Specialintressen!?
Autismspektrum
  1. Mamicka
    #1

    Specialintressen!?

    Har era barn specialintressen? I så fall, hur yttrar det sig?

    Axel har ju ingen diagnos ännu, men jag tycker själv att det är ganska uppenbart att han uppfyller de andra kriterierna för autism. Däremot är jag tveksam kring specialintressebiten. Hur pass uttalat skall det vara? Det enda jag kan komma på med Axel är att han gillar långsmala saker, typ slangar, sladdar, garn, trådar, bambupinnar osv.
  2. 1
    Specialintressen!? Har era barn specialintressen? I så fall, hur yttrar det sig?

    Axel har ju ingen diagnos ännu, men jag tycker själv att det är ganska uppenbart att han uppfyller de andra kriterierna för autism. Däremot är jag tveksam kring specialintressebiten. Hur pass uttalat skall det vara? Det enda jag kan komma på med Axel är att han gillar långsmala saker, typ slangar, sladdar, garn, trådar, bambupinnar osv.
  3. Medlem sedan
    Oct 2005
    #2

    Dinosaurier

    reptiler, vilda djur etc (i plast).
    Hemma har min son, som är 4,5 år med diagnosen autism, alltid ett djur i handen oftast en dinosaurie.
    Överlag är han väldigt duktig på att immitera djurens läten och hur de betér sig. Han har aldrig radat upp sina djur utan leker med dem och har rollekar ibland eller så låter han som dem och låter dem gå omkring eller flyga.
    När han väl har satt igång att låta som något djur är det väldigt svårt att få honom att tystna.
    Nu när han ska till dagis säger vi att Dino ska vara hemma och detta accepterar han men tidigare var han väldigt beroende av sina \"djur\" och ville ha med dem överallt.
    Så jag kan nog påstå att detta är min sons specialintresse.
  4. 2
    Dinosaurier reptiler, vilda djur etc (i plast).
    Hemma har min son, som är 4,5 år med diagnosen autism, alltid ett djur i handen oftast en dinosaurie.
    Överlag är han väldigt duktig på att immitera djurens läten och hur de betér sig. Han har aldrig radat upp sina djur utan leker med dem och har rollekar ibland eller så låter han som dem och låter dem gå omkring eller flyga.
    När han väl har satt igång att låta som något djur är det väldigt svårt att få honom att tystna.
    Nu när han ska till dagis säger vi att Dino ska vara hemma och detta accepterar han men tidigare var han väldigt beroende av sina \"djur\" och ville ha med dem överallt.
    Så jag kan nog påstå att detta är min sons specialintresse.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Min son

    tycker om spindlar och fiskar och allt med böj på - som t ex skruvdragare, leksakspistoler, innebandyklubbor mm. Det kallar i alla fall hab för specialintressen. Än är han för liten för att samla fakta o dyl.
  6. 3
    Min son tycker om spindlar och fiskar och allt med böj på - som t ex skruvdragare, leksakspistoler, innebandyklubbor mm. Det kallar i alla fall hab för specialintressen. Än är han för liten för att samla fakta o dyl.
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4

    Min dotter...

    är 10 år och har autism. Hon har varierat sina specialintressen under åren, men det som skiljer dem från vanliga intressen är väl intensiteten av dem. Hon hade dinosaurier i flera år som intresse, men slutade med det pga att hon läst att de dog ut av kometer och fick en fobi av att kometer skulle trilla ner just i hennes rum. Hon drömde mardrömmar och grät av denna rädsla. Nu är hennes största intresse My little Pony och det är ju inget ovanligt för flickor.
    Hon är just nu också extremt road av allt som är läskigt, monster,spöken osv. Hon samlar på stenar,trådar,papper, mm,mm,mm.

    Anette
  8. 4
    Min dotter... är 10 år och har autism. Hon har varierat sina specialintressen under åren, men det som skiljer dem från vanliga intressen är väl intensiteten av dem. Hon hade dinosaurier i flera år som intresse, men slutade med det pga att hon läst att de dog ut av kometer och fick en fobi av att kometer skulle trilla ner just i hennes rum. Hon drömde mardrömmar och grät av denna rädsla. Nu är hennes största intresse My little Pony och det är ju inget ovanligt för flickor.
    Hon är just nu också extremt road av allt som är läskigt, monster,spöken osv. Hon samlar på stenar,trådar,papper, mm,mm,mm.

    Anette
  9. Medlem sedan
    Nov 2005
    #5

    dinosaurier här med..

    Min son Ludde med AS började intressera sig för dinosaurier när han var 2 (nu är han 5). Han kunde knappt prata då, men redan när han var 2 1/5 kunde han de latinska namnen på uppåt 100 olika dinosaurier (även om uttalet inte var det bästa). Han tycker fortfarande om dinosarier och bygger hela landskap med dem. Han har dock skaffat sig fler intressen sedan dess. Det första var lego. Ett tag var han så besatt av att bygga lego att de fick införa vissa legodagar på dagis för att få med honom i någon verksamhet alls. Det var innan någon misstänkte något åt autismhållet, nu hade han nog fått hållas. Han är nu också besatt av bionicle-lego och lego riddare och det är det han bygger mest. Han gillar alla former av monster, odjur, drakar, robotar och riddare och superhjältar. På dagis går han ofta in i rollen av dessa och legitimerar olämpligt beteende med detta. Vi ser dock inte mycket av det hemma. Här klår han upp lillebror utan behöva någon påhittad figur att skylla på.
  10. 5
    dinosaurier här med.. Min son Ludde med AS började intressera sig för dinosaurier när han var 2 (nu är han 5). Han kunde knappt prata då, men redan när han var 2 1/5 kunde han de latinska namnen på uppåt 100 olika dinosaurier (även om uttalet inte var det bästa). Han tycker fortfarande om dinosarier och bygger hela landskap med dem. Han har dock skaffat sig fler intressen sedan dess. Det första var lego. Ett tag var han så besatt av att bygga lego att de fick införa vissa legodagar på dagis för att få med honom i någon verksamhet alls. Det var innan någon misstänkte något åt autismhållet, nu hade han nog fått hållas. Han är nu också besatt av bionicle-lego och lego riddare och det är det han bygger mest. Han gillar alla former av monster, odjur, drakar, robotar och riddare och superhjältar. På dagis går han ofta in i rollen av dessa och legitimerar olämpligt beteende med detta. Vi ser dock inte mycket av det hemma. Här klår han upp lillebror utan behöva någon påhittad figur att skylla på.
  11. Pytteliten
    #6

    Vad är skillnaden.....

    om man har ett specilaintresse eller bara väldigt intresserad?
    Jag vet många barn som är otroligt intresserade av vissa saker, eller som min bror, redan som 4åring sprang han i skogen med en pinne som styre och lekte att han körde motorcykel. Han har alltid haft motorcyklar som stort intresse, byggt egna och ägnat all fritid åt det. Han har ingen diagnos utan är bara intresserad. Idag är han 52 år och håller fortfarande på med hojar.
    Men vad är skillnaden? Jag läser era beskrivningar men förstår ändå inte riktigt.

    Hur pass fixerad ska barnen vara för att det ska räknas som \"specialintresse\"?
  12. 6
    Vad är skillnaden..... om man har ett specilaintresse eller bara väldigt intresserad?
    Jag vet många barn som är otroligt intresserade av vissa saker, eller som min bror, redan som 4åring sprang han i skogen med en pinne som styre och lekte att han körde motorcykel. Han har alltid haft motorcyklar som stort intresse, byggt egna och ägnat all fritid åt det. Han har ingen diagnos utan är bara intresserad. Idag är han 52 år och håller fortfarande på med hojar.
    Men vad är skillnaden? Jag läser era beskrivningar men förstår ändå inte riktigt.

    Hur pass fixerad ska barnen vara för att det ska räknas som \"specialintresse\"?
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Bara ett specialintresse

    ger ju ingen autismdiagnos, men förenat med ett stereotypt liv och andra autistiska drag så blir det en diagnos.
  14. 7
    Bara ett specialintresse ger ju ingen autismdiagnos, men förenat med ett stereotypt liv och andra autistiska drag så blir det en diagnos.
  15. Pytteliten
    #8

    Ahaaa, så specialintresset är liksom

    en av pusselbitarna kan man säga?
  16. 8
    Ahaaa, så specialintresset är liksom en av pusselbitarna kan man säga?
  17. Tinkerbell the liar
    #9

    Ja jisses det hade jag glömt bort

    Vi hade också en kometperiod här i våras och för första gången någonsin så ljög jag för min dotter och talade om att det fanns en kometdetektorer ute i rymden som skulle varna oss så vi hann sätta oss i säkerhet om det någonsin kom en komet som skulle träffa vårt hus.
    Jag lovade också att \"stället\" där vi skulle sätta oss i säkerhet tog emot människor, hundar och hamstrar :)

    Har fortfarande dåligt samvete över detta ljug, men hon var helt hysterisk och hade superångest, sov knappt något och när hon gjorde det så vaknade hon ständigt av mardrömmar.
    Inget av de vi sa hjälpte och hon ältade det om och om igen tills jag till slut i ren desperation slängde ur mig min lögn, vilket hon otroligt nog köpte och sedan försvann hela \"hanguppen\" på bara en dag och har aldrig kommit upp igen efter det, och det trots att en av hennes större intressen är just rymden och hon läser alla böcker hon kan i ämnet.
  18. 9
    Ja jisses det hade jag glömt bort Vi hade också en kometperiod här i våras och för första gången någonsin så ljög jag för min dotter och talade om att det fanns en kometdetektorer ute i rymden som skulle varna oss så vi hann sätta oss i säkerhet om det någonsin kom en komet som skulle träffa vårt hus.
    Jag lovade också att \"stället\" där vi skulle sätta oss i säkerhet tog emot människor, hundar och hamstrar :)

    Har fortfarande dåligt samvete över detta ljug, men hon var helt hysterisk och hade superångest, sov knappt något och när hon gjorde det så vaknade hon ständigt av mardrömmar.
    Inget av de vi sa hjälpte och hon ältade det om och om igen tills jag till slut i ren desperation slängde ur mig min lögn, vilket hon otroligt nog köpte och sedan försvann hela \"hanguppen\" på bara en dag och har aldrig kommit upp igen efter det, och det trots att en av hennes större intressen är just rymden och hon läser alla böcker hon kan i ämnet.
  19. Medlem sedan
    Dec 2001
    #10

    oops, samma här

    alltså den om att det finns kometvarnare i rymden... Vilma (7-åringen som väntar på utredning) var också skräckslagen för just kometer. Inte så att hon inte kunde sova, men hon var orolig varje dag. Men också hon hon trygg av min lilla lögn...
  20. 10
    oops, samma här alltså den om att det finns kometvarnare i rymden... Vilma (7-åringen som väntar på utredning) var också skräckslagen för just kometer. Inte så att hon inte kunde sova, men hon var orolig varje dag. Men också hon hon trygg av min lilla lögn...
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Bra!

    När jag var liten - för lääääängesen - var det ingen som sa något alls och jag var jätterädd. Jag trodde vi skulle dö snart. Det var en komet som kom nära någon gång i början av sjuttiotalet...
  22. 11
    Bra! När jag var liten - för lääääängesen - var det ingen som sa något alls och jag var jätterädd. Jag trodde vi skulle dö snart. Det var en komet som kom nära någon gång i början av sjuttiotalet...
  23. Eeyore
    #12

    siffror och mattematik

    Han är iofs bara 4 år men han älskar just nu Sudoku.
    Det blir inte rätt löst än men han älskar siffrorna och älskar att klura ut vilken siffra som saknas.
    enkel mattematik gillar han med.
  24. 12
    siffror och mattematik Han är iofs bara 4 år men han älskar just nu Sudoku.
    Det blir inte rätt löst än men han älskar siffrorna och älskar att klura ut vilken siffra som saknas.
    enkel mattematik gillar han med.
  25. Medlem sedan
    Oct 2000
    #13

    Precis samma...

    sa jag till min dotter! men hon lyssnade inte alls på vad jag sade. Hon har svårt att ta till sig vad andra säger när hon hängt upp sig på något. För henne gick det över så småningom när hon slutade läsa om dinosaurier och vägrade titta på bilder om kometer och rymden...Lite synd för det är ju annars ett rätt intressant ämne...I alla fall roligare än att gissa alla namnen på My little pony....:)

    Anette
    Anette
  26. 13
    Precis samma... sa jag till min dotter! men hon lyssnade inte alls på vad jag sade. Hon har svårt att ta till sig vad andra säger när hon hängt upp sig på något. För henne gick det över så småningom när hon slutade läsa om dinosaurier och vägrade titta på bilder om kometer och rymden...Lite synd för det är ju annars ett rätt intressant ämne...I alla fall roligare än att gissa alla namnen på My little pony....:)

    Anette
    Anette
  27. Christopher är inte uppkopplad
    Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Jamen, det är ju sant

    Självklart finns det kometvarnare! Om en komet i den storleksordningen skulle hota jorden lär det upptäckas av de teleskop som söker av himlen. Det är sedan bara att skicka upp en rymdsond med kärnvapen för att splittra kometen.
    Japanerna genomförde ju nyligen en lyckad landning på en asteroid t.ex.
  28. 14
    Jamen, det är ju sant Självklart finns det kometvarnare! Om en komet i den storleksordningen skulle hota jorden lär det upptäckas av de teleskop som söker av himlen. Det är sedan bara att skicka upp en rymdsond med kärnvapen för att splittra kometen.
    Japanerna genomförde ju nyligen en lyckad landning på en asteroid t.ex.
  29. Medlem sedan
    Sep 2002
    #15

    Här är det Påven och

    innehållsförteckningar på frukostpaketen som är specialiteterna.
    Påven är mycket uttalad och en av orsakerna till att vi kom in på autismspektrat. Det här med att vilja veta allt innehåll i flingpaketen kan komma och gå i perioder
  30. 15
    Här är det Påven och innehållsförteckningar på frukostpaketen som är specialiteterna.
    Påven är mycket uttalad och en av orsakerna till att vi kom in på autismspektrat. Det här med att vilja veta allt innehåll i flingpaketen kan komma och gå i perioder
  31. Tinkerbell the liar
    #16

    Jo :)

    I och för sig så stämmer det, fast min kometvarnare var lite mer avancerad än de som finns, så jag kan tyvärr inte komma unden min lögn.

    Min kometvarnare kunde nämligen räkna ut om den skulle landa på vårt tak långt innan den ens slagit i vår atmosfär. Eftersom hon vet så mycket om rymden så gällde det att vara lite övertygande :)
  32. 16
    Jo :) I och för sig så stämmer det, fast min kometvarnare var lite mer avancerad än de som finns, så jag kan tyvärr inte komma unden min lögn.

    Min kometvarnare kunde nämligen räkna ut om den skulle landa på vårt tak långt innan den ens slagit i vår atmosfär. Eftersom hon vet så mycket om rymden så gällde det att vara lite övertygande :)
  33. Tinkerbell
    #17

    Kometer...

    verkar vara något som våra barn fastnar för.

    Kanske för att det är något som ingen kan kontrollera vilket jag antar är skrämmande för dem som vill veta exakt hur allt fungerar. Dyker det då upp något okontorllerbart som varken dem eller deras föräldrar eller någon annan kan göra något åt, ja då blir det väl den reaktionen som många av oss har fått.
  34. 17
    Kometer... verkar vara något som våra barn fastnar för.

    Kanske för att det är något som ingen kan kontrollera vilket jag antar är skrämmande för dem som vill veta exakt hur allt fungerar. Dyker det då upp något okontorllerbart som varken dem eller deras föräldrar eller någon annan kan göra något åt, ja då blir det väl den reaktionen som många av oss har fått.
  35. Medlem sedan
    Nov 2002
    #18

    media..

    mest radio och traffiken men detta har utökats till nyheter,väder,vissa tv program som nannyakkuten,du är vad du äter och efterlyst(som han bara får se första 15 minuter av).
    Han är också väldigt interesserad av tag, bussar och tunnelbana men detta är mest att åka på de olika linjer. Joshua har väldigt bra lokalsinne.
  36. 18
    media.. mest radio och traffiken men detta har utökats till nyheter,väder,vissa tv program som nannyakkuten,du är vad du äter och efterlyst(som han bara får se första 15 minuter av).
    Han är också väldigt interesserad av tag, bussar och tunnelbana men detta är mest att åka på de olika linjer. Joshua har väldigt bra lokalsinne.
  37. Åmalin
    #19

    Det har min son

    också haft ångest över. När de fick se en film i sjunde klass om att jorden så småningom kommer att gå under mådde han dåligt väldigt länge. Rent intellektuellt förstod han att det handlade om väldigt många år in i framtiden men känslomässigt mådde han kasst. Han har överhuvudtaget haft enormt mycket tankar om döden och meningen med att födas när man ändå ska dö....
  38. 19
    Det har min son också haft ångest över. När de fick se en film i sjunde klass om att jorden så småningom kommer att gå under mådde han dåligt väldigt länge. Rent intellektuellt förstod han att det handlade om väldigt många år in i framtiden men känslomässigt mådde han kasst. Han har överhuvudtaget haft enormt mycket tankar om döden och meningen med att födas när man ändå ska dö....
  39. Medlem sedan
    Feb 2003
    #20

    Alla

    med autismdiagnos har inte specialintresse. Min Tös har det inte, men blir kortare perioder fixerad vid något, som t.ex en film, en artist, dataspel, en kompis osv. Men då har i och för sig min Tös \"bara\" ett autismliknande tillstånd...
  40. 20
    Alla med autismdiagnos har inte specialintresse. Min Tös har det inte, men blir kortare perioder fixerad vid något, som t.ex en film, en artist, dataspel, en kompis osv. Men då har i och för sig min Tös \"bara\" ett autismliknande tillstånd...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Specialintressen?
    By morx2 in forum Autismspektrum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 14:08
  2. Specialintressen
    By tvättmadam in forum Autismspektrum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 20:26
  3. Specialintressen?
    By Lilla Blå in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 21:20
  4. Specialintressen?
    By lindel0u in forum Autismspektrum
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 10:59
  5. Specialintressen
    By Annika in forum Autismspektrum
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 22:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar