Varför byter man namn som vuxen?
Namn, dop & namngivning
  1. namnisen
    #1

    Varför byter man namn som vuxen?


    Jag är bara nyfiken. Jag har själv en vän som har bytt namn i vuxen ålder och jag har aldrig fått någon riktig förklaring på vad som var orsaken till namnbytet.
    Jag skulle aldrig klara av att byta förnamn, det skule kännas otäckt precis som att en bit av mig ÄR mitt namn.. men jag är kanske speciell?
    Ni som byter namn eller har någon i eran närhet som bytt namn, kanske ni kan förklara varför man gör det. jag är bara nyfiken och detta är ett namnsnack så..
  2. 1
    Varför byter man namn som vuxen?
    Jag är bara nyfiken. Jag har själv en vän som har bytt namn i vuxen ålder och jag har aldrig fått någon riktig förklaring på vad som var orsaken till namnbytet.
    Jag skulle aldrig klara av att byta förnamn, det skule kännas otäckt precis som att en bit av mig ÄR mitt namn.. men jag är kanske speciell?
    Ni som byter namn eller har någon i eran närhet som bytt namn, kanske ni kan förklara varför man gör det. jag är bara nyfiken och detta är ett namnsnack så..
  3. bigmouth med edith
    #2

    Min mamma bytte namn

    när hon var några och tjugo. Detta för att hon hela livet tyckt att Gunilla är världens fulaste namn. För henne var det inget konstigt alls att göra det.

    Jag vet andra som bytt namn p g a att de haft föräldrar som behandlat dem illa och därför vill lägga den relationen bakom sig, inklusive namnet föräldrarna gav dem.
  4. 2
    Min mamma bytte namn när hon var några och tjugo. Detta för att hon hela livet tyckt att Gunilla är världens fulaste namn. För henne var det inget konstigt alls att göra det.

    Jag vet andra som bytt namn p g a att de haft föräldrar som behandlat dem illa och därför vill lägga den relationen bakom sig, inklusive namnet föräldrarna gav dem.
  5. Medlem sedan
    Apr 2002
    #3

    De som jag känner

    ...som har bytt namn har tyckt genuint illa om sitt första namn, av olika anledningar - och ofta under lång tid. Och att byta har alltså inte känts otäckt utan snarare som en lättnad, som att äntligen få vara sig själv på något vis. Det är väl helt enkelt skönt att byta ut ett namn som \"skaver\" och som man inte alls passar i antar jag.
  6. 3
    De som jag känner ...som har bytt namn har tyckt genuint illa om sitt första namn, av olika anledningar - och ofta under lång tid. Och att byta har alltså inte känts otäckt utan snarare som en lättnad, som att äntligen få vara sig själv på något vis. Det är väl helt enkelt skönt att byta ut ett namn som \"skaver\" och som man inte alls passar i antar jag.
  7. irismedflera
    #4

    jag har också bytt

    jag hade också ett namn
    som jag inte tyckte passade
    mig så jag bytte till mina andranamn
    det blev bättre så

  8. 4
    jag har också bytt jag hade också ett namn
    som jag inte tyckte passade
    mig så jag bytte till mina andranamn
    det blev bättre så

  9. Medlem sedan
    Jul 2000
    #5

    Jag känner en tjej

    som bytt namn i vuxen ålder, och en som bytt i senare tonår.
    Hon som bytte i vuxen ålder har ingen relation till sina föräldrar och ett väldigt struligt förflutet med mycket alkohol och droger.
    Nu lever hon det liv hon vil leva och är för första gången i sitt liv riktigt lycklig. Namnbytet var ett sätt att lägga sitt tidigare liv bakom sig.

    Hon som bytte i tonåren har aldrig trivts med sitt namn, men däremot med sitt andranamn, vilket hon då bytte till.

    Kramisar
  10. 5
    Jag känner en tjej som bytt namn i vuxen ålder, och en som bytt i senare tonår.
    Hon som bytte i vuxen ålder har ingen relation till sina föräldrar och ett väldigt struligt förflutet med mycket alkohol och droger.
    Nu lever hon det liv hon vil leva och är för första gången i sitt liv riktigt lycklig. Namnbytet var ett sätt att lägga sitt tidigare liv bakom sig.

    Hon som bytte i tonåren har aldrig trivts med sitt namn, men däremot med sitt andranamn, vilket hon då bytte till.

    Kramisar
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6

    Jag har bytt förnamn för att

    Jag fick ett smeknamn i tonåren som sedan följde med, så till slut var det mer mig personligen än det som jag fick vid födseln...
    Det var naturligt för mig att göra det...
  12. 6
    Jag har bytt förnamn för att Jag fick ett smeknamn i tonåren som sedan följde med, så till slut var det mer mig personligen än det som jag fick vid födseln...
    Det var naturligt för mig att göra det...
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    jag har bytt...

    jag bytte när jag var 18 fyllda mest pga revolt mot min pappa (det var han som valde mitt förnamn) Nu idag har jga ju ångrat det hela för att det krånglade till det för släktingar vänner arbetsplatser etc. Jag har bytt tillbaka till mitt första förnamn igen för att jag kände att det blev viktigt för mig nu när jag ska bli mamma att min lilla inte blir snurrig när man blir tilltalad två olika namn.
  14. 7
    jag har bytt... jag bytte när jag var 18 fyllda mest pga revolt mot min pappa (det var han som valde mitt förnamn) Nu idag har jga ju ångrat det hela för att det krånglade till det för släktingar vänner arbetsplatser etc. Jag har bytt tillbaka till mitt första förnamn igen för att jag kände att det blev viktigt för mig nu när jag ska bli mamma att min lilla inte blir snurrig när man blir tilltalad två olika namn.
  15. Medlem sedan
    Jan 2002
    #8

    En kompis....

    som jag hade när jag var liten hette Sven-Åke (född 81) och vi kallade honom Svempa och tyckte det var ballt. Alla tjejer var dessutom kära i honom för han var sjukt snygg.

    Träffade honom för ett par år sen och då hade han bytt namn till (var det?) Rickard! Han sa att han alltid skämts så över Sven-Åke, även om alla kallade honom Svempa som var okey, så han bytte. Jag kallar honom Svempa iaf om vi ses... = )
  16. 8
    En kompis.... som jag hade när jag var liten hette Sven-Åke (född 81) och vi kallade honom Svempa och tyckte det var ballt. Alla tjejer var dessutom kära i honom för han var sjukt snygg.

    Träffade honom för ett par år sen och då hade han bytt namn till (var det?) Rickard! Han sa att han alltid skämts så över Sven-Åke, även om alla kallade honom Svempa som var okey, så han bytte. Jag kallar honom Svempa iaf om vi ses... = )
  17. namnisen
    #9

    Tack för alla svar


    Det var roligt och tankevärt att läsa om era eller era vänners val. faktiskt blev det lite mer förståeligt när jag läst era svar =)
  18. 9
    Tack för alla svar
    Det var roligt och tankevärt att läsa om era eller era vänners val. faktiskt blev det lite mer förståeligt när jag läst era svar =)
  19. MY
    #10

    Har nog bara stött på en

    En gammal klasskompis som bytt både för- och efternamn från ett typiskt arabisktnamn till ett typiskt svensktnamn. Personen har svensk mamma och iransk pappa. Vet inte varför namnet byttes men jag antar att det bla var lättare att lyckas få ett jobb på så vis.
  20. 10
    Har nog bara stött på en En gammal klasskompis som bytt både för- och efternamn från ett typiskt arabisktnamn till ett typiskt svensktnamn. Personen har svensk mamma och iransk pappa. Vet inte varför namnet byttes men jag antar att det bla var lättare att lyckas få ett jobb på så vis.
  21. Anonym
    #11
    Citat Ursprungligen postat av bigmouth med edith Visa inlägg
    när hon var några och tjugo. Detta för att hon hela livet tyckt att Gunilla är världens fulaste namn. För henne var det inget konstigt alls att göra det.

    Jag vet andra som bytt namn p g a att de haft föräldrar som behandlat dem illa och därför vill lägga den relationen bakom sig, inklusive namnet föräldrarna gav dem.

    Hur fungerade det kallar alla henne vid det nya namnet?
  22. 11
    Citat Ursprungligen postat av bigmouth med edith Visa inlägg
    när hon var några och tjugo. Detta för att hon hela livet tyckt att Gunilla är världens fulaste namn. För henne var det inget konstigt alls att göra det.

    Jag vet andra som bytt namn p g a att de haft föräldrar som behandlat dem illa och därför vill lägga den relationen bakom sig, inklusive namnet föräldrarna gav dem.

    Hur fungerade det kallar alla henne vid det nya namnet?
  23. Anonym
    #12
    Hur funkar det idag är han Rickard eller Svempa för er?
  24. 12
    Hur funkar det idag är han Rickard eller Svempa för er?

Liknande trådar

  1. Byter namn
    By Stina trebarnsmamma in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 13:04
  2. Varför byter min bilder namn?
    By Kajan in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 22:26
  3. Byter namn
    By Suskiv in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 09:18
  4. Byter namn...
    By verdandi80 in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 09:10
  5. Jag byter namn.
    By Jenny m trean bf 29/8 in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-25, 14:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar