Bokstäver
_0406 Junibarn
  1. Zukits med Filip
    #1

    Bokstäver

    Vi har tränat/lekt med bokstäver ett tag nu och Filip kunde 16 bokstäver idag! Han säger inte alla ljud själv (kan bara säga D,M,L och I)men han tar rätt bokstav om man frågar tex Var är K?. Vi köpte fina lite större bokstäver i London och han tycker det är roligt att hålla på med dem.

    Han kan också oftast peka ut i en bok (stor text) rätt bokstav.
  2. 1
    Bokstäver Vi har tränat/lekt med bokstäver ett tag nu och Filip kunde 16 bokstäver idag! Han säger inte alla ljud själv (kan bara säga D,M,L och I)men han tar rätt bokstav om man frågar tex Var är K?. Vi köpte fina lite större bokstäver i London och han tycker det är roligt att hålla på med dem.

    Han kan också oftast peka ut i en bok (stor text) rätt bokstav.
  3. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2

    Vad duktig han är.

    Oscar har inget intresse för att lära sig något annat än bus.
    Vi försöker få honom att visa var saker är, men då tittar han på oss som att han vill säga \"det tänker jag inte berätta för er\". Han visar iallfall var näsan och magen är om man ber. Men det har varit mycket tjat från vår sida.

    Det är väldigt kul att läsa vad andra barn kan och inse hur mycket det kan skilja på barn i samma ålder. Oscar är jätteolik Felix när han var i denna åldern, hur dom leker, vad dom leker med, intresse för böcker och pussel. Det enda dom är lika i är deras utseende.
  4. 2
    Vad duktig han är. Oscar har inget intresse för att lära sig något annat än bus.
    Vi försöker få honom att visa var saker är, men då tittar han på oss som att han vill säga \"det tänker jag inte berätta för er\". Han visar iallfall var näsan och magen är om man ber. Men det har varit mycket tjat från vår sida.

    Det är väldigt kul att läsa vad andra barn kan och inse hur mycket det kan skilja på barn i samma ålder. Oscar är jätteolik Felix när han var i denna åldern, hur dom leker, vad dom leker med, intresse för böcker och pussel. Det enda dom är lika i är deras utseende.
  5. Zukits med Filip
    #3

    Det är

    intressant hur olika syskon kan vara! Vi har inga fler barn ännu, men det är nog svårt sen att inte jämföra :-)Vad gillar Oskar att leka med? Filip gillar bilar!!!

    Filip kan ganska många kroppsdelar. Däremot säger han inte så många ord ännu. Mamma, där, Babba (pappa)är väl de rena ord han säger. Sen säger han en hel del förstavelser, tex da (=dagis), gla (=glass). Jag ser fram emot när han börjar komma igång med talet!
  6. 3
    Det är intressant hur olika syskon kan vara! Vi har inga fler barn ännu, men det är nog svårt sen att inte jämföra :-)Vad gillar Oskar att leka med? Filip gillar bilar!!!

    Filip kan ganska många kroppsdelar. Däremot säger han inte så många ord ännu. Mamma, där, Babba (pappa)är väl de rena ord han säger. Sen säger han en hel del förstavelser, tex da (=dagis), gla (=glass). Jag ser fram emot när han börjar komma igång med talet!
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4

    Oscar gillar

    också att leka med bilar. Men just nu är det mest bus stök som gäller, otroligt tröttsamt.
    Det är jättesvårt att inte jämföra, framförallt med tanke på hur olika de är. När Felix var i denna åldern pratade han jättemycke, tror att han var uppe i tvåordsmeningar runt jul. Oscar leker däremot mycket bättre och på ett helt olik sätt mot vad Felix gjorde.
  8. 4
    Oscar gillar också att leka med bilar. Men just nu är det mest bus stök som gäller, otroligt tröttsamt.
    Det är jättesvårt att inte jämföra, framförallt med tanke på hur olika de är. När Felix var i denna åldern pratade han jättemycke, tror att han var uppe i tvåordsmeningar runt jul. Oscar leker däremot mycket bättre och på ett helt olik sätt mot vad Felix gjorde.
  9. Matilda m.Alicia & 2 till
    #5

    wow!

    Häftigt att han lärt sig lite bokstäver! =)

    Alicia pekade ut morfar på TV i morse. Det var en farbror på ettan som var något lik honom och Alicia blev jätteglad och pekade \"offa, offa, dää offa!\"

    =)
  10. 5
    wow! Häftigt att han lärt sig lite bokstäver! =)

    Alicia pekade ut morfar på TV i morse. Det var en farbror på ettan som var något lik honom och Alicia blev jätteglad och pekade \"offa, offa, dää offa!\"

    =)
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6

    Ok

    Låter lite som de där einsteinbarnen som man tränar på att lära sig att känna igen olika saker *s*
  12. 6
    Ok Låter lite som de där einsteinbarnen som man tränar på att lära sig att känna igen olika saker *s*
  13. Zukits med Filip
    #7

    Det känns som

    lite kritik inlindat i ditt svar, men det kanske inte var så du menade. I vilket fall som helst så har vi inte pressat honom till nånting, utan vi märker att han tycker det är roligt att öva och blir glad över responsen. Barn är ju så mottagliga för allting nu i den här åldern :-)

    Vi gör det här bara korta stunder. Ofta är han okoncentrerad och då gör vi något annat i stället. Det är han som styr!
  14. 7
    Det känns som lite kritik inlindat i ditt svar, men det kanske inte var så du menade. I vilket fall som helst så har vi inte pressat honom till nånting, utan vi märker att han tycker det är roligt att öva och blir glad över responsen. Barn är ju så mottagliga för allting nu i den här åldern :-)

    Vi gör det här bara korta stunder. Ofta är han okoncentrerad och då gör vi något annat i stället. Det är han som styr!
  15. Zukits med Filip
    #8

    Hihi

    Gulligt!

    Min sambo är bortrest och igår såg Filip sambons keps som hängde på hängaren. Han verkade bli jätteglad över att se den och sa \"Ba\" med glädje. Ska bli skönt när sambon är tillbaka igen!
  16. 8
    Hihi Gulligt!

    Min sambo är bortrest och igår såg Filip sambons keps som hängde på hängaren. Han verkade bli jätteglad över att se den och sa \"Ba\" med glädje. Ska bli skönt när sambon är tillbaka igen!
  17. Matilda m.Alicia & 2 till
    #9

    Det är det som är hemligheten...

    ...med barn - att fånga dem då de visar intresse för olika saker.

    Jag jobbar som förskollärare och jag ser inget fel i att ni leker med bokstäver med Filip, så länge det är på hans villkor och inte prestationsbundet.

    Och det verkar ju vara helt på Filips villkor!
  18. 9
    Det är det som är hemligheten... ...med barn - att fånga dem då de visar intresse för olika saker.

    Jag jobbar som förskollärare och jag ser inget fel i att ni leker med bokstäver med Filip, så länge det är på hans villkor och inte prestationsbundet.

    Och det verkar ju vara helt på Filips villkor!
  19. Matilda m.Alicia & 2 till
    #10

    Blev han...

    ...besviken då han insåg att pappa inte var hemma trots kepsen?

    Jag får vara väldigt försiktig med att förvarna Alicia om saker, säger jag att \"nu ska vi snart ut och åka bilen och hämta pappa\" så springer hon direkt till dörren och ska klä på sig =)

    Var är sambon förresten?
  20. 10
    Blev han... ...besviken då han insåg att pappa inte var hemma trots kepsen?

    Jag får vara väldigt försiktig med att förvarna Alicia om saker, säger jag att \"nu ska vi snart ut och åka bilen och hämta pappa\" så springer hon direkt till dörren och ska klä på sig =)

    Var är sambon förresten?
  21. Zukits med Filip
    #11

    Nja

    Han godtog att \"Pappa är på jobbet\". Men nog saknar han honom.

    Sambon är på kort visit i USA med jobbet.
  22. 11
    Nja Han godtog att \"Pappa är på jobbet\". Men nog saknar han honom.

    Sambon är på kort visit i USA med jobbet.
  23. Zukits med Filip
    #12

    Precis

    Exempelvis har Filip inte tålamod att lyssna på bokläsning, utan han vill bläddra själv. Det är bara att acceptera :-)

    \"Tränar\" ni alfabetet med barnen på förskolan?
  24. 12
    Precis Exempelvis har Filip inte tålamod att lyssna på bokläsning, utan han vill bläddra själv. Det är bara att acceptera :-)

    \"Tränar\" ni alfabetet med barnen på förskolan?
  25. Ann m Isa & Emilia
    #13

    Vad kul!

    Emilia har verkligen noll intresse för någonting annat än bus och nja möjligtvis dockor i alla former o färger. Att klä på och klä av dockorna är det allra roligaste just nu.
    Min stora tjej har däremot vart tidig med det mesta och kunde räkna till 10 o en flera bokstäver vid samma ålder. Hon pratade också 2-3 ordsmeningar, Emilia säger bara mamma *s*. Det är så kul att se hur olika barn faktiskt är.
  26. 13
    Vad kul! Emilia har verkligen noll intresse för någonting annat än bus och nja möjligtvis dockor i alla former o färger. Att klä på och klä av dockorna är det allra roligaste just nu.
    Min stora tjej har däremot vart tidig med det mesta och kunde räkna till 10 o en flera bokstäver vid samma ålder. Hon pratade också 2-3 ordsmeningar, Emilia säger bara mamma *s*. Det är så kul att se hur olika barn faktiskt är.
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    #14

    Jo jag menar

    för barn är det ingen skillnad på att lära sig ett ljud för en bokstav eller ett ljud för ett djur. Så jag ser inte den stora grejen i det hela.
  28. 14
    Jo jag menar för barn är det ingen skillnad på att lära sig ett ljud för en bokstav eller ett ljud för ett djur. Så jag ser inte den stora grejen i det hela.
  29. Zukits med Filip
    #15

    Fumlan - Jag tycker

    att bokstäver måste vara svårare att lära sig än ett djur, men det är jag det. Tråkig attityd du har, men jag tänkter fortsätta att vara stolt över min sons framsteg!
  30. 15
    Fumlan - Jag tycker att bokstäver måste vara svårare att lära sig än ett djur, men det är jag det. Tråkig attityd du har, men jag tänkter fortsätta att vara stolt över min sons framsteg!
  31. Zukits med Filip
    #16

    Filip gillar

    också busa! Först stannar han till och sen får han den där busglimten i ögat :-) Svårt att inte skratta!

    Filip säger inte heller så många ord. Mamma, Babba, där och inte så mycket mer rena ord.
  32. 16
    Filip gillar också busa! Först stannar han till och sen får han den där busglimten i ögat :-) Svårt att inte skratta!

    Filip säger inte heller så många ord. Mamma, Babba, där och inte så mycket mer rena ord.
  33. Matilda m.Alicia + 2 till
    #17

    Hej!

    Ja, till viss del tränar vi alfabetet med barnen. Det leks in i vardagen. Jag har hela tiden det \"tänket\" så om man tänker igenom en dag så har man tränat väldigt mycket i vardagen utan att man reflekterat över det.

    Vi har också spel, pussel m.m med bokstäver på.

    Vi försöker tillvarata barnens intressen. Är det barn som gillar bokstäver så får det barnet pyssla mycket med det, och om ett annat barn gillar dinosaurer så fixar vi så att h*n får lära sig mer om det.

  34. 17
    Hej! Ja, till viss del tränar vi alfabetet med barnen. Det leks in i vardagen. Jag har hela tiden det \"tänket\" så om man tänker igenom en dag så har man tränat väldigt mycket i vardagen utan att man reflekterat över det.

    Vi har också spel, pussel m.m med bokstäver på.

    Vi försöker tillvarata barnens intressen. Är det barn som gillar bokstäver så får det barnet pyssla mycket med det, och om ett annat barn gillar dinosaurer så fixar vi så att h*n får lära sig mer om det.

  35. Matilda m.Alicia + 2 till
    #18

    Skillnaden...

    ...ligger väl i att Filip är lite före jämnåriga barn gällande i läsinlärningen. Han vet ju redan hur de ser ut och vad de heter.

    Så nästa steg för honom är att lära sig benämna dem.

    Sedan lär de sig hur de låter (ex d låter inte \"de\" utan \"D\" stumt). Dessa ljud lär de sig sedan sätta ihop till ord som de kan ljuda.

    Så du har helt rätt i att Filip lärt sig koppla en bild på A till ordet A, men det är ju första steget i läsinlärningen så det är ju inte fel =)

    Då barnen känner igen och kan skriva sitt namn är de fortfarande på den nivån. Deras namn blir som en bild som de känner igen. Och då de skriver bokstäverna som ska bilda deras namn så är det samma teknik som att rita en orm, en boll och en sol efter varandra.

    OM de nu inte har förstått hur bokstäverna låter, för då har de tagit ett steg till.

  36. 18
    Skillnaden... ...ligger väl i att Filip är lite före jämnåriga barn gällande i läsinlärningen. Han vet ju redan hur de ser ut och vad de heter.

    Så nästa steg för honom är att lära sig benämna dem.

    Sedan lär de sig hur de låter (ex d låter inte \"de\" utan \"D\" stumt). Dessa ljud lär de sig sedan sätta ihop till ord som de kan ljuda.

    Så du har helt rätt i att Filip lärt sig koppla en bild på A till ordet A, men det är ju första steget i läsinlärningen så det är ju inte fel =)

    Då barnen känner igen och kan skriva sitt namn är de fortfarande på den nivån. Deras namn blir som en bild som de känner igen. Och då de skriver bokstäverna som ska bilda deras namn så är det samma teknik som att rita en orm, en boll och en sol efter varandra.

    OM de nu inte har förstått hur bokstäverna låter, för då har de tagit ett steg till.

  37. Matilda m.Alicia + 2 till
    #19

    Klickann igen =)

    Min son är förresten ett solklart exempel på att man lär sig lätt då man är motiverad.

    Han var 5 år då han kunde läsa och skriva och detta tack vare sin storasyster som hade lekt skola med honom. Hon är 2½ år äldre och fortfarande är det så att allt hon gör i skolan får han göra hemma sedan =)

    Nu är han snart 6 och ligger på samma nivå som genomsnittet i dotterns klass (2:an).

    Hade dottern inte lekt skola med honom tror jag inte att han hade kunnat så mycket. Hon har även lärt honom matte, finskrivning, stavning m.m.

    Och det viktigaste är att det varit helt på hans villkor, han har bara haft kul!
  38. 19
    Klickann igen =) Min son är förresten ett solklart exempel på att man lär sig lätt då man är motiverad.

    Han var 5 år då han kunde läsa och skriva och detta tack vare sin storasyster som hade lekt skola med honom. Hon är 2½ år äldre och fortfarande är det så att allt hon gör i skolan får han göra hemma sedan =)

    Nu är han snart 6 och ligger på samma nivå som genomsnittet i dotterns klass (2:an).

    Hade dottern inte lekt skola med honom tror jag inte att han hade kunnat så mycket. Hon har även lärt honom matte, finskrivning, stavning m.m.

    Och det viktigaste är att det varit helt på hans villkor, han har bara haft kul!
  39. Medlem sedan
    Jan 2000
    #20

    Klart du ska vara stolt!

    Lät nog lite onödigt hård i mitt inlägg.
  40. 20
    Klart du ska vara stolt! Lät nog lite onödigt hård i mitt inlägg.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Bokstäver
    By Heidi.P in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 13:30
  2. Bokstäver?
    By jodh in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 08:05
  3. Bokstäver
    By råd om stöd in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 08:23
  4. bokstäver?
    By gerbera in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 17:43
  5. Bokstäver OT
    By Efemeris in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 07:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar