järntabletter till gravida med Hb kring 140-150 i tron att man aldrig kan överdosera järn... märkligt, men de är ju också bara människor, och det är väl svårt att hänga med i allt antar jag.

    Så som sagt, riskerna ökar med högt Hb, men de är fortfarande små!
    Om du känner dig orolig så ska du såklart prata med din BM om detta. Om hon inte har koll, så kan hon helt säkert få tag på bra info så att ni har koll på läget.

    Jag tycker inte att du ska oroa dig, och min mening var absolut inte att skrämmas.
  14. 7
    Troligen ingen fara Det kan vara en idé att inte äta så väldigt järnrik kost, men man ska samtidigt också vara medveten om att det är väldigt ovanligt att högt Hb påverkar på något allvarligt sätt.

    Jag har en vän som närapå förlorade sitt barn p.g.a. detta, det är därför jag är intresserad av ämnet, men det ÄR som sagt väldigt ovanligt.

    Många BM vet inte ens om att det finns risker med högt Hb. Det är relativt ny kunskap, och det verkar ta tid innan sådan letar sig ut över landet. Det finns fortfarande många BM som rutinmässigt rekommenderar 100 mg järntabletter till gravida med Hb kring 140-150 i tron att man aldrig kan överdosera järn... märkligt, men de är ju också bara människor, och det är väl svårt att hänga med i allt antar jag.

    Så som sagt, riskerna ökar med högt Hb, men de är fortfarande små!
    Om du känner dig orolig så ska du såklart prata med din BM om detta. Om hon inte har koll, så kan hon helt säkert få tag på bra info så att ni har koll på läget.

    Jag tycker inte att du ska oroa dig, och min mening var absolut inte att skrämmas.
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Apotekare brukar

    ha koll på det där. De brukar veta vad riskerna är.
  16. 8
    Apotekare brukar ha koll på det där. De brukar veta vad riskerna är.
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9

    Tack för infon

    ska tala med min BM idag.. Ska be att få ta några prover också..
  18. 9
    Tack för infon ska tala med min BM idag.. Ska be att få ta några prover också..

Liknande trådar

  1. För högt Hb-värde
    By Lillmorran in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 09:24
  2. För högt värde, trombocyter?
    By - Miko - in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 00:33
  3. Högt hb värde?!
    By Epi m F00, A03 o -16 dgr in forum Komplikationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 15:17
  4. Högt hb värde?!
    By fialerso in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 22:42
  5. Högt blodvärde - fara?
    By Elsa B in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 12:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar