min lilla tryffel (svamp)..vad göra?
Mat & dryck
  1. zeta
    #1

    min lilla tryffel (svamp)..vad göra?

    Jag köpte en pyttetryffel för att testa om det verkligen är så gott som påstås. Men vad skall jag göra med den?? Kollade i mina böcker och rekommendationen var, att laga en omelett om man bara har lite tryffel. Men det känns så avigt av något skäl - vaddå omelett, jag skulle ha velat hitta på något lite lyxigare. Den här sidan har ju förvandlats till en riktig gurmet-kockarnas-klubb, så jag kanske kan få lite tips ;)
  2. 1
    min lilla tryffel (svamp)..vad göra? Jag köpte en pyttetryffel för att testa om det verkligen är så gott som påstås. Men vad skall jag göra med den?? Kollade i mina böcker och rekommendationen var, att laga en omelett om man bara har lite tryffel. Men det känns så avigt av något skäl - vaddå omelett, jag skulle ha velat hitta på något lite lyxigare. Den här sidan har ju förvandlats till en riktig gurmet-kockarnas-klubb, så jag kanske kan få lite tips ;)
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    En risotto....

    inget vanligt ris utan risottoris, och sedan använder Du litet vitt vin och inte bara vatten....

    Strimla tryffeln över....

    Det är i alla fall vad jag skulle göra...
  4. 2
    En risotto.... inget vanligt ris utan risottoris, och sedan använder Du litet vitt vin och inte bara vatten....

    Strimla tryffeln över....

    Det är i alla fall vad jag skulle göra...
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    lite olika tips

    följ bara länkarna - har aldrig haft en chans att ens se äkta tryffel! :)

    http://www.svd.se/dynamiskt/mat/did_11004961.asp
    http://www.risungsgard.com/index.htm
  6. 3
    lite olika tips följ bara länkarna - har aldrig haft en chans att ens se äkta tryffel! :)

    http://www.svd.se/dynamiskt/mat/did_11004961.asp
    http://www.risungsgard.com/index.htm
  7. zeta
    #4

    risotto

    är ju en bra idé - jag älskar att göra risotto enligt alla konstens regler, släva i kokande buljong skopvis och så vidare..man skulle kunna göra tryffelrisotto med en god liten köttbit och tomatsallad tex?
  8. 4
    risotto är ju en bra idé - jag älskar att göra risotto enligt alla konstens regler, släva i kokande buljong skopvis och så vidare..man skulle kunna göra tryffelrisotto med en god liten köttbit och tomatsallad tex?
  9. zeta
    #5

    tack,

    det var riktig bra länkar (iaf nr 2, ettan funkade inte just nu, men jag testar imorgon igen). Jag fick nästan tårar i ögonen när jag läste receptet \"Carpaccio på oxfilé med färsk tryffel\" - jag älskar carpaccio och det låter precis lagom lyxigt för min lilla tryffel (han? hon? väger bara 8 gram..)
  10. 5
    tack, det var riktig bra länkar (iaf nr 2, ettan funkade inte just nu, men jag testar imorgon igen). Jag fick nästan tårar i ögonen när jag läste receptet \"Carpaccio på oxfilé med färsk tryffel\" - jag älskar carpaccio och det låter precis lagom lyxigt för min lilla tryffel (han? hon? väger bara 8 gram..)
  11. Camelia
    #6

    Det fanns många tryffelrecept...

    På Go\'Kvälls hemsida på SVT. (Jaaaaa, jag är en TANT som ser på det ibland.)

    Hon gjorde risotto... och fler rätter. Kika där!
  12. 6
    Det fanns många tryffelrecept... På Go\'Kvälls hemsida på SVT. (Jaaaaa, jag är en TANT som ser på det ibland.)

    Hon gjorde risotto... och fler rätter. Kika där!
  13. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7

    Jag åt pasta med tryffel i Kroatien

    ...och det smakade vansinnigt gott men jag gissar att det bara var grädde (eller creme fraiche), vitlök och tryffel. Serveras hopblandat med pastan som en carbonara.
  14. 7
    Jag åt pasta med tryffel i Kroatien ...och det smakade vansinnigt gott men jag gissar att det bara var grädde (eller creme fraiche), vitlök och tryffel. Serveras hopblandat med pastan som en carbonara.

Liknande trådar

  1. Om man bara ska göra EN sorts tryffel...
    By Lillblomma in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-09-02, 14:09
  2. Vad ska min lilla mamma göra i Sthlm?
    By TacoBelle in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 20:26
  3. Tryffel
    By skanetjej in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 15:06
  4. Tryffel
    By Nalla in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 10:00
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 00:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar