Alli eller någon som haft druvbörd?
Abort
  1. Medsyster
    #1

    Alli eller någon som haft druvbörd?

    Du skrev att du haft druvbörd?

    Det misstänkte dom att jag också har, får svar om en vecka.
    Meningen var att jag skulle göra en medicinsk abort, men eftersom jag började blöda häftigt efter bara första tabletten (skrev om det på förra sidan), så avvaktade dom för att se om allt skulle komma ut av sig självt.

    Så blev det tydligen inte, och när jag var på återbesök efter tre veckor, så upptäcktes det att det troligen var en druvbörd som var kvar. Jag skrapades i veckan och ska nu vänta på besked.

    Om det nu _var_ en druvbörd, så måste jag gå och lämna hormonprover i ett halvår, plus att det finns en risk att det utvecklas till något elakartat.....

    Naturligtvis blev jag jättenervös och ledsen efter ett sånt här besked, situationen är ju jobbig nog som den är, utan att få veta att man ligger i riskzonen för att utveckla cancer....:-(

    Någon som har erfarenhet av det här?
  2. 1
    Alli eller någon som haft druvbörd? Du skrev att du haft druvbörd?

    Det misstänkte dom att jag också har, får svar om en vecka.
    Meningen var att jag skulle göra en medicinsk abort, men eftersom jag började blöda häftigt efter bara första tabletten (skrev om det på förra sidan), så avvaktade dom för att se om allt skulle komma ut av sig självt.

    Så blev det tydligen inte, och när jag var på återbesök efter tre veckor, så upptäcktes det att det troligen var en druvbörd som var kvar. Jag skrapades i veckan och ska nu vänta på besked.

    Om det nu _var_ en druvbörd, så måste jag gå och lämna hormonprover i ett halvår, plus att det finns en risk att det utvecklas till något elakartat.....

    Naturligtvis blev jag jättenervös och ledsen efter ett sånt här besked, situationen är ju jobbig nog som den är, utan att få veta att man ligger i riskzonen för att utveckla cancer....:-(

    Någon som har erfarenhet av det här?
  3. alli
    #2

    Hej medsyster...

    Jag hade en druvbörd för ca 3 år sen. Ja, inte är det kul att höra alla tråkigheter... Jag var gravid i v.10, då jag plötsligt fick väldigt ont i magen...jag åkte till gyn och dom tittade med vul..de kunde inte senågot foster då, men såg hinnsäck mm och då försod jag att nåt var fel.några dagar senare gjorde jag en skrapning.Efter en vecka ringde de och sa att jag fått en Mola, druvbörd. Jag blev naturligtvis rädd, men läkaren jag talade med sa att risken att det ska utvecklas till cancer är ganska liten, men jag fick göra en lungrönten, och sen fick jag lämna Hcg-prover i ett år...mina hcg gick ner snabbt från att vara skyhöga, så det var ju positivt. Det finns olika typer av druvbörd, godart. och lite elakart, så jag håller mina tummar att det är något annat än druvbörd, för visst är det påfrestande. Jag ville gärna ha barn snart, så jag blev gravid 1 år senare..
    fråga gärna om du har frågor! KRAM!
  4. 2
    Hej medsyster... Jag hade en druvbörd för ca 3 år sen. Ja, inte är det kul att höra alla tråkigheter... Jag var gravid i v.10, då jag plötsligt fick väldigt ont i magen...jag åkte till gyn och dom tittade med vul..de kunde inte senågot foster då, men såg hinnsäck mm och då försod jag att nåt var fel.några dagar senare gjorde jag en skrapning.Efter en vecka ringde de och sa att jag fått en Mola, druvbörd. Jag blev naturligtvis rädd, men läkaren jag talade med sa att risken att det ska utvecklas till cancer är ganska liten, men jag fick göra en lungrönten, och sen fick jag lämna Hcg-prover i ett år...mina hcg gick ner snabbt från att vara skyhöga, så det var ju positivt. Det finns olika typer av druvbörd, godart. och lite elakart, så jag håller mina tummar att det är något annat än druvbörd, för visst är det påfrestande. Jag ville gärna ha barn snart, så jag blev gravid 1 år senare..
    fråga gärna om du har frågor! KRAM!
  5. Medsyster
    #3

    Tack för ditt svar!

    Mina Hcg-värden hade iallafall halverats dagen efter skrapningen, det kanske är ett gott tecken då? Jag har förstått att dom ska ner på noll så fort som möjligt.....
    Gör man en lungröntgen för att kolla efter ev. metastaser?

    Vad skönt att höra att det gick bra för dig, jätteskönt att få kontakt med någon som gått igenom det här! Nu ska jag bara vänta på besked i en vecka, får försöka tänka på något annat och inte vara alltför nervös....
  6. 3
    Tack för ditt svar! Mina Hcg-värden hade iallafall halverats dagen efter skrapningen, det kanske är ett gott tecken då? Jag har förstått att dom ska ner på noll så fort som möjligt.....
    Gör man en lungröntgen för att kolla efter ev. metastaser?

    Vad skönt att höra att det gick bra för dig, jätteskönt att få kontakt med någon som gått igenom det här! Nu ska jag bara vänta på besked i en vecka, får försöka tänka på något annat och inte vara alltför nervös....
  7. alli
    #4

    lungröntgen..

    gör man alltid vid en druvbörd på det sjukhus jag tillhör, man tittar efter ev metastaser, (låter inte kul, men som sagt, ovanligt. ) Men visst , man blir ju rädd när man bara hör ordet cancer. Skönt att dinaa värden gick ner så snabbt, säkert ett gott tecken! Lycka till och hör gärna av dig om du vill, jag pratade inte så mycket med någon, hade inte hittat hit då ! Kram.
  8. 4
    lungröntgen.. gör man alltid vid en druvbörd på det sjukhus jag tillhör, man tittar efter ev metastaser, (låter inte kul, men som sagt, ovanligt. ) Men visst , man blir ju rädd när man bara hör ordet cancer. Skönt att dinaa värden gick ner så snabbt, säkert ett gott tecken! Lycka till och hör gärna av dig om du vill, jag pratade inte så mycket med någon, hade inte hittat hit då ! Kram.

Liknande trådar

  1. Någon som har eller har haft
    By Maarriiee in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 20:13
  2. Någon som haft eller provat
    By ~Ida~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-26, 20:24
  3. Någon som använder Alli?
    By hoppfull in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 16:32
  4. Dunnisparty- Någon som haft eller varit?
    By nessa in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 18:59
  5. Är det någon som har eller haft
    By Anna in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 15:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar